Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeutstyr - veggbokser

Startet av LMOR, torsdag 10. september 2015, klokken 07:35

« forrige - neste »

3Phase

Er i ferd med å tre inn i elbilens verden litt ut på nyåret. En i3 er i ferd med å bli satt sammen nede i Tyskland får jeg håpe.

Har tenkt litt på å få montert en veggboks og har i den forbindelse noen spørsmål jeg antar folk her på forumet kan det meste om. Beklager på forhånd om noe er spurt om tidligere. Har ikke skummet gjennom alle tidligere posteringer.
Er i den heldige situasjon at jeg har 400V TN nett i sikringsskapet med 50A hovedsikring. Tenker da at det kan være greit å legge opp så kraftig opplegg som mulig gitt at prisen ikke skyter fullstendig i været. Vil det være noen problemer rundt dette? Kan en i3 som bare kan lade på 1-fase, kobles til en 3-fase boks og hente ut 230V mellom en fase og nulleder? Antar dette gjøres automatisk?
Er det vilkårlig hvilken fase det lades på eller kan dette styres slik at det alltid er samme fase som brukes? Bakgrunnen for spørmålet er at det ville være gunstig å få bilen til å lade på en annen fase enn koketoppen, som har 25A sikring. Står bilen til lading samtidig som koketoppen kjører opp mot fullt, tripper nok hovedsikringen til slutt. Noen som har erfaring med dette?
Når det gjelder type-2 kabelen, finnes det både 1-fase og 3-fase kabler eller er disse alltid 3-fase?

elektrolux

Bilen vil alltid lade fra L1 og N, men du bestemmer selv hvilken fase som skal være L1 på stikket ditt. Det finnes både 1 fase og 3 fase 16A og 32A mode 3 kabler, og i ditt tilfelle er 1 fase 32A rett kabel. Vår pris på en slik er 1790.- inkl moms bare i tilfelle du ville sammenligne med å kjøpe med bilen og slippe momsen.

Vi selger også komplette ladestasjoner med innebygget jordfeilvern type B for 7000 kr. Setter da på rett støpsel etter behov.

Ellers ville en Zaptec Smart ladestasjon kunne samarbeide med resten av huset ditt og automatisk velge best fase og ved behov også automatisk redusere ladestyrken. Disse kommer på markedet i 2016 og koster 14990.-
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

3Phase

Sitat fra: elektrolux på søndag 06. desember 2015, klokken 11:24
Bilen vil alltid lade fra L1 og N, men du bestemmer selv hvilken fase som skal være L1 på stikket ditt. Det finnes både 1 fase og 3 fase 16A og 32A mode 3 kabler, og i ditt tilfelle er 1 fase 32A rett kabel. Vår pris på en slik er 1790.- inkl moms bare i tilfelle du ville sammenligne med å kjøpe med bilen og slippe momsen.

Vi selger også komplette ladestasjoner med innebygget jordfeilvern type B for 7000 kr. Setter da på rett støpsel etter behov.

Ellers ville en Zaptec Smart ladestasjon kunne samarbeide med resten av huset ditt og automatisk velge best fase og ved behov også automatisk redusere ladestyrken. Disse kommer på markedet i 2016 og koster 14990.-

Takk for svar elektrolux.
Er det da riktig forstått at om boksen installeres som 1-fase eller 3-fase, så vil en i3 lade mellom fase og N uansett, og da som du sier L1?. Er det kabelen da som styrer dette eller bilen? Hva skjer om en feilaktig skulle koble en i3 til en 3-fase type-2 kontakt med 3-fase kabel? Smeller det eller oppdages dette av bilen og at lading ikke starter? Mente jeg leste i en annen post her på forumet, at i type-2 pluggen på bilen, så er kun den ene fasen kobla opp, og at dette skal være med å forhindre feil. I såfall skal det vel da ikke skje noe galt om en skulle koble på en 3-fase kabel?
Ikke at dette bør være en problemstilling. Normalt vil en bruke den medfølgende kabelen. Det eneste måtte være om en trenger en lengre kabel eller at en setter opp veggboks med kontakt istedet for fast kabel, og at en da ønsker å ha en egen hengende ved ladepunktet.

Hva er generelle anbefalinger da for veggboks som nå først skal brukes til en i3 men som sånn sett bør være fremtidsretta og kunne fungere bra også på fremtidige modeller som bør forventes å kunne lade på 3-fase. (Hører jeg Tesla Model 3 i det fjerne her...? ) Siden ting ligger til rette i sikringsskapet med 400/230 TN-nett og 4-polt 50A hovedsikring, så er det vel bare å kjøre på eller vil dette dra prisen voldsomt opp?

elektrolux

Alle mode 3 kabelen er laget idiotsikre. Uansett hva du plugger inn vil du lade trygt og raskt.

En 3 fase ladestasjon koster ikke stort mer enn en enfase. Vår B3200RD koster f.eks 8000 kr og er "Tesla ready"
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: 3Phase på søndag 06. desember 2015, klokken 18:32
Er det da riktig forstått at om boksen installeres som 1-fase eller 3-fase, så vil en i3 lade mellom fase og N uansett, og da som du sier L1?. Er det kabelen da som styrer dette eller bilen? Hva skjer om en feilaktig skulle koble en i3 til en 3-fase type-2 kontakt med 3-fase kabel? Smeller det eller oppdages dette av bilen og at lading ikke starter? Mente jeg leste i en annen post her på forumet, at i type-2 pluggen på bilen, så er kun den ene fasen kobla opp, og at dette skal være med å forhindre feil. I såfall skal det vel da ikke skje noe galt om en skulle koble på en 3-fase kabel?

Det stemmer. Biler med 1-fase lader og Type 2 inntak har ingenting tilkoblet L2 og L3 i inntaket på bilen. Det spiller derfor null rolle om man bruker 1-fase eller 3-fase kabel, og om man kobler til en 1-fase eller 3-fase ladestasjon. Bilen vil uansett bare "se" N og L1 og hente sin ene fase derfra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bromm

Sitat fra: elektrolux på søndag 06. desember 2015, klokken 11:24
Bilen vil alltid lade fra L1 og N, men du bestemmer selv hvilken fase som skal være L1 på stikket ditt. Det finnes både 1 fase og 3 fase 16A og 32A mode 3 kabler, og i ditt tilfelle er 1 fase 32A rett kabel. Vår pris på en slik er 1790.- inkl moms bare i tilfelle du ville sammenligne med å kjøpe med bilen og slippe momsen.
Det følger med en 3x32A T2-kabel (5m) med alle i3 som har hurtiglade-opsjon. Dette er en del av semi-hurtig AC (7,4 kW) som sammen med 50 kW DC utgjør hele hurtigladeopsjonen på i3. Hvis man ikke bestiller denne, så får man bare en 3,6 kW AC-lader og ingen T2-kabel (bare kladd).

3Phase

Jeg antar at muligheten til å justere ned ladeeffekt også fungerer når en lader på mode-3?
Noen som har oversikt over hvor mange ampere som trekkes som maks i de tre stillingene High, Medium og Low som en kan stille i bilen?

bromm

Sitat fra: 3Phase på lørdag 12. desember 2015, klokken 10:37
Jeg antar at muligheten til å justere ned ladeeffekt også fungerer når en lader på mode-3?
Noen som har oversikt over hvor mange ampere som trekkes som maks i de tre stillingene High, Medium og Low som en kan stille i bilen?
Det er bare 2 innstillinger på semi-hurtig lading (veggboks). Max gir tilnærmet 32A og Reduced gir ca. 20A (målte selv 19,5A med clamp-meter). Jeg har ikke forsøkt på 16A veggboks, men det er godt mulig at Reduced gir en annen begrenset strømstyrke der (og på evt. andre veggbokser som er satt til max mellom 16 og 32).

Trond.m

Jeg har ikke merket noen forskjell i ladehastighet fra en 16A veggboks om bilen er innstilt til max eller reduced.

bromm

Sitat fra: TM på søndag 13. desember 2015, klokken 18:50
Jeg har ikke merket noen forskjell i ladehastighet fra en 16A veggboks om bilen er innstilt til max eller reduced.
Ok, da er det sikkert 20A som er definert som "reduced" da - fast verdi. Så hvis man har veggbokser med rating mellom 20 og 32A (f.eks 25A), så vil max være max og reduced være 20A...

LMOR

Jeg tror det er en annen forklaring. Noen bokser og kladder forstår innstillingene i bilen, andre ikke. Noen bokser og kladder har egne innstillinger for A, andre ikke. Kombinasjonen med en boks/kladd uten innstillingen og som ikke forstår bilen, gir fast lading på f.eks. 16A.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Sitat fra: LMOR på mandag 14. desember 2015, klokken 10:51
Jeg tror det er en annen forklaring. Noen bokser og kladder forstår innstillingene i bilen, andre ikke. Noen bokser og kladder har egne innstillinger for A, andre ikke. Kombinasjonen med en boks/kladd uten innstillingen og som ikke forstår bilen, gir fast lading på f.eks. 16A.
Dette handler ikke så mye om kladder men veggbokser, LMOR. Men du er inne på noe vesentlig - fordi de kladdene du omtaler som regulerbar, nok er å betrakte som en "portabel veggboks". Alle veggbokser (Mode 3) følger den samme EVSE-standarden (IEC-62196 https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#Mode_3), og dette er avhengig av å være uniformt, hvis ikke vil det rett og slett ikke fungere. Språket som brukes i pilot-tonen som er kommunikasjonen mellom EVSE og EV er definert i IEC 61851-1. Det brukes både spenningsverdier og PWM (pulse width modulation) i dette grensesnittet (se fra side 26 i vedlegg). Når det gjelder hvilken strømstyrke som skal brukes så er det bilen som bestemmer alt i Mode 3 - EVSE-uniten (logikken) i veggboksen er bare der for å annonsere max ladestrøm til bilen, som så bestemmer selv hvor mye effekt den vil trekke. Veggboksen har egentlig bare et valg i forbindelse med selve ladekretsen: en kontaktor som slås til og fra etter oppfordring/kommunikasjon fra bilen.

Noen veggbokser er kompatible med "smart-grid"-tilpasning, der veggboks får beskjed (fra et overliggende kontrollsystem) om å redusere "annonsert effekt" hvis det f.eks er flere veggbokser som deler hovedkurs. I disse tilfellene vil da EVSE-uniten instruere (annonsere) bilen om at max-verdien har endret seg via pilot-tonen, og da vil bilen redusere/øke sitt effektuttak tilsvarende. Det er svært sjelden at veggboksene har elektronikk som faktisk begrenser/regulerer strømgjennomgangen selv (til dette kreves det kostbare reguleringskretser fordi strømstyrken er så høy).

I enkelte kladder finnes det riktignok "regulering", (og dette er vel også bevist, siden det er nevnt at strømstyrke endrer seg ved bruk av slike på i3). Men disse oppererer trolig i Mode 3 (som en veggboks) med variabel max-innstilling, slik at de narrer bilen til å tro at det er en "Fast Charging Cable". Det er derfor slik at bilen regulerer til max effekt også på disse, og at det er mulig å få igjennom så mye som 16A (eller ned til 6), fordi kladden sier at den faktisk kan levere dette. Så i praksis kan man si at de "regulerbare" kladdene er en "portabel veggboks", hvor brukeren kan instruere max-uttak på samme måte som en Smart Grid (som forklart over). Derfor kan man, uforsiktig nok, tvinge bilen til å trekke 16A gjennom Schuko-kontakt også - noe som virkelig ikke er å anbefale (men det har vi diskutert før - *grøss*) ;)


Amigakongen

Driver og hører rundt om å få lagt opp en egen kurs. Ser ut som alle har gjort avtaler og leverer egne ladere.
Koster mer enn det smaker synes nå jeg. 32A kurs med lader, men uten graving for nesten 24000. Er det gull som legges? Skjønner jo at jeg ikke skulle slutta på elektro linja når jeg var ung.
2015 BMW I3 - 11800km

TorS

Sitat fra: LMOR på mandag 14. desember 2015, klokken 10:51
Jeg tror det er en annen forklaring. Noen bokser og kladder forstår innstillingene i bilen, andre ikke. Noen bokser og kladder har egne innstillinger for A, andre ikke. Kombinasjonen med en boks/kladd uten innstillingen og som ikke forstår bilen, gir fast lading på f.eks. 16A.
Jeg trodde dette var avklart når det ble oppdaget at Mennekes/Volvo 16A kladden satt til 13A oppfører seg likt som kladden levert med bilen. Da brukes innstillingene for AC saktelading i bilen. Er Mennekes/Volvo kladden satt til 16A brukes innstillingene for AC "hurtiglading" og bilen kan begrense dette til 20A, men siden kladden signaliserer maks 16A er det 16A som blir resultatet. Så ble det oppdaget at enkelte 16A kladder gir kun 12-13A selv om de er stilt til 16A. Noe som tyder på at de signaliserer en så lav strøm tilgjengelig at AC saktelading innstillingene slår til og bilen begrenser dette til 12A. Det har vært nevnt at denne terskelen er på 15A.

Basert på disse observasjonene er jeg er overbevist om at dette er laget svært enkelt og at eneste form for kommunikasjon fra bilen til kladden er strøm på/av. Fra kladden til bilen kommuniseres kun maks strømstyrke tilgjengelig. Basert på maks strømstyrke tilgjengelig (under eller over 15A) avgjør bilen om den skal bruke innstillingene for AC saktelading eller "hurtiglading".
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

TorS

Sitat fra: bromm på mandag 14. desember 2015, klokken 17:59
I enkelte kladder finnes det riktignok "regulering", (og dette er vel også bevist, siden det er nevnt at strømstyrke endrer seg ved bruk av slike på i3). Men disse oppererer trolig i Mode 3 (som en veggboks) med variabel max-innstilling, slik at de narrer bilen til å tro at det er en "Fast Charging Cable".
Er ikke eneste forskjell mellom mode 2 og mode 3 er at i mode 3 er kladden/boksen fast koblet til strømnettet? I et ekstremtilfelle: tar du en kladd med støpsel (dvs. mode 2), kapper støpselet og kobler det fast til strømnettet blir det mode 3. Om det er mulig å stille maks strømstyrke på kladden/boksen er helt uavhengig av mode 2 eller mode 3.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA