Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeutstyr - veggbokser

Startet av LMOR, torsdag 10. september 2015, klokken 07:35

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på onsdag 02. november 2016, klokken 21:56
Sitat fra: Griffel på onsdag 02. november 2016, klokken 21:39
Sitat fra: Elbil-entusiast på onsdag 02. november 2016, klokken 21:30
Hvor mye (ladefart) kan man max få ut av 230v 32a 3fas? For. Eks til i3 94ah?
7,4kW (230V = enfaslading altså 1 eller 3 fas blir det samme)

...fordi i3 ikke klarer 3-fas på 230V? I teorien skal 230V 32A 3-fas gi P =  32A * 230V * sqrt(3) = 12.7 kW, altså noe mer enn de 11kW den interne 3-fas AC/DC omformeren klarer å ta unna. Eller klarer den ikke å forhandle seg til 3-fas på 230V?

3-fase 230V er ikke en del av Type 2 standarden. Kun Tesla klarer delvis å utnytte dette via et "hack" de har laget der du kan lade med 2 av de 3 fasene. Hastighetsøkningen blir bare 15%, men fordelen er jevnere belastning på fasene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#166
Sitat fra: KnutOL på torsdag 03. november 2016, klokken 00:03
Har lest et sted at nye i3 sin interne lader klarer 16A pr fase. Gamle i3 har en-fase lader som klarer 32A. Jeg har forsøkt å finne ut om nye i3 er begrenset til 16A når du kobler denne til et 230V 32A trefase IT nett og at den da er klarer maks 3,6kW. Er det noen som vet noe mer om dette? Jeg har ikke klart å finne en 230V 32A trefase lader Så jeg har ikke fått testet dette ut i praksis
På denne siden

http://www.bmw.no/no/all-models/bmw-i/i3/2016/rekkevidde-lading.html

finner du følgende:
"Ladeeffekten ved énfaset lading er inntil 7,4 kW og inntil 11 kW ved trefaset lading. Det betyr at du kan lade din BMW i3 til inntil 80 prosent på under tre timer. Ladingen blir raskere og enklere enn med ladekabelen som leveres som standardutstyr (modus 2)."

Jeg tolker det slik at ved tilkobling til en enfasstasjon kobles bilens tre enfasladere i parallell med en totalbegrensning på opp til 32A. Men det er selvfølgelig en mulighet for at BMW ikke forteller den fulle og hele sandhet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hemi


KnutOL

Sitat fra: hemi på torsdag 03. november 2016, klokken 16:25
nye i3 klarer 32A 1 fas.
Har du testet ut dette i praksis?

Leser noen steder på nettet at tidlige versjoner av i3 hadde redusert ladehastiget, men at dette var SW styrt og ble senere oppgradert til full ladehastighet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

hemi


Orbit

Her er en tysker som holder på å bygge om sin i3 til 2-fas 16A, i stedet for 1-fas 32A (60Ah-modell). Fire videoer så langt, og ikke noe for hvermannsen:


https://www.youtube.com/watch?v=X5QSwK6aygI
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

nofuelno

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. november 2016, klokken 03:48
Sitat fra: Orbit på onsdag 02. november 2016, klokken 21:56
Sitat fra: Griffel på onsdag 02. november 2016, klokken 21:39
Sitat fra: Elbil-entusiast på onsdag 02. november 2016, klokken 21:30
Hvor mye (ladefart) kan man max få ut av 230v 32a 3fas? For. Eks til i3 94ah?
7,4kW (230V = enfaslading altså 1 eller 3 fas blir det samme)

...fordi i3 ikke klarer 3-fas på 230V? I teorien skal 230V 32A 3-fas gi P =  32A * 230V * sqrt(3) = 12.7 kW, altså noe mer enn de 11kW den interne 3-fas AC/DC omformeren klarer å ta unna. Eller klarer den ikke å forhandle seg til 3-fas på 230V?

3-fase 230V er ikke en del av Type 2 standarden. Kun Tesla klarer delvis å utnytte dette via et "hack" de har laget der du kan lade med 2 av de 3 fasene. Hastighetsøkningen blir bare 15%, men fordelen er jevnere belastning på fasene.
UPDATE: Ladet en i3 i dag med en spesialkoblet KEBA p30 på 3-fas IT og fikk mer enn doblet ladehastighet.
              Noen som vil se det demonstrert ?
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

jkirkebo

Sitat fra: nofuelno på onsdag 15. mars 2017, klokken 01:54
UPDATE: Ladet en i3 i dag med en spesialkoblet KEBA p30 på 3-fas IT og fikk mer enn doblet ladehastighet.
              Noen som vil se det demonstrert ?

Gjerne. Siden 3-fase på 230V bare gir mulighet for 1,73 ganger så høyt effektuttak som 1-fase 230V er jeg svært interessert i å vite hvordan du har omgått dette og fått til mer en 2 ganger så høy effekt ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nofuelno

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 15. mars 2017, klokken 07:48
Sitat fra: nofuelno på onsdag 15. mars 2017, klokken 01:54
UPDATE: Ladet en i3 i dag med en spesialkoblet KEBA p30 på 3-fas IT og fikk mer enn doblet ladehastighet.
              Noen som vil se det demonstrert ?

Gjerne. Siden 3-fase på 230V bare gir mulighet for 1,73 ganger så høyt effektuttak som 1-fase 230V er jeg svært interessert i å vite hvordan du har omgått dette og fått til mer en 2 ganger så høy effekt ;)

Vi ble også overrasket, så vi kommer tilbake med eksakte måleresultater på dette
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

jkirkebo

Sitat fra: nofuelno på onsdag 15. mars 2017, klokken 09:59
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 15. mars 2017, klokken 07:48
Sitat fra: nofuelno på onsdag 15. mars 2017, klokken 01:54
UPDATE: Ladet en i3 i dag med en spesialkoblet KEBA p30 på 3-fas IT og fikk mer enn doblet ladehastighet.
              Noen som vil se det demonstrert ?

Gjerne. Siden 3-fase på 230V bare gir mulighet for 1,73 ganger så høyt effektuttak som 1-fase 230V er jeg svært interessert i å vite hvordan du har omgått dette og fått til mer en 2 ganger så høy effekt ;)

Vi ble også overrasket, så vi kommer tilbake med eksakte måleresultater på dette

Det er nok en fordel å måle litt ja, for om det faktisk trekkes over 2x 1-fase effekten vil sikringen gå etterhvert...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA