Innovasjon: Varme

Startet av leafnor, søndag 14. juni 2015, klokken 09:29

« forrige - neste »

leafnor

Sitat fra: tomrh på tirsdag 03. november 2015, klokken 18:54
Veldig bra ide, Leafnor! 8) Hvor er dette luftinntaket for resirkulert luft?
Hvor inntaket er vet jeg ikke. Men må vell være midt i bilen opp under dashbordet et sted.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Sitat fra: leafnor på tirsdag 03. november 2015, klokken 16:53
Med kald luft som trekkes inn blir temperatur ut av register lav og termistor leser stor motstand, dvs den "tror" temp i varmekretsen er for lav og fyrer på. Etter hvert som temperatur stiger minker motstand, og vannet trenger ikke varmes like hardt.
Hmmm. Når jeg tenker over dette en gang til så er det jo temperaturen i kjølekretsen vi styrer med motstanden, ikke effekten. Klimastyringen selv velger nødvendig effekt for å nå denne temperaturen vi lurer den til å tro at den skal nå.

Om innluft er kald, synker temperaturen og varmekolben må fyre. Er lufta resirkulert, synker ikke temperaturen like mye og klimastyringen velger lavere effekt. Det blir ikke nødvendigvis høyere effekt om vi øker motstand, det blir høyere temperatur i krets.

Eneste grunn til at vi ønsker å heve temperatur i krets er å kompensere for økt generell varmelekkasje pga. lavere utetemperatur. Dette er uavhengig om innluft er resirkulert luft eller ikke. Så termistor bør faktisk ikke plasseres der resirkulert luft tas inn, men et sted der den påvirkes minst mulig av klimaanleggets varme.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Strømbil

Har fulgt dette flotte prosjektet en stund nå, og nå er tiden kommet for at jeg selv skal bryne meg på dette prosjektet.

Dessverre er det alt for mange år siden GK elektro, så jeg må bare forsikre meg om at jeg tenker riktig her nå.

Jeg planlegger å ha en bryter for å kunne slå "hack" av\på. For så å ha et log potensiometer bak som gir meg muligheten til å finne den optimale tempen for "trøndersk vinter".

Utstyr: Knapp fra Biltema.
           330Ohm motstand
           5kOhm log potensiometer fra hobbykomponenter.
           Strømtyv,kabel,kabelsko..

Koblingsplan: Ledning fra #30 inn på bryter plint 1
                    330Ohm motstand loddet på bryter plint 2
                    Kabel fra motstand og inn på potensiometer plint 1
                    Kabel fra plint 2 og til #37

Ser dette greit ut?
Svart Nissan Leaf 2013.

Einar_S

Ikke bruk strømtyv i bil! Det er å programmere inn fremtidig ledningsbrudd.

Se første bilder på denne siden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23401.30.html
Det viser riktig måte å koble seg inn i en ledningsstamme i en bil.

Høyere makter må vite hvor mange feil som har oppstått etter montering av radio, alarm, kjørelys osv. der slike strømtyver er brukt. Problemet er at de ikke egner seg i omgivelser med vibrasjoner.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Strømbil

De første bildene jeg får er da altså kit'et til TorC.
Er forsåvidt enig i at strømtyv ikke er den beste løsningen, så mulig jeg går for et slikt kit.

Vil det da bare være for meg å fjerne den ene motstanden i kitet, og erstatte med et potensiometer, så får jeg muligheten til å regulere selv?
Svart Nissan Leaf 2013.

leafnor

Sitat fra: Strømbil på torsdag 05. november 2015, klokken 14:21
De første bildene jeg får er da altså kit'et til TorC.
Er forsåvidt enig i at strømtyv ikke er den beste løsningen, så mulig jeg går for et slikt kit.

Vil det da bare være for meg å fjerne den ene motstanden i kitet, og erstatte med et potensiometer, så får jeg muligheten til å regulere selv?
Skulle være greit det ja. Og kittet er jo enklere å montere enn å laske seg på ledningene etc.
Forøvrig, monteringen for egen løsning ser grei ut, den er slik jeg gjorde den.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Denne klimainnovasjonen gir meg hele 10% lengre rekkevidde nå i disse ensifrede høst-temperaturene. Satte ny høstrekord i går ved 0 grader da jeg ankom jobb v/Solsiden med 8 gjenværende streker. Nå var nok denne åttende streken svært, svært tynn, men aldri skjedd før. Tidligere mistet jeg denne streken ca. ved Rotvollkrysset.
Stjørdal

leafnor

Sitat fra: tomrh på fredag 06. november 2015, klokken 07:44
Denne klimainnovasjonen gir meg hele 10% lengre rekkevidde nå i disse ensifrede høst-temperaturene. Satte ny høstrekord i går ved 0 grader da jeg ankom jobb v/Solsiden med 8 gjenværende streker. Nå var nok denne åttende streken svært, svært tynn, men aldri skjedd før. Tidligere mistet jeg denne streken ca. ved Rotvollkrysset.
Gratulerer.
Jeg skal til Otta i morgen. Kjørte samme strekning (På veg til Hamar) på sommerdekk i nær 30 varmegrader i august, og nå skal jeg gjøre det på piggfritt, to ekstralys (110W) og varmebehov nær null grader. Ser ut til å bli null nedbør så tørt føre.
Vil ikke fryse ihjel, så skal ikke tyne varme for mye. GOM ligger på +6km i forhold til sommerdekk fulladet, og jeg kjørte med AC i sommer. Så tror at det faktisk skal kunne bli noen lunde samme forbruk, men kanskje urealistisk.
Leaf 2019/Jan 42.000 km

leafnor

Sitat fra: leafnor på fredag 06. november 2015, klokken 16:40
Sitat fra: tomrh på fredag 06. november 2015, klokken 07:44
Gratulerer.
Jeg skal til Otta i morgen. Kjørte samme strekning (På veg til Hamar) på sommerdekk i nær 30 varmegrader i august, og nå skal jeg gjøre det på piggfritt, to ekstralys (110W) og varmebehov nær null grader. Ser ut til å bli null nedbør så tørt føre.
Vil ikke fryse ihjel, så skal ikke tyne varme for mye. GOM ligger på +6km i forhold til sommerdekk fulladet, og jeg kjørte med AC i sommer. Så tror at det faktisk skal kunne bli noen lunde samme forbruk, men kanskje urealistisk.

Da har jeg gjort en halvt spontan langtur til Otta i blandet høst/vintervær. Og noen erfaringer rikere.
Ut fra værvarsel tidligere i uken skulle det være null nedbør og tørt, men det ble regn og snø på retur i går kveld.

Jeg vil takke innovasjonen for at det gikk å komme frem uten å gå på en "smell" med tomt batteri.

Varme dro mellom 500-1250W når det var + grader. På hjemveien med sludd holdt det ikke med kun varme til gulv og vifte 1, men på med defrost og vifte på hastighet 2 for å holde det duggfritt på hele frontruten. Da vippet forbruket på mellom 1500-1750W.

Når bilen var ladet til 80% sto det +3-4 km på varmeapparat. Hva det ville vært med "original" varme vet jeg ikke, for har ikke eid bilen gjennom vinter før. 

Og ubrøytet snø/Slaps på Dovre gjorde at forbruket ble 40-70% større enn i sommer! Regn fra Fagerhaug og hjem ga og en overraskelse. I sommer brukte vi 9,4 kWt, nå 13,4, og kom da hjem med 11 GIDS på batteriet, det etter å sakteladet på Statoil Klett (Hurtigladet defekt!) i 15 minutter. Burde ladet litt lengre på Fagerhaug!

Men, at slik kontroll av varmen på Gen1 LEAF har noe for seg er jeg sikker på, og at de som gjør samme eller skaffer seg TORC's løsning http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23401.0.html
får en noe redusert rekkeviddeangst.
Leaf 2019/Jan 42.000 km

tomrh

Sitat fra: leafnor på søndag 08. november 2015, klokken 11:05
På hjemveien med sludd holdt det ikke med kun varme til gulv og vifte 1, men på med defrost og vifte på hastighet 2 for å holde det duggfritt på hele frontruten. Da vippet forbruket på mellom 1500-1750W.
Det er under slike forhold resirkulasjonstrikset kommer til sin rett. Defrost + resirk + viftehastighet 5. Og når det blir for duggete, slå av resirk og gå ned til viftehastighet 1 til duggen er borte.

Høy viftehastighet koster ingenting strømmessig når resirk er på og hindrer duggen i å sette seg. Med klimainnovasjonen kan man fininnstille slik at det dras bare 500-750W til oppvarming, det er nok når man i hovedsak kjører med resirk.
Stjørdal

leafnor

Logget på Carwings fant forbruk for kjøreturen til Otta sist lørdag.

Snittforbruk på "Bilens øvrige tilbehør" var 19,4 Wh, som skulle tilsi omlag 1100W snitteffekt.
Det synes jeg er bra med tanke på temperatur like ned på frysepunktet.

På kommende søndag skal jeg kjøre til Oslo med en Gen 2 (2014) som har varmepumpe. Det blir noe kaldere over Dovrefjell (Ca -3) enn turen til Otta, men den øvrige ferden vil gå i noe samme forhold.
Får se da hvor mye bedre en varmepumpeleaf er mot en varmeinnovasjonleaf.
Likeså om den er noe mer energigjerrig og kommer seg lengre enn min private Gen 1. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km

Olee

Noen som vet hvor mye som skal til for at VP i nyere Leaf ikke klarer å holde varmen? Som regel ligger forbruket på rundt max 1,5kW, men av og til kommer det opp i 3-4kW. Lurer derfor på om varmeelementet slår inn?

leafnor

Sitat fra: Olee på lørdag 14. november 2015, klokken 17:38
Noen som vet hvor mye som skal til for at VP i nyere Leaf ikke klarer å holde varmen? Som regel ligger forbruket på rundt max 1,5kW, men av og til kommer det opp i 3-4kW. Lurer derfor på om varmeelementet slår inn?
Hei. Står nå å lader en Leaf på Fagehaug med varmepumpe. På leafspy jeg har ser det ut som at varmepumpen trekker 1,5 kw. Når jeg justerer opp og ned varme kommer HEAT opp med effekttall.  Så vp trekker 1,5 kw og ute er det nå -1 grad.  Cop er da kanskje 2,5. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km

Balrog

eco-mode begrenser effektuttaket på varmeapparatet til 1,5kW
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Olee

Står dette noen plass? Isåfall må jeg innom forhandleren en tur...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA