Innovasjon: Varme

Startet av leafnor, søn 14. jun 2015, kl. 09:29

« forrige - neste »

kodalse

Erfaringsmessig begrenser eco-mode min 2012 modell til 3kWh (fra 5,75kWh på maks effekt). 1,5kWh høres fornuftig ut på 2014/15 modell.

Ellers har jeg brukt varme som en gal de siste dager uten tanke på sparing (temp satt til 30 grader) justerer kun med ac, defrost, viftehastighet. God og varm bil og 2,2 - 2,4 kW pr mil ved kortkjøringer på rundt 10 - 15 kilometer.
Ingen form for forvarming i disse tilfeller, men bilen blir jo styggfort varm!
Snart tid for rekkeviddetest igjen for å se hva slags besparelse man får av regulatoren hvis man trenger det.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

leafnor

Erfaring så langt på Oslotur er at varmepumpeleaf og gen1 med innovasjon så og si bruker det samme for å holde ok temp i kupe ved null grader.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Forlot potensiometeret på trinn 4 (av 8 ) etter jobbretur i dag, instruerte kona om å skru knappen helt mot venstre for å få opp varmen da hun skulle på trening. Hun kom hjem og var heller misfornøyd, null varme i bilen! Så slo det meg at det var jo mot høyre den skulle dreies....  :-[  ;D
Hadde vært enklere med bryter ja. :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#63
Sitat fra: leafnor på man 16. nov 2015, kl. 22:08
Erfaring så langt på Oslotur er at varmepumpeleaf og gen1 med innovasjon så og si bruker det samme for å holde ok temp i kupe ved null grader.
Da snakker du kun om forbruk til varme?

Har en litt annen erfaring ang rekkevidde.

Har kjørt en kollega sin Tekna til jobb noen ganger, vi samkjører en dag i uka og hun foretrekker at jeg er sjåfør om morgenen så hun kan sove. :) Hun bor 6 km nærmere jobb enn meg. Her er mine erfaringer i +5 grader.

- Vi samkjører 36 km og ankommer jobb med 74% på displayet. Har da brukt bare tre streker. Uten forvarming, to personer i bilen og kjøring i D. Hun er glad i varme, så temp står på 22 grader.

- Når jeg kjører alene har jeg forvarmet bil, bruker varmeinnovasjonen og kjører 42 km i Eco. Ikke like varmt i bilen som i Teknaen men varmt nok til meg, står på 21 grader. Har akkurat mistet den femte streken når jeg kommer fram, dvs. ca. 65% rest.

Nå har jeg nok litt kapasitetstap og 6 km ekstra å kjøre, men forsvarer likevel ikke hele 9% forskjell ved ankomst - spesielt ikke når Teknaen starter kald og vi er to i den. Dekkene skulle jo også ha talt litt til min fordel, jeg har 15" lette felger og dekk med rullemotstand B, hun har ContiVikingContact6 i standard dim. Så jeg opplever at det fremdeles er et stykke fram til Teknas rekkevidde.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

#64
Sitat fra: tomrh på ons 18. nov 2015, kl. 10:46
Sitat fra: leafnor på man 16. nov 2015, kl. 22:08
Erfaring så langt på Oslotur er at varmepumpeleaf og gen1 med innovasjon så og si bruker det samme for å holde ok temp i kupe ved null grader.
Da snakker du kun om forbruk til varme?

Har en litt annen erfaring ang rekkevidde.

Har kjørt en kollega sin Tekna til jobb noen ganger, vi samkjører en dag i uka og hun foretrekker at jeg er sjåfør om morgenen så hun kan sove. :) Hun bor 6 km nærmere jobb enn meg. Her er mine erfaringer i +5 grader.

- Vi samkjører 36 km og ankommer jobb med 74% på displayet. Har da brukt bare tre streker. Uten forvarming, to personer i bilen og kjøring i D. Hun er glad i varme, så temp står på 22 grader.

- Når jeg kjører alene har jeg forvarmet bil, bruker varmeinnovasjonen og kjører 42 km i Eco. Ikke like varmt i bilen som i Teknaen men varmt nok til meg, står på 21 grader. Har akkurat mistet den femte streken når jeg kommer fram, dvs. ca. 65% rest.

Nå har jeg nok litt kapasitetstap og 6 km ekstra å kjøre, men forsvarer likevel ikke hele 9% forskjell ved ankomst - spesielt ikke når Teknaen starter kald og vi er to i den. Dekkene skulle jo også ha talt litt til min fordel, jeg har 15" lette felger og dekk med rullemotstand B, hun har ContiVikingContact6 i standard dim. Så jeg opplever at det fremdeles er et stykke fram til Teknas rekkevidde.

Hva har den Tekna for Ah og SOH mot din?

Min viste +3-4 km ved å slå av varmeapparat ved 0 grader da vi var på langtur til Otta for to uker siden.
Det samme viste varmepumpeleafen nå på min tur til Oslo når det var 0 grader ute.
Og jeg mener jeg hadde samme opplevde varme i bilene. Ikke råvarmt, men heller ikke kaldt. Satt ikke med ytterjakke på, kun fleecegenser.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Sitat fra: leafnor på ons 18. nov 2015, kl. 17:35
Hva har den Tekna for Ah og SOH mot din?
Ingen anelse, har enda ikke brydd meg om å installere LeafSpy.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på ons 18. nov 2015, kl. 18:31
Sitat fra: leafnor på ons 18. nov 2015, kl. 17:35
Hva har den Tekna for Ah og SOH mot din?
Ingen anelse, har enda ikke brydd meg om å installere LeafSpy.
Ref: http://www.electricvehiclewiki.com/Real_World_Battery_Capacity_Loss
Jeg tenker litt annerledes vedrørende forbruket målt mot den Tekna, og nå blir det utfordrende :-[:
Strekene er SOC, state of charge. Dine streker er trolig ikke like mye energi som i den Tekna som jeg forstår er nyere. Anta at den fulladet har 20 kWt. Anta videre at det er 5% forskjell på kapasitet mellom bilene. Din bil har da 1 kWt mindre totalt sett, fulladet har du 19 (Som min 2012).
Videre betyr det at en strek er 1,05 ganger mer energi enn din. Altså begynner den bilen med mer strøm, og hver strek er mer energi.

Tekna'n endte på 74% i displayet, den har brukt 0,26 * 20 = 5,2 kWt, eller 1,44 kWt/mil
Du har brukt 40% av 100% SOC når 5 streker er borte. Nå er SOC aldri 100% i starten, mest trolig er du nær det jeg har, 92%. Dvs du har brukt 32% av lagret mengde energi i batteriet.
32% av 19 kWt er 6,08 kWt på 42km, eller 1,45 kWt/mil.

Det er likt ;)

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Hehe :D Håper du har rett. :) Jeg merket meg også at det stod 5:00 til 100% på Teknaen da vi ankom jobb. Hun lader på 10A hjemme. På min står det 2:30 til 100% når jeg kommer fram, men jeg lader på 16A hjemme. Jeg mener at 2:30 med 16A-lader skulle tilsvare 4:30 med 10A-lader?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på ons 18. nov 2015, kl. 22:28
Hehe :D Håper du har rett. :) Jeg merket meg også at det stod 5:00 til 100% på Teknaen da vi ankom jobb. Hun lader på 10A hjemme. På min står det 2:30 til 100% når jeg kommer fram, men jeg lader på 16A hjemme. Jeg mener at 2:30 med 16A-lader skulle tilsvare 4:30 med 10A-lader?

2,5 x 16 er 40 Ah
4,5 x 10 er 45 Ah

Pluss minus 10% i margin må enregne, for tidsangivelsen er vell halvtimer så godt innafor.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Det er vel ikke så enkelt da, fordi det trekkes ikke maksimalt med strøm hele tiden. Er bl.a. en fase der cellene balanseres og det trekkes mye mindre strøm.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på ons 18. nov 2015, kl. 23:06
Det er vel ikke så enkelt da, fordi det trekkes ikke maksimalt med strøm hele tiden. Er bl.a. en fase der cellene balanseres og det trekkes mye mindre strøm.
Tja, den balanseringen skjer i begge tilfeller, og evt flere ganger på den med lavest ampere (Ca 1,6 ganger flere balanseringer?) i og med det tar lengre tid rent generelt. SÅ synes fortsatt det er godt innenfor, spesielt med tidsangivelse på halvtimer display om jeg ikke husker feil.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

1 grad ute og sommer-rekkevidde.  8) Den fjerde streken fra toppen forsvant på vei inn i Væretunnellen, ikke skjedd siden i sommer da vi kjørte uten varme. Og nå med behagelig varme i bilen hele veien.

Må jo nødvendigvis ha brukt mer energi på klima med varme på enn i sommer med varme av, så innsparingen skjer nok på dekk med lavere rullemotstand, tettet grill samt en bil som lå en god stund foran meg i 5 km/t saktere enn jeg pleier å kjøre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på ons 25. nov 2015, kl. 07:43
1 grad ute og sommer-rekkevidde.  8) Den fjerde streken fra toppen forsvant på vei inn i Væretunnellen, ikke skjedd siden i sommer da vi kjørte uten varme. Og nå med behagelig varme i bilen hele veien.

Må jo nødvendigvis ha brukt mer energi på klima med varme på enn i sommer med varme av, så innsparingen skjer nok på dekk med lavere rullemotstand, tettet grill samt en bil som lå en god stund foran meg i 5 km/t saktere enn jeg pleier å kjøre.

;D
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Etter litt driftserfaring med varmeinnovasjonen i kjøligere vær, finner jeg at det holder kun å ha den variable motstanden til å regulere temperaturen i vannkretsen. Dvs, den bryteren jeg har for å slå av/på funksjonen kan brukes til fjernlysene jeg monterte tidligere i høst.

Fikk styrestrømledningen til ekstralysene inn i kupeen fra motorromsiden ved å presse et langt stjerneskrujern gjennom den for å skape et hull.
Tapet ledning med gaffa til jernet, litt WD40 for å smøre, og fikk ledningen lett gjennom.

Så nå bryter på fjernlysene, og kun variabel regulering av vanntemperaturen i varmeapparatet. Men holder varmen fint for det i bilen.

Legger ved bilde fra motorsiden og fra inn under dashbordet. Et plastdeksel fjernes under dashbordet for å komme til. Bra med isolasjon/lyddempende matter der.



Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Fikk testet klimainnovasjonen i -9 grader i kveld. Etter å ha fått varm kupe skrudde jeg ned potensiometerknappen slik at jeg opprettholdt varmen ved å bruke ca. 1,5 kW + resirk, defrost og vifte trinn 5. Det er ca halve forbruket av tilsvarende forhold i fjor uten innovasjonen og med friskluft inn, husker at jeg da typisk lå på 3 kW. Bakdelen er at dugg på sidevinduene fryser til tynn ishinne. Men frontruta holdt seg duggfri.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA