Innovasjon: Varme

Startet av leafnor, søndag 14. juni 2015, klokken 09:29

« forrige - neste »

tomrh

Leafnor, fant du ut noe mer nøyaktige ohm-verdier for temperatursensor? 680 ohm i parallell med den tilsvarer 20 grader lavere vanntemperatur og 1180 ohm gir 10 grader lavere ut i fra det du har skrevet. Ikke helt det samme som du opprinnelig beregnet, kan ikke stemme helt at tempsensor måler 0,14 kohm ved 80 grader som det står i servicemanualen?

Har forresten alle komponentene nå, blir spennende å se resultatet av dette. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på fredag 23. oktober 2015, klokken 22:15
Leafnor, fant du ut noe mer nøyaktige ohm-verdier for temperatursensor? 680 ohm i parallell med den tilsvarer 20 grader lavere vanntemperatur og 1180 ohm gir 10 grader lavere ut i fra det du har skrevet. Ikke helt det samme som du opprinnelig beregnet, kan ikke stemme helt at tempsensor måler 0,14 kohm ved 80 grader som det står i servicemanualen?

Har forresten alle komponentene nå, blir spennende å se resultatet av dette. :)

Hei. Jeg har ikke studert noe videre på dette.
Men når en måler i "feltforsøk" på temperaturer så er det og en del varmetap ut å går i og med distansen mellom føler og der det måles. Jeg målte i tanken som er etter at varme er tatt ut i registeret inne i bilen.

Nå har jeg ikke hatt Leaf lengre enn siden mai i år, og derfor ikke så mye erfaring med varmen.
Kjørte en tur tur/retur Stjørdal med innstilling 23 på varmeaparatet i ettermiddag/kveld. Etter en viss tid sa bilen +3 - +4 km om varme ble slått av. Du som jeg forstår pendler til og fra Stjørdal/By'n kan jo sammenligne. Hvor mye skulle du spare med å slå av apparatet?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

#32
Å få ned varmeforbruket i 6+ varmegrader er enkelt ved å resirkulere (jfr Carl Anton Stenlings metode som jeg også bruker). F.eks. kjørte jeg Skatval - Rindal nå lørdag i 4 - 9 grader og brukte bare 500W med behagelig varme i kupeen. På returen i dag i 3 grader og plaskregn ville denne klimainnovasjonen hjulpet mye, siden resirk-trikset bare gjorde det altfor duggete. Brukte 1250 - 1500 W. Men den største besparelsen tror jeg vil være om vinteren fordi man uansett ta inn mye friskluft da resirkulering kan være vanskelig (dugg fryser til ishinne). Kan typisk stå +25 km ved å slå av klima. Hjelper å kjøre i eco som struper effekten til 1500 - 1750 W, men den vil alltid prøve å varme opp til 80 grader okke som, blir aldri fornøyd. Det å kunne redusere tempen i kjølevæska til f.eks. 60 grader tror jeg kan gi bra med ekstra rekkevidde, kanskje 5-10 km ekstra. Vi får se. Rakk ikke noe montering nå i helga siden jeg var på hytta.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: leafnor på lørdag 11. juli 2015, klokken 00:09
Tok ut bryterpanel, og boret hull i den ene dummyplugg for den variable motstanden.
Jeg fikk åpnet bryterpanelet nede til venstre slik som på bilde IMG_0550, men ser at du fikk åpnet det mye mer, jfr bilde IMG_552. Føler jeg må bryte, tør ikke fortsette. Hvordan fikk du det såpass mye opp? En skrue jeg ikke har fått med meg hvor er kanskje?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på fredag 30. oktober 2015, klokken 17:26
Sitat fra: leafnor på lørdag 11. juli 2015, klokken 00:09
Tok ut bryterpanel, og boret hull i den ene dummyplugg for den variable motstanden.
Jeg fikk åpnet bryterpanelet nede til venstre slik som på bilde IMG_0550, men ser at du fikk åpnet det mye mer, jfr bilde IMG_552. Føler jeg må bryte, tør ikke fortsette. Hvordan fikk du det såpass mye opp? En skrue jeg ikke har fått med meg hvor er kanskje?
Hei. Husker at jeg brukte litt makt og at det var trangt.
Ikke noen gjemte skruer slik jeg husker det. Men det er bl.a et "klips" som du ser på 552 bildet som er helt nederst, må rykke litt i panelet for å få det løst.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

#35
Sitat fra: leafnor på fredag 30. oktober 2015, klokken 17:38
Sitat fra: tomrh på fredag 30. oktober 2015, klokken 17:26
Sitat fra: leafnor på lørdag 11. juli 2015, klokken 00:09
Tok ut bryterpanel, og boret hull i den ene dummyplugg for den variable motstanden.
Jeg fikk åpnet bryterpanelet nede til venstre slik som på bilde IMG_0550, men ser at du fikk åpnet det mye mer, jfr bilde IMG_552. Føler jeg må bryte, tør ikke fortsette. Hvordan fikk du det såpass mye opp? En skrue jeg ikke har fått med meg hvor er kanskje?
Hei. Husker at jeg brukte litt makt og at det var trangt.
Ikke noen gjemte skruer slik jeg husker det. Men det er bl.a et "klips" som du ser på 552 bildet som er helt nederst, må rykke litt i panelet for å få det løst.
Tusen takk, da turde jeg å bøye litt mer og kom akkurat til med vinkelskrujern. :) Trangt ja. Nå er potensiometer + 180 ohms motstand montert og ledningen ført fram i ei renne under rattstammen, har bare igjen å hekte på de riktige ledningene i klimakontakten (inne akkurat nå for å se på bilde). Btw -  potensiometeret gikk opp til bare 4,25 kohm når jeg målte, første tredjedel til 500 ohm, andre tredjedel til 1500 ohm. Dropper den jeg tenkte å ha i parallell, skalaen blir bra læll. 8)

Edit: Det virker! :) Slet med å få kontakt i disse klipsene, anbefaler å avisolere litt først selv om det egentlig ikke skal være nødvendig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Det der ble jo perfekt.
Du som har kjørt mer på vinter enn hva jeg har gjort får se effekten av dette som gjør pendling gjennom vinteren og derfor har litt "statistikk".

I går brukte jeg det til fulle. Dristet meg mellom Jakobsli og Byåsen /retur med 5 kWt på "tanken" i ned mot null grader. Det er 3 mil. Kjørte øko og med potmeter justert så det bare gikk 500W. Kom med tur/retur på snitt 1,5kWt/mil.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Høres bra ut Leafnor. 8)

Hadde en prøvetur nå for å teste vidunderet, 6-7 grader og plaskregn. Resirkuleringsmetoden ville ikke ha fungert pga dugg, jeg dro ca. 1,5 kW i Eco med friskluftstrøm direkte opp på frontruta. Så justerte jeg på drømmeknappen og vips var jeg nede i 750W og likevel helt grei varme. Dette er bare genialt i regnvær ihvertfall! 8)

Kjøpte knapp med skala 0-9, men den kan dreies fra 0-8. Optimal innstiling i dette regnværet viste seg å være 3, dvs totalt ca. 800 ohm og halvert strømforbruk på klima. Godt som gull dette! 8) :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på fredag 30. oktober 2015, klokken 23:15
Høres bra ut Leafnor. 8)

Hadde en prøvetur nå for å teste vidunderet, 6-7 grader og plaskregn. Resirkuleringsmetoden ville ikke ha fungert pga dugg, jeg dro ca. 1,5 kW i Eco med friskluftstrøm direkte opp på frontruta. Så justerte jeg på drømmeknappen og vips var jeg nede i 750W og likevel helt grei varme. Dette er bare genialt i regnvær ihvertfall! 8)

Kjøpte knapp med skala 0-9, men den kan dreies fra 0-8. Optimal innstiling i dette regnværet viste seg å være 3, dvs totalt ca. 800 ohm og halvert strømforbruk på klima. Godt som gull dette! 8) :D
Perfekt. Tror du får god nytte for den her innovasjonen!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

For andre lesere kan jeg påpeke at potensiometeret ikke må være for stort rent fysisk, for å passe inni dummypluggen. Det jeg kjøpte fra Hobbykomponenter.no passet akkurat såvidt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#40
Kom til å tenke på at en NTC termistor eksponert for utetemperatur ville jo være den perfekte automatiske regulator!  8)
F.eks. vil en 300 ohm termistor koble ut varmekolben ved 20+ grader og få gradvis høyere motstand ved lavere utetemperaturer. Siden motstanden blir lavere ved høyere temperatur kan 300 ohm være et greit valg så motstanden ikke blir altfor lav i hetebølger som bl.a. fjorårets sommer.

F.eks. ved å bruke denne termistor-kalkulatoren (R - T) og sette inn 300 ohm og steg på 5 grader (alt annet default), så får jeg:



Temp oCMin ohmNom ohmMax ohm
-20.02,711.302,912.253,113.20
-15.02,042.992,188.532,334.07
-10.01,553.331,659.721,766.11
-5.01,191.251,269.721,348.19
0.0921.15979.531,037.91
5.0718.06761.79805.52
10.0564.01597.03630.05
15.0446.24471.36496.48
20.0355.53374.79394.05
25.0285.00300.00315.00
30.0229.08241.70254.32
35.0185.36195.94206.52
40.0150.89159.80168.70

Skulle passe som hånd i haske, både leafnor og jeg erfarer jo bl.a. at 600 ohm er en bra verdi i +10 grader. Evt kan man sette inn en 22 ohms motstand i serie hvis man frykter 40 grader varme der man bor. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Tomrh, det skulle virke. Bilen har jo en termistor for utetemp som kunne vært brukt.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Sitat fra: leafnor på mandag 02. november 2015, klokken 20:42
Tomrh, det skulle virke. Bilen har jo en termistor for utetemp som kunne vært brukt.
Nå koster termistorer småpenger stort sett da, her er et stort utvalg i alle mulige ohm-verdier og toleranser.
http://no.mouser.com/Passive-Components/Thermistors-NTC/_/N-6g7mw/

Potensiometerstyringen er helt super, men tar meg i å ofte følge med på energiforbruk til klima for å finne et bedre balansepunkt med nok varme uten å trekke for mye strøm. En automatisk styring hadde egentlig ikke vært så dumt, og kanskje aller mest for kona som ikke orker å bry seg like mye som meg. :) Vha. en toveis bryter kunne man enkelt ha svitsjet mellom potensiometer- og termistorløsning.

Vi får se, kanskje jeg gjør noe mer med dette etterhvert. Inntil videre er det greit å opparbeide seg erfaring med hva som er optimale innstillinger ved ulike utetemperaturer slik at en evt termistorkrets kan skreddersys. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på tirsdag 03. november 2015, klokken 08:28
Sitat fra: leafnor på mandag 02. november 2015, klokken 20:42
Tomrh, det skulle virke. Bilen har jo en termistor for utetemp som kunne vært brukt.
Nå koster termistorer småpenger stort sett da, her er et stort utvalg i alle mulige ohm-verdier og toleranser.
http://no.mouser.com/Passive-Components/Thermistors-NTC/_/N-6g7mw/

Potensiometerstyringen er helt super, men tar meg i å ofte følge med på energiforbruk til klima for å finne et bedre balansepunkt med nok varme uten å trekke for mye strøm. En automatisk styring hadde egentlig ikke vært så dumt, og kanskje aller mest for kona som ikke orker å bry seg like mye som meg. :) Vha. en toveis bryter kunne man enkelt ha svitsjet mellom potensiometer- og termistorløsning.

Vi får se, kanskje jeg gjør noe mer med dette etterhvert. Inntil videre er det greit å opparbeide seg erfaring med hva som er optimale innstillinger ved ulike utetemperaturer slik at en evt termistorkrets kan skreddersys. :)
En annen innovativ måte å regulere energien på ville være å sette en termistor på innblåsningsluften et kort stykke fra register.
Denne bør ha en relativ bratt karakteristikk. Med kald luft som trekkes inn blir temperatur ut av register lav og termistor leser stor motstand, dvs den "tror" temp i varmekretsen er for lav og fyrer på. Etter hvert som temperatur stiger minker motstand, og vannet trenger ikke varmes like hardt.

Setter en f.eks varmeappratet på resirk så er det ikke behov av like varmt vann for å få hevet luften til f.eks 45 grader som om det trakk inn uteluft som holdt -10.
Det nesten samme som utetemperaturkompensering, men det tas regulering opp mot hva som er innblåstemperaturen.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Veldig bra ide, Leafnor! 8) Hvor er dette luftinntaket for resirkulert luft?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA