Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny lader v/E18 Kragerø

Startet av Ole Henrik Hannisdahl, tirsdag 09. juni 2015, klokken 15:39

« forrige - neste »

Ole Henrik Hannisdahl

Hei igjen,

Da har vi gleden av å invitere til offisiell åpning av laderen lørdag 27.juni 2015 klokken 12:00 utenfor Amfi Kragerø. Åpningen foretas av ordfører i Kragerø, Kåre Preben Hegland. Velkommen skal dere være!

Det er i første omgang kun hurtigladeren som åpnes. Denne har CCS+CHAdeMO - uttak, hvorav ett uttak kan brukes av gangen. Så kommer det en 2x22kW AC - stolpe ved siden av i løpet av en uke eller to.

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

Olatho

Mener ikke å være sur eller negativ, men hvorfor så få 22 kW AC-stolper?
Kostnaden for disse er jo minimal, og for mange elbilister er de jo veldig praktiske.  Kapasitet burde vel heller ikke være noe stort problem, da man evt. kan justere ned ladehastigheten på disse når DC-laderen er i bruk.

Panduck

Sitat fra: Olatho på onsdag 24. juni 2015, klokken 09:03
Mener ikke å være sur eller negativ, men hvorfor så få 22 kW AC-stolper?
Kostnaden for disse er jo minimal, og for mange elbilister er de jo veldig praktiske.  Kapasitet burde vel heller ikke være noe stort problem, da man evt. kan justere ned ladehastigheten på disse når DC-laderen er i bruk.

Gitt hva som selges av biler nå er vel 2x22kW greit. Men det kan jo gjerne komme en del 3.3kW punkter i tillegg :)

emil

Sitat fra: Panduck på onsdag 24. juni 2015, klokken 09:17
Gitt hva som selges av biler nå er vel 2x22kW greit. Men det kan jo gjerne komme en del 3.3kW punkter i tillegg :)

Nå drar ikke vi så veldig ofte på handletur til det aktuelle kjøpesenteret (egetlig aldri), men for oss er strekningen tur/retur på ca 130km litt i lengste laget til komfortabel kjøring med fornuftige marginer i norsk gjennomsnittsvær. En time eller to på 3.3kW hadde derimot gjort mye for oss og vi hadde da ikke hatt behov for hurtiglading på turen.

De dagene vi kjører inn til Kragerø sentrum og litt rundt i området er hurtigladeren derimot perfekt siden Brokelandsheia på tilbaketuren enkelte ganger er på grensen og Kragerø sentrum ikke har sakteladingsplasser å snakke om.

Ole Henrik Hannisdahl

Sitat fra: Olatho på onsdag 24. juni 2015, klokken 09:03
Mener ikke å være sur eller negativ, men hvorfor så få 22 kW AC-stolper?
Kostnaden for disse er jo minimal, og for mange elbilister er de jo veldig praktiske.  Kapasitet burde vel heller ikke være noe stort problem, da man evt. kan justere ned ladehastigheten på disse når DC-laderen er i bruk.

Hei,

Oppfatter det på ingen måte som surmuling å spørre etter sånt! Vi hadde gjerne montert en hel haug med utstyr vi også, men som vanlig dreier det seg om kostnader. Selv om AC - stolper er billigere enn DC hurtigladere, er det fortsatt ikke gratis. En 2x22kW - stolpe koster ca 30.000, eks.montering etc. I tillegg har vi kun 230V på stedet, noe som er ganske vanlig. Anlegget vårt trenger 400V. Dette løser vi med en egen skilletransformator. I Kragerø bruker vi en skilletrafo på 100kVA, altså akkurat nok til hurtiglader (50kW) + 2x22kW AC = 94kW.

Vi kan selvfølgelig løse dette med lastbalansering på AC - stolpene. Dvs at hurtigladeren til enhver tid får det den har behov for, mens resten av kapasiteten fordeles på AC - stolpene. Prismodellen vår for AC - lading er laget for å hensynta lastbalansering, slik at dersom vi skrur ned effekten, følger prisen automatisk etter.

Enn så lenge har generelt svært lite bruk på AC - laderne våre i forhold til DC - laderne. Dersom det viser seg at bruken på AC - stolpene i Kragerø forsvarer investeringen i en ny stolpe, kan det godt være at vi setter opp flere stolper senere.

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

Panduck

Sitat fra: emil på onsdag 24. juni 2015, klokken 09:43
De dagene vi kjører inn til Kragerø sentrum og litt rundt i området er hurtigladeren derimot perfekt siden Brokelandsheia på tilbaketuren enkelte ganger er på grensen og Kragerø sentrum ikke har sakteladingsplasser å snakke om.

Litt off topic, men jeg synes det kunne bli litt mer fokus på sakteladingspunkter flere steder og, ja. Vi kjørte problemfritt til Kristiansand, jeg så jo en MASSE elbiler der nede, men saktelading var jo nesten totalt fraverende. Det er flott at GK og fortum gjør det enkelt og greit å kjøre til steder som kristiansand, men det er dumt å måtte være nødt til å hurtiglade bilen etter å ha overnattet der, fordi det ikke fantes en kontakt å plugge den inn i. Jeg betaler gladelig for kortet som kreves i det ene parkeringshuset der, men 3 plasser er rett og slett ikke nok til å investere i et slik kort.

Panduck

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på onsdag 24. juni 2015, klokken 09:47
Oppfatter det på ingen måte som surmuling å spørre etter sånt!

Og der fikk vi en flott illustrasjon på forskjellen mellom GrønnKontakt og ArticRoads :)

Ole Henrik Hannisdahl

Sitat fra: hsa77 på tirsdag 23. juni 2015, klokken 18:20

Som eier av ZOE vil jeg si at dere har et åpenbart hull på hele strekningen Drammen - Hamar da ingen av ladestasjonene deres her har ac22kw... Men Fortum har jo ganske god dekning her, så jeg klarer meg!

Hei,

Enig i at det mangler en del her. Vi har startet på jobben med å gjøre noe med det, og har sammen med Eidsiva bestilt nye ladere med CHAdeMO, CCS og AC til Hamar, Lillehammer og Gjøvik. På Elverum er det allerede 22kW AC - stolper, så vi bytter ut DC - laderen med en som har både CHAdeMO og CCS. Forventet dato for utskiftning er i andre halvdel av august.

Mvh Ole Henrik

Daglig leder, Grønn Kontakt.

svingen

er veldig gledelig og lese att det kommer opp ladestasjoner hele tiden :)
når det gjelder DC så er det vel sikkert mulig og få noen av renault dem er vel glad får og slippe og sende bergingsbil over alt ;)

tipper hvis dere snakker med dem kan dere sikkert få en del gratis av dem,mulig dem krever att renault kunden skal få tilgang til dem gratis,og da vil dem vel ha tilgang til alle 22KW gratis hvis ikke blir det vanskelig og forklare kunde sine att noen er gratis men ikke alle.....så da blir det jo ikke så enkelt.

Håper Enova får ting i gang snart slik att støtte ordningen blir opperative igjen slik att man kan se flere hurtigladere over hele landet og ikke bare der hvor det er sterke aktører som bidrar :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Panduck

Sitat fra: svingen på onsdag 24. juni 2015, klokken 10:49
Håper Enova får ting i gang snart slik att støtte ordningen blir opperative igjen slik att man kan se flere hurtigladere over hele landet og ikke bare der hvor det er sterke aktører som bidrar :)

Jepp! Men jeg er også glad for å se at det dukker opp flere ladere UTEN enovastøtte. Det viser at det er mulig! :)

hsa77

#40
Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på onsdag 24. juni 2015, klokken 09:55
Sitat fra: hsa77 på tirsdag 23. juni 2015, klokken 18:20

Som eier av ZOE vil jeg si at dere har et åpenbart hull på hele strekningen Drammen - Hamar da ingen av ladestasjonene deres her har ac22kw... Men Fortum har jo ganske god dekning her, så jeg klarer meg!

Hei,

Enig i at det mangler en del her. Vi har startet på jobben med å gjøre noe med det, og har sammen med Eidsiva bestilt nye ladere med CHAdeMO, CCS og AC til Hamar, Lillehammer og Gjøvik. På Elverum er det allerede 22kW AC - stolper, så vi bytter ut DC - laderen med en som har både CHAdeMO og CCS. Forventet dato for utskiftning er i andre halvdel av august.

Mvh Ole Henrik
:) :) :)

Har dere noen planer for ac på laderne på strekningen Lillestrøm - Oslo - Kongsberg?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

emil

Da har jeg vært og snoket på laderen. Den kommer innerst/øverst på parkeringsplassen så man må kjøre foran hele senteret og opp til kildesorteringscontainerene. Infratek jobbet på stedet nå og det er en lader fa Garo og ikke ABB. Gjenstår noen timers arbeid før man kan lade.

Og til kjøpesenterets glede var fruen inne og brukte penger der mens jeg lufta bikkja, penger som sansynligvis ellers hadde havnet på sandvika storsenter.

emil

Sitat fra: emil på torsdag 25. juni 2015, klokken 16:02
Da har jeg vært og snoket på laderen. Den kommer innerst/øverst på parkeringsplassen så man må kjøre foran hele senteret og opp til kildesorteringscontainerene. Infratek jobbet på stedet nå og det er en lader fa Garo og ikke ABB. Gjenstår noen timers arbeid før man kan lade.

Og da er laderen ferdig montert og allerede testet  :)

Litt mye pipelyd synes jeg mens den lader, men effekten er god. 47-48kW inn ifølge LeafSpy

Den laderen fikk lov til å bli dagens hurtiglading nummer 7 og nummer 200 totalt.

Panduck

Sitat fra: emil på fredag 26. juni 2015, klokken 22:56
Den laderen fikk lov til å bli dagens hurtiglading nummer 7 og nummer 200 totalt.

Holder du telling på dette? Denne linja er jo som klipt ut fra en geocachelogg (cache byttet med hurtiglader)...

emil

Sitat fra: Panduck på lørdag 27. juni 2015, klokken 08:54
Sitat fra: emil på fredag 26. juni 2015, klokken 22:56
Den laderen fikk lov til å bli dagens hurtiglading nummer 7 og nummer 200 totalt.

Holder du telling på dette? Denne linja er jo som klipt ut fra en geocachelogg (cache byttet med hurtiglader)...

Ladinger pr dag har jeg i huet, ladinger totalt sett sier LeafSpy meg. 1189 sakteladinger og nå sitter jeg på Kiwi Brennåsen uten for Kristiansand og tar hurtiglading nummer 202.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA