Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overgang mellom type 2 kabel og type 1 inngang

Startet av 3irikur, onsdag 08. juli 2015, klokken 18:27

« forrige - neste »

SUNPWRD

Jeg har laget en slik kabel selv. Gjort som et forsøk på om jeg fikk det til og som en del av et høgskole studie. Fungerer fint som bare det!

Jeg konkluderte med at denne ikke var lovlig da den er i strid med NEK 400.722.55.02.05 som sier "Ladekabler som er fast tilknyttet en ladestasjon skal ikke kunne føres langs eller kunne legges på bakken"

Om noen andre har andre kommentarer til hvorfor slike kabler er lovlige eller ikke er jeg interessert i det. Jeg ser jo at kabelen som Elektrolux viser er såpass kort at den trolig ikke vil gjøre at den fastsittende kabelen blir hengende i bakken og sånn sett ikke vil bryte med henvisningen jeg fant.
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

3irikur

Sitat fra: Argi på torsdag 09. juli 2015, klokken 23:56
Jeg har laget en slik kabel selv. Gjort som et forsøk på om jeg fikk det til og som en del av et høgskole studie. Fungerer fint som bare det!

Jeg konkluderte med at denne ikke var lovlig da den er i strid med NEK 400.722.55.02.05 som sier "Ladekabler som er fast tilknyttet en ladestasjon skal ikke kunne føres langs eller kunne legges på bakken"

Om noen andre har andre kommentarer til hvorfor slike kabler er lovlige eller ikke er jeg interessert i det. Jeg ser jo at kabelen som Elektrolux viser er såpass kort at den trolig ikke vil gjøre at den fastsittende kabelen blir hengende i bakken og sånn sett ikke vil bryte med henvisningen jeg fant.

Den kabelen du har avbildet der vil vel falle utenfor like vel, da den ikke er fast tilknyttet en ladestasjon? Tror nok at jeg skal kjøpe en sånn kabel selv etterhvert :) Kjekt å ha!
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

SUNPWRD

Mulig det, men den totale lengden på kabelen som går mellom ladestolpen og bilen vil jo bli lang..

Uansett veldig kjekk å ha selv om jeg kun bruker min på tørre solskinnsdager uten fare for regn.
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA