Schuko erstattet med CEE-kontakt på Gardemoen

Startet av EV_n00b, tor 21. mai 2015, kl. 11:32

« forrige - neste »

Lynet

Det koster OSL noen få hundrelapper å bytte til CEE, hadde de istedet byttet til type 2 hadde det kostet ca 7000 pr ladepunkt!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Hansi

Jeg syns OSL gjorde et godt valg med å bytte fra schuko til CEE og er takknemlig for det. Ja, det hadde vært enda bedre med Type2, men også mye dyrere.
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Elmo

Sitat fra: EV_n00b på tor 21. mai 2015, kl. 11:32
Hvis de først skulle bytte, hvorfor ikke bytte til Mode 3 type 2 som de fleste andre ladestolper etc.?
Virker ikke veldig gjennomtenkt.
Å bytte til type2 ladestasjon er en helt annen og 15-20 ganger dyrere operasjon enn å bytte fra schuko til CEE da.
Og. CEE er tross alt mye bedre enn schuko, så det er vel (gjennom)tanken

Sitat fra: EV_n00b på tor 21. mai 2015, kl. 11:32
Hvor mange har CEE -> Schuko adapter liggende i bilen?
Jeg har. Og det blir nok mange flere etter hvert.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.4
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

stefse

Fornuftig spør du meg. Synes bilimportørene  kan levere kladdene standard med CEE, og heller tilby overgang andre veien for de som må lade fra schuko.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

elektrolux

Det er en meget enkel operarasjon å kappe shuko kabelen 10-30 cm inn på ladeledningen og montere på en hann og en hunn på de løse endene.

Da sitter en igjen med en kabel med Cee støpsel og en overgang til prisen av et Cee skjøtestikk og et Cee støpsel.

Har faktisk gjort dette for en del kunder siste uken og belastet kunden for prisen av en 130 kr overgang.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Panduck

Sitat fra: elektrolux på fre 22. mai 2015, kl. 06:18
Det er en meget enkel operarasjon å kappe shuko kabelen 10-30 cm inn på ladeledningen og montere på en hann og en hunn på de løse endene.

Sier en elektriker? :P Uansett, jeg vet ikke om jeg er helt glad i denne "de tilbyr oss noe gratis, vi bør ikke klage!" tanken her, når det faktisk virket som om vi kun skulle få en kabel å forholde oss til på ladeplasser. Standarisering på type2 vil bety å kun trenge å ha en kabel med seg, en kabel som er billig sammenliknet med de andre (som gjør den mindre attraktiv å stjele), som enkelt låses fast i begge ender. At de fleste av disse kablene vi da i tillegg må ha med, også har "klump", gjør ikke saken bedre.

De selger en tjeneste, som faktisk er relativt dyr å bruke. Kostnaden for å legge et type2-uttak der tror jeg de tar inn ganske kjapt. Jeg håper virkelig det blir type2, og ikke CEE som dukker opp i parkeringshus fremover. Jeg vil iallefall foretrekke de som tilbyr type2.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Panduck på fre 22. mai 2015, kl. 07:26
Sitat fra: elektrolux på fre 22. mai 2015, kl. 06:18

Sier en elektriker? :P
Dette er noe man har lov til å gjøre selv som ufaglært. Om man ikke føler man klarer dette kjenner de fleste noen som kan hjelpe til.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Panduck

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fre 22. mai 2015, kl. 07:33
Dette er noe man har lov til å gjøre selv som ufaglært. Om man ikke føler man klarer dette kjenner de fleste noen som kan hjelpe til.

Hva man har lov til og hva man oppfatter som enkelt er to forskjellige ting. Jeg synes uansett det er å foretrekke å bruke en "låst i begge ender" type2 kabel til 2000kr fremfor en opphakket kabel til 6000kr når jeg lader på offentlig sted :|

elektrolux

Et lite obs! før noen kapper kabel med temperatursensor innebygget.

Det er i utgangspunktet kun kabler som EVSelect og Charge-amps som kan endres på denne måten da de kommer uten temperatursensor. ;)

Har dere originalkabel må overgang til litt over 100 lappen benyttes.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

E_S

Har "bygget om" min Charge-Amps til CEE. Bruker heller overgang når jeg må - og den drøye halvmeteren ekstra kabel jeg får med overgangen er også noen ganger veldig kjekk å ha. Normalt, på jobben og hjemme bruker jeg CEE-kontakten direkte.

Skjønner godt at de bytter til CEE og ikke til type 2 - som andre nevner her, har man 10 plasser med Schuko vil det være en kostnad på minst 60-70000 å bygge disse om til type 2, mens å bytte til CEE er, såfremt det ikke er veldig spesiell plassering på ting, en kostnad på noen få tusen for alt sammen..
:)

emil

Sitat fra: Panduck på fre 22. mai 2015, kl. 07:26
Uansett, jeg vet ikke om jeg er helt glad i denne "de tilbyr oss noe gratis, vi bør ikke klage!" tanken her, når det faktisk virket som om vi kun skulle få en kabel å forholde oss til på ladeplasser. Standarisering på type2 vil bety å kun trenge å ha en kabel med seg, en kabel som er billig sammenliknet med de andre (som gjør den mindre attraktiv å stjele), som enkelt låses fast i begge ender. At de fleste av disse kablene vi da i tillegg må ha med, også har "klump", gjør ikke saken bedre.

De selger en tjeneste, som faktisk er relativt dyr å bruke. Kostnaden for å legge et type2-uttak der tror jeg de tar inn ganske kjapt. Jeg håper virkelig det blir type2, og ikke CEE som dukker opp i parkeringshus fremover. Jeg vil iallefall foretrekke de som tilbyr type2.

De færreste har ubegrenset med penger, også større selskaper. Hvis valget står mellom noen få Type2 kontakter eller mange CEE kontakter vet jeg hva jeg foretrekker, særlig når Type2 kontakt ikke gir noe hurtigere lading enn CEE.

Men skal prisen på Type2 utstyr ned må produksjonen opp, så "noen" må sansynligvis gå foran og bygge ut stort.

Øyvind.h

Når jeg var på Gardermoen på onsdag denne uken var det fullt på alle de 40 plassene etter innkjøring i P10, og alle 30 plasser etter innkjøring i P11.

Aner ikke om det finnes flere plasser (annet enn på utendørsparkeringen), men etterspørselen er det i hvert fall lite å utsette på :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Johnny

Det er en tråd på dette forumet som heter "Noen trakk ut ladekabelen min". Den er ganske lang. Med CEE vil det bli noe å skrive om der til evig tid!
TMS og eGolf.

Powerflux

Sitat fra: Øyvind.h på fre 22. mai 2015, kl. 09:39
Når jeg var på Gardermoen på onsdag denne uken var det fullt på alle de 40 plassene etter innkjøring i P10, og alle 30 plasser etter innkjøring i P11.

Aner ikke om det finnes flere plasser (annet enn på utendørsparkeringen), men etterspørselen er det i hvert fall lite å utsette på :)
Da bør jo antallet plasser dobbles ASAP!! Og jeg har overgang så bare å kjøre på med CEE  :)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Griffel

Sitat fra: Johnny på fre 22. mai 2015, kl. 09:42
Det er en tråd på dette forumet som heter "Noen trakk ut ladekabelen min". Den er ganske lang. Med CEE vil det bli noe å skrive om der til evig tid!
Det bør vel ikke være noe tema på plasser hvor en betaler for å stå tilkoblet lenge, her er det tyveri å trekke ut en ladekabel. Å okupere en gratis ladeplass er temaet i "Noen trakk ut ladekabelen min".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA