Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Schuko erstattet med CEE-kontakt på Gardemoen

Startet av EV_n00b, torsdag 21. mai 2015, klokken 11:32

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: stefse på mandag 25. mai 2015, klokken 10:54
Skulle gjerne sett tallene. Hva koster det å sette opp 20 stk CEE med 32A, kontra 20 stk. type 2 ladebokser? Det er snakk om nye plasser, ikke oppgradering.

Jeg kan ikke se at noen har gitt noe godt svar på dette(?). Det er opptil flere her som jobber som elektriker eller kjenner bransjen godt nok til å kunne svare. Prosentvis forskjell på CEE og type 2 blir mindre jo mer utstyr og jobb som innbefattes. Hvis vi tar utgangspunkt at det er nok kapasitet i nettet, så må en ta med alt fra sikringsskap og utover. Skap, sikringer, jordfeilbrytere (type B), kabling, CEE/type 2, montasje ++
I andre tråder går det fram at bare jordfeilbryteren koster 4000,-. For nye anlegg kreves det type B, gjør det ikke? Dere som skal kunne det her får korrigere meg. Det jeg vil fram til er at det forskjellen mellom CEE og type 2 innbefatter langt mer enn prisen på en CEE-kontakt kontra type 2-uttak. Er det rimelig å anta at type 2 koster 4000,- mer enn CEE? Men hva koster CEE? 5000,-? 10.000,-?

Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 30. mai 2015, klokken 10:20
Men la oss si at valget står mellom 5 type2 stasjoner og 100 CEE stikkontakter? Hva ville du foretrukket hvis det var valget?

Spørsmålet ditt impliserer at type 2 er 20 ganger så dyrt som CEE, men er det realiteten? Jeg skal ikke påberope meg kompetanse til å svare på hva som er fornuftig valg på en flyplassparkering. Det er sikkert mange hensyn å ta, antagelig flere enn jeg har oversikt over.

Jeg er enig med Griffel som skriver: "Når private monterer ladestasjoner, (Coop slependen, Mathallen Oslo ++) Oslo kommune ladstolper etc etc. skulle det bare mangle at ikke statlige Avinor gjør det."
Hvorfor i det hele tatt bry med type 2 noe sted som helst, hvis CEE er bra nok?

Sitat
Nå er det altså CEE stikk som gjelder, og det er helt problemløst.

Schuko er også problemløst, så hvorfor bytte til CEE og deretter sette i et CEE-schuko-adapter? Det undergraver jo hele poenget med å bytte ut schuko.

Sitat
Da er vi ganske enig, og du er en selvutnevnt gnier for ikke å ha kjøpt en type2 ladestasjon til huset ditt, ikke sant? Det gjør ikke alle andre til gniere av den grunn.

Jeg syns generelt at ladebokser, kabler etc. er dyrt, ja. Hvorfor må et type 2 støpsel koste 800,- når CEE koster  49,-? Ferdige kabler med type 2 er tilsvarende dyre. Jeg vil nok si at alle andre som går for CEE framfor type 2 er omtrent like gniene. Det blir muligens en ladeboks på meg etterhvert. Men den blir uansett via CEE. Jeg har egentlig aldri bruk for mer enn treglading hjemme. Men noe a'la Slimbox på tur kunne være nyttig, selv om behovet minsker for hver dag som går pga. stadig flere ladepunkter langs veien.

elektro

Litt på siden av topic her, men er de eneste ladeplassene på P10 den rekken på 2F hvor det er MySpace EL plasser nærmest inngangen?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

cs erlend

Du har sikkert funnet ut av det "elektro" - det er rikelig med kontakter på plan 3.
Men - alle schuko plassene var opptatt, eneste ledige var på CEE plassene. Der var det til gjengjeld veldig ledig, og av de plassene hvor det stod bilder var et fåtall plugget inn.
Skjønner at jeg har sovet i timen, siden de nye, kjekke små skapene ikke har schuko får jeg i el og brannsikkerhetens navn investere i en biltema overgang fra CEE til Schuko og så videre til Tesla. Jadda.....
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

E_S

Det er jo bedre å kjøpe eller lage en adapter fra CEE 16A til rød Tesla UMC-adapter til å bruke der, da får man en bedre forbindelse og man får 16A i stedet for 13A.. (alternativt til blå Tesla UMC-adapter og stille bilen ned til 16A) Dropp Schuko, det er enkelt og greit dårlig.
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA