Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Schuko erstattet med CEE-kontakt på Gardemoen

Startet av EV_n00b, torsdag 21. mai 2015, klokken 11:32

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Panduck på torsdag 21. mai 2015, klokken 15:30Jo færre standarder man må forholde seg til som elbilist, jo bedre. Når type2 er det som blir satset stort på fremover kan det virke litt rart å bytte ut vanlige kontakter med en standard man normalt ikke forholder seg til som elbilist.
Schuko er på vei ut. I fremtiden vil det nok være hovedsaklig to standarder for saktelading - CEE og Type 2.

I garasjen hjemme har jeg fått satt opp samme plugg som OSL som en forberedelse til at jeg får elbil. Da har jeg muligheten til å enten koble til en Type 2 ladestasjon eller en ladekabel.

Man kan så klart diskutere om alt bør byttes til Type 2, men det vil nok være dyrt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Panduck

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 21. mai 2015, klokken 15:36
I garasjen hjemme har jeg fått satt opp samme plugg som OSL som en forberedelse til at jeg får elbil. Da har jeg muligheten til å enten koble til en Type 2 ladestasjon eller en ladekabel.

I såfall bør man jo ha kabel med CEE i ene enden og type1 eller 2 i andre enden, så man slipper overganger. Finnes det CEE/Type1 kabel??

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Panduck på torsdag 21. mai 2015, klokken 15:42I såfall bør man jo ha kabel med CEE i ene enden og type1 eller 2 i andre enden, så man slipper overganger. Finnes det CEE/Type1 kabel??
Jeg har ikke undersøkt hva som er på markedet, men man har som privatperson lov til å bytte ut støpsler så lenge det er snakk om enfase og 25A eller mindre. Og riktig støpsel får man på biltema/clas ohlson.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Johnny

Sitat fra: Panduck på torsdag 21. mai 2015, klokken 15:42

I såfall bør man jo ha kabel med CEE i ene enden og type1 eller 2 i andre enden, så man slipper overganger. Finnes det CEE/Type1 kabel??

Det lar seg ikke gjøre i det hele tatt, siden det må være noe som gjør det kladden eller veggboksen normalt gjør. Ha kontakt med bilen, og slå strømmen av og på.
TMS og eGolf.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Johnny på torsdag 21. mai 2015, klokken 16:16Det lar seg ikke gjøre i det hele tatt, siden det må være noe som gjør det kladden eller veggboksen normalt gjør. Ha kontakt med bilen, og slå strømmen av og på.
Du må fortsatt ha kladd på en CEE til Type 1 eller 2 kabel.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emil

Sitat fra: Panduck på torsdag 21. mai 2015, klokken 15:42
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 21. mai 2015, klokken 15:36
I garasjen hjemme har jeg fått satt opp samme plugg som OSL som en forberedelse til at jeg får elbil. Da har jeg muligheten til å enten koble til en Type 2 ladestasjon eller en ladekabel.

I såfall bør man jo ha kabel med CEE i ene enden og type1 eller 2 i andre enden, så man slipper overganger. Finnes det CEE/Type1 kabel??

Bytt ut schuko med CEE på f.eks ChargeAmps Spark og du har det du spør om. Kladdløs kabel med CEE i en ende og Type1 i den andre enden.

fredag

EU-standard for elbil-ladekontakt er type2. Direktivet vil bli gjeldende i Norge også, som en del av EØS-avtalen.

EU-direktiv 2014/94/EU artikkel 4.4 og annex II punkt 1.1 krever at nye offentlige AC ladestasjoner fra og med 18. november 2017 av interoperatibilitetsårsaker skal tilby en type2-kontakt eller en (tethered) type2-kabel. Det er minimumsløsningen, ladestasjonene kan også tilby andre kontakter/grensesnitt.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014L0094

Avinor/OSL burde sett på feks Allego ChargingPlaza, en intelligent løsning for store ladeplasser der strøm fordeles dynamisk til de kontaktene som faktisk har behov for strøm. Opptil 1000A inn kan fordeles utover, såvidt jeg husker. Jeg vil tro at på Gardermoen er det mange biler som står tilkoblet lengre enn de faktisk har behov for strøm for å lade, og at slik løsning dermed hadde passet veldig bra der. Kanskje de til og med hadde spart inn litt penger på at de ikke hadde hatt behov for så mange kurser, sikringer, kabling, osv?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

RaBalder

Strøm er strøm.

Det trenger på ingen måte å sitte en fancy type2 ladestasjon i enden for min del.
Da er det kjekkere med mange parkeringsplasser med strøm enn få med type2-ladestasjon.

Ferry

Sitat fra: emil på torsdag 21. mai 2015, klokken 14:48
Torp har også montert CEE der de nylig opprettet nye ladeplaser på langtidparkeringen og jeg ser ikke på dette som noen ulempe sammenlignet med Type2, heller en fordel siden man kan få mange flere ladepunkter for samme pris.

Hvor stor prisforskjell blir det på en kurs med CEE kontra en type 2? Jeg tenker da på hele kursen inkludert jordfeilbryter type B. Hva gjøres når en gammel schuko med gammelt vern byttes til CEE, utløser det krav om jordfeilbryter type B?

Øyvind.h

Veldig bra! Jeg parkerte i P11 i går der det er lagt opp nye plasser, og reagerte faktisk på at de hadde lagt opp schuko. Tviler på at de er begrenset til 10a slik de nå skal være.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emil

Sitat fra: Ferry på torsdag 21. mai 2015, klokken 18:18
Sitat fra: emil på torsdag 21. mai 2015, klokken 14:48
Torp har også montert CEE der de nylig opprettet nye ladeplaser på langtidparkeringen og jeg ser ikke på dette som noen ulempe sammenlignet med Type2, heller en fordel siden man kan få mange flere ladepunkter for samme pris.

Hvor stor prisforskjell blir det på en kurs med CEE kontra en type 2? Jeg tenker da på hele kursen inkludert jordfeilbryter type B. Hva gjøres når en gammel schuko med gammelt vern byttes til CEE, utløser det krav om jordfeilbryter type B?

Type2 laderegulator koster 5000kr eller mer?

16A CEE kontakt koster et par hundrelapper?

Shuko kan nok byttes til CEE uten at det utløser krav om ny jordfeilbryter. For nye kurser er det vel samme krav til jordfeilbryter for Type2 som for CEE?

Dette gjelder jo for steder der mer enn 3.6kW ikke er aktuellt, typisk langtidsparkering på flyplasser o.l. For korttidsparkering type kjøpesenter er Type2 med 7.2kW-22kW å foretrekke.

Philip Marlowe

Er det bare Tesla som har denne kontakttypen som standard i Norge?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

jkirkebo

Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 21. mai 2015, klokken 19:39
Er det bare Tesla som har denne kontakttypen som standard i Norge?

Tesla har ikke denne kontakttypen som standard nei, de tilbyr bare den større 32A utgaven.
Jeg har adaptere til salgs til 16A 1-fase 3-pins CEE for kr. 350,-, med disse får man 16A lading fra disse punktene. Krever dog at man har rødt UMC-adapter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rasmus.B

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. mai 2015, klokken 18:59
Veldig bra! Jeg parkerte i P11 i går der det er lagt opp nye plasser, og reagerte faktisk på at de hadde lagt opp schuko. Tviler på at de er begrenset til 10a slik de nå skal være.
Jeg tror du tar feil her. Alle stikkontaktene i innkjørings nivået er satt opp lenge før det ble ulovlig med shuko og 16A.
I kjelleren er det bygget ut i 2 faser. Første fase med shukostikk montert på en snedig busbar sak med sikringen montert like ved stikket. Ca 20 punkter tenker jeg. Disse ble også montert før forbudet. Etter disse 20 er det kommet 20 nye som ligner i utførelse, men de har CEE stikk. De kom i drift for ett par uker siden.
Kanskje det hadde vært bedre med type2 ladestasjoner, men jeg tror vi skal stikke fingeren i jorden, og være takknemlig for at det faktisk er kommet så mange ladepunkter som det er. P11 huset brukes primært av ansatte og der er ganske mange som har byttet til elbil.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Ferry

Sitat fra: emil på torsdag 21. mai 2015, klokken 19:14
Shuko kan nok byttes til CEE uten at det utløser krav om ny jordfeilbryter.

Hvis det stemmer så blir det stor forskjell fra type 2, ja. Men på nye kurser blir det dyrt uansett. Jordfeilbryter type B koster jo bortimot det samme som en type 2 laderegulator. Totalprisen for type 2 kontra CEE handler derfor om mer enn 5000,- kontra 100,- Men en del forskjell er det sikkert uansett.
Kineserene må se til å få masseprodusert type 2 laderegulatorer. Når en ser på hva annet en kan kjøpe for samme sum, så virker disse svindyre. Sammenlignet med f.eks hvitevarer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA