Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Schuko erstattet med CEE-kontakt på Gardemoen

Startet av EV_n00b, torsdag 21. mai 2015, klokken 11:32

« forrige - neste »

EV_n00b

Fikk dette bildet tilsendt idag. Virker som Europark har skiftet ut de fleste Schuko-kontakter med CEE på Gardemoen i løpet av natten.

Hvor mange har CEE -> Schuko adapter liggende i bilen?

Hvis de først skulle bytte, hvorfor ikke bytte til Mode 3 type 2 som de fleste andre ladestolper etc.?

Virker ikke veldig gjennomtenkt.


bruisepristine

Ja dette er ganske på trynet. Det som er enda mer på trynet er at elbiler uten mulighet til å koble seg til parkerer der når det tydelig står at plassene er reservert for lading.. Disse nye kontaktene gjelder forøvrig kun det siste tilskudd av nye kontakter i 1. Etg, sist jeg sjekket.
i-MiEV 2013
MG4 2023

Johnny

Kjekt om båt eller campingfolket trenger strøm. For elbilfolket er dette bortebom!
TMS og eGolf.

ragnasan

Trondheim
Nissan Leaf -2012  170 000km 31.07.20
Kjører Trondheim - Orkanger T/R daglig.
2006 Peugeot 307 SW hdi 7 seter. (reserve)
Peugeot E2008 GT Line i bestilling

Kjelliken

 :o Ser ut til at jeg bør ta turen innom Clas Ohlson og få meg en slik adaptor..
Vet aldrig når den kan komme til nytte. :)
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

svingen

så bra med CCE har CCE lader jeg (justerbar) da slipper jeg og bruke overgang ;)
Det er jo ikke så lett får dem eller,Typ2 ladere koster mange tusen kr CCE koster 100 kr per stk?
schuko er kun lov til og lade på 10a.
CCE er godkjent får 16a.
skal man bytte ut sikringer til 10a er det jo en kostad det og.
Dem bør ha mulighet til og låne ut/selge det her på flyplassen
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Rasmus.B

Jeg forstår ærlig talt ikke hva dere klager over.

For det første bør det rettes en stor honnør til OSL som både finansierer og bygger ut ladeplasser på Gardermoen. I P11 som jeg bruker omtrent daglig, er det bortimot 60 ladepunkter for ELbil. Europark betaler for strømmen.

Som de fleste sikkert har fått med seg, så er det ikke lenger lov å sette opp shuko stikk for lading av elbil hvis punktet sikres med mer en 10A. Det gir da 3 reelle alternativ til ladekontakter.

1. Sette opp shuko stikk og sikre de med 10 A. Da vil alle som har en ladekladd som trekker mer en 10A få avbrutt ladingen sin etter kort tid da sikringen ryker.

2. Sette opp ladestasjoner med type 2 kontakt. Dette er MYE MYE dyrere en shuko stikk, og en må også gå til anskaffelse av type 2 kabel som koster ett sted mellom kr. 1500,- og 2000,- Det er en robust løsning, men alt for dyrt med det antallet ladepunkter som er satt opp.

3. Sette opp 16A CEE stikk som koster en brøkdel av alternativ 2, som fører til at bil eier enten må kjøpe seg en overgang hos Clas Ohlson til litt under kr. 200,- eller lage seg en liten overgang selv.

En slik overgang burde vært litt av standard utrustningen som en elbilist har med seg. Har det liggende i både Leafen og Teslaen vår. Når jeg lader på Gardermoen nå så bruker jeg alltid de nye CEE ladepunktene for ikke å blokkere shuko plassene for de som enda ikke har ordnet seg med en overgang, eller har ladekabel med CEE stikk på.


Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

mariowing

Jeg er enig med deg Rasmus.

Har lyst til å legge til at hvis det er noen som er på tryne så er det elbil produsentene som ikke leverer et CEE alternativ til laderen sine slik at man kan bruke dem uten overgang. Det går jo ann å håpe at Tesla kommer med et adapter siden de allerede har utbyttbare adaptere på ladeklumpen sin i løpet av en to-tre Tesla-uker.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

RaBalder

Sitat fra: ragnasan på torsdag 21. mai 2015, klokken 12:43
Clas Ohlson har overgang. kr 149,-
:-*
http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/Pr364551000

Kjekt å ha liggende i bilen uansett.

Med den adapteren lager du deg et svakt punkt i strømflyten inn mot bilen.

emil

Torp har også montert CEE der de nylig opprettet nye ladeplaser på langtidparkeringen og jeg ser ikke på dette som noen ulempe sammenlignet med Type2, heller en fordel siden man kan få mange flere ladepunkter for samme pris.

Men når alle kontakter på en eksisterende ladeplass byttes ut uten varsel bør de kanskje låne ut overganger i en overgangsperiode.

MortenRA

Tesla Model S 75D - Soon to come

mariowing

Sitat fra: RaBalder på torsdag 21. mai 2015, klokken 14:22
Sitat fra: ragnasan på torsdag 21. mai 2015, klokken 12:43
Clas Ohlson har overgang. kr 149,-
:-*
http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/Pr364551000

Kjekt å ha liggende i bilen uansett.

Med den adapteren lager du deg et svakt punkt i strømflyten inn mot bilen.

Og da peker du direkte på det jeg skrev, bilprodusentene bør levere en ladeløsning som kan bruke CEE direkte. Eventuelt så bør du kjøpe deg en ny lader med CEE plugg slik at du ungår det svake leddet.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Lynet

Oppfordrer herved alle elbilister til å bytte ut chuko med CEE hjemme også.
http://www.clasohlson.com/no/230%20V-kontakter/Pr325408000
Vegguttak: 32-5410 99,-
Støpsel: 32-5408 kr 49,-
Overgang til chuko som nødløsning kan du enkelt lage selv med et ekstra CEE 32-5409 litt 2,5mm2 kabel og en chukoplugg.

Totalt kostnad ca 250 kroner, og en mangedobling av brannsikkerheten!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: RaBalder på torsdag 21. mai 2015, klokken 14:22Med den adapteren lager du deg et svakt punkt i strømflyten inn mot bilen.
Nå har OSL ihvertfall flyttet det svake punktet fra sitt utsyr til kundens utstyr. Om noe skulle begynne å smelte så er det lite trolig at det vil påvirke deres utstyr. Da er det mindre nødvendig vedlikehold og de har råd til å sette opp flere ladepunkter til samme kostnad
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Panduck

Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 21. mai 2015, klokken 13:51
Jeg forstår ærlig talt ikke hva dere klager over.

Jo færre standarder man må forholde seg til som elbilist, jo bedre. Når type2 er det som blir satset stort på fremover kan det virke litt rart å bytte ut vanlige kontakter med en standard man normalt ikke forholder seg til som elbilist. Selvfølgelig er det "bedre enn ingenting", men jeg synes ikke det er vidre optimalt å måtte til med overganger for å kunne lade. Pluss at en type2 kabel gjerne "låses" i begge ender.

Gitt hva det koster å stå parkert her, har de sikkert råd til type2.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA