Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjører splitter ny E-Klasse loaner...odg!

Startet av Royce1981, mandag 11. mai 2015, klokken 19:10

« forrige - neste »

Bowers

#90
@Trond.Strom

Forskjellen i opplevd kvalitet er i stor grad objektiv.

Men... det som til slutt fikk meg personlig til å avbestille min TMS var nettopp den opplevde kvaliteten samt at jeg forutså at dette (dessverre) trolig ville bli en bil med mye små feil.

For noen spiller det ingen rolle hvordan interiør og eksteriør "føles og oppleves" mens det for andre har mye å si. At merker som Ford og Toyota o.l. faktisk har en stor lojal kundegruppe beviser dette. Dette er merker som har utstrakt bruk at hardplast, liksom aluminium, fake krom osv osv uten at det betyr noe som helst for eierene. (Skulle nesten ønske jeg var en av de)
Jeg hører (dessverre) til gruppen som elsker ingeniørkunst, opplevd kvalitet og alt dette drar med seg.

Men for å komme tilbake til utrykket opplevd kvalitet...
Når jeg setter meg inn i en bil og lukker døren og hører "klonk" så skjærer det seg litt i ørene...
Når dashboard kan løftes rett opp så man kan se ledningene bak så føles det ikke bra nok.
Svært dårlig fit'n finish på karosseri, pasninger, plastlister osv osv var rett og slett for "skremmende" til at jeg hadde lyst til å eie bilen.
Dessverre har endel av disse hintene eller hva man kan kalle det vist seg å være berettiget for TMS mens andre bare er av utseendemessing art.
En annen vesentlig ting (kun for meg personlig) var midtkonsollen eller mangel på sådan. For meg er et enormt åpent hull mellom setene kun synonymt med varebiler samt at jeg liker å sette meg "ned" i setet og ha bilen rundt meg om du skjønner hva jeg mener. Samtidig er det mange andre på forumet som elsker at den mangler midtkonsoll. Smakssak uten fastisvar.

For å sammenligne den "opplevde kvaliteten" kan du sette deg i en ny 5-serie e.l. og f.eks forsøke å flytte på midtkonsollen... Sannsynligvis kan du feste en bolt i midtkonsollen og løfte hele bilen etter den uten at den flytter seg (Overdrivelse).
På TMS kan du flytte godt rundt på det meste av slike ting i interiøret. Om dette vil gjøre at bilen blir et rasleverk etter noen år gjenstår å se, men for de av oss som setter disse tingene høyt så ble TMS en gedigen nedtur.

For meg er det slike ting jeg omtaler som "opplevd kvalitet"
Uttrykket finnes vel egentlig ikke i noen ordbok akkurat som "premium merker" men de av oss som har brennende interesse for bil snakker nok som regel om det samme når uttrykkene blir brukt.

Nå så dette veldig negativt ut for TMS, så når dette er sagt...
Du finner ikke en 5-serie, E-klasse e.l. med et drivverk som kan matche TMS i opplevelse. Hvis du setter gassrespons og motorstøy opp til rundt 30-40 km/t høyest så vil ikke dagens "premium merker" kunne gi deg samme opplevelse.
Ingen av de kan heller levere en stor skjerm midt i bilen. Ingen av de kan heller tilby deg å kjøre en kvikk bil for et par kroner mila i drivstoff.

Jeg har brukt sammenligningen før og jeg mener den er ganske korrekt... Hvis du kan leve med den "opplevde kvaliteten" i en ny og påkostet KIA så vil du leve fint med TMS.
Ha i bakhodet at det tross alt mulig fremdeles er en amerikansk bil og den oppleves også som det når det kommer til denne typen kvalitet. Ja, skinn-interiøret er ikke akkurat noe å hoppe i taket av... ja, lysene er dårlige... ja, ting er ikke skrudd sammen like solid som hos konkurrentene... Men! Bilen er utrolig morsom å kjøre og du kommer til å savne gassresponsen i din egen bil hvis du har kjørt TMS en stund.

Jeg kjører både TMS og en ny 5-serie regelmessig og jeg er ikke i tvil. Kunne jeg fått TMS's drivverk flyttet over til BMW'en, beholdt rekkevidden og re-fuel tiden til BMW'en så hadde jeg hatt en perfekt bil for meg ;) Dessverre lar det seg ikke gjøre pr i dag :(

Jeg ser ingen problemer med hverken TMS eller 5-serie/E-klasse som folk ofte sammenligner med DERSOM man er klar over hva man kjøper.
Forumet flyter over at de som mener at TMS er verdens beste bil og de som mener at det er verdens verste bil... Jeg tror ingen av de er i nærheten av sannheten engang. Det er en knall bil for de den passer til akkurat som andre biler er knall til sin kjøpegruppe.

Joachim@sancon.no

Sitat fra: TeslaSvein63 på torsdag 21. mai 2015, klokken 14:42
Setene i tms er nok ikke så gode for en som er lang i ryggen ,eller har lange bein, altså en person som er over gjennom snittet høy. Men så er det dette med kroppsform da og enkelte høye personer synes setene er gode. Vi er alle forskjellige i kropp. Personlig synes jeg skinnsetene i min tms er veldig gode. Langturene har bevist det. MBE setene var ikke noe særlig, men bedre en i Ladaen  ;D


Enig i at tesla setene er gode nok. Jeg valgte ikke NG seter da de så mer sportslige ut, og for meg som er litt over snittet bred over hekken, så er standard seter bedre en sportseter. Akkurat det samme som når jeg er ute å flyr. Jeg unngår nødutgang fordi de ofte har matbrettet innfeldt i armlene setet.

Folk med smal hofte og lange ben har ofte andre preferanser enn personer med korte ben og bred hekk.  Så hva som er beste stol er vel veldig individuelt.

Enigami

Både "tut" og "Bowers" skriver fornuftige innlegg jeg holder med dem i.

Men til Bowers: hva slags drivverk sitter i den BMW 5-serien du kjører? I følge salgstallene på 5-serie er det stor sannsynlighet for at det er 520d og da er det ikke rart at man ikke synes drivlinjen er særlig bra.

En Tesla Model S og 5-serie bør sammenlignes med drivlinjer med tilsvarende effekt og dreiemoment, om vi ser bort fra særnorske avgifter. Løsningen er nyere brukt 535xi eller 550xi. Selv om responsen nok er enda mer kontant i en P85D så er det mange andre kvaliteter ved drivlinjen til en 550xi som jeg liker bedre enn på Model S. F eks sportslighet, motorlyd, eksklusivitetsfølelse, stillegående ved vanlig kjøring og motorlyd som påminner om kreftene også ved vanlig kjøring. Samt flott sang/brøl ved pådrag.

HåkonE

Sitat fra: Bowers på torsdag 21. mai 2015, klokken 16:44
Når jeg setter meg inn i en bil og lukker døren og hører "klonk" så skjærer det seg litt i ørene...
Når dashboard kan løftes rett opp så man kan se ledningene bak så føles det ikke bra nok.
Svært dårlig fit'n finish på karosseri, pasninger, plastlister osv osv var rett og slett for "skremmende" til at jeg hadde lyst til å eie bilen.

Dette må vel være en "gammel" Model S, ellers så er det enorme forskjeller ute å går?

Jeg kommer fra BMW, og har ingenting å utsette på min nye Model S. Var klar over at enkelte har problemer, og som perfeksjonist og hobby-detailer hadde slikt irritert meg grenseløst. Gikk derfor bilen med "lupe" når jeg fikk den, og klarte ikke å bemerke noe. Swirls etter klargjøringen forventet jeg, men de hadde (for det aller meste) unngått det også.

Riktig så bra opplevelse fikk jeg ikke av en P85 jeg prøvekjørte for et år siden, men jeg syntes heller ikke den var på nivået enkelte beskriver det som.

En BMW 5-serie har god kvalitet på enkelte områder. På andre ting ikke. Skjerm/knappeløsningen er fremstår ganske gammeldags sammenlignet med Model S. Min BMW ble levert inn med en plastikkpose med noen løse plastdeksler som var av så dårlig kvalitet at jeg ikke fikk satt de på igjen. Den hadde gått 35 000km når jeg leverte den inn, og skinnsetene hadde allerede begynt å slite av det ytterste laget på kantene (der man går inn og ut) til tross for at de var behandlet med swisswax årlig. Stoffet på B-stolpene var fliset opp og ganske stygt, men jeg hadde kun hatt passasjerer 4-5 ganger. Fukt i lyktene hadde jeg, og dekselet til spylerne for frontlyktene falt av.

Summert var jeg likevel meget fornøyd med den BMW`en, og ser ikke bort i fra at jeg kjøper BMW igjen i fremtiden (om de får på plass en moderne drivlinje). Noen ting vil alltid dukke opp under et bilhold.

HåkonE

#94
Sitat fra: BensinV8 på torsdag 21. mai 2015, klokken 17:13
En Tesla Model S og 5-serie bør sammenlignes med drivlinjer med tilsvarende effekt og dreiemoment, om vi ser bort fra særnorske avgifter. Løsningen er nyere brukt 535xi eller 550xi. Selv om responsen nok er enda mer kontant i en P85D så er det mange andre kvaliteter ved drivlinjen til en 550xi som jeg liker bedre enn på Model S. F eks sportslighet, motorlyd, eksklusivitetsfølelse, stillegående ved vanlig kjøring og motorlyd som påminner om kreftene også ved vanlig kjøring. Samt flott sang/brøl ved pådrag.

550 kjennes ut som et dødt esel etter å ha kjørt P85D. Alt går veldig tregt, og automatkassen jager riktig gir/turtall. Responsen er UFATTTELIG treg ift. P85D. Motorlyden er alt for godt kamuflert til at det blir noe musikk ut av det, og den er bare plagsom i kø. 5-serien er også ganske myk, og har et høyt tyngdepunkt så den engasjerer ikke til aktiv kjøring. Den kjennes rett og slett nummen ut. Der er 4-serien MYE bedre, men da forsvinner all eksklusivitet og luksus ut av vinduet. Styrefølelsen har blitt borte ift. E92, men tyngdepunktet er i det minste litt lavere.

Etter å ha kjørt P85D skaper motorlyden bare en assosiasjon i hodet mitt om at bilen sliter. Som et dyr som har det vondt og halter av gårde. Men jeg tenkte ikke slik før jeg prøvde noe som føles så brutalt og uanstrengt ut. Men kommer man fra norgesbilen 520d som du er inne på er det naturligvis rått å endelig få litt hestekrefter.

Utover det så er det en fin bil kvalitetsmessig, men drivlinjen ødelegger når man har blitt vant til noe mer moderne.

Jeg syntes det samme om X6M. Trodde faktisk jeg kom til å like lyden, men jeg og dama måtte finne en tunnel i Munchen og åpne vinduet for å høre lyden. Moderne biler av den typen er "for godt" isolert. På M4 har de løst det med lyd i høyttalerne. Rimelig patetisk.

Trond.Strom

@ Bowers

takk for at du forsøker å forklare

Jeg forstår at du avbestilte på grunn av dårlig magefølelse, alltid lurt å høre på magen!

Ellers tror jeg vi har kjørt forskjellige biler, den Teslaen jeg prøvekjørte hadde solid lyd når jeg stengte døra, jeg tror ikke dashbordet kunne løftes? men må innrømme at jeg aldri har prøvd å løfte et dashboard på en bil noensinne. 

Alle lister matchet, ingenting raslet/knirket eller knaket.

"mangelen" på midtkonsoll synes jeg personlig er et pluss, men midtkonsoll eller ikke har kanskje ikke noe med opplevd kvalitet å gjøre? helt hvordan man kan flytte rundt på den når den ikke finnes skjønner jeg heller ikke. Dersom du mener armlene/koppholder så satt den fast. Om man kan løfte bilen etter den ville jeg kanskje ikke veddet mye på da bilen veier 2200kg.


Så det jeg hører du sier er at den mangler midtkonsoll og at den du kjørte ikke var skrudd godt sammen.

At forumet har mange forholdsvis polariserte brukere kan man godt si ja, men jeg vil fortsette i søken etter hvorfor Tesla har dårlig "opplevd kvalitet"



o.b.lix

Sitat fra: tut på torsdag 21. mai 2015, klokken 13:56

TMX er dessverre uaktuell grunnet måkevingedører og skiboks. Skulle gjerne hatt denne som alternativ til Q7, XC90 osv.

I følge lokal Tesla-senter her i Bergen jobbes det med spesiell skiboks fra Thule som er tilpasset måkevingedørene, denne skulle gli fremover når måkevingene åpnes.

Godt mulig dette ikke blir mer enn prototype, men det er tydelig at dette er et tema Tesla i Norden bruker tid på, så en løsning som virker kommer nok.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Krishell

Jeg skjønner hva bowers mener.  At bilen er "pakket " rundt fører. Men jeg er uenig i at en ny 5 serie føles premium innvendig. Jeg synes BMW har tapt seg veldig de siste modellene. Virkelig plast følelsen. BMW hadde selvfølgelig et svar på dette, de må, pga resirkulering etc etc. Og selvfølgelig byggetid av bilen. At bilen er helt åpen foran gir en litt vag følelse.. mangler bare en høy girspak. Men  jeg velger å se vekk ifra sånne ting nå.  De nyere skal være en del bedre innvendig. Men det er jo en amerikansk bil. På godt og vondt. Midtkonsoll skal fort inn. Tror sånt hever bilens opplevelse. En annen grunn til at det ikke ble BMW er den synkende kvaliteten på kjøreopplevelsen. De sier den er der på M bilene. Men de er dessverre priset galt i forhold til lommeboka mi. ikke kommer det noen og fyller tanken om natten heller... 

Øyvind.h

#98
Har nevnt det før; Bowers er den eneste jeg vet om som på en god og gjennomtenkt måte forklarer hvorfor noen velger 5-serie over Model S.

Og nei bensinmann, det er nok ikke 520d han kjører  8)

Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 21. mai 2015, klokken 18:14
Ellers tror jeg vi har kjørt forskjellige biler, den Teslaen jeg prøvekjørte hadde solid lyd når jeg stengte døra, jeg tror ikke dashbordet kunne løftes? men må innrømme at jeg aldri har prøvd å løfte et dashboard på en bil noensinne. 
Synes lyden i dørene er helt fin. Kanskje litt lys, men på den annen side: moderne dører bør være svært lette. Blir faktisk gammeldags med tunge dører. Litt som at flysetene må være tykke for å fremstå solide, når de kan være like solide som før men langt tynnere. Gir et mindre solid uttrykk, men det er egentlig ikke det vesentlige.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cirys1

Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 21. mai 2015, klokken 18:14
@ Bowers

takk for at du forsøker å forklare

Jeg forstår at du avbestilte på grunn av dårlig magefølelse, alltid lurt å høre på magen!

Ellers tror jeg vi har kjørt forskjellige biler, den Teslaen jeg prøvekjørte hadde solid lyd når jeg stengte døra, jeg tror ikke dashbordet kunne løftes? men må innrømme at jeg aldri har prøvd å løfte et dashboard på en bil noensinne. 

Alle lister matchet, ingenting raslet/knirket eller knaket.

"mangelen" på midtkonsoll synes jeg personlig er et pluss, men midtkonsoll eller ikke har kanskje ikke noe med opplevd kvalitet å gjøre? helt hvordan man kan flytte rundt på den når den ikke finnes skjønner jeg heller ikke. Dersom du mener armlene/koppholder så satt den fast. Om man kan løfte bilen etter den ville jeg kanskje ikke veddet mye på da bilen veier 2200kg.


Så det jeg hører du sier er at den mangler midtkonsoll og at den du kjørte ikke var skrudd godt sammen.

At forumet har mange forholdsvis polariserte brukere kan man godt si ja, men jeg vil fortsette i søken etter hvorfor Tesla har dårlig "opplevd kvalitet"

Ironien i hele denne tråden er til å ta på.. :P
Samtidig som man forsvarer Tesla med nebb og klør er det hundrevis av innlegg med feil og mangler, DU, striper i glass, lekk i pano, lekk i bakluke,fukt i baklykter kranglete dørhåntak, knirkelyder i interiøret, problemer med lader,12V feil, trekantvindu som ikke er tett etc. Jeg kunne sikkert ha skrevet 20 punkter til og dette er ikke særfeil som noen opplever men veldig mange opplever, om man leser her på forumet, på FB eller på utenlandske forum.

Dette er for meg IKKE kvalitet, jeg tviler virkelig på at BMW eller MB har gitt ut en modell med så mange feil der så mange klager over det samme, det er dermed ikke sagt at de er feilfrie. De store produsentene klarer og rette disse feilene ganske kjapt, men Tesla sliter fremdeles med de samme feilene.

Selv har jeg bare 3 av disse mindre punktene og det er en bil som ble registrert for 5 måneder siden, kjenner at det hadde "kokt" litt over for meg visst den hadde blitt rammet av et par av de "store"..



Krishell

Sitat fra: cirys1 på torsdag 21. mai 2015, klokken 19:53
Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 21. mai 2015, klokken 18:14
@ Bowers

takk for at du forsøker å forklare

Jeg forstår at du avbestilte på grunn av dårlig magefølelse, alltid lurt å høre på magen!

Ellers tror jeg vi har kjørt forskjellige biler, den Teslaen jeg prøvekjørte hadde solid lyd når jeg stengte døra, jeg tror ikke dashbordet kunne løftes? men må innrømme at jeg aldri har prøvd å løfte et dashboard på en bil noensinne. 

Alle lister matchet, ingenting raslet/knirket eller knaket.

"mangelen" på midtkonsoll synes jeg personlig er et pluss, men midtkonsoll eller ikke har kanskje ikke noe med opplevd kvalitet å gjøre? helt hvordan man kan flytte rundt på den når den ikke finnes skjønner jeg heller ikke. Dersom du mener armlene/koppholder så satt den fast. Om man kan løfte bilen etter den ville jeg kanskje ikke veddet mye på da bilen veier 2200kg.


Så det jeg hører du sier er at den mangler midtkonsoll og at den du kjørte ikke var skrudd godt sammen.

At forumet har mange forholdsvis polariserte brukere kan man godt si ja, men jeg vil fortsette i søken etter hvorfor Tesla har dårlig "opplevd kvalitet"

Ironien i hele denne tråden er til å ta på.. :P
Samtidig som man forsvarer Tesla med nebb og klør er det hundrevis av innlegg med feil og mangler, DU, striper i glass, lekk i pano, lekk i bakluke,fukt i baklykter kranglete dørhåntak, knirkelyder i interiøret, problemer med lader,12V feil, trekantvindu som ikke er tett etc. Jeg kunne sikkert ha skrevet 20 punkter til og dette er ikke særfeil som noen opplever men veldig mange opplever, om man leser her på forumet, på FB eller på utenlandske forum.

Dette er for meg IKKE kvalitet, jeg tviler virkelig på at BMW eller MB har gitt ut en modell med så mange feil der så mange klager over det samme, det er dermed ikke sagt at de er feilfrie. De store produsentene klarer og rette disse feilene ganske kjapt, men Tesla sliter fremdeles med de samme feilene.

Selv har jeg bare 3 av disse mindre punktene og det er en bil som ble registrert for 5 måneder siden, kjenner at det hadde "kokt" litt over for meg visst den hadde blitt rammet av et par av de "store"..
du må ikke gå inn på BMW forum. Vanndammer inne i bilene etter regn. Feil på airbagger. Ruter som detter ned. Mye annet. 50års erfaring. Det kaller jeg ikke bra kvalitet....

cirys1

Sitat fra: Krishell på torsdag 21. mai 2015, klokken 19:56
du må ikke gå inn på BMW forum. Vanndammer inne i bilene etter regn. Feil på airbagger. Ruter som detter ned. Mye annet. 50års erfaring. Det kaller jeg ikke bra kvalitet....

Som jeg skrev de er ikke feilfrie, har vært medlem av Audi/VW forumet i over 15 år og de sliter med sitt de og.

Men ALDRI har jeg sett så mange feil på en modell uten forbedringer hele veien.

Kan du komme med noen eks. kanskje en 5 serie som har de samme 10 feilene 2-3 år på rad eller E-klasse??

Øyvind.h

Sitat fra: cirys1 på torsdag 21. mai 2015, klokken 20:05
Kan du komme med noen eks. kanskje en 5 serie som har de samme 10 feilene 2-3 år på rad eller E-klasse??
VW sliter tilsynelatende fortsatt med bakluke som gnisser mot støtfanger (har vært et problem siden 90-tallet). Og slitasje mellom gummipakning/karosseri på bakdører.

Webasto (som forsåvidt ikke er et VW produkt) var akkurat like problematisk på en 2004 modell som på en 2012 modell. Forbanna drittopplegg.

Men min Model S har hatt flere småfeil enn forrige VW, uten at det gjør meg noe som helst når bilen har gjort tidligere drømmer uinteressante.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cirys1

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. mai 2015, klokken 20:09
Men min Model S har hatt flere småfeil enn forrige VW, uten at det gjør meg noe som helst når bilen har gjort tidligere drømmer uinteressante.

Det er vell dette som er sakens harde kjerne, man er villig til og svelge kameler fordi de ikke har konkurrenter..

Trond.Strom

@cirys1

Jeg var ikke Ironisk, jeg har til gode å skjønne hva det er man snakker om når man sier at den opplevde kvalitets-følelsen i en Tesla er dårlig.  Så langt er det visstnok snakk om dører som lager feil lyd,  manglende midtkonsoll, løst dashbord? og intreør som ikke egner seg som taue-punkter for bilen, samt at man ikke sitter pakket inn av knapper og instrumenter. Jeg skal prøve å sjekke dette neste gang jeg setter meg i en Tesla å se om jeg forstår hva som menes

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA