Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjører splitter ny E-Klasse loaner...odg!

Startet av Royce1981, mandag 11. mai 2015, klokken 19:10

« forrige - neste »

Muffinman

S85 og P85 har samme understellet. Biler levert fra ca. september 2013 i Norge har deler av P+ understellet i bakstillingen, både P85 og S85. Jeg har kjørt flere S85, P85 og P85+, og det er kun P85+ som er stivere. Har ikke kjørt noen D-modeller foreløpig.

HåkonE

Sitat fra: TpGn på fredag 15. mai 2015, klokken 18:37
Kilde?
Stod dette på Tesla inntil nylig:

"Høyytelses Dual Motor firehjulstrekk med understell spesialdesignet for enestående veigrep og eksepsjonelle krefter"

Inneholder blant annet andre stabstag osv. Står også mye om dette temaet på TMC forumet. Min P85D har definitivt et annet understell enn den P85 jeg prøvde.

TpGn

Jeg finner ingenting hos Tesla i dag som indikerer at det er forskjellig understell på S85D og P85D.
Sig. X P90DL - Signaturmedlem TOCN

RonnyØ

Hvorfor har vi flere tråder inne på dette forumet? Vi kunne jo bare hatt én og kalt den prat. :)

Havebigfun

Sitat fra: TpGn på fredag 15. mai 2015, klokken 18:37
Kilde?
På min faktura for P85D levert for 2 mnd siden står det: SU02 Performance Pluss pakke 14.200 NOK

HåkonE

Sitat fra: TpGn på fredag 15. mai 2015, klokken 19:18Jeg finner ingenting hos Tesla i dag som indikerer at det er forskjellig understell på S85D og P85D.

Nei, det skulle stemme forbausende godt med det jeg sier til deg ovenfor. Prøv heller denne:

http://lmgtfy.com/?q=tesla+p85d+performance+suspension

Teslanewbie

Sitat fra: Havebigfun på fredag 15. mai 2015, klokken 19:25
Sitat fra: TpGn på fredag 15. mai 2015, klokken 18:37
Kilde?
På min faktura for P85D levert for 2 mnd siden står det: SU02 Performance Pluss pakke 14.200 NOK

På min tilvirket i feb står det SU01 .. Så det var nok bare de nye første bilene som fikk dette ? Var de første bilene  Ombygde p85+ mens de senere var rene p85d ??
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Enigami

Sitat fra: TpGn på fredag 15. mai 2015, klokken 19:18
Jeg finner ingenting hos Tesla i dag som indikerer at det er forskjellig understell på S85D og P85D.

I så fall er fjæringskomforten svak, eller i beste fall sportslig i oppsettet på både P85D og S85D. Om man vil ha en bil som svever over fartshumper og trikkeskinner så er E-klasse med airmatic et langt bedre valg.

tut

Sitat fra: Car-El på tirsdag 12. mai 2015, klokken 01:42
Æ e helt enig!




Mercedes E-klasse er en helt utrolig jævela drittbil. Og æ trur æ har mine ord i behold med å kjøre min MB E-klasse bare 190000km på snart 3 år. Skulle ha vært nærmere 300000km, men det blir ikke kilometer av å henge i taket på verksted.

Det e en befrielse å sette seg i Car-El etter en dag på jobb.

Setene nevnes som bedre i MB...  Tja, som æ stiller inn sætene i MBen min så får æ to harde saker opp på yttersia av ræva. (Heldigvis!) Dem forsvinner om æ hever sete. Så etter å ha sittet ei lita stund, 2-5 timer, så sovner beina av. Det spiller ingen rolle hvordan æ justerer setene.  Disse problemene har ikke æ i Car-El. Så at setene er bedre i MB E-klasse? Tja, kansje luftputene i ryggen og i sidene er bedre, men ikke selve setet.

ILS er da bra på MB. Det er gode lys på E-klassen. Men så ser æ at det ikke er lyktespylere på nye C-klasse. Så æ e redd det kommer "lav-energi" lykter også på nyere MBer.

Som nysgjerrig bilentusiast og potensiell Teslakjøper registrerer jeg nok en gang den unyanserte debatten vedr Tesla.
Det er liksom enten eller. Frontene er steile og nesten ingen har en nyansert syn. Det er mye tullprat på begge sider for å si det mildt 

Å hevde at E-klasse er en drittbil med dårlige seter, er latterlig dumt å hevde fra en Teslaeier, når man vet at nettopp setene og kvaliteten (antall verkstedsbesøk) er TMS sin største svakhet..
Dagen e-klasse scorer svært høyt på driftssikkerhet og kvalitet

Jeg har kjørt Tesla S85 og var svært forventningsfull etter å lest så mye lovord om denne. Var nesten redd for at jeg «måtte» kjøpe ny bil slik mange har gjort etter prøvekjøring. Det ble ingen bestilling etter prøveturen 

Og ja, bilen er god den. Tung bil med store hjul og lavt tyngdepunkt gjør mye. Men det er først og fremst drivlinjen som gjør den bra. Ser man bort fra respons og aks., synes jeg ikke f.eks min egen bil (2014 A6 Allroad quattro 3.0 V6 tdi S-tronic, luftfjæring) står tilbake når det gjelder komfort, styring og kjøreegenskaper.
Aks. er også helt ok med 7,5 sek på Audien og feilfri kvalitet så langt (35.000 km)
For ikke å snakke om interiørkvalitet, LED-lys osv. Og da snakker vi om en bil som koster omtrent (med avgift og mva) som en greit utstyrt S85D

Sitat fra Autoexpress test P85D:
"...it feels rather heavy and inert in corners, with not much steering feedback and plenty of body roll."

De aller fleste er vant til 4-sylindret diesel  Drivlinje er svært viktig for kjøreopplevelsen og det blir noe helt annet med 6 sylindre. Sammenlign også gjerne med nye fossilbiler i samme prisklasse. Resten av bilen (TMS) utenom drivlinjen kan ikke sammenlignes med S-klasse og Panamera slik noen hevder.

Jeg er enig i at en eller annen form for elektrisk bilpark er fremtiden. Men det betyr ikke at dagens TMS er overlegen alle andre biler.

Jeg vurderer TMS som neste bil hvis de kommer med en facelift med LED-lys før avgifter kommer og får skikk på kvaliteten. Det er helt uaktuelt å ha en bil med elendige lys og så mye tid på verksted når man betaler 8-900 tusen for en bil.

TMX er dessverre uaktuell grunnet måkevingedører og skiboks. Skulle gjerne hatt denne som alternativ til Q7, XC90 osv.



D.O

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 15. mai 2015, klokken 21:11
Sitat fra: Havebigfun på fredag 15. mai 2015, klokken 19:25
Sitat fra: TpGn på fredag 15. mai 2015, klokken 18:37
Kilde?
På min faktura for P85D levert for 2 mnd siden står det: SU02 Performance Pluss pakke 14.200 NOK

På min tilvirket i feb står det SU01 .. Så det var nok bare de nye første bilene som fikk dette ? Var de første bilene  Ombygde p85+ mens de senere var rene p85d ??
Har og SU-02, men det står ingen sted "Performance Pluss Pakke". Det står: SU02 Smart Luftfjæring 14.200,00
Men jeg tipper den har + oppsettet, som jeg overhode ikke likte på P85+. P85 er i allfall mye mer komfortabel en P85D(men selvfølgelig ikke like "sportlig")
Skulle likt å prøvd en P85D som er med SU1.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

OleJA

Sitat fra: tut på torsdag 21. mai 2015, klokken 13:56
Sitat fra: Car-El på tirsdag 12. mai 2015, klokken 01:42
Æ e helt enig!




Mercedes E-klasse er en helt utrolig jævela drittbil. Og æ trur æ har mine ord i behold med å kjøre min MB E-klasse bare 190000km på snart 3 år. Skulle ha vært nærmere 300000km, men det blir ikke kilometer av å henge i taket på verksted.

Det e en befrielse å sette seg i Car-El etter en dag på jobb.

Setene nevnes som bedre i MB...  Tja, som æ stiller inn sætene i MBen min så får æ to harde saker opp på yttersia av ræva. (Heldigvis!) Dem forsvinner om æ hever sete. Så etter å ha sittet ei lita stund, 2-5 timer, så sovner beina av. Det spiller ingen rolle hvordan æ justerer setene.  Disse problemene har ikke æ i Car-El. Så at setene er bedre i MB E-klasse? Tja, kansje luftputene i ryggen og i sidene er bedre, men ikke selve setet.

ILS er da bra på MB. Det er gode lys på E-klassen. Men så ser æ at det ikke er lyktespylere på nye C-klasse. Så æ e redd det kommer "lav-energi" lykter også på nyere MBer.

Som nysgjerrig bilentusiast og potensiell Teslakjøper registrerer jeg nok en gang den unyanserte debatten vedr Tesla.
Det er liksom enten eller. Frontene er steile og nesten ingen har en nyansert syn. Det er mye tullprat på begge sider for å si det mildt 

Aplaus for saklig og bra innlegg :D

kjølholdt

Det er klart at det er mye usakligheter fra begge sider i denne debatten.  Mange av oss kommer ikke fra et premium segment inkludert undertegnede. Men uavhengig av det synes jeg at drivlinjen i model s er overlegen fossil bil. Så er det nok også slik at opplevd kvalitet dvs interiør osv nok har en bedre finish hos en del av de andre bilmerkene. BMW, Mercedes, Porsche osv.Nå har jo Mercedes konsernet bygget biler i 100 år, at de på interiør fronten ikke skulle greie bedre enn tesla ville vært overraskende.Gi tesla 10 år til og interiøret vil nok være på mercedes nivå.
For de fleste i Norge er bil en ganske stor kapitalinvestering.De færreste har råd til en sportsbil og en familiebil.7 seter, 367-700 hk pluss 900 l bagasjeromskapasitet er et kinder egg.
Tesla må jobbe med kvaliteten på en del områder. Men man skal huske på at dette er første gangen på flere tiår at en ny bilprodusent greier å etablere seg....
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

TeslaSvein63

Setene i tms er nok ikke så gode for en som er lang i ryggen ,eller har lange bein, altså en person som er over gjennom snittet høy. Men så er det dette med kroppsform da og enkelte høye personer synes setene er gode. Vi er alle forskjellige i kropp. Personlig synes jeg skinnsetene i min tms er veldig gode. Langturene har bevist det. MBE setene var ikke noe særlig, men bedre en i Ladaen  ;D

Trond.Strom

Sitat fra: kjølholdt på torsdag 21. mai 2015, klokken 14:31
Så er det nok også slik at opplevd kvalitet dvs interiør osv nok har en bedre finish hos en del av de andre bilmerkene. BMW, Mercedes, Porsche osv.Nå har jo Mercedes konsernet bygget biler i 100 år, at de på interiør fronten ikke skulle greie bedre enn tesla ville vært overraskende.

Jeg leser ofte dette med opplevd kvalitet på interiør, men må innrømme at jeg ikke skjønner hva det snakkes om. Når jeg setter meg inn i en ny BMW og inn i en ny Tesla kan jeg ikke si at jeg tenker at her var det vesentlig mykere skinn eller uff så mye plastdetaljer det var her da.

Designet innvendig derimot liker jeg Tesla sitt vesentlig bedre da BMW minner mer om bløtkake enn en moderne bil.

Kan noen forklare for meg hva det er som gir en BMW/Mercedes/Porsche bedre opplevd kvalitet?


kjølholdt

for en del vil nok opplevd kvalitet være synonymt med navnet på bilen porsche osv.Men ordet opplevd kvalitet er funnet på av biljournalister:-)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA