Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjører splitter ny E-Klasse loaner...odg!

Startet av Royce1981, mandag 11. mai 2015, klokken 19:10

« forrige - neste »

boppus

Jeg skal hente min 85D i Drammen om én uke. Om ett år antar jeg at jeg kjører fossil igjen, men jeg har tatt feil før (i 1985, mener jeg det var).

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Tuxedo

#121
Sitat fra: boppus på fredag 22. mai 2015, klokken 22:29
Jeg skal hente min 85D i Drammen om én uke. Om ett år antar jeg at jeg kjører fossil igjen, men jeg har tatt feil før (i 1985, mener jeg det var).
Da blir det jo 30 år mellom hver gang... jubileum og greier  ;D Bare å legge Champagnen på kjøl så den har fin temperatur. (PS: Gratulerer på forskudd, tror D-bilene er et bra fremskritt.)

Leif1

Om en ikke har svært spesielle preferanser, eller får utlevert årets mandagsbil vil jeg anse sjansen for å ende opp i noe fossilt igjen for å være mikroskopisk.
Konvertitt fra S til X

cirys1

Sitat fra: Haknys på fredag 22. mai 2015, klokken 20:03

Jeg leser fortsatt om ting som DU-problemer, vannlekkasjer og deler som ikke passer sammen - men da på gamle biler. Diskusjonen om knekk i panseret, folk som løp mann av huse for å få tatt hjulstillingskontroll, rust på bremserotorer osv. osv.

Det er jo bare å bla langt nok tilbake så ser du de trådene som lå øverst. Noen av trådene var svært aktive i en periode.

Jeg innbiller meg ikke at Model S hadde solgt mye uten incentivene, akkurat på lik måte som verken S550 eller M6 er dagligvare hos bilforhandlere.

Personlig finner jeg det merkelig at enkelte kjøper bil til 650k-1 mill. for å spare penger, incentiver eller ikke. Selv kjøper jeg det utelukkende fordi det er en flott bil med en drivlinje som får fossilbilene til å føles ut som hest & kjerre. Hadde jeg hatt behov for masse plass, og ville spare penger hadde jeg kjøpt en Skoda Superb fra 350k eller tilsvarende. De har mindre feil enn mange dyrere biler, masse plass og alt du trenger for å komme fra A til B. 

Jeg har en liten mistanke om at enkelte her inne kommer fra billige biler, og akkurat har tatt seg råd til en Model S ("once in a lifetime") fordi de kunne trekke seg litt lenger om de finregnet på kostnadene. Siden det i utgangpunktet er en svært dyr bil, forventer de en direkte korrelasjon mellom antall feil og bilens pris. Det leser jeg mange ganger her inne; "En så dyr bil skal ikke ha slike feil".

Problemene gjaldt gamle biler?? Da bør du ta deg en titt i "Feil og mangler" tråden, selv 2015 mod blir utlevert med feil hjulstilling, frunkproblem og fukt i lykter. Læringskurven til Tesla er ikke så veldig bratt.

Man forventer god service når man kjøper ny bil om villighet til og rette opp feil selv om de er "små".
Men i disse dager så må man "spare opp feil" for og ta det den ene gangen du får service i året, ventetiden i Bergen er nå 7 måneder.
Det jeg leser mest av her er villigheten til og svelge kameler, den tror jeg er absolutt størst hos Tesla eiere.
Man "unnskylder" Tesla med at de er nye på markedet og bilen er så "avansert", men bilen er ikke så veldig avansert, det er bare en ny måte og stille på funksjoner. Det aller meste av understellet og ratt/styring er hentet direkte ifra MB, at man styrer funksjoner på touch skjerm har man gjort i industrien i 20 år.

HåkonE

Sitat fra: cirys1 på lørdag 23. mai 2015, klokken 08:30Problemene gjaldt gamle biler?? Da bør du ta deg en titt i "Feil og mangler" tråden, selv 2015 mod blir utlevert med feil hjulstilling, frunkproblem og fukt i lykter. Læringskurven til Tesla er ikke så veldig bratt.

Jeg har ikke nevnt fukt i lykter, "frunkproblemer" er jeg usikker på hva du mener med og feil hjulstilling ser jeg lite diskusjon om på helt nye biler. Tidligere var det knapt annet jeg leste om. Du spurte om eksempler, og du har fått mange. Det var lange tråder om de både her og på TMC som ikke har ligget på forsiden på veldig lenge.

Enkelte går så langt som å si at det kun er design dagens modeller deler med de første. Det vet ikke jeg, men du vil i alle fall slite med å finne delenummer som matcher.

Sitat fra: cirys1 på lørdag 23. mai 2015, klokken 08:30Man forventer god service når man kjøper ny bil om villighet til og rette opp feil selv om de er "små". Men i disse dager så må man "spare opp feil" for og ta det den ene gangen du får service i året, ventetiden i Bergen er nå 7 måneder. Det jeg leser mest av her er villigheten til og svelge kameler, den tror jeg er absolutt størst hos Tesla eiere.

Du hopper bukk over eksemplene på at dette skjer både hos BMW, Mercedes og Porsche. Min villighet til å svelge kameler vet du ingenting om, det vi diskuterer er hvorvidt problemer av denne art kun eksisterer på Tesla.

Anbefaler deg å se Porsche-klippet. En ting er alle feilene, men noe mer vesentlig er hvordan de håndterer det. Nick måtte legge ut video på Youtube før de våknet.

Sitat fra: cirys1 på lørdag 23. mai 2015, klokken 08:30Man "unnskylder" Tesla med at de er nye på markedet og bilen er så "avansert", men bilen er ikke så veldig avansert, det er bare en ny måte og stille på funksjoner. Det aller meste av understellet og ratt/styring er hentet direkte ifra MB, at man styrer funksjoner på touch skjerm har man gjort i industrien i 20 år.

Headunit hos Tesla er en Nvidia Tegra enhet med tilsvarende skjerm som brukes på nye nettbrett og 3G. Det gir utviklerene masse muligheter. Derav alle oppdateringene, og all oppmerksomheten på tech-nettsteder.

Denne touch-skjermen du viser til er små lavoppløste skjermer med touch som er relativt uresponsiv, koblet til en simpel Motorola prosessor (eller tilsvarende) og en proprietær software som kun klarer å vise nettopp noen knapper (og etter hvert en enkel navi funksjon). Det er av den grunn de fleste bilprodusenter med respekt for seg selv kjører "gammel mobiltelefon" praksis med knapper fremfor touch. Også en billig enkel løsning, men i det minste fungerer den. Derav manges skepsis til touch i bilen.

Du har egentlig 2 valg om du ikke vil "svelge kameler", enten kjøpe en annen bil eller bruke norsk forbrukerkjøpslov slik det er ment.

o.b.lix

Nå har alle bilprodusentene "svin på skogen" når det gjelder feil http://www.abcnyheter.no/motor/2015/05/23/224638/gm-ma-trolig-betale-rekordbot, her er f.eks. GM og Toyota nevnt som fikk bot fordi de ikke ville rette farlige feil.

Eneste bilprodusent uten feil er vel Matchbox?

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

RonnyØ

Sitat fra: Haknys på torsdag 21. mai 2015, klokken 17:34
Sitat fra: BensinV8 på torsdag 21. mai 2015, klokken 17:13
En Tesla Model S og 5-serie bør sammenlignes med drivlinjer med tilsvarende effekt og dreiemoment, om vi ser bort fra særnorske avgifter. Løsningen er nyere brukt 535xi eller 550xi. Selv om responsen nok er enda mer kontant i en P85D så er det mange andre kvaliteter ved drivlinjen til en 550xi som jeg liker bedre enn på Model S. F eks sportslighet, motorlyd, eksklusivitetsfølelse, stillegående ved vanlig kjøring og motorlyd som påminner om kreftene også ved vanlig kjøring. Samt flott sang/brøl ved pådrag.

Etter å ha kjørt P85D skaper motorlyden bare en assosiasjon i hodet mitt om at bilen sliter. Som et dyr som har det vondt og halter av gårde. Men jeg tenkte ikke slik før jeg prøvde noe som føles så brutalt og uanstrengt ut.

;D ;D ;D ;D

cirys1

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 23. mai 2015, klokken 11:00
Nå har alle bilprodusentene "svin på skogen" når det gjelder feil http://www.abcnyheter.no/motor/2015/05/23/224638/gm-ma-trolig-betale-rekordbot, her er f.eks. GM og Toyota nevnt som fikk bot fordi de ikke ville rette farlige feil.

Eneste bilprodusent uten feil er vel Matchbox?
Jeg vet ikke om noen med så mange uten forbedringer på de mest vanlige, selvfølgelig har alle feil.
Men du finner igjen de samme feilene på 2013 mod som på 2015 mod, det går i det samme DU, striper på vindu, baklykter som lekker, trekk i trekantvindu. dørhåntak osv. osv.

cirys1

Sitat fra: Haknys på torsdag 21. mai 2015, klokken 17:24
Sitat fra: Bowers på torsdag 21. mai 2015, klokken 16:44
Når jeg setter meg inn i en bil og lukker døren og hører "klonk" så skjærer det seg litt i ørene...
Når dashboard kan løftes rett opp så man kan se ledningene bak så føles det ikke bra nok.
Svært dårlig fit'n finish på karosseri, pasninger, plastlister osv osv var rett og slett for "skremmende" til at jeg hadde lyst til å eie bilen.

Dette må vel være en "gammel" Model S, ellers så er det enorme forskjeller ute å går?

Jeg kommer fra BMW, og har ingenting å utsette på min nye Model S. Var klar over at enkelte har problemer, og som perfeksjonist og hobby-detailer hadde slikt irritert meg grenseløst. Gikk derfor bilen med "lupe" når jeg fikk den, og klarte ikke å bemerke noe. Swirls etter klargjøringen forventet jeg, men de hadde (for det aller meste) unngått det også.

Riktig så bra opplevelse fikk jeg ikke av en P85 jeg prøvekjørte for et år siden, men jeg syntes heller ikke den var på nivået enkelte beskriver det som.

En BMW 5-serie har god kvalitet på enkelte områder. På andre ting ikke. Skjerm/knappeløsningen er fremstår ganske gammeldags sammenlignet med Model S. Min BMW ble levert inn med en plastikkpose med noen løse plastdeksler som var av så dårlig kvalitet at jeg ikke fikk satt de på igjen. Den hadde gått 35 000km når jeg leverte den inn, og skinnsetene hadde allerede begynt å slite av det ytterste laget på kantene (der man går inn og ut) til tross for at de var behandlet med swisswax årlig. Stoffet på B-stolpene var fliset opp og ganske stygt, men jeg hadde kun hatt passasjerer 4-5 ganger. Fukt i lyktene hadde jeg, og dekselet til spylerne for frontlyktene falt av.

Summert var jeg likevel meget fornøyd med den BMW`en, og ser ikke bort i fra at jeg kjøper BMW igjen i fremtiden (om de får på plass en moderne drivlinje). Noen ting vil alltid dukke opp under et bilhold.
Vasket bilen innvendig idag og nå skjønner jeg hva han mener med "dashboard", prøv og løft litt på leppen/"capsen" til skjermen foran ratt, eller enda bedre prøv og løft litt på listen over 17 tommeren, det var ganske skremmende..

Leif1

Må være bra forskjell på bilene. Prøvde det samme på min, levert i Mars 14. Sitter da vitterlig fast.
Konvertitt fra S til X

cirys1

Sitat fra: Leif1 på mandag 25. mai 2015, klokken 00:33
Må være bra forskjell på bilene. Prøvde det samme på min, levert i Mars 14. Sitter da vitterlig fast.

He he.. bilen min er produsert i November 2014 og førstegangsregistrert i jan 2015, pirker du borti med fingeren så sitter det "fast". Legg litt trykk med tommelen på chrome lista rett over skjermen i oppover retning så skjønner du fort hva som menes.
Man kan skyve den helt uanstrengt opp til plastdashen 1-2 cm, de samme med "capsen" til den lille skjermen, ting sitter for all del fast men man for ikke inntrykk av bunnsolid arbeid her..

Spinner

Sitat fra: cirys1 på lørdag 23. mai 2015, klokken 22:55Jeg vet ikke om noen med så mange uten forbedringer på de mest vanlige, selvfølgelig har alle feil.
Men du finner igjen de samme feilene på 2013 mod som på 2015 mod, det går i det samme DU, striper på vindu, baklykter som lekker, trekk i trekantvindu. dørhåntak osv. osv.
Jeg har hatt mange tyske biler (primært Audi), alt fra 80-noe Audi 100 via S4, S6+ og 2009 Audi A4. ALLE har hatt problemer med diverse sensorer. Dvs at sensorer som skal rapportere feil blinker/lyser/piper, og feilen er at sensoren ikke fungerer. OVER TRE TIÅR har dette gjentatt seg. Fukt i lykter tror jeg forresten jeg har hatt på et godt utvalgt av mine biler, alt fra japansk og amerikansk til tysk (ironisk nok ikke italiensk).
Hvis du innbiller deg at ALLE feil fra en 2013 til en 2015 modell tysk bil er løst, er du i drømmeland. Det er garantert noen gjengangere, akkurat som med Tesla.
Bør de løses? Absolutt. Men åpenbart får trekk i trekantvinduer på et fåtall biler laverer prioritet enn DU problemer. Tesla er dessverre ikke en maskin med ubegrensede ressurser, men til å være den første bilen de lager er Model S i særklasse.

Og du må huske at de fleste (?) liker ikke Model S fordi det er en Tesla, men fordi det er en elektrisk bil med god plass, ytelse, rekkevidde etc. Hadde Audi/BMW/Mercedes laget en A6/5-serie/E-klasse med elektrisk drivlinje, god rekkevidde og en moderne skjerm som Tesla gjør, hadde de vært et alternativ for alle her, det er jeg helt sikker på. Men faktum er at i dag er Model S det eneste alternativet hvis man vil ha dette. Og det er ikke noe dårlig alternativ, det viser veldig godt hvor de fleste andre produsenter henger etter.

Enigami

Det er ikke sikkert de andre merkene kommer til å lage en fullelektrisk bil på størrelse med Model S. I stedet kommer alle med plugin-hybrider. Fremtiden er ikke 100% elektrisk.

cirys1

Sitat fra: Sbr på mandag 25. mai 2015, klokken 01:04
Og du må huske at de fleste (?) liker ikke Model S fordi det er en Tesla, men fordi det er en elektrisk bil med god plass, ytelse, rekkevidde etc.

Her har du missforstått kraftig, grunnen for "Teslahat" er at bilen er veldig dyr men samtidig for masse fordeler. Folk blir forbanna når man kjøper seg en bil til nærmere en million for deretter og slippe og betale bom, parkering og kan kjøre i kollektivfeltet. Det er jo nettopp denne kjøpegruppen som ikke merker utgiftene  ved bom og parkering. Ikke gjengen som har råd til maks en bil til 200-400k, de blir tilbudt de minste elbilene som ikke passer som familiebil både av plass og rekkeviddehensyn.
På en annen side så er det denne gruppen som sårt hadde trengt gratis "fuel", parkering og bom.

Muffinman

Mange har ikke fått med seg at elbilpolitikken ikke er fordelingspolitikk, dessverre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA