Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reduksjonsgir olje

Startet av nr1rayner, lørdag 09. mai 2015, klokken 17:11

« forrige - neste »

leafnor

Sitat fra: MHLD på lørdag 06. juni 2015, klokken 14:28
Att oljan ser svart ut kan eventuellt bero på att det sitter borstar antagligen av kol mot motoraxeln.
Motor er børsteløs, det er permanentmagnet AC-motor.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

MHLD

Ja motorn är en permanentmagnet synkronmotor det stämmer. Dock ej borstelös!

Det finns en "borste" på motoraxeln, i änden. Detta för att avleda inducerade strömmar i rotorn, som annars skulle passera genom kullagren och förstöra dessa. :D

leafnor

Sitat fra: MHLD på mandag 08. juni 2015, klokken 18:01
Ja motorn är en permanentmagnet synkronmotor det stämmer. Dock ej borstelös!

Det finns en "borste" på motoraxeln, i änden. Detta för att avleda inducerade strömmar i rotorn, som annars skulle passera genom kullagren och förstöra dessa. :D
Aha :)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

#33
Da ble det oljeskift på min også, på nesten 23.000 km.
Kan bekrefte at den originale er rød, ikke svart  :P
Min så temmelig bra ut, så kan trygt kjøre lenger.

Glad og fornøyd kjøpte jeg 1 liter Valvoline, etter min erfaring holder det godt og vel med 1 liter når det skal 1,1 liter på.
Etter at flaska var tom, og ... mesteparten... av innholdet hadde havnet inne i giret, var det fortsatt ca 1cm unna fylle- nivåpluggen.
Slukøret tok jeg turen til Torshov igjen for å handle ny flaske.
Det gikk faktisk på ca 1,4 liter.
For sikkerhets skyld ble den gamle oljen målt, og joda, jeg hadde tappet av ca 1,4 liter også *puhh*.

Pluggene er 10mm 6-kant/umbrako.

Litt grums på magnetene, men ikke mye.

PS: ATF-olje smører godt, men egner seg IKKE som hudlotion...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 30. mars 2016, klokken 12:10
Da ble det oljeskift på min også, på nesten 23.000 km.
Det er nå vel litt tidlig? Vår har gått snart 80.000 km nå uten å bytte olje, takker uansett for at dere deler gode erfaringer ift bytteprosedyren. Tenker å bytte på 100.000 km slik som anbefalt for i-MiEV, kan ikke forstå at girolja på Leaf skal "brukes opp" så mye tidligere? Er det noen gode grunner til det?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

#35
Ja, det virket som unødvendig tidlig, men jeg bytter heller en gang for tidlig enn en gang for sent  8)
Men drøyer nok "litt" lenger enn 23'km til neste skift ja!
Fort gjort å skifte den olja, og 2 flasker à 219,- tar jeg meg råd til..

Såvidt jeg så er intervall på i-miev på 100'km, mens på c-zero er det 40'km!
Leaf har ikke foreskrevet skift, kun sjekk av nivå.
Så jeg synes det er litt merkelig at Leaf er "filled for life" mens en trilling ikke er det..
Slike "filled for life" stoler jeg ikke på, bare se på forskjellen på fargen på min og Leafnor sin så skjønner man jo det..

Regner med sluttgir på Leaf og trilling er tilsvarende lik i konstruksjon så det skal ikke være noen grunn til at oljen "brukes opp" forskjellig. Fienden er nok mest aldring på oljen, men selvsagt også slitasje i giret som resulterer i avfallsstoffer i oljen. Oljen brytes vel også ned, det gjør det i hvert fall i motorolje.
Den største slitasjen i giret, og dermed avfallsstoffer bør man få helt i starten da ting "går seg til".
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

D9

Er det greit å komme til med bare garasjejekk og sikring så bilen ikke faller i hodet mitt?
'14 Leaf
'15 Evalia

Bondeknøl

Vær klar over at hvis du bruker garasjejekk så står ikke bilen vannrett når du fyller olje. Nivåpluggen tar jo utgangspunkt i at bilen skal stå vannrett for å få riktig mengde olje. Er jo ikke så nøye med oljemengden, men verdt å tenke på.

Sånn ellers så tror jeg denne tråden om girolje krisemaksimerer litt og får folk til å tro at olja må byttes snart.
Girolje varer jo i årevis, og elbilene har vel ingen deler som flytter på seg som i vanlige kasser med skiftegafler og synkroniseringsringer?
Det at girolja ser svart og gørrete ut er jo helt normalt på enkelte giroljer. På min ATV6x6 fikk jeg beskjed om at olja orginalt var sort og gørrete og skulle være slik.

nr1rayner

Mye sant det Bondeknøl sier her.
Nå er det vel gjentatt flere ganger at Nissan ikke har foreskrevet skift, kun nivåsjekk. Likevel er det noen av oss som velger å gjøre det uansett, sånn bare så det er sagt enda en gang  :P  ;)
Olja er rød fra fabrikk. Farge er eneste "målemetode" vi normale dødelige har, men selv om den er køl svart kan den jo ha mange mil igjen.

Greit å få jekket opp for å få av bunnplata og løsne pluggene.
Har du trakt og en lang slange kan du fylle opp uten å ligge under.
Skal du skifte så ta ut fylleplugg først Kjipt å stå der glad og fornøyd med tom kasse, for senere å finne ut at man ikke får løsnet fyllepluggen  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

lifern

Hvilken olje brukes til dette?
Kjøper jeg den hos Nissan eller er andre ok?
SVART EUROLEAF 2013

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

aalbork

Sitat fra: MHLD på mandag 08. juni 2015, klokken 18:01
Ja motorn är en permanentmagnet synkronmotor det stämmer. Dock ej borstelös!

Det finns en "borste" på motoraxeln, i änden. Detta för att avleda inducerade strömmar i rotorn, som annars skulle passera genom kullagren och förstöra dessa. :D

Og finnes det noe inspeksjons/bytteintervall på denne børsten? Den holder helt sikkert ut girkassens garantiperiode og kanskje også flere ganger bilens og lagerets levetid. Men den dagen den er utslitt og det går strøm i lageret går det ikke lang tid før lageret også ryker. Men her er det nok ingen grunn til panikk.  ;)
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

cosinus

Må en demontere bunnplater for å komme til reduksjongiret?

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

cosinus

Takker. Husker du hvor mange bolter i platen? Slik at jeg ikke skrur av noe feil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA