Elbilforum.no

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Mekanisk => Emne startet av: nr1rayner på lørdag 09. mai 2015, klokken 17:11

Tittel: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: nr1raynerlørdag 09. mai 2015, klokken 17:11
Noen som vet hvor ofte denne oljen skal skiftes?
Og hvilken olje som anbefales?

Ser på Valvoline sine sider:
Kapasitet: 1,1 liter
Sjekk: 12mnd / 30.000km

Produkter: Ingen anbefaling tilgjengelig
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: nr1raynerlørdag 09. mai 2015, klokken 17:32
Så på et annet forum, skal kontrolleres innimellom, men står ingenting om skifte.

På trillinger er visst skiftintervall på may 100k, mens 40k på citroen.
Leste også om noen trillinger som har hatt problemer med girolje (blir "skitten").

På trilling var visst korrekt olje ATF SP3.
Men om dette gjelder for Leaf vet jeg ikke..

Får hvertfal ta en nivåsjekk på min en dag ;)
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: Jan-Børre Olsentorsdag 14. mai 2015, klokken 00:07
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 09. mai 2015, klokken 17:11
Noen som vet hvor ofte denne oljen skal skiftes?
Og hvilken olje som anbefales?

Ser på Valvoline sine sider:
Kapasitet: 1,1 liter
Sjekk: 12mnd / 30.000km

Produkter: Ingen anbefaling tilgjengelig
Sikkert veldig sjeldent siden det er lite dippedutter inni et sånt sluttgir. Hvis det er noe kostbart gr.IV olje varer sikkert oljen 100K uten problemer.
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: Bekkenestorsdag 14. mai 2015, klokken 23:27
Nissan Long Life Antifreeze/Coolant (Blue) should occur every 75,000 miles (120,000 km) or 5 years which- ever comes first.
NOTE: Mixing any other type of cool- ant or the use of non-distilled water will reduce the recommended service interval of the coolant.
Chassis and Body Maintenance:
Brake Lines and Cables
Visually inspect for proper installa- tion. Check for chafing, cracks, dete- rioration, and signs of leaking. Re- place any deteriorated or damaged parts immediately.
Brake Pads & Rotors
Check for wear, deterioration and fluid leaks. Replace any deteriorated or damaged parts immediately.
In-Cabin Microfilter
Replace at specified intervals. When driving for prolonged periods in dusty conditions, replace the filter more fre- quently.
Steering Gear and Linkage, Axle and Suspension Parts, Drive Shaft Boots
Check for damage, looseness, and leakage of oil or grease. Under severe driving conditions, inspect more fre- quently.
Tire Rotation
Tires should be rotated every 7,500 miles according to the instructions in the Owner's Manual. When rotating tires, check for damage and uneven wear. Replace if necessary.
Reduction Gear Oil
Visually inspect for signs of leakage at specified intervals.
Off-Road Maintenance
Check the following items frequently whenever you drive off-road through deep sand, mud or water:
● Brake pads and rotors
● Brake lines and hoses ● Reduction gear oil
● Steering linkage
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: liferntorsdag 14. mai 2015, klokken 23:48
Ser det står noe om kjølevæske.
Vil bare nevne at en må ALDRI blande rød og blå væske. Da blir det graut.
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: TorCfredag 15. mai 2015, klokken 00:19
Sitat fra: lifern på torsdag 14. mai 2015, klokken 23:48
Ser det står noe om kjølevæske.
Vil bare nevne at en må ALDRI blande rød og blå væske. Da blir det graut.

Og for de som tror at fargen på frostvæsken har noe å si om hva slags type det er, så er det feil.

Nissans orginale frostvæske (både den levert med bilen og den man kjøpe kjøpe på flaske med Nissan logo) er blå. Fra andre produsenter er den ofte grønn. De fleste bilrekvisitabutikkene har nå endelig LEAF inne i systemene sine, så det holder å oppgi reg. nr så får du korrekt frostvæske, selv om den kan ha en annen farge enn blå...

Og skifte av frostvæske er absolutt noe de fleste med mer enn en halv hjerne kan gjøre selv hvis man ønsker å spare de kronene eller ikke unner Nissan pengene...
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: leafnorlørdag 23. mai 2015, klokken 16:57
Kjøpte meg nylig en Leaf med 67.000 km på speedometer.
Kom over det med redukasjonsgir og olje, så sjekket tilstanden. Bilen har vært inne på service "etter boka", og oljenivået skulle vært sjekket minst to ganger på det om service følger:
http://www.nissanusa.com/content/dam/nissan/pdf/techpubs/leaf/2011/2011-leaf-service-maintenance-guide.pdf
Ser ikke tegn til at plugg har vært åpnet før for nivåkontroll.
Det var mer enn nok olje, det kom ut ca0,5 dl. Rimelig sort olje, lagt med bilde av oljen som kom ut.
Om pluggen virkelig har vært ute for oljesjekk på siste service på merkeverksted er det skremmende mye stålspon etter kun 5 måneder (Sist service i desember 2014). Nå velger jeg å tro at all sponen er fra dag en, dvs service har aldri vært inkludert nivåsjekk av giroljen.
Rengjorde magnetpluggen samt fylte på MoS2 tilsetning i oljen. Skal finne ut av hvilken olje det er snakk om, og bytte i løpet av sommeren.
EDIT: Fant at det er original Nissan matic S ATF olje. Finnes sikkert en enklere tilgjengelig ekvivalent olje benytte.

Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: nr1raynersøndag 24. mai 2015, klokken 20:11
ATF olje som jeg har vært borti har alltid vært rød...
Men den originale er kanskje ikke det?
Hvis den er det, er det jo litt skremmende at din var svart!

Stålspon er ikke unormalt i girkasse, derfor pluggen er magnetisk  ;)
Var vel bunnpluggen som hadde magnet? Da blir jo ikke den rengjort på en service...
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: leafnorsøndag 24. mai 2015, klokken 22:46
Sitat fra: nr1rayner på søndag 24. mai 2015, klokken 20:11
ATF olje som jeg har vært borti har alltid vært rød...
Men den originale er kanskje ikke det?
Hvis den er det, er det jo litt skremmende at din var svart!

Stålspon er ikke unormalt i girkasse, derfor pluggen er magnetisk  ;)
Var vel bunnpluggen som hadde magnet? Da blir jo ikke den rengjort på en service...
Hei.

Ja, ATF er rød, og sannsynligvis er den originale Nissanoljen det også. Derfor skremmende skittent.
Det med spon i gir er normalt også så jeg bekymres ikke mye av det, sponen var veldig "fin", ingen grove metalldeler. 
Men nå er ikke dette bunnpluggen, men påfyllingspluggen som har magnet. Bunnplugg har sikkert det også (Bør ha). Det står i servicemanual at nivå på reduksjongir skal inspiseres årlig, eller på x km alt etter hva som inntreffer først. Nivå sjekkes og magnet rengjøres.
Forrige eier hadde bilen på minst to merkeservice de 2,5 år han har eid den. (Papirene var med). Med tanke på hvor mye olje som rant ut og at påfyllingplugg ikke virket å ha vært rørt på med verktøy, samt mengde stålspon på magnet så har ikke merkeverkstedet gjort dette sjekkpunktet.

Skal sjekke videre på oljekvalitet, men kan ikke tenke meg det er veldig hokus-pokusolje. Eller jeg går ikke konkurs på to liter original olje heller.

Iphone-bildet snudde seg på opplasting. Legger ved utsnitt riktig veg.

Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: leafnormandag 25. mai 2015, klokken 00:29
Valvoline Maxlife ATF er kompatibel med Nissan S ATF
http://www.torshovbil.no/valvoline-maxlife-atf

Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: thomitamandag 25. mai 2015, klokken 10:33
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 09. mai 2015, klokken 17:11
Noen som vet hvor ofte denne oljen skal skiftes?
Og hvilken olje som anbefales?

Ser på Valvoline sine sider:
Kapasitet: 1,1 liter
Sjekk: 12mnd / 30.000km

Produkter: Ingen anbefaling tilgjengelig

Hva snakker dere om egentlig? Har Leafen gear? Er det regenereinga dere mener? Unskyld men lyt få ei forklaring her.
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: emilmandag 25. mai 2015, klokken 10:59
Sitat fra: thomita på mandag 25. mai 2015, klokken 10:33
Hva snakker dere om egentlig? Har Leafen gear? Er det regenereinga dere mener? Unskyld men lyt få ei forklaring her.

Leaf, og de fleste andre vanlige elbiler, har ikke vanlig girkasse men et fast reduksjonsgir som tar X-antall omdreininger pr minutt fra motor til Y-antall omdreininger pr minutt for drivakslene. Man må unasett ha et gearsystem og differensial som tar kraften fra en motor og fordeler til to hjul. Det er ingen mulighet for frikobling og snurrer hjulene går motoren rundt uansett hva girvelger står på.
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: Jan-Børre Olsenmandag 25. mai 2015, klokken 21:07
Hvis giret er helt tørt utvendig, er jo ingenting lekket ut heller og det er ikke behov for å åpne noe etter bare noen tusen km for å sjekke nivået. Er sikkert litt luft i oljen som gjør at det ser tilsynelatende ut som det er for mye olje. Var litt overraskende at oljen var såpass mørk. Nå er den sikkert fullgod mange tusen km til så det kan godt hende at Nissan's intensjon er at når bilen er rundet 100000km så er oljen klar for bytting. Skulle jeg gjette så vil 2.oljeskift holde lengre enn første påfylling. Strengt tatt burde Nissan ha foretatt et første oljeskift etter at giret er skikkelig innkjørt. En vanlig diff trenger vanligvis et oljebytte etter 10000km etter en overhaling.
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: leafnormandag 25. mai 2015, klokken 21:44
Sitat fra: smaug01 på mandag 25. mai 2015, klokken 21:07
Hvis giret er helt tørt utvendig, er jo ingenting lekket ut heller og det er ikke behov for å åpne noe etter bare noen tusen km for å sjekke nivået. Er sikkert litt luft i oljen som gjør at det ser tilsynelatende ut som det er for mye olje. Var litt overraskende at oljen var såpass mørk. Nå er den sikkert fullgod mange tusen km til så det kan godt hende at Nissan's intensjon er at når bilen er rundet 100000km så er oljen klar for bytting. Skulle jeg gjette så vil 2.oljeskift holde lengre enn første påfylling. Strengt tatt burde Nissan ha foretatt et første oljeskift etter at giret er skikkelig innkjørt. En vanlig diff trenger vanligvis et oljebytte etter 10000km etter en overhaling.

Når den er så sort som den er tenker jeg giret bare har godt av å få en ny olje. Det ville nok gå greit noen år til med samme oljen, men som sagt like greit å bytte når den er så sort som den er.
Giret var tørt så det var ikke tegn til lekkasje noen steder, men dog litt sløvt av merkeverksted å ikke følge instruksjon for service. Hva annet kan det være man hopper over på en service fordi det ikke er ytre tegn til avvik/feil?
Mengde spon på magnet kan jo være greit å inspisere med tanke på eventuell stor slitasje i giret.

Etter å ha lest meg litt gjennom forumet på Leafstoff har jeg gjort et par saker til i kveld. Fikk den opp på bukk og smurt gummiforingene for stab-staget med WD40. Trangt sitter de til, og jeg mer regelrett "druknet" de i WD40. Ble slutt på knirk over fartsdump i alle fall.

Dusjet også litt på vinduslistene på førerdør, og vinduer begynte å gå litt bedre. (Gikk tungt opp før en skvett WD40)
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: E_Smandag 25. mai 2015, klokken 21:56
Jeg vet av erfaring med fossilbiler at alle steder hvor kjøretøyprodusent sier "ikke nødvendig å skifte olje" er det en garanti for at noe blir utslitt eller havarerer etter en viss tid. Jeg tror det er billig forsikring å skifte den differensialoljen på Leaf hver 50-60000. km uansett, spesielt når den ser slik ut etter bare drøyt 60000 km. Ny olje av denne typen er mest sannsynlig lysegul med mindre det er snakk om ATF som oftest er farget rød..
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: nr1rayneronsdag 27. mai 2015, klokken 00:41
Aldri feil å bytte olje  ;) Såfremt man fyller på riktig type og mengde olje såklart.
Vet flere fossilbiler har "lifetime" olje på gir og mulig på diff, men hvor mye skal man stole på det?
1-2 liter som regel, nah, jeg tar kostnaden og bryet med å bytte.

Når jeg vinner meg på skal jeg sjekke tilstanden på min.
2013 Tekna med ca 11k km i skrivende stund.
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: leafnortorsdag 28. mai 2015, klokken 23:10
Fikk melding fra merkeverksted om tid for første service for Leaf jeg leaser for arbeidsplassen.
Den er kun gått 400 mil det første året nå.
Skal spørre hva de gjør med sjekkpunkt av reduksjonsgiret når jeg leverer, og vise til hva jeg har erfart på min private.
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: leafnorlørdag 30. mai 2015, klokken 20:52
Sitat fra: leafnor på mandag 25. mai 2015, klokken 00:29
Valvoline Maxlife ATF er kompatibel med Nissan S ATF
http://www.torshovbil.no/valvoline-maxlife-atf
Da er det klart for oljeskift. Kjøpte en liter Maxlife ATF, så får spe på med 1 dl av den gamle oljen så det fyller volumet på 1,1 liter giret krever.
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: leafnorsøndag 31. mai 2015, klokken 12:54
Oljen byttet på reduksjonsgiret. Nivå så OK ut etter å fylle på 1 liter.
Bunnpluggen og fyllepluggen er identiske, med magnet. Det var like mye spon på bunnpluggen som fyllepluggen.
Definitivt renere den nye oljen enn den som var på giret.
Mener å registrere en annen lyd i bilen nå med ny olje, ikke like stekt "EL-bilsumming" under aksellerasjon og høyere hastighet.
Om det reelt var behov av å bytte vet jeg jo ikke, men nå er det i allefall gjort. 
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: LeafSwesøndag 31. mai 2015, klokken 13:06
Leafnor:

Mycket intressant läsning, tack!
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: nr1raynertirsdag 02. juni 2015, klokken 20:05
Var innom Witro bil i Trondheim i dag.
Det var flere som måtte klø seg i hodet da jeg spurte om olje til reduksjonsgiret.

De hadde ikke skiftet på noen biler, og det forelå ingen intervall for skift. Såvidt jeg forstod hadde de ikke fylt etter på noen heller, og flere som hadde passert 100k km.

De foreskrev AT S, som vel tidligere nevnt av andre. I neste setning ble det sagt "kan bruke hvilken som helst automatgir-olje", så Maxlife ATF som Leafnor (?) brukte skal være godt egnet for formålet.

Blir ingen skift på min enda, men sjekke nivå og farge på godsakene  8)
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: Powerfluxonsdag 03. juni 2015, klokken 16:28
Må flire litt av disse Witro folkene!
Først klø seg I hodet ang. olje til reduksjonsgiret for deretter å slenge ut at hvilken som helst auto trans olje funker vitner ikke om den helt store kunnskapen om emnet  ;) ;D
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: nr1rayneronsdag 03. juni 2015, klokken 17:56
Sitat fra: Powerflux på onsdag 03. juni 2015, klokken 16:28
Må flire litt av disse Witro folkene!
Først klø seg I hodet ang. olje til reduksjonsgiret for deretter å slenge ut at hvilken som helst auto trans olje funker vitner ikke om den helt store kunnskapen om emnet  ;) ;D

Njo, nja.. Den siste uttalelsen var jo litt satt på spissen både av de og meg ;)
Men slik blir det da vel når produsenten går ut og sier at oljen aldri skal skiftes, da blir det jo ikke heller gjort noe hos forhandler. Og så lenge ingen har lekkasje er det vel heller ingen grunn til å etterfylle, og da går jo ikke de rundt og pugger hvilken olje som hører til  ;)

Svaret kom kjapt da jeg spurte om diff-olje til min X-trail da, så helt blåst er de jo ikke  8)
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: leafnoronsdag 03. juni 2015, klokken 18:09
En update: Det er nok slik at giret vil leve i 10 år med samme olje. Men slik oljen så ut skadet det nok ikke med bytte. Og jeg skal vedde et oljeskift på at det er annen lyd i bilen (Mindre "summing") med ny olje på giret. Bare det var verdt de 189,- kronene i olje.
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: Powerfluxonsdag 03. juni 2015, klokken 19:02
Lurer på om ATF-U oljen til Biltema funker greit(siden omtrent all auto transolje burde fungere)?
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-2000030020/
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: nr1rayneronsdag 03. juni 2015, klokken 19:14
Sitat fra: Powerflux på onsdag 03. juni 2015, klokken 19:02
Lurer på om ATF-U oljen til Biltema funker greit(siden omtrent all auto transolje burde fungere)?
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-2000030020/

Gå for Valvoline, castrol e.l. ;)
Har selv brukt olje fra Biltema i "alle de år" til alt på bil, men når det er snakk om kun 1 liter samt lange, eller ingen, skift-intervall er det ingen grunn å spare 70 kroner!
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: Powerfluxonsdag 03. juni 2015, klokken 19:24
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 03. juni 2015, klokken 19:14
Sitat fra: Powerflux på onsdag 03. juni 2015, klokken 19:02
Lurer på om ATF-U oljen til Biltema funker greit(siden omtrent all auto transolje burde fungere)?
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-2000030020/

Gå for Valvoline, castrol e.l. ;)
Har selv brukt olje fra Biltema i "alle de år" til alt på bil, men når det er snakk om kun 1 liter samt lange, eller ingen, skift-intervall er det ingen grunn å spare 70 kroner!
Biltema er på vei til job, Torshov I motsatt rettning ;)
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: nr1rayneronsdag 03. juni 2015, klokken 19:30
Valvoline Maxlife har spesifikasjon Nissan S-matic, det står det ikke noe om på Biltema sin :P
Ingen intervall = ingen stress, kjør en kosetur til Torshov en fridag ;)
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: leafnoronsdag 03. juni 2015, klokken 22:40
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 03. juni 2015, klokken 19:14
Sitat fra: Powerflux på onsdag 03. juni 2015, klokken 19:02
Lurer på om ATF-U oljen til Biltema funker greit(siden omtrent all auto transolje burde fungere)?
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-2000030020/

Gå for Valvoline, castrol e.l. ;)
Har selv brukt olje fra Biltema i "alle de år" til alt på bil, men når det er snakk om kun 1 liter samt lange, eller ingen, skift-intervall er det ingen grunn å spare 70 kroner!
Har som nr1rayner i alle år brukt Biltemaolje, men den her gangen ikke. Kort og godt fordi oljen til Biltema ikke har spesifikasjon som når opp. 
Castrol har denne: http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/09DFBB064CCF193E80257BA5006EB93F/$File/BPXE-99LBRT.pdf
og Valvoline har som nevnt Maxlife.

Biltema sin har spesifikasjon som er for "eldre" gir. Men sikkert bare tidspørsmål innen de kommer til olje som også går på "S"-spesifikasjon.
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: MHLDlørdag 06. juni 2015, klokken 14:28
Att oljan ser svart ut kan eventuellt bero på att det sitter borstar antagligen av kol mot motoraxeln.
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: leafnorlørdag 06. juni 2015, klokken 15:32
Sitat fra: MHLD på lørdag 06. juni 2015, klokken 14:28
Att oljan ser svart ut kan eventuellt bero på att det sitter borstar antagligen av kol mot motoraxeln.
Motor er børsteløs, det er permanentmagnet AC-motor.

Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: MHLDmandag 08. juni 2015, klokken 18:01
Ja motorn är en permanentmagnet synkronmotor det stämmer. Dock ej borstelös!

Det finns en "borste" på motoraxeln, i änden. Detta för att avleda inducerade strömmar i rotorn, som annars skulle passera genom kullagren och förstöra dessa. :D
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: leafnormandag 08. juni 2015, klokken 19:34
Sitat fra: MHLD på mandag 08. juni 2015, klokken 18:01
Ja motorn är en permanentmagnet synkronmotor det stämmer. Dock ej borstelös!

Det finns en "borste" på motoraxeln, i änden. Detta för att avleda inducerade strömmar i rotorn, som annars skulle passera genom kullagren och förstöra dessa. :D
Aha :)
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: nr1rayneronsdag 30. mars 2016, klokken 12:10
Da ble det oljeskift på min også, på nesten 23.000 km.
Kan bekrefte at den originale er rød, ikke svart  :P
Min så temmelig bra ut, så kan trygt kjøre lenger.

Glad og fornøyd kjøpte jeg 1 liter Valvoline, etter min erfaring holder det godt og vel med 1 liter når det skal 1,1 liter på.
Etter at flaska var tom, og ... mesteparten... av innholdet hadde havnet inne i giret, var det fortsatt ca 1cm unna fylle- nivåpluggen.
Slukøret tok jeg turen til Torshov igjen for å handle ny flaske.
Det gikk faktisk på ca 1,4 liter.
For sikkerhets skyld ble den gamle oljen målt, og joda, jeg hadde tappet av ca 1,4 liter også *puhh*.

Pluggene er 10mm 6-kant/umbrako.

Litt grums på magnetene, men ikke mye.

PS: ATF-olje smører godt, men egner seg IKKE som hudlotion...
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: tomrhonsdag 30. mars 2016, klokken 12:20
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 30. mars 2016, klokken 12:10
Da ble det oljeskift på min også, på nesten 23.000 km.
Det er nå vel litt tidlig? Vår har gått snart 80.000 km nå uten å bytte olje, takker uansett for at dere deler gode erfaringer ift bytteprosedyren. Tenker å bytte på 100.000 km slik som anbefalt for i-MiEV, kan ikke forstå at girolja på Leaf skal "brukes opp" så mye tidligere? Er det noen gode grunner til det?
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: nr1rayneronsdag 30. mars 2016, klokken 14:46
Ja, det virket som unødvendig tidlig, men jeg bytter heller en gang for tidlig enn en gang for sent  8)
Men drøyer nok "litt" lenger enn 23'km til neste skift ja!
Fort gjort å skifte den olja, og 2 flasker à 219,- tar jeg meg råd til..

Såvidt jeg så er intervall på i-miev på 100'km, mens på c-zero er det 40'km!
Leaf har ikke foreskrevet skift, kun sjekk av nivå.
Så jeg synes det er litt merkelig at Leaf er "filled for life" mens en trilling ikke er det..
Slike "filled for life" stoler jeg ikke på, bare se på forskjellen på fargen på min og Leafnor sin så skjønner man jo det..

Regner med sluttgir på Leaf og trilling er tilsvarende lik i konstruksjon så det skal ikke være noen grunn til at oljen "brukes opp" forskjellig. Fienden er nok mest aldring på oljen, men selvsagt også slitasje i giret som resulterer i avfallsstoffer i oljen. Oljen brytes vel også ned, det gjør det i hvert fall i motorolje.
Den største slitasjen i giret, og dermed avfallsstoffer bør man få helt i starten da ting "går seg til".
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: D9tirsdag 26. april 2016, klokken 10:09
Er det greit å komme til med bare garasjejekk og sikring så bilen ikke faller i hodet mitt?
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: Bondeknøltirsdag 26. april 2016, klokken 11:38
Vær klar over at hvis du bruker garasjejekk så står ikke bilen vannrett når du fyller olje. Nivåpluggen tar jo utgangspunkt i at bilen skal stå vannrett for å få riktig mengde olje. Er jo ikke så nøye med oljemengden, men verdt å tenke på.

Sånn ellers så tror jeg denne tråden om girolje krisemaksimerer litt og får folk til å tro at olja må byttes snart.
Girolje varer jo i årevis, og elbilene har vel ingen deler som flytter på seg som i vanlige kasser med skiftegafler og synkroniseringsringer?
Det at girolja ser svart og gørrete ut er jo helt normalt på enkelte giroljer. På min ATV6x6 fikk jeg beskjed om at olja orginalt var sort og gørrete og skulle være slik.
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: nr1raynertirsdag 26. april 2016, klokken 16:35
Mye sant det Bondeknøl sier her.
Nå er det vel gjentatt flere ganger at Nissan ikke har foreskrevet skift, kun nivåsjekk. Likevel er det noen av oss som velger å gjøre det uansett, sånn bare så det er sagt enda en gang  :P  ;)
Olja er rød fra fabrikk. Farge er eneste "målemetode" vi normale dødelige har, men selv om den er køl svart kan den jo ha mange mil igjen.

Greit å få jekket opp for å få av bunnplata og løsne pluggene.
Har du trakt og en lang slange kan du fylle opp uten å ligge under.
Skal du skifte så ta ut fylleplugg først Kjipt å stå der glad og fornøyd med tom kasse, for senere å finne ut at man ikke får løsnet fyllepluggen  ;)
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: liferntirsdag 26. april 2016, klokken 17:19
Hvilken olje brukes til dette?
Kjøper jeg den hos Nissan eller er andre ok?
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: leafnortirsdag 26. april 2016, klokken 18:22
Sitat fra: lifern på tirsdag 26. april 2016, klokken 17:19
Hvilken olje brukes til dette?
Kjøper jeg den hos Nissan eller er andre ok?
Se her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21271.msg362895.html#msg362895
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: aalborkonsdag 27. april 2016, klokken 14:07
Sitat fra: MHLD på mandag 08. juni 2015, klokken 18:01
Ja motorn är en permanentmagnet synkronmotor det stämmer. Dock ej borstelös!

Det finns en "borste" på motoraxeln, i änden. Detta för att avleda inducerade strömmar i rotorn, som annars skulle passera genom kullagren och förstöra dessa. :D

Og finnes det noe inspeksjons/bytteintervall på denne børsten? Den holder helt sikkert ut girkassens garantiperiode og kanskje også flere ganger bilens og lagerets levetid. Men den dagen den er utslitt og det går strøm i lageret går det ikke lang tid før lageret også ryker. Men her er det nok ingen grunn til panikk.  ;)
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: cosinusonsdag 04. mai 2016, klokken 18:45
Må en demontere bunnplater for å komme til reduksjongiret?
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: leafnoronsdag 04. mai 2016, klokken 18:49
Sitat fra: cosinus på onsdag 04. mai 2016, klokken 18:45
Må en demontere bunnplater for å komme til reduksjongiret?
Ja
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: cosinusonsdag 04. mai 2016, klokken 22:49
Takker. Husker du hvor mange bolter i platen? Slik at jeg ikke skrur av noe feil.
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: leafnoronsdag 04. mai 2016, klokken 22:56
Sitat fra: cosinus på onsdag 04. mai 2016, klokken 22:49
Takker. Husker du hvor mange bolter i platen? Slik at jeg ikke skrur av noe feil.
Mener å huske 4-6 i front, en midt bak, og en del plasplugger en må lirke ut. Du ser veldig greit hvor skruene er, så ingen risiko for å skru feil.
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: liferntorsdag 05. mai 2016, klokken 11:33
Kommer til uten å ta av bunnplate.
Ta av venstre forhjul.Da kommer du lett til.Åpner du panser kommer du lett til fylle pluggen.
Eneste er da at bilen ikke står helt plant siden du må jekke opp for å få hjulet av.
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: nr1raynertorsdag 05. mai 2016, klokken 11:45
Snakker dere om å "peile" eller bytte nå?
Bytte må naturlig plata av for at den ikke skal bli full av olje...

Men å "peile" skal man da fint klare å gjøre med bare å åpne panseret. Må bøye seg en skvett ned, men det burde da gå.
Kommer det ikke ut noe olje bruker jeg en strips. Lager en 90 graders bøy og fører den inn i hullet. Vips så har du en peilepinne  ;)
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: LeafSwesøndag 29. oktober 2017, klokken 14:06
Bytte olja i Leaf 2012 idag, 7000mil.
Inte helt svart men mörkgrå.
Gick åt 1,1 liter Valvoline ATF (nissan matic s)

Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: tomrhsøndag 29. oktober 2017, klokken 14:49
Hvor kjøper man denne oljen?
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: LeafSwesøndag 29. oktober 2017, klokken 15:39
Sitat fra: tomrh på søndag 29. oktober 2017, klokken 14:49
Hvor kjøper man denne oljen?

https://www.dekk-guru.no/cgi-bin/oshop.pl?dsco=319&partner=1&item_id=934&ID=psm_rdg_no_prisjakt&Country=GNO
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: tomrhsøndag 29. oktober 2017, klokken 17:58
Tusen takk  :+1:
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: leafnorsøndag 29. oktober 2017, klokken 19:21
Sitat fra: tomrh på søndag 29. oktober 2017, klokken 14:49
Hvor kjøper man denne oljen?
Jeg handlet på Torshov, Lade Arena.
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: E_Ssøndag 29. oktober 2017, klokken 23:14
Om Mekonomen er nærmere eller mer lettvint har de en Castrol-olje som også oppfyller Nissan Matic S-krav. Tror den heter Transmax Z. :)
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: lifernlørdag 24. mars 2018, klokken 11:40
Byttet olje i dag for første gang.
185000 km.
Olja var nesten for  god til å byttes, men nå er det gjort.
Litt mørkere enn ny, men laaaangt fra svart som andre har antydet.
Såvidt antydning til spon på bunnplugg.
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: leafnorlørdag 24. mars 2018, klokken 12:12
Betryggende. Trolig overlever giret bilen uten å bytte olje. Men gjør lite feil i bytte, i alle fall etter så mange mil.
Nå er kassen innkjørt, og med ny olje trenger du ikke tenke mer på den.  :+1:
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: lifernlørdag 24. mars 2018, klokken 12:22
Godt alt som er gjort  :D
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: javvellørdag 27. oktober 2018, klokken 18:49
Fikk bytta i dag.. 133000 km. Var gråaktig sølvfarget, så absolutt på tia(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181027/fe27a17c03e3dc130e0bcb0061487dad.jpg)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: Mateuszfredag 22. mars 2019, klokken 09:18
Finnes det en tegning eller bildet som viser hvor er disse pluggene?
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: kaiatfredag 22. mars 2019, klokken 12:14
Du finner noen tegninger på det i servicemanualen: https://carmanuals2.com/d/47886 (https://carmanuals2.com/d/47886)
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: Citroeltorsdag 29. august 2019, klokken 14:31
En god guide for skifte av girolje her:

How To: Reduction Gear Oil Change
https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=38&t=25076 (https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=38&t=25076)
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: hexachordiamandag 09. september 2019, klokken 12:18
Nå sjekket jeg akkurat med BNH på Ski vedrørende reduksjonsgirolje og priser på skifte. Bilen min er straks gått  100 000 km. De ville kunne sjekke reduksjonsgiroljen, ikke skifte den nå. De ville derimot skifte kjølevæsken. Hva er riktig og nødvendig?
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: Citroeltirsdag 10. september 2019, klokken 09:42
Sitat fra: hexachordia på mandag 09. september 2019, klokken 12:18
Nå sjekket jeg akkurat med BNH på Ski vedrørende reduksjonsgirolje og priser på skifte. Bilen min er straks gått  100 000 km. De ville kunne sjekke reduksjonsgiroljen, ikke skifte den nå. De ville derimot skifte kjølevæsken. Hva er riktig og nødvendig?

Det er riktig at Nissan sier det er unødvendig å bytte girolje, og du skal kjøre langt før det blir et problem. I tråden jeg refererte til over, var det en som hadde kjørt 250 000 km og fått ulyder fra girkassen. Ut fra den erfaringen kan bytte ved 100 000 km virke fornuftig som forebyggende tiltak.

Bruker man Nissan verksted er det naturlig å følge deres råd. Denne tråden er for dem som liker å gjøre ting selv og som får en god følelse av å vite at giroljen er skiftet :)
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: Mateusztirsdag 10. september 2019, klokken 09:48
Du kan gjøre dette selv eller i lag med svoger :) tar max 2 timer. Enkelt sak. Kjøp girolje, plastslange og trakt.
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: Citroeltirsdag 10. september 2019, klokken 10:03
Selv om giroljeskift er enkelt, er det ikke noe jeg vil anbefale folk som ikke er mekkevant.
Skruene til beskyttelsesplaten under motor kan være rustet fast. Og du må midt under bilen for å løsne den i midten bakerst.

Plastpluggene er for så vidt enkel å løsne: Ta en skrutrekker og vipp plasten i sentrum ut.

Nivå- og bunnplugg kan sitte urimelig hardt.

Tetteskivene bør byttes mener jeg. Nissan her i Bergen skal ha 160 kr for to! Jeg har kjøpt kobberpakninger på Biltema dim 18 x 24 x 1.2 mm for kr 10 for to.
Tittel: Sv: Reduksjonsgir olje
Skrevet av: Dalalørdag 31. oktober 2020, klokken 14:44
Gjorde en video på detta då jag bytte i min 2012 Leaf  :)
https://www.youtube.com/watch?v=xQda4531plQ (https://www.youtube.com/watch?v=xQda4531plQ)