Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan smøre automatiske sidespeil

Startet av eltex, søndag 20. oktober 2019, klokken 14:17

« forrige - neste »

eltex

jeg har hatt de automatiske sidespeilene for service flere ganger. Det jeg får beskjed om er at dette er et vanlig problem med speilene. Visstnok så tørker foringene ut så smøringen holder ikke så lenge.

Er litt bekymret for kostnader når 5 år/hundre tusen km går ut. Hvordan kan jeg smøre/vedlikeholde disse selv? Har hørt det er litt vanskelig å komme til. Har noen noen videoer som de kan legge ut eller har sett noe sted? (Å forklare meg via tekst er nok litt vanskelig siden jeg ikke er noe god på å forstå uten steg for steg)
Tesla ModelY LR 23

leafnor

#1
1. Reguler speil så langt ned som mulig (Så det blir størst mulig åpning å oversiden av glasset og selve "speilet")
2. Ta en stray med "krypende" smøremiddel, PTFE, Silikon, WD40 eller lignende, og sett på tynn rørforlenger.
3. Før sprayrører over glasset og inn i "hjørnet" på speilet, og la det stå til
4. Stopp før det renner helt over
5. Gjør dette ved hvert dekkskifte så du husker det, og du har knirkefrie vellfungerende speil ut bilens levetid

Etter litt tid så ser du at det du har sprayet inne i speilet kommer ut under via hengsel, slik på det vises på et av bildene vedlagt. Vått i "lorten" der.
Kan og være greit å bruke en bremserensspray før en gjør oppsmøring så oljen finner veien dit den skal og ikke trekkes opp i masse skitt., for det er mye skitt inne i bak speilet.


Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Egentlig ikke nødvendig å tilte glass, bare føre spray-strå inn på siden av glasset og fyr løs inn mot hjørnet. Spray fra midt på og opp til toppen, det er der spalter som smøremiddel må finne veien til.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

eltex

Tesla ModelY LR 23

eltex

#4
Har fått bekjed nå om at det kom en ny modell av speilene for 3 måneder siden og at Nissan nå bytter ut speil om de ikke virker (på garantien) og kun om du har problemer (kun om det er beviselige problemer av en viss type som er påvist av et nissan-godkjent verksted).
Tesla ModelY LR 23

Kongleaf

Snakker dere om mekanismen som gjør at speilene tilter inn mot bilen når man låser den, eller mekanismen som endrer speilvinkelen for å se riktig bakover? Førstnevnte lager mye lyd for tiden! Har sprayet med WD40, men er det det beste om det er en gummipakningen som skal smøres (ville heller tenkt silikon)?
Kongsberg
-
Nissan Leaf Acenta 2017, importert av BNH fra Sverige

eltex

hei beklaer, det var "tiltefunksjonen".  det er spesielt den lyden som vil innføre et garantibytte om man er heldig å ha garanti igjen.
Tesla ModelY LR 23

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA