Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp! Noen liker meg ikke

Startet av Råde, mandag 27. april 2015, klokken 15:06

« forrige - neste »

Råde

Så hva er egentlig kriteriet for å "smite" en person. Eller er det innlegget man "smiter"?

Google oversetter verbet "smite" med å slå. Jeg vil ikke bli slått...
e-Golf | X75D

Amoss

Sitat fra: Råde på mandag 27. april 2015, klokken 15:06
Google oversetter verbet "smite" med å slå. Jeg vil ikke bli slått...

Interessant å se at man "må" bruke oversettere for å tolke valg på ett norsk forum :p

Uten å her ta stilling til selve funksjonaliteten, burde de ikke i det minste ha vært oversatt til norsk?
Model S 85D

poskare

Uff da, Råde, hva har du begått av synder nå da?  ;)

Råde

Kan visst bare grave meg ned  ;)
Når det er sagt, så skjønner jeg ikke helt funksjonen, men det fremgikk kanskje av trådstart.
e-Golf | X75D

poskare

Hehe, visste ikke det var en slik funksjon her en gang! Kunne gjerne vært en "Liker" funksjon, men en slå funksjon vet jeg ikke om bidrar til fellesfølelse!?!?

emil

En del forum har prøvd å ingterere litt for mye dilldall og facebookwannabe og noen av de har blitt så ille at jeg bare har droppet dem helt. Samme også med de som skal bli så minimalistiske og nettbrett/mobildesign tilpassede at de ikke lengre er brukbare.

Elmo

Sitat fra: emil på mandag 27. april 2015, klokken 20:03
En del forum har prøvd å ingterere litt for mye dilldall og facebookwannabe og noen av de har blitt så ille at jeg bare har droppet dem helt.
Det holdt faktisk på å skje med dette forumet også, for noen år siden (kanskje før din tid?).
Men Lars kopierte reddet det "gamle" innholdet og så kjørte vi parallelt en stund mens vi argumenterte mot det nye forumet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Råde

#7
Sitat fra: Elmo på mandag 27. april 2015, klokken 22:15
Sitat fra: emil på mandag 27. april 2015, klokken 20:03
En del forum har prøvd å ingterere litt for mye dilldall og facebookwannabe og noen av de har blitt så ille at jeg bare har droppet dem helt.
Det holdt faktisk på å skje med dette forumet også, for noen år siden (kanskje før din tid?).
Men Lars kopierte reddet det "gamle" innholdet og så kjørte vi parallelt en stund mens vi argumenterte mot det nye forumet.
Synes kanskje det er i gang med å gjenta seg? Jeg er enda i balanse (3 applause og 2 smites), men jeg er blitt "smitten", "applauded" og "liked" helt uten å ønske det og absolutt uten å forstå hva som skjedde.

I et diskusjonsforum synes jeg ikke man skal kunne ha muligheten til å "slå" i øst og i vest uten å måtte argumentere for påstanden - men det er nettopp det som er mulig nå...
e-Golf | X75D

Gordon Retriever

Liker-knappen og omdømme-poeng ("karma") har blitt innført på flere fora jeg har vært medlem av, og uten at jeg kan si at resultatet har blitt forferdelig, synes jeg at dette er funksjoner man godt kunne klart seg uten.

I lengden vil man kunne oppnå flere "likes" ved å fremme populære synspunkter blant likesinnede enn å hjelpe newbies som lurer på grunnleggende ting som har blitt besvart mange ganger før.

Er egentlig en utvikling i retning av flere innlegg som
Sitatkule felger, altså!!  den bilen din er bare helt råååååå!!!!!!!!!!!!!!

eller
SitatHvis ikke Regjeringen forlenger elbil-incentivene, bør den gå av.

noe forumledelsen virkelig ønsker seg?

Muligheten til å gi andre debattanter minus-poeng - eller "smite" - er jeg grunnleggende negativ til.
En slik mobbeknapp kan få konsekvenser for hvordan forumet arter seg. Det vil bli hardere å stå for upopulære synspunkter hvis man i løpet av en time får 5-10 minuspoeng under forumnavnet sitt. Og det er synt hvis slike upopulære synspunkter blir borte, siden de i mange sammenhenger kan være gunstige for å holde debatten ved like. Det finnes i tillegg situasjoner der det både kan være på sin plass å påpeke at det gjeldende synet på forumet ikke nødvendigvis er den ene og fulle sannhet.

Mobbeknappen kan også gjøre det vanskeligere å være ny på forumet: En litt uheldig start med noen litt vel bråkjekke meldinger, kan resultere i minuspoeng man aldri blir kvitt. Uten disse minuspoengene kunne man ristet av seg den dårlige starten og kommet sterkere tilbake, men nå ser jeg ærlig talt for meg at mange heller takker for seg og blir borte for godt. Er dette virkelig en utvikling man ønsker seg? ???

cra

Så lenge karmaen ikke påvirker muligheten til hva man kan gjøre på forumet ser jeg ikke noen problemer med den, utover såret selvfølelse? Men jeg er forsåvidt enig i at den virker litt unødvendig/unyttig. Så lenge man ikke frekventerer Tesla-delen av forumet tror jeg ikke man ender opp med spesielt mye negativ karma, men om man ikke passer seg der blir det sikkert noen minuspoeng. Den delen av forumet blir mer og mer likt diskusjonene på VG.  :'(

Det er utrolig dårlig stemning i et par tråder der nå pga den stakkars like-knappen. Jeg fatter ikke hva de sutrer sånn for. Greit nok at den er veldig tydelig når den er stor og rød, men man jo ikke klikke på den heller. :) 

Det virker som om mange ikke er interesserte i å diskutere temaer der de hører hjemme heller, men fortsatt insisterer på å ikke "menge seg med bermen" og tar alt i Tesla-delen.  :P


Edit: I skrivende stund har jeg 0/0 i karma, men jeg skal foreslå at diskusjonen tas i riktig delforum, så ser vi hvordan det påvirker saken. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Min erfaring med Slashdot, Reddit og Hacker News er at konstruksjoner som "likes" og "karma" resulterer i "karma-horing" -og tiltrekker mennesker som liker "likes" over meninger og argumentasjon.
Hvis man i tillegg har mulighet for "dislike", brukes dette aktivt til å straffe de man er uenige med.

For meg fremstår det som at det er liten eller ingen korrelasjon mellom mye "likes" og godt innhold, men høy korrelasjon mellom "likes" og det faktum at man er enige.
At andre er enige bidrar ikke spesielt til debatten i mine øyne, selv om mange åpenbart synes det gjør den koseligere.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 28. april 2015, klokken 11:13
Min erfaring med Slashdot, Reddit og Hacker News er at konstruksjoner som "likes" og "karma" resulterer i "karma-horing" -og tiltrekker mennesker som liker "likes" over meninger og argumentasjon.
Hvis man i tillegg har mulighet for "dislike", brukes dette aktivt til å straffe de man er uenige med.

Hvis du mener dislike på innlegg så er det vel det som er poenget med like/dislike? Vise om man er enig/uenig? (Slashdot sin er litt spesiell siden du grunngir hvorfor du kostet på et poeng)


Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 28. april 2015, klokken 11:13
For meg fremstår det som at det er liten eller ingen korrelasjon mellom mye "likes" og godt innhold, men høy korrelasjon mellom "likes" og det faktum at man er enige.

Dette har jo vært "løst" med meldinger som ikke bidrar med annet enn "+1" samt footere, som slik jeg ser det er mye mer støy enn en "liker"-knapp. Mange har behov for å si at de er enige, men som du sier så bidrar det ikke til tråden, og da mener jeg en "enig"-knapp (eller +1 eller whatever) er mer nyttig, da den ikke skubber andre meldinger nedover i diverse lister med nye meldinger.  Det er mer enn nok meldinger å få musearm på om man ikke skal scrolle forbi dem også. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 28. april 2015, klokken 11:13
At andre er enige bidrar ikke spesielt til debatten i mine øyne, selv om mange åpenbart synes det gjør den koseligere.

Jeg kan til en stor grad være enig med mye av det du skrev, med unntak av akkurat denne delen. At noen sier seg enig kan ofte være en god tilbakemelding til den som skrev innlegget, og kan gi andre lesere - som kanskje føler de vet mindre om temaet som diskuteres - ett hint om at vedkommende kanskje vet mer om temaet enn en selv. Greit også å kunne slippe en "haug" med innlegg som strengt talt ikke inneholder noe mer enn "enig".

... men så kommer jo det at jeg kan være enig med ett innlegg uten å like det, eller like det uten å være enig :p  Så blir det rett å bruke/tolke "LIKE" som "Enig"? Kanskje man burde hatt knapper både for "Liker" og "Enig" så man kunne klikke det som passer best?  :P
Model S 85D

emil

Sitat fra: Amoss på tirsdag 28. april 2015, klokken 11:43
... men så kommer jo det at jeg kan være enig med ett innlegg uten å like det, eller like det uten å være enig :p  Så blir det rett å bruke/tolke "LIKE" som "Enig"? Kanskje man burde hatt knapper både for "Liker" og "Enig" så man kunne klikke det som passer best?  :P

Det der har jeg også tenkt på. Mange godt formulerte innlegg jeg liker selv om jeg nødvendigvis ikke er enig i hva poster skriver.

Hva med noen flere knapper?

Liker litt
Litt enig
Litt uenig

osv...

Amoss

Sitat fra: emil på tirsdag 28. april 2015, klokken 11:54
Hva med noen flere knapper?

Liker litt
Litt enig
Litt uenig

osv...

Tror vi er på sporet av noe her ja, men da må alle knappene så klart være like store, og med forskjellige farger for å kunne skille dem. Så da kan vi se frem til en fargerik debatt ;)
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA