Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp! Noen liker meg ikke

Startet av Råde, mandag 27. april 2015, klokken 15:06

« forrige - neste »

elektrolux

#15
Jeg syntes alle skal være greie med hverandre, gi hverandre en god klem, og jeg deler ut saftige avslag til alle som gir meg applause.

Har også belønnet alle på denne tråden med en applause. Smiske smiske. ;D

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

valvolainen

En like-knapp i trådene er fint - akkurat den ser jeg nytten i.
Ser dog ingen vits dele ut slag i øst og vest, vi er vel her for å diskutere og ikke slåss?
Samle opp likes har heller ingen nytteverdi, da blir det som tidligere nevnt av Thomas parsli - mye karma-horing.

Setter pris på en liten og diskret like knapp, som ikke gjør annet enn å registrere antall likes på et inlegg!

Råde

Ok. Knyttes like'et til innlegget er jeg enig. Det kan ha sin funksjon. Da bør det skifte navn til "Enig". Men nå kobles det til bruker og det er hull i hodet.

Det værste av alt er at jeg ser på mine stats og registrerer god karma og et par likes og jeg må ta meg sammen for ikke å få en varm følelse av vellykkethet. Det er flaut...
e-Golf | X75D

Kent

Sitat fra: Råde på tirsdag 28. april 2015, klokken 23:13
Ok. Knyttes like'et til innlegget er jeg enig. Det kan ha sin funksjon. Da bør det skifte navn til "Enig". Men nå kobles det til bruker og det er hull i hodet.

Det værste av alt er at jeg ser på mine stats og registrerer god karma og et par likes og jeg må ta meg sammen for ikke å få en varm følelse av vellykkethet. Det er flaut...

Ga deg et smite nå, bare for å få deg litt ned på jorda igjen :)
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Gordon Retriever

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 28. april 2015, klokken 11:13For meg fremstår det som at det er liten eller ingen korrelasjon mellom mye "likes" og godt innhold, men høy korrelasjon mellom "likes" og det faktum at man er enige.
At andre er enige bidrar ikke spesielt til debatten i mine øyne, selv om mange åpenbart synes det gjør den koseligere.

+1
Og det mener jeg.


Karma- og "liker"-debatten minner meg om det engelske uttrykket "everybody loves a winner":  "Liker"-knappen har spredd seg etter at Facebook har hatt stor suksess og utbredelse, og mange håper nok at liker-knappen skal gjøre dem litt mer like Facebook.  Typisk nok er man litt ute til selskapet, og mange - inkludert Facebook selv - ser begrensningen og det unyanserte i "liker"-funksjonen og ønsker å gå videre:  Hvis noen f.eks. legger ut en melding om at de har skadet seg i foten, og mottar flere "likes" for denne meldingen, er dette et uttrykk for sympati med den som har skadet seg, eller liker man genuint at vedkommende har skadet foten?

"Everybody loves a winner"-prinsippet får også anvendelse på selve bruken av "liker"-knappen:  Har man først fått en del "likes", er det lettere å få ennå flere. Folk strømmer til og vil være nær og del av en suksessformel - se f.eks. på Råde som nå har større tilsig av positiv "karma" enn noen annen.

Som nevnt ser jeg selv ikke helt behovet for de nye funksjonene - og erfaringsmessig er det et dilemma at populære synspunkter blant likesinnede (stikkord; ekkokammer) gir bedre betalt i antall "likes" enn det å hjelpe ferske elbileiere med spørsmål de lurer på.

Gordon Retriever

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 28. april 2015, klokken 19:13
Jeg syntes alle skal være greie med hverandre, gi hverandre en god klem, og jeg deler ut saftige avslag til alle som gir meg applause.

Har også belønnet alle på denne tråden med en applause. Smiske smiske. ;D

+1!

Fantastiske ord. Helt enig. Bortsett fra det der med klemmingen. Det får da være måte på.
"Like" og "karma" avlevert til min nye favorittleverandør av ladeutstyr.  Skriv gjerne flere innlegg, så skal jeg "like" dem også.

Og hvis det er noen av dere andre som føler dere henger litt etter i karma-jaget, dropp noen ord i tråden så skal jeg applaudere også. Alle skal få.  :D


Råde

Likes og karma forekommer meg mer og mer meningsløst. I ordets rette forstand. Altså uten mening.

Jeg tar utgangspunkt i at dette er et diskusjonsforum og ikke noe annet (navlepilleforum f.eks.). Man er her, og deltar her, for å diskutere. For å utveksle meninger og for kanskje å utvide egen eller andres horisont. Da er det meningene som teller og ikke personen.

Dvs. Så bør eventuelle likes og karma knyttes til det enkelte innlegg (altså mening/standpunkt i entall) og ikke person/bruker/avatar (en mangefasettert entitet med standpunkter som både er i tråd med og på tvers av andres - på kryss og tvers).

Rotet meg bort her, ser jeg. Korreksjon: Få vekk meningsløs støy! (Og jeg mener ikke fargen/størrelsen/plasseringen av like knappen, men signalet dette gir blant folk som ønsker å diskutere på en høyere plan enn det lavpanna halvaper klarer). Rotet meg bort igjen...

PS! Takk for smite, Kent. Det hjalp bare ikke. Det kom 10 applauser i mellomtiden ::)
e-Golf | X75D

hottentott33

2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Kent

Sitat fra: Råde på onsdag 29. april 2015, klokken 23:06PS! Takk for smite, Kent. Det hjalp bare ikke. Det kom 10 applauser i mellomtiden ::)

Det hjalp for meg i allefall. Fått noen slag i trynet pga den kommentaren nå :)
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Øyvind.h

Hvor ble det av liker-knappen egentlig? Flertallet syntes jo det var OK med en slik knapp i en eller annen form?
Må man fortsette med +1?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gordon Retriever

Sitat fra: hottentott33 på fredag 01. mai 2015, klokken 00:57
+0,5  ;)

*Liker.* ;D

Sitat fra: Kent på fredag 01. mai 2015, klokken 10:35
Det hjalp for meg i allefall. Fått noen slag i trynet pga den kommentaren nå :)

Ja, du verden.  Her gjelder det tydeligvis å passe seg for hva man sier. :o

elektrolux

Virker nesten som Kent har blitt utsatt for snikskyttere mens Råde seiler på en bølge med ukjent sympati.

Nesten farlig å uttale seg her for det er umulig å vite hva vei stemningen går etter det.

Syntes forumet snarest bør fjerne denne funksjonen. Blir mye unødvendig støy, og kan for oss som driver butikk virke direkte skadelig om en skulle bli utsatt for samme behandling som Kent.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kent

Sitat fra: elektrolux på lørdag 02. mai 2015, klokken 10:33
Virker nesten som Kent har blitt utsatt for snikskyttere mens Råde seiler på en bølge med ukjent sympati.

Nesten farlig å uttale seg her for det er umulig å vite hva vei stemningen går etter det.

Syntes forumet snarest bør fjerne denne funksjonen. Blir mye unødvendig støy, og kan for oss som driver butikk virke direkte skadelig om en skulle bli utsatt for samme behandling som Kent.

Så lenge det kun er "kosmetisk", så spiller det ikke så mye rolle for meg.

Men at det kobles til person og ikke innlegg kan jeg se at muligens kan skape feil inntrykk av en person, og da spesielt næringsdrivende. Spesielt når det kommer fra en slik tulleinnlegg jeg hadde over her.

Nå kan jeg forsåvidt ikke se selv hvilket innlegg de smitene kommer i fra, det kan jo hende det bare er tilfeldig de kom etter den posten jeg skrev til Råde, og at jeg generelt blir oppfattet som en drittsekk :)

Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Gordon Retriever

Her ser vi vel en illustrasjon på det jeg var inne på i innlegget på forrige side: En litt uheldig kommentar som ikke blir godt mottatt, og du risikerer en vegg av "smites" som følger med deg for alltid der de troner under avataren.

"Everybody loves a winner", skrev jeg lengre opp, men det er tydeligvis ikke bare positive bølger man kan surfe på, men negative også. Jeg måtte faktisk se gjennom Kents innlegg for å se om han stod fram som generelt uspiselig i innleggene sine (nei, han gjør nok ikke det), så jeg støtte derfor electrolux' i denne saken.

Administrator: Vennligst ta bort muligheten til å gi negative karma-poeng.

Råde

Så kan du jo se igjennom mine og se om jeg er en spesielt fantastisk person (er nok ikke det).

Administrator: Vennligst hør på Gordon Retriever.

Jeg tror nemlig Kent og jeg selv har illustrert et poeng nå!
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA