Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor kan vi ikke betale med kort ved hurtiglading?

Startet av oto, onsdag 01. april 2015, klokken 14:20

« forrige - neste »

oto

Muligvis er det noe opplagt jeg overser her, men hvorfor må vi belemres med dette vanvittige sammensuriumet av ladebrikker, kundeavtaler, abonnementsløsninger og sms-systemer for å få kjøpt strøm til elbilen langs veiene? Hva er det som skiller kjøp av elektrisk energi så radikalt fra så å si alt annet vi kjøper i det daglige, at hurtigladestasjonene ikke simpelthen kan ha en kortterminal? For et himla styr.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Philip Marlowe

Jo, jeg har også lurt på det samme som deg, men nå har jeg fått ladebrikken til Elbilforeningen. Håper alle tilbyderne blir med der.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

pwb


oto

Men...selv den minste iskrembod, provisoriske torgboder, selgere av stæsj på utendørsarrangementer, alle nye parkeringsautomater og to av tre bensinpumper har kortterminal. Tenk på hvor utenkelig det er at en bensinstasjon skulle krevd av deg at du skulle registrere deg som kunde, opprette abonnement og få tilsendt en brikke i posten for å kjøpe bensin! Dette er helt utenkelig i enhver annen bransje - jeg har aldri eid en betalingsbrikke i mitt liv, men etter å ha hatt elbil i to uker har jeg nå to brikker. Mens jeg allerede har et aldeles utmerket betalingskort som i årevis har fungert til alt annet. Ikke til å begripe.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

elbil-1

Bare tull at kortbetaling er dyrere enn sms betaling i allefall

Brikke som betaling betyr at ladeoperatøren slipper å betale kortselskapet for transaksjonen, så der sparer de noen kroner.

Min antagelse:Brikke er implementert i ladeAutomatene først og fremst for å kunne tilby gratis lading enkelt (dele ut brikker og vær så god) men så har det blitt mer avanserte styringssystemer og krav fra fortum etc som vil fakturere brukere og dermed har man fortsatt med brikke fordi det alt var implementert i systemene...

pwb



Sitat fra: elbil-1 på onsdag 01. april 2015, klokken 22:27
Bare tull at kortbetaling er dyrere enn sms betaling i allefall

Klart det er tull, men man må forsvare løsningen og får man mange nok til å tro på det så er det akseptert.

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

emil

Skal ikke forsvare SMS/RFID foran betalingskort, men de laderene med betalingskort jeg har brukt selger kun tidsperioder med lading. Trenger man 5-minutter må man uansett betale for 15-20. Der kommer SMS/RFID bedre ut siden man kan starte og stoppe så man kun lader det man trenger.

Det er derimot ingen tekniske årsaker av det jeg vet for at man ikke skal kunne gjøre tilsvarende med betalingskort. De klarer det på bensinpumpene...

Det er ellers helt klart at det er mye rimeligere for operatørene å bruke RFID og sende faktura en gang pr måned enn å betale kortselskap for hver lading. SMS/App kom inn etter krav fra Transnova om at det måtte være mulig å lade uten å ha inngått avtale på forhånd. For flere operatører er eller blir App/SMS betaling dyrere enn RFID siden leverandør av SMS/App skal ha sin del av penga.

Med så lav inntjening det er på hurtigladere i dag er det greit at operatørene får pengene de trenger for å drifte og vi kan være med og hjelpe dem med å holde kostnadene nede. Både ved å velge betalingsløsning som er rimeligst for operatøren, samt behandle laderene pent og gjerne rydde opp (ordne kabler/kontakter) etter andre som ikke har vært like greie.

grorudklovnen

#8
Sitat fra: emil på onsdag 01. april 2015, klokken 22:43
Med så lav inntjening det er på hurtigladere i dag er det greit at operatørene får pengene de trenger for å drifte og vi kan være med og hjelpe dem med å holde kostnadene nede.
Når "råoljeprisen" ligger på 0,85 kr kWh og salgsprisen er ca. 2,50 kr så er marginenen vanvittig mye høyere enn det hva bensinstasjonene får.

En bensinstasjon trenger i tillegg å betale mange kr for råoljefrakt og leie av arealer, leveringsutstyr og ansatte.

Da har heller ikke statsstøtten til etablering tatt med..

emil

Sitat fra: grorudklovnen på onsdag 01. april 2015, klokken 23:03
Når "råoljeprisen" ligger på 0,85 kr kWh og salgsprisen er ca. 2,50 kr så er marginenen mye høyere enn det hva bensinstasjonene får.

Nå glemmer du effektleddet som er en betydelig del av strømkostnaden for en hurtiglader

Og skal vi ta oljesammenligningen igjen kan en bensinpumpe enkelt selge drivstoff for ~10.000kr på en time, en hurtiglader kan selge strøm for en drøy hundrelapp før kostnader trekkes fra. Jeg vil ihvertfall ikke tilbake til tiden uten hurtigladere, da måtte jeg hatt en dyr fossilbil i tillegg til elbilen.

fredag

Sitat fra: oto på onsdag 01. april 2015, klokken 14:20
Muligvis er det noe opplagt jeg overser her, men hvorfor må vi belemres med dette vanvittige sammensuriumet av ladebrikker, kundeavtaler, abonnementsløsninger og sms-systemer for å få kjøpt strøm til elbilen langs veiene? Hva er det som skiller kjøp av elektrisk energi så radikalt fra så å si alt annet vi kjøper i det daglige, at hurtigladestasjonene ikke simpelthen kan ha en kortterminal? For et himla styr.

Ladekortet brukes til å først starte lading og deretter avslutte lading. Det er egentlig et ganske greit system. Forutsatt at man har et ladekort som gir tilgang.

Det finnes noen standarder for hvordan ladestasjonutstyr skal snakke sammen, feks OCPP, og disse standardene er i utgangspunktet basert på bruk av ladekort og ikke kredittkort.

Ladestasjonene skal være ganske robuste, og kredittkortlesere er ikke det. Kredittkortlesere egner seg heller ikke spesielt godt til å avslutte lading. RFID-ladekortlesere er derimot bare en liten antenne under et plasdeksel, krever ingen keypad eller skjerm, og kan lett gjøres vanntett og garantert strømisolerende. RFID-ladekortlesere er dessuten billige nok til at de lett kan bygges inn i hver enkelt offentlig AC-ladestolpe. (Dette krever riktignok en mobildata-tilkobling, eller lokal kablet internett-tilkobling/wifi, men dette er ikke så dyrt som det høres ut som.)

Problemet er å forutse hvilke ladekort man kan komme til å trenge. I Norge har vi mange forskjellige små operatører av ladestasjoner - alle med hvert sitt ladekort. Og disse operatørene snakker stort sett ikke sammen og aksepterer ikke betaling med hverandres ladekort (roaming). Kanskje vi har for mange og for små operatører av ladestasjoner? Det hadde vært enklere med en eller to dominerende nasjonale operatører, som feks Estland og Danmark. Eller roaming mellom operatørene, som i Nederland.

For å forsøke å tilby lading til de som ikke har vært forutseende nok til å anskaffe seg alle mulige og usannsynlige ladekort i god tid før de trenger de, så tilbyr noen operatører reserveløsninger som betaling med sms og/eller app. Etter min mening er dette veldig knotete. Det merkes at dette er en ad-hoc reserveløsning. Å prøve å ta bilde av en QR 2D-strekkode på ladestasjonen (som forhåpentligvis ikke er skitnet til, tagget over, eller forsøkt revet av) med mobilkameraet for å aktivere lading i en spesiell app må være brukergrenssnitt-tortur funnet opp av en bransje som ikke egentlig ønsker at folk flest skal begynne å bruke elbil.

I tillegg så har mange av hurtigladestasjonene som settes opp i Norge et forferdelig dårlig grensesnitt. DBT er en versting. Noen andre som feks ABB er bedre. Det eneste som bare virker og gir deg en god brukeropplevelse er Teslas superchargere, mye fordi det ikke er noe skjerm med bedritent menysystem/brukergrensesnitt å forholde seg til på ladestasjonene overhodet, og uten tre forskjellige inkompatible kabler.

Det sier seg selv at dersom hver enkelt bomstasjon hadde utstedt egne bombrikker som kunne brukes i den bomstasjonen, og til stadighet avviste besøkende fra andre deler av landet som måtte snu og gjøre vendereis fordi de ikke hadde bestilt riktig bombrikke på forhånd, så hadde bompengesystemet i Norge kommet under veldig mye større politisk press enn det er idag.

Hvordan fikse problemet:

- Det beste hadde vært hvis elbilene kunne overført betalingsinformasjon til ladestasjonen elektronisk via ladekabelen. Elbilene overfører allerede digital informasjon om batterispenning og lignende når de skal bedrive DC-lading, så det burde ikke være allverden å få elbilene til å overføre informasjon om sin identitet for å åpne opp for lading. Tesla Model S overfører informasjon til superchargerne om din Tesla har betalt for retten til å benytte supercharger-nettverket eller ikke via ladekabelen.

- Roaming mellom ladekortleverandørene, på samme måte som en autopassbrikke fra en norsk bomstasjonoperatør funker på så og si alle bomstasjoner, broer og mange ferger i hele Skandinavia. Er det virkelig for mye å be om at jeg kan aktivere lading hos Grønn Kontakt med en ladebrikke fra Fortum, eller omvendt? Enova burde virkelig vurdere å legge inn krav om roaming mellom ladebrikker til alle som søker om støtte for å sette opp fremtidige hurtigladestasjoner.

- Elbilforeningens ladebrikke. En tom ladebrikke til elbilforeningens medlemmer, som forholdsvis enkelt kan aktiveres for de viktigste norske ladestasjon-operatørene. Men hvorfor er det så knotete å aktivere Elbilforeningens ladebrikke hos feks Fortum? Hva er egentlig poenget med å måtte oppgi dato for kontraktsinngåelse til Fortum? Hvorfor må Grønn Kontakt vite hva slags type elbil du har? Hvilken skal jeg velge når jeg har to? Når kan ladebrikken brukes hos andre operatører som Lyse, EV-power og Ishavsveien?

- Andre alternativer:

- Veivesenet kunne laget et førerkort med RFID universal-ladekort innebygget, der lading faktureres sammen med årsavgiften på bilen.
- Det nye nasjonale reisekortet for kollektivtrafikk burde kunne brukes til å betale for lading av elbil også.
- EU kan legge inn støtte for elbil ladestasjoner i den nye felleseuropeiske standarden for bombrikker og bomstasjoner (EETS), og lage et RFID-ladekort som kan sidestilles med bombrikke-transponderen. Og legge inn krav om støtte for slike ladekort i direktivet, på samme måte som EU-direktivet krever at alle nye DC-hurtigladestasjoner i EU om et par år skal ha støtte for combo2.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

pwb

Parkeringsautomater står ute i vær og vind, på maaaaaaaange av disse kan man starte og stoppe parkering med kortet, absolutt ingen problemer. Man kan f.eks koble trumf medlemskap til ett kort, så hvis disse tilbyderne ikke klarer å bruke ett vanlig bankkort så må de rett og slett bare være dumme.

kaiat

Hurtigladeren på Best Jølstraholmen har kortbetaling om jeg ikke tar feil.

emil

Sitat fra: pwb på torsdag 02. april 2015, klokken 07:56
Parkeringsautomater står ute i vær og vind, på maaaaaaaange av disse kan man starte og stoppe parkering med kortet, absolutt ingen problemer.

Skal du ikke kreve myntbetaling for hurtiglading også mens du er i farta siden de fleste parkeringsautomater også tar det?

Men igjen, en parkeringsautomat kan greit betjene 100 parkeringsplasser som fort kan koste 50-100kr pr time. Inntjeningen der er mye høyere enn for hurtiglader i tillegg til at selve betalingsautomaten bare koster en brøkdel av hurtigladeren.

Ferry

Jeg er i prinsippet enig med trådstarter. Jeg har mang en gang irritert meg over diverse ukurante betalingsmidler, det være seg busskort, Paypal eller smurfebær. Jeg vil ha minst mulig draks i lommene. Det er slutt på den tida da folk gikk rundt med ei lommebok så svær at den måtte legges på bordet før en kunne sette seg. Men akkurat ladebrikke fungerer bra i praksis. Den ligger fast i bilen og er alltid tilgjengelig når jeg trenger den. Jeg ser på brikka som en fast del av bilen, og bilen er alltid med når jeg skal lade(!) Og den virker hver eneste gang jeg har hatt behov for den. Fakturaen kommer i nettbanken og går automatisk. Det er altså et minimum av jobb å håndtere. Faktisk enklere enn bankkort for min del. Og da finner jeg meg i det, til tross for prinsippiell uenighet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA