Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor kan vi ikke betale med kort ved hurtiglading?

Startet av oto, onsdag 01. april 2015, klokken 14:20

« forrige - neste »

oto

Takk for mange gjennomtenkte kommentarer, folkens. Jeg får RFIDe meg langsetter landeveiene en tid og se hvordan det oppleves. :-)
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Elise

Hva slags brikker bør man ha når en skaffer seg elbil?

Jeg har skjønt at hvis vi kjøper Zoe, er det ikke automatisk medlemsskap i elbilforeningen. Vi får gratis lading hos Fortum (?), men hva annet bør vi ha? Vi melder oss selvsagt inn i elbilforeningen, men den brikken vi får der, er det den som skal brukes på kommunale gratisladere?

Jeg har vært inne og lest på nettsidene til Ishavsveien og Grønn kontakt foreløpig.
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

emil

Ishavsveien bør du bare glemme. Ellers hvis du holder til i Skien/Porsgrunnsområdet er det nok Fortum og GrønnKontakt som er mest aktuelle. Eneste måtte være hvis det er en annen operatør et sted du vet du kommer til å reise mye og ingen Fortum/GrønnKontakt i nærheten.

På drøye 130 hurtigladinger fordelt på ca 25 ladestasjoner har jeg klart meg med brikker fra Fortum og GrønnKontakt, pluss noen ladinger på et par ladere med kredittkortbetaling.

lettrus

Ruter har en enkel, glimrende app for betaling av bussbilletter via kredittkort. Finnes noe tilsvarende for hurtiglading?

emil

Sitat fra: lettrus på tirsdag 14. april 2015, klokken 16:27
Ruter har en enkel, glimrende app for betaling av bussbilletter via kredittkort. Finnes noe tilsvarende for hurtiglading?

Flere operatører støttes av GoCharge appen, men for mange er det dyrere og mindre fleksibelt enn RFID siden man må betale for predefinerte tidsbolker og ikke bare kan stoppe på ønsket ladenivå.

MindViruz

Det er dyrt med kortautomat. Veldig dyrt abonnement. Derfor.

Thomas Parsli

Sitat fra: lettrus på tirsdag 14. april 2015, klokken 16:27
Ruter har en enkel, glimrende app for betaling av bussbilletter via kredittkort.

Det har også AtB (kollektivselskapet i Trondheim) og NSB. Men det er altså tre forskjellig apper med forskjellige betalingsløsninger....

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Blouberg

Ser mange hevder det er for dyrt med bankkort betaling for ladeselskapene. Dersom man begrenser dette til Bankaksept er det faktisk bare 15 øre pr transaksjon.
Som fersk Elbil bruker (så fersk at bilen er i bestilling) så undres jeg over at dette skal være så kronglet. Norge ligger helt i verdenstoppen i kortbruk. Det burde ladeselskapene ta inn over seg.
/Blouberg

jkirkebo

Sitat fra: Blouberg på lørdag 18. april 2015, klokken 08:25
Ser mange hevder det er for dyrt med bankkort betaling for ladeselskapene. Dersom man begrenser dette til Bankaksept er det faktisk bare 15 øre pr transaksjon.
Som fersk Elbil bruker (så fersk at bilen er i bestilling) så undres jeg over at dette skal være så kronglet. Norge ligger helt i verdenstoppen i kortbruk. Det burde ladeselskapene ta inn over seg.
/Blouberg

Bare Bankaxept betyr vesentlig dyrere terminal da den må ha tastatur. Dessuten utelukker det alle utledninger fra å lade.

I tillegg til transaksjonsgebyret kommer månedsgebyr og kostnanden på utstyret. RFID-leser er derimot standard på ladestasjonene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Blouberg

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. april 2015, klokken 11:18

Bare Bankaxept betyr vesentlig dyrere terminal da den må ha tastatur. Dessuten utelukker det alle utledninger fra å lade.

I tillegg til transaksjonsgebyret kommer månedsgebyr og kostnanden på utstyret. RFID-leser er derimot standard på ladestasjonene.

Å behandle og sende ut fakturaer er tror du er gratis (:
Er man stor og god til å forhandle kommer man ned i under 200 kr /mnd i gebyr/leie/service

jkirkebo

Sitat fra: Blouberg på lørdag 18. april 2015, klokken 11:54
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. april 2015, klokken 11:18

Bare Bankaxept betyr vesentlig dyrere terminal da den må ha tastatur. Dessuten utelukker det alle utledninger fra å lade.

I tillegg til transaksjonsgebyret kommer månedsgebyr og kostnanden på utstyret. RFID-leser er derimot standard på ladestasjonene.

Å behandle og sende ut fakturaer er tror du er gratis (:
Er man stor og god til å forhandle kommer man ned i under 200 kr /mnd i gebyr/leie/service

Leie? Vi snakker ikke om en standart butikkterminal her. Det trengs en vanntett og rimelig hærverkssikker terminal, noe på linje med det som brukes på minibanker eller NSBs billettautomater. De koster flesk.

Fakturaer koster fint lite å sende ut og behandle med dagens automatiserte systemer (eFaktura og Avtalegiro). De som vil ha på papir må betale gebyrer som dekker merkostnaden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electrix

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. april 2015, klokken 14:08
Sitat fra: Blouberg på lørdag 18. april 2015, klokken 11:54
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. april 2015, klokken 11:18

Bare Bankaxept betyr vesentlig dyrere terminal da den må ha tastatur. Dessuten utelukker det alle utledninger fra å lade.

I tillegg til transaksjonsgebyret kommer månedsgebyr og kostnanden på utstyret. RFID-leser er derimot standard på ladestasjonene.

Å behandle og sende ut fakturaer er tror du er gratis (:
Er man stor og god til å forhandle kommer man ned i under 200 kr /mnd i gebyr/leie/service

Leie? Vi snakker ikke om en standart butikkterminal her. Det trengs en vanntett og rimelig hærverkssikker terminal, noe på linje med det som brukes på minibanker eller NSBs billettautomater. De koster flesk.

Fakturaer koster fint lite å sende ut og behandle med dagens automatiserte systemer (eFaktura og Avtalegiro). De som vil ha på papir må betale gebyrer som dekker merkostnaden.
Mener jeg fikk opplyst at en "utendørs" kortautomat koster rundt 30 000, men da er det minimale driftskostnader, kun noen få prosent av hvert betalingsbeløp. Har man bare noen få ladere er nok dette rimeligere enn å etablere rfid og fakturering. Men er man operatør med mål om kanskje 1000 hurtigladere og 10 000 type 2 kontakter innen noen år så har man nok store stordriftsfordeler med rfid og automatisk efaktura.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: Electrix på søndag 19. april 2015, klokken 12:04
Mener jeg fikk opplyst at en "utendørs" kortautomat koster rundt 30 000, men da er det minimale driftskostnader, kun noen få prosent av hvert betalingsbeløp. Har man bare noen få ladere er nok dette rimeligere enn å etablere rfid og fakturering. Men er man operatør med mål om kanskje 1000 hurtigladere og 10 000 type 2 kontakter innen noen år så har man nok store stordriftsfordeler med rfid og automatisk efaktura.

RFID koster ikke noe å etablere på ladeplassen, kun i backoffice. Det er nemlig integrert i alle laderne, det er standardutstyr fra leverandør. Og hvordan vil du sette opp en kortterminal på en liten 22kW stolpe? Det tar mye mer plass enn et lesefelt for RFID. Settes kortterminalen et annet sted må det etableres kommunikasjon mot stolpen, og prisen skyter i været. Spesielt siden slike stolper ikke er beregnet for bruk av kortterminal, slik at det må lages styring på et eller annet vis.

Kortterminal-løsningen som Eidsiva brukte på sine SGTE-ladere er jo et skikkelig "hack" som bare slår av og på strømmen på laderen. Da får du kun mulighet til å lade i 15 minutter av gangen, og må hele tiden tilbake til laderen for å starte på nytt om du skal lade lenge. Bruksmessig helt håpløst i forhold til RFID-løsningen Fortum bruker på sine ladere, der du viser brikken og deretter lader så lenge du vil, belastet pr. minutt.

Med BankAxept må man faktisk velge ladetid før man begynner, siden du skal godkjenne et visst beløp. Akkurat det samme løsningen de fleste hater mhp. parkering. Mye bedre å betale i etterkant etter faktisk medgått tid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


Hansi

Gode nyheter :)
Spennende å se om det blir implementert eller ikke
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA