Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Type2 ladepunkter ved Brønningsmyrkrysset (exit 86), Lillesand

Startet av goggo, lørdag 18. april 2015, klokken 23:42

« forrige - neste »

goggo

Noen som har fått disse til å virke?

Jeg trengte litt påfyll idag, og tenkte det var på tide å prøve min nye type2-type1 kabel.
Det var  både grønne og blå blinkende lysdioder på disse punktene, men jeg fikk ingen strøm. Prøvde å bruke  elbilforeningens RFID brikke, men det gjorde heller ingen forskjell.
Jeg forsøkte tre av ladepunktene uten hell.

Jeg kom meg hjem, så det var ingen krise.
Må nok kjøre inn til Lillesand en av de første dagene og prøve type2 kabelen min på Grønn Kontakt laderen der, så jeg får sjekket at ledningen min er i orden i alle fall.

HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

emil

Har ikke testet de siden det er GK-hurtiglader nede på brygga. Men de er vel en del av Salto og Bellonas ladenettverk og man må nok ha RFID fra dem hvis de ikke er del av elbilforeningsbrikkeavtalen (men må jo fortsatt ha avtale med operatør).

Uansett, med en Trilling må de ladekontatkene være absolutt kriseløsning når man kommer helt tom fra Kristiansand eller at hurtigladeren i Lillesand er defekt. Kommer du fra Arendal/Grimstad og svinger av på Gaupemyr kommer du deg til hurtigladeren med mye mindre strømforbruk enn å fortsette til YX og disse kontaktene. Og fra Kristiansand så trenger du ikke mye strøm igjen på batteriet ved YX for å klare å komme deg ned til brygga.

Skal du teste kabelen finnes det Type2 på Gimlemoen (EasyPark app betaling) eller hos Sønnico ved Narviga.

goggo

Du har som vanlig rett, Emil :) Jeg antok av en eller annen grunn at dette var gratis ladere som kanskje krevde en vilkårlig RFID for å startes, men ser nå at de koster 30 kr pr halvtime og at man må ha abonnement hos Salto. 

Jeg bor i Høvåg og er så heldig at jeg har Chademo ladere på alle kanter hvis jeg trenger påfyll for å komme meg hjem.  Skal teste kabelen min på den Sønnico laderen en dag, den hadde jeg ikke tenkt på.

Edit:  Det er forøvrig ingen informasjon av noe slag ved laderne, hverken om betaling eller bruk.

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

emil

Sitat fra: goggo på søndag 19. april 2015, klokken 09:25
Edit:  Det er forøvrig ingen informasjon av noe slag ved laderne, hverken om betaling eller bruk.

Reagerte litt på det selv da jeg kjørte innom rett etter åpning, ville tro at det hadde kommet noe nå. Men siden de er for folk med avtale vet vel kanskje disse folkene allerde hvor og hvordan.

Ellers vil jeg tro at Teslafolk gjerne burker Brokelandsheia eller Lyngdal når de er på langtur. Største nytten jeg ser nå er for Zoe-folk i Kristiansand som skal på turer rundt Arendal-Risør og trenger et lite ekstra påfyll på veien siden dekningen av høyeffekt AC-kontakter er dårlig før man kommer til Brokelandsheia.

Men jeg synes det trengs en hurtiglader nær E18 mellom Sørlandsparken og Grimstad. Så på det aktuelle stedet, ved den nye Statoilstasjonen som kommer på andre siden av E18, Gaupemyr, eller Statoil Grimstad hadde det vært fint om det kom noe. Nå blir det til at jeg innimellom lader litt ekstra på Kiwi Sørlandsparken eller Lund for å ha et ekstra buffer jeg vanligvis ser at jeg ikke trenger. Men hadde det vært en lader på E18 rundt Lillesand-Grimstad hadde jeg kunnet droppe den første ladingen og tatt påfyllet på veien ved behov.

På samme måte sparer Brokelandsheia laderen meg for ca 5-10minutter ladetid på Rugtvedt selv om jeg ikke lader på Brokelandsheia siden jeg kjenner strømforbruket mitt veldig godt fra Brokelandsheia og hjem og kan stoppe ladingen på Rugtvedt tidligere og kjøre med et mindre buffer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA