Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan montere dieselvarmer i egolf (Webasto eller Eberspracher)

Startet av Ohm, tirsdag 03. mars 2015, klokken 00:02

« forrige - neste »

Ohm

Har laget en liten manual på hvordan man kan montere dieselvarmer i eGolf for dem som er interessert. Finnes helt sikkert flere måter. For eller imot dieselvarmer i elbil er det egen tråd til, håper ingen ødelegger denne tråden med synspunkter rundt akkurat det. Spørsmål om montering osv, besvares etter beste evne.

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Flehan

Perlemor hvit e-golf levert 05.02.2016
hvit 2016 octavia 1,8t 4wd

Kjelliken

E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

EV - Driver

Sitat fra: Kjelliken på tirsdag 03. mars 2015, klokken 07:33
Takk Ohm håper forumets leder kan lage denne til stiky.
Flott jobb! Kanskje PTC elementet kan kobles ut på samme bryter /relè som man slår på Eberen med? Da kan man kjøre i normalmodus og slippe å ha så sløv respons på fartspedal? Det er sikkert en egen sikring på PTC-elementet...
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

Ohm

Det er en her på forumet som har funnet ut av det, og det er mulig å lage en slik løsning. Man trenger noen motstander som lurer bilens elektronikk til å tro at PTC er tilkoblet. Hvis man bare kobler det ut, vil bilen gi feilmeldinger og ikke starte. Jeg har planer om å teste ut dette, vedkommende som har laget elektronikken/motstandene har lagt ut dette på forumet og kan kanskje være behjelpelig med å lage dette for salg. Her kreves det kunnskap om elektronikk, som overgår det jeg kan.

For øvrig, så fungerer det svært bra slik det er nå. Man har full effekt på motor hvis man trykker gassen helt i bunn ved forbikjøring osv. Ellers er noe av poenget å få mest mulig rekkevidde når det trengs, og da er eco+ en bra modus å kjøre i.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Her er info fra EAKF som har forsket på dette og funnet løsningen.

Sitat fra: EAKF på søndag 15. februar 2015, klokken 16:27
Etter å ha forsket litt har jeg kommet frem til at PTC-elementet kan kobles ut på denne måten: Inn på lavvolt-konnektoren til PTC-elementet er det fem ledere. Jord, +12V, to grønne ledere om jeg tror er CAN-bus og en blå ledning. Den blå er den interessante. På denne går det noe som ser ut som et 32-bit seriesignal fra bilen til PTC-elementet. Med en pull-up-resistor mot +12V og en bryter, kunne PTC-elementet skrus av og på uten at bilen protesterte på noen måte. I stedet for en bryter, ser jeg for meg at man benytter seg av et rele som er koblet til et «on»-signal fra fossilvarmeren.

Her er konnektorene å få kjøpt på ebay:

http://www.ebay.co.uk/itm/1J0973714-1-5-mm-Sealed-Black-Female-VW-Connectors-8-PIN-CONNECTOR-PLUG-/121252511187

http://www.ebay.co.uk/itm/1J0973814-FEP-1-5-mm-Sealed-Black-Male-VW-Connectors-8-PIN-CONNECTOR-PLUG-/121356511665
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ellerikke

Blå e-up!

alagerqv

Bra jobbet ohm!

Tar du imot bestillinger på montering?  ;D

-Anders

Ohm

Sitat fra: alagerqv på onsdag 04. mars 2015, klokken 09:06
Bra jobbet ohm!

Tar du imot bestillinger på montering?  ;D

-Anders
Dessverre, det kan jeg ikke. Jeg jobber med noe helt annet, dette er bare hobbyvirksomhet. Men jeg kan være behjelpelig med svar, råd og tips. Ev. så kan firmaer som driver med montering av varmere ha nytte av instruksjonene mine. Viktig at man bruker en varmer som har flere trinn, slik som den jeg har montert. Da kan den regulere seg selv og jobbe mot ca 80 graders vann. I går kjørte jeg 12 mil, varmeren var påskrudd i nesten 2 timer til sammen, og den regulerte effekten ned og skrudde seg av (pause) en liten periode siden det var 6 grader ute og ikke så stort varmebehov.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

MLe

Elegant!  :D

Men hvordan vil dette påvirke bilens garanti? Noen tanker om dette...?

MLe

Ohm

Sitat fra: MLe på onsdag 04. mars 2015, klokken 09:41
Elegant!  :D

Men hvordan vil dette påvirke bilens garanti? Noen tanker om dette...?

MLe
Det spørs hva man krever garanti for. Hvis støtdemperen ryker, har det ingen ting å si. Hvis PTC varmer eller sirkulasjonspumpe ryker, kan det ha noe å si. VW må kunne bevise at montering av dieselvarmer har påvirket slik at garantien bortfaller. Jeg er ikke redd for det, det blir akkurat det samme som å montere varmer på en hvilken som helst bil. Batteriene er ikke berørt her. Er man redd for garantibortfall, skal man ikke røre noe som helst i bilen, for da er man helt sikker på at dette ikke kan få betydning.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

torgrand

Hei, du har gjort ett strålende arbeid her!
Jeg har daglig penderveg i 100-sone, og derforer er eco+ med max 95 km/t litt somlete.
Hvis jeg da starter opp i eco+ og får bilen god og varm med varmer, hva skjer da om jeg setter over i eco for å få mer fart når jeg kommer til motorvegen. Går da varmeren i hvilemodus og PTC tar helt over?

Hvis ikke blir vel EAKF's eneste løsning for meg... Men dette er jo også hakket mer skumelt når det gjelder garanti og følgefeil osv.

Ohm

Sitat fra: torgrand på onsdag 04. mars 2015, klokken 11:58
Hei, du har gjort ett strålende arbeid her!
Jeg har daglig penderveg i 100-sone, og derforer er eco+ med max 95 km/t litt somlete.
Hvis jeg da starter opp i eco+ og får bilen god og varm med varmer, hva skjer da om jeg setter over i eco for å få mer fart når jeg kommer til motorvegen. Går da varmeren i hvilemodus og PTC tar helt over?

Hvis ikke blir vel EAKF's eneste løsning for meg... Men dette er jo også hakket mer skumelt når det gjelder garanti og følgefeil osv.
Jeg har ikke testet dette i særlig stor grad, da jeg føler at rekkevidden ikke blir noe særlig lenger om man kjører i feks eco eller normal med eberen påskrudd. Dette fordi PTC elementet regulerer seg mot kupetemperatur, og ikke bare vanntemperatur. Men jeg har ikke prøvd å kjøre langt i eco eller normalmode, så jeg tenkte å prøve det snart. Vil tro at det uansett blir varmere i bilen da.

Men du kan lure bort 95 grensa ved å kjøre opp i 95, skru over på eco/normal og gasse opp til feks 110, for så å skru på eco+ igjen. Da er det ikke noe begrensing annet enn på ACC som maks vil sette seg på 95 km.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Kjapp status-varmeren og bilen fungerer fortsatt utmerket. Kjørt ca 250 mil siden montering.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

phingoc

Sitat fra: Ohm på tirsdag 03. mars 2015, klokken 09:46
Her er info fra EAKF som har forsket på dette og funnet løsningen.

Sitat fra: EAKF på søndag 15. februar 2015, klokken 16:27
Etter å ha forsket litt har jeg kommet frem til at PTC-elementet kan kobles ut på denne måten: Inn på lavvolt-konnektoren til PTC-elementet er det fem ledere. Jord, +12V, to grønne ledere om jeg tror er CAN-bus og en blå ledning. Den blå er den interessante. På denne går det noe som ser ut som et 32-bit seriesignal fra bilen til PTC-elementet. Med en pull-up-resistor mot +12V og en bryter, kunne PTC-elementet skrus av og på uten at bilen protesterte på noen måte. I stedet for en bryter, ser jeg for meg at man benytter seg av et rele som er koblet til et «on»-signal fra fossilvarmeren.

Her er konnektorene å få kjøpt på ebay:

http://www.ebay.co.uk/itm/1J0973714-1-5-mm-Sealed-Black-Female-VW-Connectors-8-PIN-CONNECTOR-PLUG-/121252511187

http://www.ebay.co.uk/itm/1J0973814-FEP-1-5-mm-Sealed-Black-Male-VW-Connectors-8-PIN-CONNECTOR-PLUG-/121356511665

Nevnte han hvor mange ohm det skulle være på pull-up'en?
2020 Tesla Long Range (levering i September)
----------------------
2009 Audi A3 1,9Tdi (Ventepølse)
----------------------
2015 Tesla S85D (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA