Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan montere dieselvarmer i egolf (Webasto eller Eberspracher)

Startet av Ohm, tirsdag 03. mars 2015, klokken 00:02

« forrige - neste »

Ohm

Da har eGolfen rullet 17 000 km herunder 3500 km med dieselvarmer koblet til kretsen. Fungerer som bare det, ikke hatt noe tull med bilen etter monteringen. Så dette virker lovende.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

torgrand

Sitat fra: Ohm på fredag 24. april 2015, klokken 23:08
Da har eGolfen rullet 17 000 km herunder 3500 km med dieselvarmer koblet til kretsen. Fungerer som bare det, ikke hatt noe tull med bilen etter monteringen. Så dette virker lovende.
Hei!
Dette høres flott ut!
Fortsatt ingen problemer nå som du, tross en relativt kjølig sommer, sannsynligvis ikke bruker varmeren?

Jeg planlegger å sette gang lignende prosjekt nå i sommer, har du funnet noen god løsning på tank? Hvor har du montert bryteren?

Ohm

Sitat fra: torgrand på torsdag 04. juni 2015, klokken 10:23
Sitat fra: Ohm på fredag 24. april 2015, klokken 23:08
Da har eGolfen rullet 17 000 km herunder 3500 km med dieselvarmer koblet til kretsen. Fungerer som bare det, ikke hatt noe tull med bilen etter monteringen. Så dette virker lovende.
Hei!
Dette høres flott ut!
Fortsatt ingen problemer nå som du, tross en relativt kjølig sommer, sannsynligvis ikke bruker varmeren?

Jeg planlegger å sette gang lignende prosjekt nå i sommer, har du funnet noen god løsning på tank? Hvor har du montert bryteren?
Passerte 20 000 km i dag. Funker strålende. Men jeg har faktisk brukt den litt innimellom. Blant annet på 17. mai var det deilig å kjøre 29 grader på anlegget etter en kald og våt feiring.

Ikke kommet noe lenger med tanken, men det må bli i innerskjermen. Bryter har jeg montert i lokket på det lille rommet nede til venstre for rattet. Har brukt en minibryter. Boret hull i lokket, veldig enkelt.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

PokerFjes

Dette var morsom lesing! Jeg hadde ikke engang tenkt tanken!
Jeg kan ikke så mye om eber & webasto - men D4WS er en parkeringsvarmer? Hva er grunnen til at denne er valgt fremfor den langt billigere D3WZ? Sistnevnte har riktignok bare 3.3kW effekt, men den er standard på blant annet Caravelle og finnes både nye og brukte til hyggelige priser.

En annen ting - biler med VP...dieselvarmeren går vel VP skikkelig i næringa? Hvis man tenker å kjøpe e-Golf - kan man like gjerne velge en av de tidlige bilene uten VP (mistenker at noen av disse kan ende opp på "billigsalg" når eieren skal ha ny bil med VP), og så montere dieselvarmer?
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Gunnar

Hei
Ny eier av e-golf uten vp, med plan om fossilvarmer.

Er det mulig at bensin/diesel varmer fra VW bruker samme slags styring som el-kolben? Noen som vet har tilgang til koblingsskjema til disse? VELDIG billig i Tyskland som brukt.

Ohm

@Pokerfjes: Grunnen til at jeg valgt den varmeren jeg gjorde var fordi Eberspracher anbefalte den til elbil. Det er jeg glad for Vurderte en billigere varmer, med kun et trinn, men da hadde det ikke fungert spesielt bra. Som du leser av manualen, vil min varmer justere effekten i to trinn ut fra  hvilket varmebehov som finnes. Det vil si at man kan la varmeren gå, og temperaturen i bilen reguleres med Climatronicsystemet på feks 22 grader. Jeg har kjørt i 3 timer med varmeren på, dvs den regulerte seg selv og bestreber på å holde vanntemperaturen på ca 80 grader.

Så jeg kan kun anbefale en slik løsning. Varmeren jeg har valgt, er ikke en ren parkeringsvarmer, det er en "stand alone" varmer, som har mer avansert styring, dvs som nevnt, at den regulerer temperaturen automatisk i kjølevannet. I tillegg har den egen sirkulasjonspumpe.

eGolf med dieselvarmer har samme rekkevidde og langt bedre varmeapparat enn eGolf med VP.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Sitat fra: Gunnar på lørdag 25. juli 2015, klokken 19:12
Hei
Ny eier av e-golf uten vp, med plan om fossilvarmer.

Er det mulig at bensin/diesel varmer fra VW bruker samme slags styring som el-kolben? Noen som vet har tilgang til koblingsskjema til disse? VELDIG billig i Tyskland som brukt.
Vi si nei. På fossilbil, er varmeren et supplement til varmen fra motoren. På eGolf, har man ikke noe varme fra motoren. Jeg tror min løsning er den enkleste, og som fungerer etter formålet. Finnes sikkert mer sofistikerte løsninger, men det enkle er ofte det beste. Jeg har brukt mye tid på testing av varmesystemet på eGolf, før jeg valgte denne løsningen.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

dabis

Nuub spørsmål når det kommer til webastor i egolf.
Ser denne løsningen baseres på egolf uten vp men om man monterer dette i en egolf med vp vill ikke da behovet for en kraftig Webastor minske? Altså man kan montere en mindre kraftig webastor i både størrelse og forbruk? Systemet er jo fortsatt til en viss grad kjøleveskebasert?   
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

Ohm

Sitat fra: dabis på lørdag 25. juli 2015, klokken 20:57
Nuub spørsmål når det kommer til webastor i egolf.
Ser denne løsningen baseres på egolf uten vp men om man monterer dette i en egolf med vp vill ikke da behovet for en kraftig Webastor minske? Altså man kan montere en mindre kraftig webastor i både størrelse og forbruk? Systemet er jo fortsatt til en viss grad kjøleveskebasert?
Mitt svar er nei. Varmesystemet i eGolfen fungerer ut fra flere parameter: Kupetemperatur, utetemperatur og temperatur på kjølevannet. På eGolf med VP, er det AC registeret som gir varme. Kjølevannet blir bare varmet dersom det ikke gis nok varme fra VP til å varme kupeen. Dette er styrt av utetemp Er det minus 15, vil egolf med og uten VP fungere helt likt, dvs at de er PTC elementet som varmer væsken i varmekretsen og avgir varme via varmeregisteret til bilens kupe. Skal man ha noe glede av en dieselvarmer, må man kjøre i Eco+, hvor verken AC/VP eller PTC element er koblet inn.

Det ser ut som om eGolf med VP har sensorer i væskekretsen, jeg vet ikke helt hva de er til. Den er noe mer sofistikert enn eGolf uten VP.

Kort oppsummert fra min erfaring: Det er ikke mulig å få dieselvarmeren til å supplere varmeapparatet, da vil man ikke få noe lenger rekkevidde, siden bilen varmer på sin måte helt til temperaturen i kupeen er riktig i forhold til innstilt temperatur, bilen og dieselvarmeren vil jobbe litt mot hverandre, så økning i rekkevidde blir altså svært marginal, med mindre man kjører i ECO+. Dette står beskrevet i monteringsanvisningen på første side av denne tråden helt øverst.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

PokerFjes

Jeg har VP og håper ikke det kompliserer installasjonen. Ser ut til at bioetanol-drevet Eberspächer er ganske nytt, men de har ankommet prislistene. 50% dyrere enn D4S-modellen du har brukt Ohm, men ut fra de bildene jeg har funnet kan det se ut som E4S er en fysisk direct swap med D4S.

http://www.eberspacher.com/fileadmin/data/countrysites/EB_UK/pdf_files/info_pdf_ebuk/heating_pdf_ebuk/bioethanol_leaflet_jn633.pdf
http://www.eberspaecher.no/fileadmin/data/countrysites/EB_Norwegen/pdf/Prislister/Bilvarme_prisliste_Ebersp%C3%A4cher_mars_2015.pdf

Jeg har klødd meg litt i hodet over de forskjellige modellnavnene i Hydronics-serien. Her er en liten oversikt jeg fant på http://www.letonkinoisvarnish.uk/eberspacher_intro_1.html
Bare sånn at man ikke kjøper billig feil varmer via Ebay (slik jeg nesten holdt på å gjøre  ::)

Water heater models
Oldest models           D4W (not sold in UK), D5W, D7W, D9W, D10W.
Hydronic OEM            D3WZ, D5WZ, possibly D4WZ,  (OEM specific heaters with no water pump)
Hydronic current        D4WS (24v), D4WSC (12v), D5WS (24v), D5WSC (12v)
Hydronic II             D4S, D5S, D5SC   (Not currently being sold in UK, they are on the continent)
Hydronic M I            D10W
Hydronic M II (2013)    M8, M10, M12,
Hydronic L I            L16, L24, L30, L35
Hydronic L II           LII16, LII24, LII30, LII35
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Ohm

Sitat fra: PokerFjes på mandag 27. juli 2015, klokken 15:42
Jeg har VP og håper ikke det kompliserer installasjonen. Ser ut til at bioetanol-drevet Eberspächer er ganske nytt, men de har ankommet prislistene. 50% dyrere enn D4S-modellen du har brukt Ohm, men ut fra de bildene jeg har funnet kan det se ut som E4S er en fysisk direct swap med D4S.

http://www.eberspacher.com/fileadmin/data/countrysites/EB_UK/pdf_files/info_pdf_ebuk/heating_pdf_ebuk/bioethanol_leaflet_jn633.pdf
http://www.eberspaecher.no/fileadmin/data/countrysites/EB_Norwegen/pdf/Prislister/Bilvarme_prisliste_Ebersp%C3%A4cher_mars_2015.pdf

Jeg har klødd meg litt i hodet over de forskjellige modellnavnene i Hydronics-serien. Her er en liten oversikt jeg fant på http://www.letonkinoisvarnish.uk/eberspacher_intro_1.html
Bare sånn at man ikke kjøper billig feil varmer via Ebay (slik jeg nesten holdt på å gjøre  ::)

Water heater models
Oldest models           D4W (not sold in UK), D5W, D7W, D9W, D10W.
Hydronic OEM            D3WZ, D5WZ, possibly D4WZ,  (OEM specific heaters with no water pump)
Hydronic current        D4WS (24v), D4WSC (12v), D5WS (24v), D5WSC (12v)
Hydronic II             D4S, D5S, D5SC   (Not currently being sold in UK, they are on the continent)
Hydronic M I            D10W
Hydronic M II (2013)    M8, M10, M12,
Hydronic L I            L16, L24, L30, L35
Hydronic L II           LII16, LII24, LII30, LII35

Har ikke studert vp golfens varmesystem like grundige som på min egen eGolf, men litt mer komplisert er det. Men det bør ikke by på problemer å montere på den. Jeg anbefaler enten 4kw eller 5 kw Hydronic. Ring eber Norge, de har god peiling. Fordelen med 5 kw modellen er at den er kraftigere på full speed, men har like mye effekt på halv trinn som 4 kw brenneren.

Til uka blir det nok montert tank, siden jeg har ferie.

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Anbefaler å montere nå, jeg sto jo i kald garasje i januar. Unner ingen det.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

EAKF

Jeg ville tenkt meg om før jeg plasserer en tank med bioetanol fremme i bilen.. Den inneholder 85% etanol, og det vil brenne godt, svært godt, skulle det skje noe. Litt tryggere med diesel, kanskje?

Angående webasto/fossilbrenner og biler med varmepumpe: Jeg har heller ikke studert hvordan denne er koblet. Men hvis det går an å koble denne ut (varmepumpen), omtrent på samme måte som PTC-elementet, burde det jo la seg gjøre. "Bilen" kommuniserer med PTC-elementet sannsynligvis gjennom noe som kalles "LIN-Bus" (Seriell kommunikasjon med kun en ledning. Billigere enn CAN-bus). Skulle jeg gjette, er den (VP'en) styrt på samme måte som PTC-elementet.

Kan ikke noen av dere som har VP ta bilde av konnektoren til VP'en?
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

PokerFjes

Sitat fra: EAKF på onsdag 29. juli 2015, klokken 14:12
Jeg ville tenkt meg om før jeg plasserer en tank med bioetanol fremme i bilen.. Den inneholder 85% etanol, og det vil brenne godt, svært godt, skulle det skje noe. Litt tryggere med diesel, kanskje?

Angående webasto/fossilbrenner og biler med varmepumpe: Jeg har heller ikke studert hvordan denne er koblet. Men hvis det går an å koble denne ut (varmepumpen), omtrent på samme måte som PTC-elementet, burde det jo la seg gjøre. "Bilen" kommuniserer med PTC-elementet sannsynligvis gjennom noe som kalles "LIN-Bus" (Seriell kommunikasjon med kun en ledning. Billigere enn CAN-bus). Skulle jeg gjette, er den (VP'en) styrt på samme måte som PTC-elementet.

Kan ikke noen av dere som har VP ta bilde av konnektoren til VP'en?
Heh, jeg tenkte ikke et sekund på brennbarheten... bare grønt, men du har et viktig poeng. Diesel it is!
Hvor finner jeg konnektoren til VP?
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

stensae

Sitat fra: Ohm på tirsdag 03. mars 2015, klokken 09:45
Det er en her på forumet som har funnet ut av det, og det er mulig å lage en slik løsning. Man trenger noen motstander som lurer bilens elektronikk til å tro at PTC er tilkoblet. Hvis man bare kobler det ut, vil bilen gi feilmeldinger og ikke starte. Jeg har planer om å teste ut dette, vedkommende som har laget elektronikken/motstandene har lagt ut dette på forumet og kan kanskje være behjelpelig med å lage dette for salg. Her kreves det kunnskap om elektronikk, som overgår det jeg kan.

For øvrig, så fungerer det svært bra slik det er nå. Man har full effekt på motor hvis man trykker gassen helt i bunn ved forbikjøring osv. Ellers er noe av poenget å få mest mulig rekkevidde når det trengs, og da er eco+ en bra modus å kjøre i.
Kan du kjøre i normalmodus med brenneren i gang og? Tenkte hvis man har behov for litt mer power i noen minutter( vi kjører til en barnehage der det er veldig bratt opp, 4-5 minutter, veldig slakk i strikken der på eco+) ellers passer det fint med behovet her å kjøre i eco +

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA