Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

Startet av Muffinman, lørdag 21. februar 2015, klokken 18:14

« forrige - neste »

Motorwatt

Hvis det er slik at Tesla nå har funnet ut at de ikke lenger kan svare på telefoner eller email fordi det rett og slett blir for mange av dem, så kunne de vel kanskje først og fremst rydde opp i egen organisasjon. Og kanskje forbedre kvaliteten på utførte reparasjoner og bilene generelt. Her lar man i stedet kundene bli den tapene part. For 8 måneder siden lovte EM bot og bedring, og det samme ble lovet når han var her på krasjbesøk i vinter med masse skriverier i media. Sakene om dårlig service har vel vært gjennomgangstema "fra tidenes morgen", og hittil i år har de faktisk åpnet 2-3 nye SCer. Men tydeligvis til liten nytte, for til tross for dette leser vi her fremdeles om opptil 4 måneders ventetid på garantireparasjoner.  Dog tynt ispedd med noen få "gladmeldinger" om bare noen ukers ventetid (merkelig at disse tilfellene, som burde vært normal leveringstid på service, blir påspandert egne innlegg i denne tråden. Da er det vel ikke noen Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene, og trenger ingen presisering).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Muffinman

Det er viktig at man ikke forventer at dette snus veldig fort. Endringer i organisasjon trenger tid for å begynne å virke. Ansettelsesprosesser tar mye tid, det samme med onboarding og opplæring.

Jeg ville faktisk blitt litt bekymret for det langsiktige om ting tilsynelatende ble rettet veldig fort. Men jeg vet det jobbes hardt på mange nivåer. Om man har tatt tilstrekkelig høyde for veksten som kommer er derimot åpent.

automat

@Motorwatt, det har blitt en bedring. Før var det fullt overalt, det er det ikke nå lenger. Men flaskehalser er det. Har nettopp bestilt time. I Moss var det ledig i november, på Skøyen i august.

Husk at de som får time i rimelig tid kommer ikke hit og klager.

Så er det selvfølgelig ikke så bra at man ikke lenger kan booke på mail og telefon, Men hvis overgangen til appbooking gjør at Tesla faktisk får kontroll på verkstedavtalene sine, så lever jeg med det.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Motorwatt

Det er nok riktig at de som "ser litt gjennom fingrene" med service etc. er de samme som er litt småforelsket (les storfornøyd) i/med bilene sine. Dette gjelder sikkert ikke bare Tesla. For min del kan jeg ikke skille mellom bil og service. For meg er det iallfall den komplette opplevelsen med bilholdet som teller, og jeg vil både håpe og tro at dette ikke bare gjelder meg. Og jeg hører (dessverre) ikke til de foran nevnte, og ser på dette bilholdet med fingrene kraftig sammenklemt..
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Cowboystrekk

Sitat fra: automat på onsdag 31. juli 2019, klokken 09:07
@Motorwatt, det har blitt en bedring. Før var det fullt overalt, det er det ikke nå lenger. Men flaskehalser er det. Har nettopp bestilt time. I Moss var det ledig i november, på Skøyen i august.

Husk at de som får time i rimelig tid kommer ikke hit og klager.

Så er det selvfølgelig ikke så bra at man ikke lenger kan booke på mail og telefon, Men hvis overgangen til appbooking gjør at Tesla faktisk får kontroll på verkstedavtalene sine, så lever jeg med det.
Det har blitt bedring noen steder, og forværring andre steder. Ta deg en tur til Tr.H, der var det veldig god service og du kom inn kjapt for et par å siden, nå er kapasiteten fullstendig sprengt og ventetidene er kjempelange. Servicen er god når du kommer inn, men det tar svært lang tid. De skal begynne med doble skift om 3 uker, men ingen nye servicesenter nord for Ålesund eller Sør for Bodø er planlagt meg bekjent. De burde fått et på f.eks Steinkjer asap. Det blir neppe Tesla på meg når vi skal bytte bil neste år, ikke pga bilene som er fantastiske, men pga elendig servicekapasitet.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

geear

Tesla her i Sandnes har klart å snu alt på noen få måneder. Som sagt fikk jeg time (bestilt via e-post) på åtte dager nå, og det samme var det i mars (jeg booket time da i frykt for at Model 3-køen skulle eksplodere servicesenteret. I august for et år siden hadde de 2-3 måneders ventetid på saker som ikke hastet. De har ansatt masse folk, utvidet arealet sitt (kjøpt ut en annen leietaker i samme bygg) og kjører doble skift. All ære for en solid snuoperasjon. Dette burde være fullt mulig å få til på andre servicesenter også.

Muffinman

Man kan løse mye lokalt, men det forutsetter også at problemet er lokalt. Det kan snus relativt raskt. Problemer som har rotårsak andre steder i organisasjonen kan ta lengre tid. Å bygge kapasitet er utrolig mer komplekst enn bare å åpne flere verksteder, ansette flere folk og øke antall skift.

Det som er virkelig dumt når hverdagen består av armer og bein og ermene ikke kan brettes lenger opp er at det er vanskelig å  jobbe med forbedringer, fremfor å fortsette kampen. Når man er så langt bakpå går man glipp av mye læring som kunne kommet selskapet til gode. En ond sirkel som kan være utfordrende å bryte.

alda

Var inom Tesla Skøyen för att om möjligt fixa ett par småsaker på drop-in, med det hade dom inte möjlighet att ta. Sa däremot att det var kort väntetid vid beställning av service via app, och då jag snart ska ha 40' km service tog jag allt i samma slängen.

Första lediga tid var 22. augusti, så det var ju inte lång väntetid - tummen upp för det :+1: :+1: :+1:
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Motorwatt

Da jeg bestilte en garantireparasjon i Drammen fikk jeg beskjed om at det var nesten 4 måneders ventetid. Noen få dager etter var det en annen her på forumet som fikk time for samme type reparasjon med en bil som er 2 måneder eldre enn min. Ventetiden hans var da 3 uker. Da jeg spurte Tesla i Drammen om hvordan slik kunne skje, ble det antatt at det var en avbestilling som resulterte i hans tid. Jeg lurte da på hvorfor de som hadde fått lang ventetid ikke da ble prioritert, var svaret at det taklet ikke systemene deres. Så det er altså ikke bare i bilene de har problemer med software....
Tesla S75D - 09/2018

Wibla

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 31. juli 2019, klokken 22:45
Da jeg bestilte en garantireparasjon i Drammen fikk jeg beskjed om at det var nesten 4 måneders ventetid. Noen få dager etter var det en annen her på forumet som fikk time for samme type reparasjon med en bil som er 2 måneder eldre enn min. Ventetiden hans var da 3 uker. Da jeg spurte Tesla i Drammen om hvordan slik kunne skje, ble det antatt at det var en avbestilling som resulterte i hans tid. Jeg lurte da på hvorfor de som hadde fått lang ventetid ikke da ble prioritert, var svaret at det taklet ikke systemene deres. Så det er altså ikke bare i bilene de har problemer med software....

Når var dette?
2018 Tesla Model S 75D

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018

Wibla

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 01. august 2019, klokken 22:07
Ca. 3 måneder. Hvordan det?

Da var det vel kanskje meg? Jeg tror ventetid avhenger litt av hva som skal gjøres også... i mitt tilfelle tok det halvannen time å bytte begge demperne foran.
2018 Tesla Model S 75D

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018

Wibla

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 01. august 2019, klokken 22:14
Som sagt, presis samme reparasjon som på min bil.

Tydeligvis lov å ha flaks :)

Dukket opp en ny ulyd i min TMS ved regulering av rattet, så blir vel en ny runde med rep...
2018 Tesla Model S 75D

Motorwatt

Sitat fra: Wibla på torsdag 01. august 2019, klokken 22:22
Tydeligvis lov å ha flaks :)
Egentlig synes jeg ikke det. Slike ting bør Tesla rydde opp i, for det skal vel ikke være et lotteri å bestille en servicetime og så vinne. Men slik er det helt tydelig i dag.
Tesla S75D - 09/2018

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA