Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjell på A-dekk til Leaf?

Startet av tomrh, fredag 20. februar 2015, klokken 08:38

« forrige - neste »

olaover1

Sånn ser Leifen vår ut i 18t. 225/40-18 Hadde noen skikkelige møkkadekk fra Hankook på som ble utslitt på 1 sesong men satser på dette http://www.byttdekk.com/dekk/goodyear/goodyear_efficientgripperformance/#item=52480
dekket i år. Selv om det står B på det i rullemotstand.
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

tomrh

Sitat fra: olaover1 på søndag 29. mars 2015, klokken 13:08
Sånn ser Leifen vår ut i 18t. 225/40-18 Hadde noen skikkelige møkkadekk fra Hankook på som ble utslitt på 1 sesong men satser på dette http://www.byttdekk.com/dekk/goodyear/goodyear_efficientgripperformance/#item=52480
dekket i år. Selv om det står B på det i rullemotstand.
Nice!! 8) Du har sikkert 8" felgbredde siden du valgte 225?

Om jeg kjøper 18"-felger tror jeg at jeg kjøper dem smalere, enten 7,5" eller sågar 7". Skal ha disse 215/40R18 Toyo A-dekka, nesten så jeg ville kjøpt 205/45R18 om det hadde eksistert noe bra der. Grunnen er at her om dagen fant jeg noe interessant om dekkenes luftmotstand på ecomodder:
Sitat

  • 1986, wind tunnel development work for Subaru XT show a drag increase of 5.1 % when tire size is increased from 155 to 185 series radials.
  • 1984-1987 HONDA CRX shows jump from 165 to 185 series radials increase drag 9.3 %.
Så selv om rullemotstandskoeffisienten til dekka er bra, bidrar luftmotstanden litt mer enn jeg trodde. (Skjønner plutselig BMW's valg av hjuldimensjon for i3). Og 225 øker nok luftmotstanden noen prosent i forhold til standard 205. DannyRS sitt ønske om så smalt som mulig er ikke dumt!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#32
Kanskje ikke akkurat det kuleste felgvalget, men jeg forfulgte idéen om smalere dekk. Ekstrem ecomodding av dekk/felg for Leaf skulle da tilsi å gå ned til 6x15 tommer felg og velge A-dekk i 185/65R15. Burde gi 5% bedre rekkevidde over standard dim. Lette litt rundt på forumet og fant faktisk et bilde av Leaf med 15".


(Hentet fra http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3949.msg38531.html#msg38531)

I 185/65R15 finnes flg. A-dekk:

  • Michelin Energy E-V 185/65 R15 88Q
  • Toyo NanoEnergy 2 185/65 R15 88H
  • Yokohama BluEarth-1 (EF10) 185/65 R15 88H
Minstekravet for dekk til Leaf er belastningskode 85 og hastighetskode P (minst 150 km/t) så dette er en godkjent dekkdimensjon.

Her er forøvrig en eldre tråd med endel info om valg av 15"-felger: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3949.0.html
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#33
Sitat fra: tomrh på tirsdag 31. mars 2015, klokken 19:41
Ekstrem ecomodding av dekk/felg for Leaf skulle da tilsi å gå ned til 6x15 tommer felg og velge A-dekk i 185/65R15.
Dekk- og felgbredde kan ha mye mer å si enn jeg trodde, jfr et eksperiment jeg gjorde i kveld med vår i-MiEV. Valg av et B/B dekk i 185/60R16 vil nok bruke mindre strøm på landeveiskjøring enn et A-dekk i originaldimensjonen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

DannyRS

Sitat fra: tomrh på lørdag 28. mars 2015, klokken 21:36
Sitat fra: DannyRS på onsdag 04. mars 2015, klokken 13:50
Tittet litt selv og fant frem til dack247.se.
De har samtlige 18" variantene av NanoEnergy 2 til salgs på web.  :)
Ble det til at du kjøpte disse dekkene? Veldig spent å høre dine erfaringer, forbruk, kjøreegenskaper etc. Sikler litt på 18"-felger selv. :)

-snip-

Har ikke hatt tid til å gjøre dette innkjøpet enda. Planen er 18" og NanoEnergy2, selv om jeg gjerne kunne hatt et smalere dekk. Har ikke landet på hvilken felg enda, men blir fort 8" bredde.
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

kvignes

Men for å spørre heilt enkelt: Kva er det beste sommardekket til ein tre år gammal Nissan Leaf?
Leaf sidan mars 2012

tomrh

#36
Sitat fra: kvignes på fredag 17. april 2015, klokken 11:25
Men for å spørre heilt enkelt: Kva er det beste sommardekket til ein tre år gammal Nissan Leaf?
Hva legger man i "best"? NAF legger betydningen sikrest, og da er deres dekktester veiledende.
Elbilsjåfører legger mer vekt på lav rullemotstand. Alle med lavest rullemotstand er listet opp her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19735.msg328997.html#msg328997

Det sikreste av disse er vel det med kortest bremselengde på vått føre. Det er våtgrep klasse A.
Som leder fram til disse tre dekkene:
Bridgestone Ecopia EP001S 205/55 R16 91V
Dunlop Sport BluResponse 205/55 R16 94V XL
Goodyear Efficient Grip Performance 205/55 R16 94W XL

Goodyear og Dunlop er like gode på lav støy (68 dB), men Goodyear har marginalt bedre stabilitet (godkjent for hastigheter opp mot 270 km/t) og er derfor best.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kvignes

"Best" er det dekket som kostar minst og får meg lengst over lang tid :-) Takk for svar.
Leaf sidan mars 2012

tomrh

Sitat fra: kvignes på fredag 17. april 2015, klokken 14:17
"Best" er det dekket som kostar minst og får meg lengst over lang tid :-) Takk for svar.
Det billigste dekket med lavest rullemotstand er nok Toyo NanoEnergy 2. Men om du med "får meg lengst over lang tid" mente lavest dekkslitasje, så er ikke dekka med lavest rullemotstand blant de beste.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

DannyRS

Da er Nanoenergy2 i 215/45/18 på vei :)

Den norske importøren kan ikke skaffe denne, måtte handle via Sverige.
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

tomrh

#40
Sitat fra: DannyRS på fredag 01. mai 2015, klokken 10:24
Da er Nanoenergy2 i 215/45/18 på vei :)
Spennende! :)

Sitat fra: DannyRS på fredag 01. mai 2015, klokken 10:24
Den norske importøren kan ikke skaffe denne, måtte handle via Sverige.
Utrolig at ikke hele denne dekkserien er i salg i elbil-landet Norge! Og utrolig at de ikke er mer kjent og i bruk blant forhandlere og elbilfolk. Her er det altså en serie med 27 ulike dekkstørrelser hvor *alle* har laveste rullemotstandskarakter A, ypperlige dekk til både elbil og ladbare hybrider. Våtgrep C er heller ikke dårlig. Det å klare så lav rullemostand i 18"-dimensjoner og med såpass smale dekk som 185/55R15 (bak til mjauen vår) står det respekt av. De andre dekkmerkene har bare dekk i noen få dimensjoner som oppnår A.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

DannyRS

Da er dekka i hus.. venter på felger.

Toyo Nanoenergy2 i 215/45/18 veier i snitt 9,20 kg.
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

tomrh

Sitat fra: DannyRS på mandag 11. mai 2015, klokken 12:16
Toyo Nanoenergy2 i 215/45/18 veier i snitt 9,20 kg.
Høres sannsynlig ut. Har noen 205/65R15 dekk som også veier 9,2 kg.

Sitat fra: DannyRS på mandag 11. mai 2015, klokken 12:16
Da er dekka i hus.. venter på felger.
Lurer på hva felgene veier? Leste et sted at vekt på dekk og felg teller i praksis dobbelt så mye som bilens vekt mhp. energiforbruk. Sikkert fordi akkurat den vekta skal spinnes rundt akslinger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

DannyRS

Sitat fra: tomrh på tirsdag 12. mai 2015, klokken 08:56
Sitat fra: DannyRS på mandag 11. mai 2015, klokken 12:16
Toyo Nanoenergy2 i 215/45/18 veier i snitt 9,20 kg.
Høres sannsynlig ut. Har noen 205/65R15 dekk som også veier 9,2 kg.

Jeg veide de med en digital bagasjevekt. :)
Jeg veide dessverre ikke de originale dekkene (205/55/16) når de var av felgen, men jeg tror de veier ca 8,1 kg etter det jeg har funnet på nett.

Sitat fra: tomrh på tirsdag 12. mai 2015, klokken 08:56
Sitat fra: DannyRS på mandag 11. mai 2015, klokken 12:16
Da er dekka i hus.. venter på felger.
Lurer på hva felgene veier? Leste et sted at vekt på dekk og felg teller i praksis dobbelt så mye som bilens vekt mhp. energiforbruk. Sikkert fordi akkurat den vekta skal spinnes rundt akslinger.

Etter det jeg har sett på nett veier de originale 16" felgene ca 9,5 kg.

De nye felgene er, la oss si inspirert, av Volk Racing sine TE37.
I smidd utgave veier de ca 8,2 kg pr felg i 18x8. Mine blir nok litt tyngre.
TE37 i 15" veier så lite som 4 kg, kanskje noe for deg tomrh? Litt stiv prislapp bare.  8)

Når det gjelder samlet vekt så er det jo en kjent sak at lavest mulig uavfjæret vekt er ønskelig. Videre også hvor massen er i forhold til senteret.
Dette har da størst effekt ved akselerasjon. Jeg kjører for det meste i relativt konstant hastighet, og jeg tillater meg derfor å anse effekten av dette som temmelig neglisjerbart. Dessuten havner jeg jo ganske nære vekta av originalhjulene.

Blir spennende å sammenligne forbruk. :)
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

tomrh

#44
Sitat fra: DannyRS på tirsdag 12. mai 2015, klokken 10:21
Etter det jeg har sett på nett veier de originale 16" felgene ca 9,5 kg.
Veide en original felg med vinterdekk (Hakka 8 pigg) og fikk 18,7 kg. Stemmer bra om felgen veier 9,5 kg, for da veier dekket 9,2 kg. Det er forventet at dekket er noe tyngre med pigg.

Sitat fra: DannyRS på tirsdag 12. mai 2015, klokken 10:21
De nye felgene er, la oss si inspirert, av Volk Racing sine TE37.
I smidd utgave veier de ca 8,2 kg pr felg i 18x8. Mine blir nok litt tyngre.
TE37 i 15" veier så lite som 4 kg, kanskje noe for deg tomrh? Litt stiv prislapp bare.  8)
Hehe, du virker å ha fått med deg det litt crazy 15"-prosjektet mitt? :D Jeg kjøpte fine 15" RH-felger brukt på finn til 800 kroner fra en eldre Chrysler Voyager (ei dame som hadde dem lagra i garasjen og skulle rydde), fikk senterringer i posten forleden dag. Skal bruke litt slitte dekk fra fossilen med rullemotstand C. Kan jo ikke risikere å bruke masse penger på et eksperiment som jeg kanskje angrer, men 4 kg pr. felg hørtes utrolig lett ut, ...og litt fristende ja. :) Et ferdigomlagt hjul veier 15,8 kg. Når dekket veier 9,2 kg så må da felgen veie 6,6 kg. Ikke helt nede i 4 kg da men i allefall hele 3 kg lettere enn original felg. :)

Sitat fra: DannyRS på tirsdag 12. mai 2015, klokken 10:21
Blir spennende å sammenligne forbruk. :)
I like måte! :)

btw - en ting som er litt kult med 15". Man får relativt rimelige veteranbildekk med hvit sidevegg fra Vredestein i 185/70R15. Da skiller man seg nok fra mengden. ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA