Felger

Startet av Joffe69, torsdag 25. august 2011, klokken 11:35

« forrige - neste »

Aspiranten

Takk Saxo, setter pris på info  :)
Nissan Leaf

Rilum

Sitat fra: Saxo på onsdag 02. november 2011, klokken 18:34
Jeg kjører  ;)  på 15" felger.
15" 5-114,3 6,5X15 ET40 MAK BEE Ø76 ref link:
http://www.felgimport.no/wip4/product_detail.epl?id=550486&cat=17969&brand=&model=&type=&size=
Ikke noe fancy greier men helt OK. (Italiensk produsent).
Med Hakapelitta R 195/65 ble kost 7350,- kr. (2750,- for felg og 4600,- for dekk)

Da har du fått god pris på felgene ja  :) (ser de villedene prisene på nettsiden er 950+mva)
Er felgene festet med bolter eller muttere ?
Har de senterringer sånn at man får redusert senterhullet fra ø76 til ø66,1 som Nissan har.

Da blir det 15" på meg også, men tror jeg går for Haka R 185/65-15  ;D
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Blip

Det betyr at det faktisk er mulig å presse på 15 tommer på leaf? Må bare ha dette 100% bekreftet før jeg tør å bestille. Venter bil i desember... :-D

Sent from my ST17i using Tapatalk
  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd med 16 kWp solceller på taket

Joachim

Hvordan ser det ut med 15" felg? Jeg synes mine 16" vinterhjul på bilen jeg har ser temmelig små ut. Jeg er ingen jåle eller råner, men det gjør ikke noe at ting er i "riktige" proporsjoner.

Edit: Bilde hadde vært topp!

Saxo

Sitat fra: Rilum på onsdag 02. november 2011, klokken 19:08

Har de senterringer sånn at man får redusert senterhullet fra ø76 til ø66,1 som Nissan har.

Felgene er festet med muttre. Ble nødt til å benytte sentreringsring. De sa de kunne bestille med riktig senterhull dersom ønskelig men da ble leveringstid og pris litt endret..

Skal ta ett bilde iløpet av dagen :-)
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim 2011 mod

Rilum

Sitat fra: Saxo på torsdag 03. november 2011, klokken 08:22
Sitat fra: Rilum på onsdag 02. november 2011, klokken 19:08

Felgene er festet med muttre. Ble nødt til å benytte sentreringsring. De sa de kunne bestille med riktig senterhull dersom ønskelig men da ble leveringstid og pris litt endret..

Ettersom felgene festes med muttre så er det jo ikke noe "stort" problem uansett, og ettersom du fikk med riktige sentreringsring så er det jo perfekt  ;D
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Saxo

15" felger blir seende slik ut på Leafen.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim 2011 mod

Blip

Jeg er fremdeles i tvil om jeg skal velge 15"... Ref ekspertenes råd: http://www.dinside.no/825365/smale-eller-brede-dekk-paa-vinteren

Min opplevelse er at slaps er det verste å kjøre på her på sørlandet. 99% av tida kjører vi på bare, salta veier. Problemet oppstår etter salting og mye nedbør (snø) som gir slaps og vannplaning/slapsplaning. Da er smale dekk helt klart best.

"Ekspertene" anbefaler likevel å velge det bilprodusenten anbefaler...

Jeg tror temaet aldri blir ferdig konkludert. En evig diskusjon med mye synsing, sannsynligvis fordi det finnes så mange parametre å ta hensyn til...
  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd med 16 kWp solceller på taket

Thomas Parsli

Eksperter...

"Han henviser til at rallyutøverne bruker svært smale dekk på vinterføre. "
Snakker han om dekk med nesten 400 pigger som er rundt 3 ganger så lange som på vanlige piggdekk?
Eller kjøres det vinter-rally med piggfrie dekk?

"- Det jeg imidlertid kan si, er at vi ikke anbefaler ulike dekkdimensjoner foran og bak på vinterføre, sier Myhre."
Da anbefaler de vel heller ikke å kjøre en av trillingene på vinterføre heller?

Jeg er imidlertid mer enig i konklusjonen om "passe brede", da sitter det på is og planer ikke på snø/sørpe.

Til langkjøring kan issørpe være et stort problem (å kjøre 50mil i 40km/t istedenfor 80km/t passer ikke alltid), men til/fra jobb  (med elbil) har jeg aldri hatt problemer med å senke hastigheten (E18 står jo nesten stille når det ligger litt snø i veibanen).

Hvis jeg kjøper Leaf (tvilsomt pga. sen levering og dårlig service) vil jeg ikke sette brede vinterdekk på bilen, hvis jeg kjøper i-MiEV (sannsynlig pga. rask levering og god service) har jeg ingen betenkligheter rundt de smale dekkene (som i tillegg har forskjellige dimensjoner foran og bak!).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

mariowing

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 04. november 2011, klokken 12:17
Hvis jeg kjøper Leaf (tvilsomt pga. sen levering og dårlig service)

Off topic, jeg vet og beklager. Men blir så lei av dette gnålet om sen levering. Passat har 12 måneders leveringstid pt og Golf 4-6 måneder. 3-4 måneder levering for verdens første familie el-bil er lite og helt innenfor normalen av nye biler. Kjøpte en gang en ny bil som sto på lager i Norge, den hadde tre ukers leveringstid!

Sånn; sorry Thomas. La oss komme oss tilbake til vinterdekk diskusjon :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Thomas Parsli

Sitat fra: mariowing på fredag 04. november 2011, klokken 13:50
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 04. november 2011, klokken 12:17
Hvis jeg kjøper Leaf (tvilsomt pga. sen levering og dårlig service)

Off topic, jeg vet og beklager. Men blir så lei av dette gnålet om sen levering. Passat har 12 måneders leveringstid pt og Golf 4-6 måneder. 3-4 måneder levering for verdens første familie el-bil er lite og helt innenfor normalen av nye biler. Kjøpte en gang en ny bil som sto på lager i Norge, den hadde tre ukers leveringstid!

Sånn; sorry Thomas. La oss komme oss tilbake til vinterdekk diskusjon :-)

Jeg var litt upresis, det jeg mente var sen levering for oss -vi har penger som bør brukes opp før nyttår og en gammel P106 som neppe tåler så mange minusgrader. Hvis valget står mellom i-MiEV om tre uker eller Leaf om 2-3 måneder heller jeg litt til det første... (kjører elbil fordi vi trenger den, ikke fordi det er så festelig)

Men jeg har hatt en hyggelig samtale med Christian hos BNH Rud -så Leaf er tilbake som en mulig kandidat, selv om han ikke lover noe som helst annet enn at den er levert senest medio februar 2012.

Ellers synes jeg du klarte å henge deg opp i en forsvinnende liten del av innlegget mitt ;)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR

Joachim

Thomas, står du på liste eller er det hvis du bestiller nå?

Thomas Parsli

Står ikke på liste, så datoen gjelder hvis jeg bestiller nå.
Holdt på å "bestille" i august, men valgte å vente siden Peugeoten fortsatt gikk langt nok.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR

mariowing

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 04. november 2011, klokken 14:07

Ellers synes jeg du klarte å henge deg opp i en forsvinnende liten del av innlegget mitt ;)

Felger har jeg ikke noe greie på men kjøp av nye biler har jeg derimot litt greie på ;-) Var ikke spesifikt din klage på leveringstid jeg reagerte spesielt på heller, men er en del klaging over det på andre tråder her inne også. Mijev har jo fått redusert pris også nå så den fremstår som et bra valg for rask levering :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Aspiranten

Mjauen får pepper på sikkerhet da. NCAP anbefaler ikke å krasje i trillingene over 65kmt pga. for svak struktur til å beskytte folkene innvendig.

Spørs om man ikke bør legge litt livsforsikring inn i Leafen heller.

Edit:

Jkirkebo: Jeg ser at du er poster nr. 3 i denne tråden. Kunne du tatt informasjonen om felgene som f.eks. Saxo har lagt ut i tråden her og redigere inn i posten din på førstesiden? På den måten blir denne tråden oversiktelig for alle som ønsker å få vite noe om felger til Leaf, da dette havner på førstesiden.  :)
Nissan Leaf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA