Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjell på A-dekk til Leaf?

Startet av tomrh, fredag 20. februar 2015, klokken 08:38

« forrige - neste »

tomrh

Fokus på miljø og energisparing har gjort at dekkprodusentene konkurrererer om å ha dekk med lavest rullemotstand. Vi med Japan-Leaf begynner kanskje så smått å få behov for å skifte de originale sommerdekkene? Det er blitt et bra utvalg av A-dekk i dimensjon 205/55R16:


  • Bridgestone Ecopia EP001S
  • Continental Conti.eContact
  • Continental EcoContact 5
  • Dunlop Sport BluResponse
  • Goodyear Efficient Grip
  • Goodyear Efficient Grip Performance
  • Toyo NanoEnergy 2
Av disse så får Bridgestone, Goodyear (Performance) og Dunlop en A også på våtgrep (bremselengde).

I Tekna-dimensjonen 215/50R17 er det heller dårlig utvalg i A-dekk, så langt bare Toyo NanoEnergy 2.

EU-karakteren A betyr bare at rullemotstandskoeffisienten (RRC oppgitt i tusendeler) er maks 6,5 (neste trinn B betyr 6,6 - 7,7). Det er forskjell også på A-dekk, f.eks. har Continental to dekk med A, men eContact er spesialdesignet for EV og har nok enda lavere RRC enn EcoContact 5. Allerede i 2003 fantes det dekk med så lav RRC som 6,15, dette er nok blitt enda bedre i dag. Et dekk med 5,0 er jo 23% bedre enn et med 6,5 - det er vesentlig, men begge får A. Vi trenger målinger av faktisk RRC for å kunne rangere A-dekk.

Jeg tenkte at denne tråden kunne være viet til informasjon om og rangering av sommerdekk med aller lavest rullemotstand for Leaf, slik at de som er opptatt av rekkevidde kan gjøre fornuftige dekkvalg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

harruz

Takk for interessant info tomrh. Er fremdeles svært fersk el-bilist, og har tidligere ikke tenkt over at dette også er viktig.

Når ulik rullemotstanden utgjør 10-20 prosent, hva innebærer dette normalt for rekkevidden? Noen som vet?

Og en ting til når du er inne på dette A-dekk. Fremkommer det noe sted på selve dekke hva rullemotstanden er? Og hva er kategoriene? (altså A og de andre er?..)
Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

tomrh

#2
Sitat fra: harruz på fredag 20. februar 2015, klokken 11:10
Takk for interessant info tomrh. Er fremdeles svært fersk el-bilist, og har tidligere ikke tenkt over at dette også er viktig.

Når ulik rullemotstanden utgjør 10-20 prosent, hva innebærer dette normalt for rekkevidden? Noen som vet?

Og en ting til når du er inne på dette A-dekk. Fremkommer det noe sted på selve dekke hva rullemotstanden er? Og hva er kategoriene? (altså A og de andre er?..)

EU har pålagt alle dekkprodusenter å få målt og merket dekkene sine. Se forklaring på bildet under.

A-dekk er bare en måte å omtale de dekkene som havner i den mest energieffektive kategorien.

Formelen for energitap på rullemotstand er E = mgrl
der m er masse (ca. 1600 kg for Leaf), g er tyngdens aksellerasjon 9,81 m/s2, r er rullemotstandskoeffisienten (RRC/1000) og l er distanse.

Anta et A-dekk med RRC = 6,2 og et B-dekk med RRC = 7,2. Forskjell RRC er 7,2 - 6,2 = 1

Forskjell i energitap over 140 km: 1600 kg * 9,81 m/s2 * 1/1000 * 140.000 m = 2.197.440 J = 0,61 kWh

Med sommerforbruk 0,13 kWh/km utgjør dette 4,7 km.

(I eksemplet tapes det totalt 3,78 kWh for A-dekket, og 4,39 kWh for B-dekket, og dette under ideelle forhold. Så rullemotstanden stjeler en god del av batterikapasiteten).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

harruz

#3
Takk igjen tomrh. Imponerende innsikt du har i dette.

Om dette er riktig så utgjør økt rekkevidde drøye 3 prosent i favør av A-dekk, sammenlignet med B-dekk. Greit å vite om man virkelig vil optimalisere rekkevidden. Ser du også er opptatt av dekktrykket. Hvor mye rekkevidde-effekt utgjør f.eks 10 prosent (som du anbefaler på en annen tråd) vet du det?

Om man ser bort fra det opplagte rundt mønsterdybde, hvor ofte bør man bytte dekk? Og vil rullemotstanden bli bedre eller dårligere når dekkene blir en 3-4 år gamle?
Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

Thomas Parsli

Sitat fra: harruz på fredag 20. februar 2015, klokken 12:40
Om man ser bort fra det opplagte rundt mønsterdybde, hvor ofte bør man bytte dekk? Og vil rullemotstanden bli bedre eller dårligere når dekkene blir en 3-4 år gamle?

Kravet til sommerdekk er 1,6mm (i kjørebanen, der dekket er mest slitt), mens det etter 31 oktober må oppfylles kravet til vinterdekk (3mm).
Jeg synes man bør bytte dekk før de er 1,6mm pga. faren for vannplaning.

Gamle dekk har mindre rullemotstand, med dårlige egenskaper på våt vei.
Forskjellen er markant.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

tomrh

#5
Sitat fra: harruz på fredag 20. februar 2015, klokken 12:40
Om dette er riktig så utgjør økt rekkevidde drøye 3 prosent i favør av A-dekk, sammenlignet med B-dekk. Greit å vite om man virkelig vil optimalisere rekkevidden.
I akkurat det eksemplet jeg brukte, ja. Men i første post i tråden påpekes at det kan være stor forskjell også på A-dekk siden det er en samlekategori for "de beste". Et dekk med RRC = 5,5 og ett med RRC=6,5 er begge A-dekk, men det første gir samme rekkeviddeforbedring i forhold til det andre som i eksemplet mitt med A- og B-dekk. Et annet eksempel er et B-dekk med RRC=6,6 sml. med et A-dekk på 6,5, der forbedringen er nesten null. Så hvis noen finner ut noe mer om dekkene enn hva EU-merkingen forteller, så er dette riktig tråd å poste det i. ;)

Sitat fra: harruz på fredag 20. februar 2015, klokken 12:40
Om man ser bort fra det opplagte rundt mønsterdybde, hvor ofte bør man bytte dekk? Og vil rullemotstanden bli bedre eller dårligere når dekkene blir en 3-4 år gamle?
Som Thomas sier så blir rullemotstanden mindre jo mer slitt dekket er. Hvor mye vet jeg ikke helt, men et google-søk ledet meg til en artikkel der det snakkes om så mye som 20% i løpet av dekkets levetid. Det er altså ingen bråhast i å skifte de gamle slitte Ecopia 150 dekkene før det er nødvendig av sikkerhetsmessige grunner.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#6
NAF's sommerdekktest 2014 viser at Goodyear Efficient Grip Performance har litt lavere rullemotstand enn Dunlop Sport BluResponse, forskjell i drivstoff forbruk var på 0,6%.

Men for å korrigere meg selv for fremtidige lesere: Dunlop-dekket i NAF-testen er faktisk et B-dekk (205/55R16 91V), mens A-dekket fra Dunlop jeg refererte til er 205/55R16 94V XL.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

sølv-pilen

Vil ikkje mindre rullemotstand også medføre mindre friksjon? er dette virkelig ønskelig?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

tomrh

Sitat fra: sølv-pilen på fredag 20. februar 2015, klokken 14:37
Vil ikkje mindre rullemotstand også medføre mindre friksjon? er dette virkelig ønskelig?
Ikke nødvendigvis. EU-merkingen har egen karakter for våtgrep som rett og slett er basert på målt bremselengde på våt asfalt. Hvis kortest bremselengde er ønskelig, velger man dekk med beste karakter her.

Som nevnt i første post:
Sitat fra: tomrh på fredag 20. februar 2015, klokken 08:38

  • Bridgestone Ecopia EP001S
  • Dunlop Sport BluResponse
  • Goodyear Efficient Grip Performance
Av disse så får Bridgestone, Goodyear (Performance) og Dunlop en A også på våtgrep (bremselengde).
Velger man et av disse får man i pose og sekk. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Lynet

Det er to faktorer til som er vesentlig for rullemotstand: veiens overflate og dekktrykk.
Den første kan man gjøre lite med.
Men ved å øke dekktrykket 20-50% vil man få betydelig redusert rullemotstand. Komfort og veigrep vil bli redusert noe. Slitasjen reduseres faktisk på grunn av mindre varme i dekkene.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

tomrh

Sitat fra: harruz på fredag 20. februar 2015, klokken 12:40
Ser du også er opptatt av dekktrykket. Hvor mye rekkevidde-effekt utgjør f.eks 10 prosent (som du anbefaler på en annen tråd) vet du det?
Se f.eks. seksjon 2.2.2 her: http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/200040/200040.pdf
Vedlegger bilde av figur.
Ved å senke trykket fra 2,1 bar til 1,8 bar øker rullemotstand med 6%.
Dvs. ut fra dette skulle 10% økning av lufttrykk senke rullemotstand med ca. 4%

Legg også merke til at dette bare gjelder harde overflater som asfalt. På sand skjer det motsatte.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: nime01 på fredag 20. februar 2015, klokken 21:36
Men hvordan kan man finne ut hva RRC er? Er det merket på dekket?
Hadde det vært så vel. Det virker ikke som RRC oppgis noe sted for personbildekk, dekkprodusentene forholder seg bare offisielt til EU-merking så langt jeg har sett. Men RRC må jo være målt siden karakterer kan gis.

En måte å rangere dem ihvertfall relativt på er å finne dem igjen i dekktester slik jeg gjorde i NAF sommerdekktest i svar #6 her i tråden, der Goodyear slår Dunlop. Men NAF testen gjelder kun 205/55R16. I andre dimensjoner presterer dekkene ulikt. I 195/55R16 er både Goodyear, Dunlop og Continental på B mens bare Michelin-dekket du nevner er på A-nivå sammen med Toyo. Som forøvrig også gjelder dimensjonen 185/65R15, hvor vi også finner A-dekket Yokohama BluEarth-1 EF10.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på fredag 20. februar 2015, klokken 08:38
I Tekna-dimensjonen 215/50R17 er det heller dårlig utvalg i A-dekk, så langt bare Toyo NanoEnergy 2.
Forresten..hadde jeg eid Tekna og ønsket meg lavest mulig rullemotstand ville jeg vurdert å gå for 225/50R17 der både Goodyear EfficientGrip Performance og Conti.eContact finnes med A i rullemotstand.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#13
Sitat fra: tomrh på fredag 20. februar 2015, klokken 19:44
Se f.eks. seksjon 2.2.2 her: http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/200040/200040.pdf
Disse master-studentene har forøvrig endel interessante data om rullemotstand.

  • En endring i rullemotstand endrer forbruket 2,9 ganger mer for elbiler enn for ICE
  • I en NEDC kjøresyklus utgjør rullemotstanden 29% av totalt energiforbruk
  • Å øke dekktrykket fra 1,8 til 3 bar senket gj.snittlig energiforbruk med 4,6%
  • En økning i hjuldiameter på 8,3% minsket RRC med 5%
  • Halvert dekkbredde i 50 km/t økte RRC med 10,4%
Det første punktet gjør at vi enkelt kan oversette dekktester, f.eks. i NAF's sommerdekktest hvor det dårligste dekket mhp. rullemotstand, Pirelli Cinturato P7, gav 6% økt forbruk vs. Goodyear Efficient Grip Performance. For elbiler er forskjellen hele 17,4%!

Hvilke dekkparametre gir størst endring i RRC?
Sitat
A sensitivity analysis of the parameters' influence from table 6 in section 4.6 suggests that change in tyre inflation pressure has the maximum influence on rolling resistance while outer diameter is the most sensitive parameter. The influence of contact patch width is very moderate.

Ut i fra et rullemotstandsperspektiv i lav hastighet skulle man da gjøre flg. endringer i prioritert rekkefølge:
1) øke dekktrykk
2) gå opp i rulleomkrets (maks 5% er lov)
3) øke dekkbredde

Å øke rulleomkretsen utover standard kan diskuteres siden ESP og speedometer er innstilt etter standard dekkdimensjon. Små endringer har likevel lite å si i praksis, f.eks. bruker jeg 185/55R15 bak på vår i-MiEV mens standard er 175/55R15. Det er omtrent 2% økt rulleomkrets og 1 cm bredere dekk, det har bare hatt positive effekter så langt for den elbilmodellen ihvertfall.

Det kunne kanskje være positivt for rullemotstanden å bl.a. se på dekk i alternativ dimensjon 215/55R16 eller 205/60R16 for 1. gen Leaf?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

fws

Sitat fra: tomrh på søndag 22. februar 2015, klokken 10:41
Ut i fra et rullemotstandsperspektiv i lav hastighet skulle man da gjøre flg. endringer i prioritert rekkefølge:
1) øke dekktrykk
2) gå opp i rulleomkrets (maks 5% er lov)
3) øke dekkbredde


Å øke dekkbredden vil vel virke mot sin hensikt. Det er en grunn til at de fleste elbiler har smalere dekk.

Ellers ville jeg gått for de dekkene som er best på vått føre. Er jo tross alt mye vått vær i norge.
Nissan Leaf 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA