Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjell på A-dekk til Leaf?

Startet av tomrh, fredag 20. februar 2015, klokken 08:38

« forrige - neste »

tomrh

#165
To år har gått siden forrige post i tråden, nye dekkmodeller har kommet. Er fortsatt interessert i å finne de strømgjerrigste dekka med rulle A, men ikke så mange har erfaringer å dele.

Grunn #1: de fleste ønsker å slite ut originaldekka. Med lite kjøring blir OE dekka «aldri» utslitt.

Grunn #2: mange fristes av lav pris og tilbud på utgående dekk fra lokal dekkforhandler, og ender opp med rulle B når de egentlig kunne tenkt seg A.

Selv har jeg nylig erfart at Kumho Wattrun VS31 205/55R16 91V muligens kan være blant de aller gjerrigste? Kjøpte dem i fjor høst til ventefossil, men først i år fått prøvd dem ordentlig. Dessverre ikke prøvd på Leaf enda, men i en periode i våres på eNV200 der de slo originale dekk i forbruk med 16,1 kWh/100km mot 16,9 på samme pendlestrekning under samme forhold. I disse tall ligger da at 16" med 205 bredde og tyngre felg slo smalere 185/65R15 92H XL Goodyear EfficientGrip med rulle B!

Fossilen vår - en Kia Ceed '11 - viser et ekstremt lavt forbruk på langkjøring med disse dekka som tidvis er endel lavere enn oppgitt fra produsent (på 15") - var nede i 0,34 l/mil på rv2 gjennom Solør mot oppgitt 0,4 fra produsent (som jo i utgangspunktet er vel optimistisk pga utslippskrav). Føler at jeg til stadighet haler inn på biler mens jeg bare ruller og må bremse. Og som jeg bemerket til kona i ferien, med "normale" dekk retarderer jeg greit inn i 60-sona ved kun å rulle, men med disse durer jeg inn fremdeles i 80 og må bremse. Tror jeg kommer til å kjøpe disse senere også.

Ellers har jeg Kumho Ecowing ES01 205/60R16 96V XL på Leafen andre sesong, også merket rulle A. Disse ruller marginalt bedre enn de slitte Ecopia originaldekka som ble byttet ut, men ingen wow-opplevelse. Merker meg at årets Ecowing har rulle B, noe som jeg tolker som at A-karakteren for to sesonger siden var helt på grensen til B, samt at de nok heller fokuserer innsatsen på Wattrun-modellen.

Andre som har prøvd og funnet ekstremt strømgjerrige dekk?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

C_O

Sitat fra: tomrh på fredag 02. juni 2017, klokken 18:24
Du finner flere med A i rulle om du velger 205/55R17. Bl.a. Dunlop Sport BluResponse, Pirelli Cinturato P7 og Goodyear EfficientGrip Performance. Dunlop oppgitt med lavest støy av disse tre. Utenfor denne dimensjonen er det vel ingen uten at man går opp på 225 bredde.

Hei Tomrh !   3-4 år er gått siden sist.  Har du noe update for erfaring med disse dekkene over her? :) 

Vår 2013 'Tekna har nå kjørt på NEXAN  N'Blue (HD Plus) i 'uvanlig' dimensjon 205/50-17'' i 3 sommere nå - og dekkene må nå byttes(!!)  Meget skuffende da de gjerne kun er kjørt en ca 19'000km...  (slitt dekk + begynner å sprekke)    Slik at jeg vil gå for et PREMIUM merke neste gang.  For eksempel en av de 3 som du nevner.    (i mer kurante dimensjon 205/50-16,  205/55-17  eller TEKNA-type  215/50R17)

- tips ønskes  :)   Noen som har noe forslag til gode "A" dekk med god kvalitet i 2022.. ?   Til første generasjon Leaf altså - med 17'' Tekna-felger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA