Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finansiering av ladeplasser

Startet av Avh, tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:09

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: kos på onsdag 18. februar 2015, klokken 19:34
Kjøp deg en tesla før man uttaler seg super synsing om hva som virker og ikke

Du mener at ingen kan uttale seg om biler man ikke eier?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Nei men nå er du på tynn is Beklager.  Bare det å sammenligne en bil som går fire ganger lengre på en lading med hverandre vitner ikke om bakkekontakt.  Heller om mangel på vurdering av hva man kan sammenligne. Tesla er i en helt annen klasse enn leaf. Bare å sammenligne er i seg selv ikke seriøst.

Rio

Sitat fra: kos på onsdag 18. februar 2015, klokken 19:50
Nei men nå er du på tynn is Beklager.  Bare det å sammenligne en bil som går fire ganger lengre på en lading med hverandre vitner ikke om bakkekontakt.  Heller om mangel på vurdering av hva man kan sammenligne. Tesla er i en helt annen klasse enn leaf. Bare å sammenligne er i seg selv ikke seriøst.


Det later riktignok til at Tesla har flere problemer med kvalitet, men jeg kan uansett ikke se relevansen av størrelsen på batteripakken for å sammenligne biler? Det blir som å sammenligne størrelsen på bensintankene når man snakker byggekvalitet.

Intet av det har noen relevans for stabiliteten av hurtigladerne, eller for kvaliteten på fabrikasjonen av bilen.

Poenget var uansett ikke å snakke "ned" Tesla, men å påpeke at det alle fabrikanter har gode og mindre gode produkter. Tesla har vært flinke/heldige (tilsynelatende) med hurtigladerne deres, mindre heldige med et par andre ting. Nissan likeså (men "omvendt" for hurtigladerne).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på onsdag 18. februar 2015, klokken 22:12
Sitat fra: kos på onsdag 18. februar 2015, klokken 19:50
Nei men nå er du på tynn is Beklager.  Bare det å sammenligne en bil som går fire ganger lengre på en lading med hverandre vitner ikke om bakkekontakt.  Heller om mangel på vurdering av hva man kan sammenligne. Tesla er i en helt annen klasse enn leaf. Bare å sammenligne er i seg selv ikke seriøst.


Det later riktignok til at Tesla har flere problemer med kvalitet, men jeg kan uansett ikke se relevansen av størrelsen på batteripakken for å sammenligne biler? Det blir som å sammenligne størrelsen på bensintankene når man snakker byggekvalitet.

Intet av det har noen relevans for stabiliteten av hurtigladerne, eller for kvaliteten på fabrikasjonen av bilen.

Poenget var uansett ikke å snakke "ned" Tesla, men å påpeke at det alle fabrikanter har gode og mindre gode produkter. Tesla har vært flinke/heldige (tilsynelatende) med hurtigladerne deres, mindre heldige med et par andre ting. Nissan likeså (men "omvendt" for hurtigladerne).
[/quote
En del av feilene på tesla er justert og blir fortsatt justert. Bilen selges med at den bare skal bli bedre.på jobb har vi leaf og hjemme har jeg tesla og zoe.

Har vel kjørt det meste av merker og til nå er tesla noe av det beste jeg har eid. Samtidig er sammenligning av merkene noe som ikke er mulig. Teslaen er i en helt annen  klasse.

Rio

Sitat fra: kos på onsdag 18. februar 2015, klokken 23:33

En del av feilene på tesla er justert og blir fortsatt justert. Bilen selges med at den bare skal bli bedre.på jobb har vi leaf og hjemme har jeg tesla og zoe.

Har vel kjørt det meste av merker og til nå er tesla noe av det beste jeg har eid. Samtidig er sammenligning av merkene noe som ikke er mulig. Teslaen er i en helt annen  klasse.

Og mitt fotballag er bedre enn ditt fotballag.  ;D

For det første så sammenligner du jo (hvis Tesla er i en helt "annen klasse"). For det andre så koster Teslaen 3 ganger mer, så det skulle bare mangle.

Dette har dog intet å gjøre med finansiering av ladeplasser, eller med at Teslas hurtigladere ikke "gir noen fordel" for lading av de fleste andre elbiler, fremfor alle andre hurtigladere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

#35
Det som jeg har laget et poeng av er at tesla klarer å lage et system for fremtiden. Mens resten av aktørene roter rundt med kø og nedetifd og med priser  som ingen som har greie på strøm forstår. De samme aktørene forlanger 90 kroner for å lade en bil i Sverige.

Lade strukturen står ikke i stil med insentivene.Bilene kunne vert dyrere.Ladestrukturen bedte og strømmen til markedspris.Det er det tesla har fått til?

Og det som står igjen er at dette har tesla fått på plass til tross for en masse innlegg om hvor dårlig dette er fra leaf eiere i kø på ladestasjoner som ikke virker

Begynner å bli provosert av hele denne kampanjen for dyr strøm og dårlige ladestruktur.Samtidig som tesla lile tesla leverer varen og noen sammenligner dette med de andre bilene som leverer drit løsninger på levering av struktur

emil

Sitat fra: kos på torsdag 19. februar 2015, klokken 09:36
Begynner å bli provosert av hele denne kampanjen for dyr strøm og dårlige ladestruktur.Samtidig som tesla lile tesla leverer varen og noen sammenligner dette med de andre bilene som leverer drit løsninger på levering av struktur

Igjen: Det er ingen her som er for dyr strøm og få ladere, heller motsatt. Men de fleste her er realistiske i hva som er mulig å få til innen det som er fornuftig økonomisk og teknisk for alle parter involvert.

emil

Sitat fra: Rio på onsdag 18. februar 2015, klokken 19:40
Sitat fra: kos på onsdag 18. februar 2015, klokken 19:34
Kjøp deg en tesla før man uttaler seg super synsing om hva som virker og ikke

Du mener at ingen kan uttale seg om biler man ikke eier?

Nei det er noen her som mener det ikke er lov. Jeg får f.eks ikke lov til å påpeke fakta rundt ladeutfordringer på Zoe siden jeg ikke eier en sånn bil selv.

kos

Sitat fra: emil på torsdag 19. februar 2015, klokken 11:33
Sitat fra: Rio på onsdag 18. februar 2015, klokken 19:40
Sitat fra: kos på onsdag 18. februar 2015, klokken 19:34
Kjøp deg en tesla før man uttaler seg super synsing om hva som virker og ikke

Du mener at ingen kan uttale seg om biler man ikke eier?

Nei det er noen her som mener det ikke er lov. Jeg får f.eks ikke lov til å påpeke fakta rundt ladeutfordringer på Zoe siden jeg ikke eier en sånn bil selv.
[/quote
At man finner seg i hva andre mener er lov eller ikke er kun opp til den enkelte.Men da må andre også ha den retten.Men å blande hummer og kanari  har man også rett å påpeke

emil

Sitat fra: kos på torsdag 19. februar 2015, klokken 16:36
At man finner seg i hva andre mener er lov eller ikke er kun opp til den enkelte.Men da må andre også ha den retten.Men å blande hummer og kanari  har man også rett å påpeke

Synes det er mer passende å sammenligne Leaf og Tesla på teknisk kvalitet enn det er å sammenligne batterilading med  bensinpåfylling. At noen blir personlig fornærmet hvis det kommer noe negativt om bilmodellen de selv har kjøpt er en annen sak. Men dette begynner å bli offtopic for denne tråden.

kos

Men det som er en del av tråden er at tesla alene har klart å lage et ladenettverk for sine kunder som ingen andre har makan til.finansiert kun av sine kunder og som gjør tesla til en bil som ingen konkurenter har makan til når det gjelder pris per kjørt km. Solide hjemmelading og et nettverk for hele Europa. Betalt en gang for alltid.

Samtidig argumenterer andre elbiler for at prisen på km er grei nok med 1 til 20 kroner bare det ikke er kø. Dette ser helt tullete ut og vitner ikke om økonomisk eller fornuft men mer som at i nøden spiser fanden fluer.
Samtidig så blir alle andre forslag om å få til et nettverket som tesla har bygget ut for hele elbilnorge fremstilt som utopi. Økonomiskt umuligt. Dette er bare vas og tull og tesla har bevisst at det er mulig. Hvem er da urealistisk.  Tipper at noen har noen posisjoner å forsvare.

Espen Hugaas Andersen

#41
Nå er det jo ikke sånn at kostnadene for Tesla med superladenettverket sitt er spesielt lave. De har bare valgt en annen betalingsmodell.

Antar vi at 10% av tilbakelagte km over levetiden til en Model S er basert på superlading, levetiden på en gjennomsnittlig Model S er 250.000 km, og at man betaler 13.800 kr for superladingen, så kan man notere seg disse tallene:

- Med 300 km/lading, så superlades en Model S i gjennomsnitt 83 ganger i løpet av levetiden.
- Da betaler man 166 kr/lading.
- Med 40 minutter per lading blir dette 4,15 kr/minutt.
- Med ca 64 kWh/lading, så blir dette ca 2,6 kr/kWh.

Edit: Et par andre faktorer: Når man forhåndsbetaler får også Tesla renteinntekter på de 13.800 kronene, jeg kommer frem til ca 5000 kroner over 20 år. Og om jeg ikke tar feil må Fortum &co betale mva, noe Tesla slipper. Korrigert for disse to faktorene koster superlading dette:

- 283 kr/lading.
- 7,1 kr/minutt.
- 4,4 kr/kWh.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: kos på torsdag 19. februar 2015, klokken 09:36
Det som jeg har laget et poeng av er at tesla klarer å lage et system for fremtiden. Mens resten av aktørene roter rundt med kø og nedetifd og med priser  som ingen som har greie på strøm forstår. De samme aktørene forlanger 90 kroner for å lade en bil i Sverige.

Lade strukturen står ikke i stil med insentivene.Bilene kunne vert dyrere.Ladestrukturen bedte og strømmen til markedspris.Det er det tesla har fått til?

Og det som står igjen er at dette har tesla fått på plass til tross for en masse innlegg om hvor dårlig dette er fra leaf eiere i kø på ladestasjoner som ikke virker

Begynner å bli provosert av hele denne kampanjen for dyr strøm og dårlige ladestruktur.Samtidig som tesla lile tesla leverer varen og noen sammenligner dette med de andre bilene som leverer drit løsninger på levering av struktur


Det er jo nesten morsomt at du tror du får gratis lading når du har betalt nesten 15000 kr for det. Ikke bare det, andre ladestrukturer er tilgjengelig langt flere steder enn det Tesla planlegger deres hurtigladere, så man slipper å kjøre omveier.

Jeg har hatt Leafen i over 3 år, og jeg har ikke engang betalt en liten brøkdel av den summen, og spart ca 400 000 kr på selve bilen også.

"Kampanjen" som du kaller den er for realisme i hva man kan forvente av pris. Enten du liker det eller ei, så koster en ladestruktur faktisk penger. Fortum sier 600000 per ladepunkt og 50 000 kr i drift per år. De regner med de går i null hvis de får inn 675 kr per døgn, hvilket tilsvarer at hurtigladeren må være i drift 4,5 timer hver dag, hele året.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Det er bra det . Men hvorfor er dere så misfornøyd da.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA