Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finansiering av ladeplasser

Startet av Avh, tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:09

« forrige - neste »

Avh

Ser at det er mye frustrasjon omkring ladekapasitet og ladepriser. Som Tesla-eier ser jeg dette problemet fra utsiden. Men det jeg vet er at Tesla har et suverent konsept: Bilen koster mer; men så er da også utbyggingen mange hakk bedre og stømmen er ferdig betalt.

Men så til tittelen på denne tråden. Bør ikke bilprodusentene selv stå for utbyggingen? For hva gjør det om bilen koster mer så lenge avgiftsnivået er som det er? Kjør debatt ...
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Rio

Sitat fra: Avh på tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:09
Ser at det er mye frustrasjon omkring ladekapasitet og ladepriser. Som Tesla-eier ser jeg dette problemet fra utsiden. Men det jeg vet er at Tesla har et suverent konsept: Bilen koster mer; men så er da også utbyggingen mange hakk bedre og stømmen er ferdig betalt.

Men så til tittelen på denne tråden. Bør ikke bilprodusentene selv stå for utbyggingen? For hva gjør det om bilen koster mer så lenge avgiftsnivået er som det er? Kjør debatt ...

Det konseptet fungerer inntil videre for Tesla, ettersom de har sin egen proprietære ladestandard, og sin egen infrastruktur. Det er dog en dyr løsning - av åpenbare årsaker.

Det vil heller ikke skalere dersom Mercedes-Benz, Volkswagen, Renault, Nissan, og alle de andre skulle bygge ut deres egne parallelle infrastrukturer, altså, som at alle biltyper trengte deres eget nettverk av bensinstasjoner.

Det man trenger er det samme som i telekombransjen - standardisering. Bensinbilfabrikanter selger ikke bensin, og det er heller ingen grunn til at elbilfabrikanter skal selge el.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Avh

Den er vel ikke proprietær lenger?  "All Our Patent Are Belong To You ..."
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Rio

Sitat fra: Avh på tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:34
Den er vel ikke proprietær lenger?  "All Our Patent Are Belong To You ..."

Jo, og det er mange som misforstår dette.

Den er 100% proprietær selv om de tillater andre å bruke samme standard, fordi Tesla eier fremdeles standarden og kan endre den etter eget forgodtbefinnende.

For at den ikke skal være proprietær, så må de "overgi" den til f. eks. en standardiseringsorganisasjon, slik at det blir en åpen standard - f. eks. en del av IEC 61851. Det var dette firmaet Mennekes gjorde med Type 2 konnektoren. Nå er det bare IEC som kan endre den, og ikke Mennekes selv.

Det er et krav for at andre fabrikanter vil bruke standarden. Ingen fornuftige fabrikanter bruker andre fabrikanters proprietære løsning, når de ikke har noen garanti på at den er stabil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

#4
Sitat fra: nime01 på tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:39
Om produsentenes utbygging førte til at bilen ble solgt 10-15k dyrere med tilgang til whatever hurtiglader det måtte være, ja takk.

Da kunne jo de pengene vært sendt til hurtigladeleverandører, og ikke bilfabrikanter, slik at man fikk HL som alle kunne bruke.

En bilfabrikant har interesse i at kun deres biler kan bruke HL-nettet deres.

En HL-leverandør har interesse i at så mange som mulig bruker HL-nettet deres.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Teslas løsning er vel den eneste som er dønn stabil :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Avh

Hvorfor skal du når du har standard med betegnelse "fastest charger on the planet" gå for en dårligere standard?
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:46
Teslas løsning er vel den eneste som er dønn stabil :)

Tesla har sikkert en god lader, men det er ingen iboende grunn til at den skal være noe mer eller mindre stabil enn f. eks. CCS.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Avh på tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:49
Hvorfor skal du når du har standard med betegnelse "fastest charger on the planet" gå for en dårligere standard?

Hvorfor skal man hva?

Så lenge Teslas ladestandard er proprietær så er det selvsagt like interessant for andre å bruke den. Det er alt for stor risiko.

Videre, Teslas har laget en egen versjon av en type 2 konnektor som ikke passer i vanlige konnektorer.

Og til slutt: for de aller, aller fleste av dagens elbiler så er CCS/CHAdeMO like god som Teslas standard. Begrensingen i kW er i batteriet, og ikke i hurtigladeren.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:52
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:46
Teslas løsning er vel den eneste som er dønn stabil :)

Tesla har sikkert en god lader, men det er ingen iboende grunn til at den skal være noe mer eller mindre stabil enn f. eks. CCS.
Vel, Tesla har droppet kompliserte betalingsløsninger, så det vil føre til at Teslas ladere trolig er mer stabile. Man kan så klart gjøre det samme på CCS, men det virker ikke som om dette vil skje med det første.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:58
Sitat fra: Rio på tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:52
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:46
Teslas løsning er vel den eneste som er dønn stabil :)

Tesla har sikkert en god lader, men det er ingen iboende grunn til at den skal være noe mer eller mindre stabil enn f. eks. CCS.
Vel, Tesla har droppet kompliserte betalingsløsninger, så det vil føre til at Teslas ladere trolig er mer stabile. Man kan så klart gjøre det samme på CCS, men det virker ikke som om dette vil skje med det første.

Jeg tror det er mer av en Apple vs Android her.

For en Tesla-lader og Tesla-bil har man Tesla i begge ender, og kun behov for å teste én konfigurasjon.

For CCS og CHAdeMO har man mange fabrikanter av HLer og mange fabrikanter av biler for hver av disse, og det kan gi problemer med tolkninger av standardene. I tillegg til at én dårlig HL-fabrikant kan gi standarden dårlig rykte.

Jeg ser på disse stabilitetsproblemene som barnesykdommer. Det er ingen teknisk grunn til at det skal være slik.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Avh

Sitat fra: Rio på tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:30
Det konseptet fungerer inntil videre for Tesla, ettersom de har sin egen proprietære ladestandard, og sin egen infrastruktur. Det er dog en dyr løsning - av åpenbare årsaker.
Denne bør du utdype ...
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:52
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:46
Teslas løsning er vel den eneste som er dønn stabil :)

Tesla har sikkert en god lader, men det er ingen iboende grunn til at den skal være noe mer eller mindre stabil enn f. eks. CCS.
Samme for meg om det er noen iboende grunn til det ene eller andre.
Jeg konstaterer bare at Teslas løsning er dønn stabil og i en egen klasse hva gjelder brukervennlighet.
iPhone var jo bare en smart mobil. Alle kunne jo laget det samme.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Avh

Sitat fra: Rio på tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:41
En bilfabrikant har interesse i at kun deres biler kan bruke HL-nettet deres.
Da er det jo et tankekors at Tesla kan lade på chademo mens Leaf ikke kan lade på SC ...
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

jkirkebo

Sitat fra: Avh på tirsdag 17. februar 2015, klokken 20:45
Sitat fra: Rio på tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:41
En bilfabrikant har interesse i at kun deres biler kan bruke HL-nettet deres.
Da er det jo et tankekors at Tesla kan lade på chademo mens Leaf ikke kan lade på SC ...

Hvis Nissan bygger et landsomfattende CHAdeMO-ladenettverk for Leaf-eiere så kan ikke Tesla-eiere lade på det. Slik er det vel allerede flere steder hos forhandlere, kun de bilene forhandleren selger får lov til å bruke laderen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA