Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finansiering av ladeplasser

Startet av Avh, tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:09

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: nime01 på mandag 23. februar 2015, klokken 11:59
Det er en slags Catch 22-situasjon...

- folk vegrer seg for å bruke hurtigladerene fordi de oppfattes som dyre
- folk vil ikke stå i kø ved hurtigladerne
- folk saktelader i størst mulig grad
- folk dropper elbilturer fordi hurtigladerne er ustabile
- hurtigladeleverandørene tjener ikke penger med dagens priser og utnyttelsesgrad

... som gjør at vi i sum får en skikkelig vinneroppskrift for økende elbilisme i Norge. (ironi)

Synd at vi ikke har kommet lenger her i landet mtp hvor mange elbiler det finnes her.

Det kommer garantert et paradigmeskifte når elbilene (TMS/TMX unntatt) med 300km reell rekkevidde kommer på markedet.. da tror jeg mye av grunnlaget for hurtiglading slik vi ser det i dag (annet enn for spesielt interesserte, eller med akutte behov der og da) forsvinner, og behovet for (billig) semihurtig 11/22kW destinasjonslading vil overta.

Semihurtig er undervurdert - er kjempefint i tettere bebyggelse der du kan gjøre noe " annet"
prismessig er det gunstig å bygge ut. Det er egentlig dette vi skulle hatt mer av.

Hurtiglading hører mer fremtiden til. Jeg har en tesla og en Zoe.  teslaen er semihurtig ladet det meste av tiden og SC til tesla er kjempefint mellom byer. Tror at når elbilene kjører over 30 mil får de samme lademønster som tesla.


Electrix

Sitat fra: weld77 på mandag 23. februar 2015, klokken 13:56
Ja, konseptet med å sette opp en hurtiglader her og en hurtiglader der er veldig merkelig. Bør være mange på ett sted og de bør være der det faktisk er behov for de - dvs langs landeveien.
Det er sårbart ja,  men samtidig vil jeg heller ha en hurtiglader hver 20 km enn en stasjon med 5 hver 100 km. Da er det lettere for alle å tilpasse lading etter behov,  og man kan stoppe når det begynner å nærme seg tomt istedet for å lade nesten fullt og så håpe at det ikke skjer noe uforutsett.

Man må også huske på at da man begynte å bygge ut var det nok få som så for seg et så høyt salg av elbiler. Utbyggingen har på mange måter blitt hengende etter.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Sitat fra: kos på mandag 23. februar 2015, klokken 15:17
Sitat fra: nime01 på mandag 23. februar 2015, klokken 11:59
Det er en slags Catch 22-situasjon...

- folk vegrer seg for å bruke hurtigladerene fordi de oppfattes som dyre
- folk vil ikke stå i kø ved hurtigladerne
- folk saktelader i størst mulig grad
- folk dropper elbilturer fordi hurtigladerne er ustabile
- hurtigladeleverandørene tjener ikke penger med dagens priser og utnyttelsesgrad

... som gjør at vi i sum får en skikkelig vinneroppskrift for økende elbilisme i Norge. (ironi)

Synd at vi ikke har kommet lenger her i landet mtp hvor mange elbiler det finnes her.

Det kommer garantert et paradigmeskifte når elbilene (TMS/TMX unntatt) med 300km reell rekkevidde kommer på markedet.. da tror jeg mye av grunnlaget for hurtiglading slik vi ser det i dag (annet enn for spesielt interesserte, eller med akutte behov der og da) forsvinner, og behovet for (billig) semihurtig 11/22kW destinasjonslading vil overta.

Semihurtig er undervurdert - er kjempefint i tettere bebyggelse der du kan gjøre noe " annet"
prismessig er det gunstig å bygge ut. Det er egentlig dette vi skulle hatt mer av.

Hurtiglading hører mer fremtiden til. Jeg har en tesla og en Zoe.  teslaen er semihurtig ladet det meste av tiden og SC til tesla er kjempefint mellom byer. Tror at når elbilene kjører over 30 mil får de samme lademønster som tesla.
Jeg mener også semihurtig er undervurdert,  men skal man sette opp en enkel lader på et veistrekk forstår jeg at man likegodt går for en hurtig pga alt papirarbeid planlegging osv. Men man kunne gjerne satt opp en eller to semihurtige sammen med en hurtiglader. Med 1 kr min for semihurtig og 2,50 pr min for hurtig ville nok mange valgt å lade litt lenger på semihurtig evnt tatt de første minuttene på hurtig og byttet over når man likevel trakk mindre enn semihurtig kan levere eller når semihurtig ble ledig.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

kos

Sitat fra: Electrix på mandag 23. februar 2015, klokken 19:21
Sitat fra: weld77 på mandag 23. februar 2015, klokken 13:56
Ja, konseptet med å sette opp en hurtiglader her og en hurtiglader der er veldig merkelig. Bør være mange på ett sted og de bør være der det faktisk er behov for de - dvs langs landeveien.
Det er sårbart ja,  men samtidig vil jeg heller ha en hurtiglader hver 20 km enn en stasjon med 5 hver 100 km. Da er det lettere for alle å tilpasse lading etter behov,  og man kan stoppe når det begynner å nærme seg tomt istedet for å lade nesten fullt og så håpe at det ikke skjer noe uforutsett.

Man må også huske på at da man begynte å bygge ut var det nok få som så for seg et så høyt salg av elbiler. Utbyggingen har på mange måter blitt hengende etter.


her er du ved kjernen av problemet. Ingen så for seg at elbil salget skulle ta helt av. om noen mnd kommer biler med rekkevidde på 30 mil og jeg tror også at dagens biler med batteri på 10 -15 mil kan bytte disse ut med nye som kjører 20 -30 mil. Jeg tror at først da eksploderer elbilsalget.

derfor er satsingen på semilading og struktur på lading i blokker og tettbebygd strøk viktig. Men når bilene praktisk kjører 25 - 30 mil må vi ha hurtiglade stasjoner alla tesla langs stamveier og hovedårer. her gjelder det å få inn på batteriet mest mulig da ingen har tenkt å være der m,er enn nødvendig.

Men aller viktigst er en betalings system for elbiler som gjør at finansieringen kan henge tritt med bilene. Vi må få en nettleie for elbilene som vi har på huset og hytta slik at finansieringen blir sikret. Vi belister må bidra ellers kommer dette aldri i havn..

Porsgrunn

Sitat fra: Electrix på mandag 23. februar 2015, klokken 19:21
Det er sårbart ja,  men samtidig vil jeg heller ha en hurtiglader hver 20 km enn en stasjon med 5 hver 100 km.

Det er fordeler og ulemper med det meste. Med en og en spred utover vil de ha en langt lavere kapasitet i belastede perioder enn om det er fler samlet på strategiske plasser. Noen vil ha kø mens andre vil ha ledig kapasitet, samless alle fem kan de utnyttes maksimalt med minimal ventetid.

I tillegg bør det bli billigere å bygge alle fem et sted enn å bygge fem forskjellige.

Jeg tror også at noen av dagens utfordringer er forbigående. Problemet med høy effekttariff kan om noen år løses med batteribank, laderne vil om natten og i perioder om dagen brukes lite.

Kanskje er det også nødvendig å ta en diskusjon på om det skal bygges en ladeinnfrastruktur for de bilene vi har i dag, eller for å sikre suksess for de bilene som er annonsert de neste 3-4 årene. Større batteri vil bety større rekkevidde ved start og raskere fylling. For meg betyr det at det er viktigere at de står på de riktige stedene enn at de står hver 2 mil og at de er effektive til å ta unna biler. Om vi bygger en og to ladere litt tilfeldig rundt for de snart 50 000 elbilene vi har, bygger vi da en innfrastruktur som ikke passer de neste 200k ++ elbilen som har litt andre behov?

Ikke ute etter å provosere noen, men tenker at skal det bygges en innfrastruktur bør det vurderes hva som trengs når den er ferdig bygd.

kos

Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 24. februar 2015, klokken 00:33
Sitat fra: Electrix på mandag 23. februar 2015, klokken 19:21
Det er sårbart ja,  men samtidig vil jeg heller ha en hurtiglader hver 20 km enn en stasjon med 5 hver 100 km.

Det er fordeler og ulemper med det meste. Med en og en spred utover vil de ha en langt lavere kapasitet i belastede perioder enn om det er fler samlet på strategiske plasser. Noen vil ha kø mens andre vil ha ledig kapasitet, samless alle fem kan de utnyttes maksimalt med minimal ventetid.

I tillegg bør det bli billigere å bygge alle fem et sted enn å bygge fem forskjellige.

Jeg tror også at noen av dagens utfordringer er forbigående. Problemet med høy effekttariff kan om noen år løses med batteribank, laderne vil om natten og i perioder om dagen brukes lite.

Kanskje er det også nødvendig å ta en diskusjon på om det skal bygges en ladeinnfrastruktur for de bilene vi har i dag, eller for å sikre suksess for de bilene som er annonsert de neste 3-4 årene. Større batteri vil bety større rekkevidde ved start og raskere fylling. For meg betyr det at det er viktigere at de står på de riktige stedene enn at de står hver 2 mil og at de er effektive til å ta unna biler. Om vi bygger en og to ladere litt tilfeldig rundt for de snart 50 000 elbilene vi har, bygger vi da en innfrastruktur som ikke passer de neste 200k ++ elbilen som har litt andre behov?

Ikke ute etter å provosere noen, men tenker at skal det bygges en innfrastruktur bør det vurderes hva som trengs når den er ferdig bygd.

Derfor er det viktig å få sett ned et utvalg fra representanter for elbileiere, kommune, ladeutbyggere, nettselskap og operatører. Har tro på at en slik gjeng kunne laget en standard som gjorde at alle parter i elbilen ble hørt og at vi fikk en nasjonal ladestruktur.

weld77

Det er veldig basic køteori at "one queue, many servers" er mer effektivt enn "many queues, many servers". Eller med andre ord: Kølappsystem er mer effektivt enn at alle stiller seg i den køen de tror blir ferdig først - det er ikke for morro skyld at svært mange steder har kølappsystem. Altså flere ladestasjoner på en lokasjon. Da er sannsynligvis noen ferdig ganske snart til enhver tid og køen beveger seg. Det er mye bedre enn å komme inn på et ladested med kun en kontakt tilgjengelig -. som er opptatt. For alt du vet skal den som stå der stå en time eller kanskje enda lengre fordi vedkommende ikke gidder å flytte bilen før maten er oppspist eller bleiene på ungene er byttet selv om bilen er ferdigladet for en god stund siden.

Dersom man har 8 ladeplasser på et sted og folk i snitt lader en halvtime så blir en bil ferdig hvert 4. minutt sånn ca dersom folk er flinke å pelle seg vekk når de har ladet en halvtime.


weld77

Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 24. februar 2015, klokken 19:56
Her er en artikkel som diskuterer viktigheten av riktig type lading på riktig sted

https://transportevolved.com/2015/01/07/editorial-plug-advocates-owners-need-halt-charging-station-land-grab-work-appropriate-infrastructure/

Ganske spot on slik jeg ser det.

På Gardermoen kunne man eksempelvis lade med noen veldig få Amepere strøm. Bilen står der uansett i timesvis eller dagesvis. Holder med vanlige stikkontakter.  Det store pedagogiske problemet er å få folk til å innse hvor mye eller lite de faktisk kjøer. Om det ikke er nødvendig  å lade offentlig, så dropp det. Lad hjemme.

kos

Sitat fra: weld77 på onsdag 25. februar 2015, klokken 01:03
Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 24. februar 2015, klokken 19:56
Her er en artikkel som diskuterer viktigheten av riktig type lading på riktig sted

https://transportevolved.com/2015/01/07/editorial-plug-advocates-owners-need-halt-charging-station-land-grab-work-appropriate-infrastructure/

Ganske spot on slik jeg ser det.

På Gardermoen kunne man eksempelvis lade med noen veldig få Amepere strøm. Bilen står der uansett i timesvis eller dagesvis. Holder med vanlige stikkontakter.  Det store pedagogiske problemet er å få folk til å innse hvor mye eller lite de faktisk kjøer. Om det ikke er nødvendig  å lade offentlig, så dropp det. Lad hjemme.


Det rapporten påpeker er rett ladestasjon på rett plass. Her har mange av de som har fulgt denne tråden kommet med flere forslag.
Men det rapporten påpeker er at bruker og tilbyder må komme sammen å definere behovet lokalt og langs hovedveiene.

'Samtidig påpeker man problemene med at man tror at ladeplasser er parkeringsplasser og dette har fått et navn "icing" eksempelets makt.

Samtidig påpeker man finansieringen som er det samme som jeg har beskrevet må på plass. ( se lenger fremme i tråden)Men mest av alt det rotet som skjer når tilbyder , operatører og myndighetene lager suppe uten at brukerne er med.

Thomas Parsli

Sitat fra: weld77 på onsdag 25. februar 2015, klokken 01:03
Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 24. februar 2015, klokken 19:56
Her er en artikkel som diskuterer viktigheten av riktig type lading på riktig sted

https://transportevolved.com/2015/01/07/editorial-plug-advocates-owners-need-halt-charging-station-land-grab-work-appropriate-infrastructure/

Ganske spot on slik jeg ser det.

På Gardermoen kunne man eksempelvis lade med noen veldig få Amepere strøm. Bilen står der uansett i timesvis eller dagesvis. Holder med vanlige stikkontakter.  Det store pedagogiske problemet er å få folk til å innse hvor mye eller lite de faktisk kjøer. Om det ikke er nødvendig  å lade offentlig, så dropp det. Lad hjemme.

Det er kanskje spot-on for deg og artikkelforfatteren, men jeg har brukt 10A lading mange ganger for å rekke hjem eller til en hurtiglader. Sist gang når hurtigladeren på Fornebu ikke virket og jeg måtte saktelade på en Type-2 lader på Majorstua (16A) for å rekke frem til hurtigladeren på Sandvika (jeg hadde flere ærend).

På Gardermoen burde det være 16A schuko, Type-2 (32A) og hurtiglading.

Den eneste "inappropriate infrastructure" jeg kjenner til er hurtigladere som ikke fungerer...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Avh

XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA