Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finansiering av ladeplasser

Startet av Avh, tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:09

« forrige - neste »

Avh

Men da kan vi jo spørre oss om hvorfor ikke Nissan gjør det ...
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Rio

Sitat fra: Avh på tirsdag 17. februar 2015, klokken 19:43
Sitat fra: Rio på tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:30
Det konseptet fungerer inntil videre for Tesla, ettersom de har sin egen proprietære ladestandard, og sin egen infrastruktur. Det er dog en dyr løsning - av åpenbare årsaker.
Denne bør du utdype ...

At det er mye dyrere hvis hvert bilmerke skal sette opp sin egen infrastruktur, enn hvis man bruker en felles infrastruktur. Ikke spesielt kontroversielt... :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Avh på tirsdag 17. februar 2015, klokken 20:45
Sitat fra: Rio på tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:41
En bilfabrikant har interesse i at kun deres biler kan bruke HL-nettet deres.
Da er det jo et tankekors at Tesla kan lade på chademo mens Leaf ikke kan lade på SC ...

Tesla trenger en adapter for å lade på CHAdeMO.
Leaf trenger en adapter for å lade på en Tesla SC.

Ingen av de er spesielt elektrisk utfordrende (etter det jeg vet), men mekanikken er nok litt kinkig (det er store strømstyrker og spenninger, og det må være vanntett).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. februar 2015, klokken 20:16
Samme for meg om det er noen iboende grunn til det ene eller andre.
Jeg konstaterer bare at Teslas løsning er dønn stabil og i en egen klasse hva gjelder brukervennlighet.
iPhone var jo bare en smart mobil. Alle kunne jo laget det samme.

Ja, Tesla var heldig med den, og det er bra. De har vært mindre heldige med andre tekniske løsninger, og omvendt for andre fabrikanter.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Avh på tirsdag 17. februar 2015, klokken 22:15
Men da kan vi jo spørre oss om hvorfor ikke Nissan gjør det ...

Av samme årsak som at de ikke selger bensin til eksosbilene de produserer.

I stedet så sponser de billige hurtigladere, som andre kan drifte.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på onsdag 18. februar 2015, klokken 00:40
Sitat fra: Avh på tirsdag 17. februar 2015, klokken 20:45
Sitat fra: Rio på tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:41
En bilfabrikant har interesse i at kun deres biler kan bruke HL-nettet deres.
Da er det jo et tankekors at Tesla kan lade på chademo mens Leaf ikke kan lade på SC ...

Tesla trenger en adapter for å lade på CHAdeMO.
Leaf trenger en adapter for å lade på en Tesla SC.

Ingen av de er spesielt elektrisk utfordrende (etter det jeg vet), men mekanikken er nok litt kinkig (det er store strømstyrker og spenninger, og det må være vanntett).

De første tesla eiere har mottatt sine CHAdeMO overganger og koster 3500 kroner. Så er vel spørsmålet når tesla sine SC kommer til andre merker. Det er når disse betaler seg inn med det samme som tesla eiere har bettalt. Tesla har oppfordret til det.

Rio

Sitat fra: kos på onsdag 18. februar 2015, klokken 00:54
De første tesla eiere har mottatt sine CHAdeMO overganger og koster 3500 kroner. Så er vel spørsmålet når tesla sine SC kommer til andre merker. Det er når disse betaler seg inn med det samme som tesla eiere har bettalt. Tesla har oppfordret til det.

Hvilken fordel skulle det gi meg, med Leaf og e-Golf utover det som en vanlig CHAdeMO og CCS-lader gir? Ingenting?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på onsdag 18. februar 2015, klokken 00:56
Sitat fra: kos på onsdag 18. februar 2015, klokken 00:54
De første tesla eiere har mottatt sine CHAdeMO overganger og koster 3500 kroner. Så er vel spørsmålet når tesla sine SC kommer til andre merker. Det er når disse betaler seg inn med det samme som tesla eiere har bettalt. Tesla har oppfordret til det.

Hvilken fordel skulle det gi meg, med Leaf og e-Golf utover det som en vanlig CHAdeMO og CCS-lader gir? Ingenting?

Det er helt riktig - tesla sin filosofi var at deres biler skulle kunne lades på alt av ladbare løsninger.
Andre har valgt sine løsninger - tesla ga rett og slett blaffen og laget noe som kan brukes overalt med alle løsninger.

Største problemet man har er at batteripakkene på dagens biler er rett og slett for små til tesla sine SC. Regner med at i fremtiden blir det mer aktuelt, når batteripakkene blir litt større.

Rio

Sitat fra: kos på onsdag 18. februar 2015, klokken 01:04
Sitat fra: Rio på onsdag 18. februar 2015, klokken 00:56
Sitat fra: kos på onsdag 18. februar 2015, klokken 00:54
De første tesla eiere har mottatt sine CHAdeMO overganger og koster 3500 kroner. Så er vel spørsmålet når tesla sine SC kommer til andre merker. Det er når disse betaler seg inn med det samme som tesla eiere har bettalt. Tesla har oppfordret til det.

Hvilken fordel skulle det gi meg, med Leaf og e-Golf utover det som en vanlig CHAdeMO og CCS-lader gir? Ingenting?

Det er helt riktig - tesla sin filosofi var at deres biler skulle kunne lades på alt av ladbare løsninger.
Andre har valgt sine løsninger - tesla ga rett og slett blaffen og laget noe som kan brukes overalt med alle løsninger.

Største problemet man har er at batteripakkene på dagens biler er rett og slett for små til tesla sine SC. Regner med at i fremtiden blir det mer aktuelt, når batteripakkene blir litt større.

Det du skriver er litt virkelighetsfjernt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på onsdag 18. februar 2015, klokken 01:06
Sitat fra: kos på onsdag 18. februar 2015, klokken 01:04
Sitat fra: Rio på onsdag 18. februar 2015, klokken 00:56
Sitat fra: kos på onsdag 18. februar 2015, klokken 00:54
De første tesla eiere har mottatt sine CHAdeMO overganger og koster 3500 kroner. Så er vel spørsmålet når tesla sine SC kommer til andre merker. Det er når disse betaler seg inn med det samme som tesla eiere har bettalt. Tesla har oppfordret til det.

Hvilken fordel skulle det gi meg, med Leaf og e-Golf utover det som en vanlig CHAdeMO og CCS-lader gir? Ingenting?

Det er helt riktig - tesla sin filosofi var at deres biler skulle kunne lades på alt av ladbare løsninger.
Andre har valgt sine løsninger - tesla ga rett og slett blaffen og laget noe som kan brukes overalt med alle løsninger.

Største problemet man har er at batteripakkene på dagens biler er rett og slett for små til tesla sine SC. Regner med at i fremtiden blir det mer aktuelt, når batteripakkene blir litt større.

Det du skriver er litt virkelighetsfjernt.


Det kom ikke til enighet angående en standard for lade løsninger. Tesla ble spurt og svarte enkelt, vi skal kunne lade på alt. Og det har de gjort.

Samtidig ble ccs valgt til EU standard - så får vi se hva som skjer med den når batteripakkene blir større ?

Samtidig så er det riktig at dagens kort distanse biler ikke kan nytte SC, av flere årsaker.

Det er vel det som er virkeligheten .

emil

Sitat fra: kos på onsdag 18. februar 2015, klokken 01:30
Det kom ikke til enighet angående en standard for lade løsninger. Tesla ble spurt og svarte enkelt, vi skal kunne lade på alt. Og det har de gjort.

Tok noen år før CHAdeMO adapteret kom... I tillegg har jeg ikke sett mange Tesla lade ved CCS ladere...

Rio

Sitat fra: kos på onsdag 18. februar 2015, klokken 01:30
Det kom ikke til enighet angående en standard for lade løsninger. Tesla ble spurt og svarte enkelt, vi skal kunne lade på alt. Og det har de gjort.

Samtidig ble ccs valgt til EU standard - så får vi se hva som skjer med den når batteripakkene blir større ?

Samtidig så er det riktig at dagens kort distanse biler ikke kan nytte SC, av flere årsaker.

Det er vel det som er virkeligheten .


Tesla kan ikke "lade på alt" - CHAdeMO ble mulig nå, og kun med en adapter. CCS er fremdeles ikke mulig.

Årsaken til at ikke andre enn Tesla kan bruke Teslas hurtigladere skyldes jo kun at de bruker en proprietær standard, med en ikke-standard konnektor.

Det er litt som den berømte avisoverskriften i Storbritannia: "Tåke i kanalen. Kontinentet isolert!"  :P
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på onsdag 18. februar 2015, klokken 00:41
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. februar 2015, klokken 20:16
Samme for meg om det er noen iboende grunn til det ene eller andre.
Jeg konstaterer bare at Teslas løsning er dønn stabil og i en egen klasse hva gjelder brukervennlighet.
iPhone var jo bare en smart mobil. Alle kunne jo laget det samme.

Ja, Tesla var heldig med den, og det er bra. De har vært mindre heldige med andre tekniske løsninger, og omvendt for andre fabrikanter.
Nei de har ikke vært heldige. De så hva som var nødvendig, og leverte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 18. februar 2015, klokken 11:27
Sitat fra: Rio på onsdag 18. februar 2015, klokken 00:41
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. februar 2015, klokken 20:16
Samme for meg om det er noen iboende grunn til det ene eller andre.
Jeg konstaterer bare at Teslas løsning er dønn stabil og i en egen klasse hva gjelder brukervennlighet.
iPhone var jo bare en smart mobil. Alle kunne jo laget det samme.

Ja, Tesla var heldig med den, og det er bra. De har vært mindre heldige med andre tekniske løsninger, og omvendt for andre fabrikanter.
Nei de har ikke vært heldige. De så hva som var nødvendig, og leverte.

Hvorfor gjorde de ikke det på motoren, bremsene og andre elementer hvor Tesla har problemer, da? ;)

Poenget er at når man utvikler noe så skjer det ofte problemstillinger som man ikke forutså (men sikkert burde). Tesla har truffet med selve hurtigladeren deres (det virker som om de er stabile), og selvsagt er det andre ting som de ikke har truffet så godt med.

Andre fabrikanter har truffet/ikke truffet med andre elementer. Nissan har truffet med motoren, men ikke med en del av varmeelementene, for eksempel. Ei heller med noen av hurtigladerne deres.

CHAdeMO-hurtigladerne blir nok fikset og stabile. Tesla fikser nok dugg i lykter og andre problemer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Kjøp deg en tesla før man uttaler seg super synsing om hva som virker og ikke

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA