Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum/Kiwi er for DYRT!

Startet av Hamiso, søndag 08. februar 2015, klokken 10:44

« forrige - neste »

cra

Ser ut til at det havner innenfor det jeg vil kalle akseptable kostnader, med andre ord. Billigere en disel, men fortsatt en del dyrere enn om man lader bare hjemme. til unntaksvise alngturer synes jeg dette virker som en noenlunde fornuftig pris. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

pwb

Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 14:32
Nå kan jeg komme med noen faktiske tall siden jeg har fått faktura fra Fortum for lading i Januar. Da uten noen gratistid på de Kiwi-laderene jeg har brukt.

Tre langturer, ca 1600km totalt kjørt til en hurtigladekostnad på 692.50kr

- Det gir da ca 2.3km pr krone eller ca 4.32kr pr mil kjørt.

Den mye omtalte gjennomsnittlige dieselbilen med 0.5L/mil ville ha kostet (12kr/L) 960kr

- Det gir da ca 1.67km pr krone eller 6kr pr mil kjørt og da er ikke bompenger tatt med i regnestykket.


Dette er da for vintermåneden januar med ekstra sakte og dyr hurtiglading og selv da kommer minuttprisingen til Fortum bedre ut enn fossilbilen uanett hvordan man regner på det.
Hvorfor skal man gidde å kjøre elbil hvis man kun sparer 25% på "drivstoffet"?

emil

Sitat fra: pwb på tirsdag 10. februar 2015, klokken 14:54
Hvorfor skal man gidde å kjøre elbil hvis man kun sparer 25% på "drivstoffet"?

Alle andre fordeler ved å kjøre elbil.

Hvor går grensen din på akseptabel innsparing? 26%? 30% 50% eller 99%?

Dette er uansett helger med langturer, de store innsparingene skjer hver eneste dag resten av året. Da er innsparingene i prinsippet opp mot 100%.

kos

Det er vel for J....... å ikke spare mer, når man er vant til 90 % besparelse, å gå tilbake til samme utgangspunkt som man hadde med bensin.

Men for å si det enkelt - det er akkurat den prisen på elkraft som irriterer mest nå når man har mistet den. Alt det andre var man forberedt på, men ikke at vi må kjøpe strøm til 10 -20 ganger prisen på elkraft. Selv om besparelsene ellers er gode. Men de vil forsvinne - så da så.

pwb

Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 15:41
Sitat fra: pwb på tirsdag 10. februar 2015, klokken 14:54
Hvorfor skal man gidde å kjøre elbil hvis man kun sparer 25% på "drivstoffet"?

Alle andre fordeler ved å kjøre elbil.

Hvor går grensen din på akseptabel innsparing? 26%? 30% 50% eller 99%?

Dette er uansett helger med langturer, de store innsparingene skjer hver eneste dag resten av året. Da er innsparingene i prinsippet opp mot 100%.
75% er passe. Ellers er det ikke verdt det.

emil

Sitat fra: pwb på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:16
Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 15:41
Sitat fra: pwb på tirsdag 10. februar 2015, klokken 14:54
Hvorfor skal man gidde å kjøre elbil hvis man kun sparer 25% på "drivstoffet"?

Alle andre fordeler ved å kjøre elbil.

Hvor går grensen din på akseptabel innsparing? 26%? 30% 50% eller 99%?

Dette er uansett helger med langturer, de store innsparingene skjer hver eneste dag resten av året. Da er innsparingene i prinsippet opp mot 100%.
75% er passe. Ellers er det ikke verdt det.

For alle former for påfylling/kjøring eller totalt sett over X-antall km/dager?


elbil-1

For mange er det nettopp den massive besparelsen i drivstoffutgifter, som er grunnlaget for å i det hele tatt kjøpe seg en el-bil.

Kjenner flere som har byttet ut en billig, trafikkfarlig bensinbil med en ny el-bil og pendler 3-7 mil til jobb hver eneste dag.

Da har det gjort nettopp det myndighetene oppfordrer til, å kjøre miljøvennlig, samtidig som de har fått en sikker bil - og også skrotet en bil som egentlig skulle vært skrotet for lenge siden. Bra for miljøet og bra for den enkelte.

Besparelsen i drivstoff betalte egentlig hele bilkostnaden - uten denne besparelsen hadde de ikke kjøpt el-bil.


pwb

Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:18
Sitat fra: pwb på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:16
Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 15:41
Sitat fra: pwb på tirsdag 10. februar 2015, klokken 14:54
Hvorfor skal man gidde å kjøre elbil hvis man kun sparer 25% på "drivstoffet"?

Alle andre fordeler ved å kjøre elbil.

Hvor går grensen din på akseptabel innsparing? 26%? 30% 50% eller 99%?

Dette er uansett helger med langturer, de store innsparingene skjer hver eneste dag resten av året. Da er innsparingene i prinsippet opp mot 100%.
75% er passe. Ellers er det ikke verdt det.

For alle former for påfylling/kjøring eller totalt sett over X-antall km/dager?
Hvis jeg må fylle til den prisen som er nå så ville jeg sett på det som ett uhell. Men for min del så er det i dag ikke noe problem siden jeg bruker dieselbilen hvis jeg må kjøre så jeg hadde trengt hurtiglader.

emil

Sitat fra: pwb på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:46
Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:18
Sitat fra: pwb på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:16
75% er passe. Ellers er det ikke verdt det.

For alle former for påfylling/kjøring eller totalt sett over X-antall km/dager?
Hvis jeg må fylle til den prisen som er nå så ville jeg sett på det som ett uhell. Men for min del så er det i dag ikke noe problem siden jeg bruker dieselbilen hvis jeg må kjøre så jeg hadde trengt hurtiglader.

Men svare på spørsmålet mitt kunne du ikke?

emil

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:43
For mange er det nettopp den massive besparelsen i drivstoffutgifter, som er grunnlaget for å i det hele tatt kjøpe seg en el-bil.

Kjenner flere som har byttet ut en billig, trafikkfarlig bensinbil med en ny el-bil og pendler 3-7 mil til jobb hver eneste dag.

Da har det gjort nettopp det myndighetene oppfordrer til, å kjøre miljøvennlig, samtidig som de har fått en sikker bil - og også skrotet en bil som egentlig skulle vært skrotet for lenge siden. Bra for miljøet og bra for den enkelte.

Besparelsen i drivstoff betalte egentlig hele bilkostnaden - uten denne besparelsen hadde de ikke kjøpt el-bil.

Jeg ser på totalkostnaden ved bilholdet og ikke noen få mil betalt med hurtiglader. Byttet fra fossil til elbil og sparte ca 75L bensin pr uke på jobbkjøring. Slenger vi på litt ekstra kjøring i helgene blir det fort 5000kr pr måned spart bare i drivstoff (og en god 1000-lapp i bompenger). Hurtigladere gjorde at jeg kunne skrote fossilblien og spare enda mer på forsikring, årsavgift og parkering til den. Noen kroner til hurtiglading i ny og ne er en bagatell i den store suppa av kostnader ved å eie bil.

Men skal man basere hele bilholdet sitt på hurtiglading blir det noe helt annet. Da er nok ikke elbil noe for deg enda.

kos

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:43
For mange er det nettopp den massive besparelsen i drivstoffutgifter, som er grunnlaget for å i det hele tatt kjøpe seg en el-bil.

Kjenner flere som har byttet ut en billig, trafikkfarlig bensinbil med en ny el-bil og pendler 3-7 mil til jobb hver eneste dag.

Da har det gjort nettopp det myndighetene oppfordrer til, å kjøre miljøvennlig, samtidig som de har fått en sikker bil - og også skrotet en bil som egentlig skulle vært skrotet for lenge siden. Bra for miljøet og bra for den enkelte.

Besparelsen i drivstoff betalte egentlig hele bilkostnaden - uten denne besparelsen hadde de ikke kjøpt el-bil.

Vi har innført noen av verdens beste elbilgoder i et av verdens billigste og reneste land for elproduksjon og så klarer vi ikke å lage en nasjonal standard for lading av elbilene.

Så kan vi jamre oss over at de er billige og at det å stå i kø er noe dritt som noen lager fordi de er gniten eller lat eller ikke vet hva de bedriver.

Sannheten er så enkel at vi mangler en nasjonal satsing på området. Kan løses enkelt med en avgift per år på 2000 kroner per elbil og så får nettselskapene jobben med å bygge de ut og drifte de  og så kan vi kjøpe strøm på samme måte som alle andre el kunder.

Men av en eller  annen merkelig årsak er de fleste som står i lange køer fullstendig imot en slik løsning. De foretrekker å spre eder å galle over de som står og lader og bor 10 minutter fra ladestasjonen fordi de selv har et mer edelt lade behov.

Når skal man innse at det eneste som hjelper i et land med en av verdens lengste kystlinje og en av verdens mest sprette befolkning, at det eneste som nytter er en nasjonal standard og en nasjonal satsing for akkurat å unngå kø. Og å sikre at vi får ladet bilene våre når vi trenger det enten det er i Oslo eller Alta.

Samtidig kan vi få kjøre gratis ferger - forstå det den som kan ?

pwb

Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:50
Sitat fra: pwb på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:46
Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:18
Sitat fra: pwb på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:16
75% er passe. Ellers er det ikke verdt det.

For alle former for påfylling/kjøring eller totalt sett over X-antall km/dager?
Hvis jeg må fylle til den prisen som er nå så ville jeg sett på det som ett uhell. Men for min del så er det i dag ikke noe problem siden jeg bruker dieselbilen hvis jeg må kjøre så jeg hadde trengt hurtiglader.

Men svare på spørsmålet mitt kunne du ikke?
Alle former for lading.

elbil-1

Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:55
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:43
For mange er det nettopp den massive besparelsen i drivstoffutgifter, som er grunnlaget for å i det hele tatt kjøpe seg en el-bil.

Kjenner flere som har byttet ut en billig, trafikkfarlig bensinbil med en ny el-bil og pendler 3-7 mil til jobb hver eneste dag.

Da har det gjort nettopp det myndighetene oppfordrer til, å kjøre miljøvennlig, samtidig som de har fått en sikker bil - og også skrotet en bil som egentlig skulle vært skrotet for lenge siden. Bra for miljøet og bra for den enkelte.

Besparelsen i drivstoff betalte egentlig hele bilkostnaden - uten denne besparelsen hadde de ikke kjøpt el-bil.

Jeg ser på totalkostnaden ved bilholdet og ikke noen få mil betalt med hurtiglader. Byttet fra fossil til elbil og sparte ca 75L bensin pr uke på jobbkjøring. Slenger vi på litt ekstra kjøring i helgene blir det fort 5000kr pr måned spart bare i drivstoff (og en god 1000-lapp i bompenger). Hurtigladere gjorde at jeg kunne skrote fossilblien og spare enda mer på forsikring, årsavgift og parkering til den. Noen kroner til hurtiglading i ny og ne er en bagatell i den store suppa av kostnader ved å eie bil.

Men skal man basere hele bilholdet sitt på hurtiglading blir det noe helt annet. Da er nok ikke elbil noe for deg enda.

Jeg har kjøpt elbil og refererer ikke til meg selv, men som du ser skriver jeg at jeg kjenner noen som har den vinklingen på dette.

For dem kan det være at de tre-fire "dyre" hurtigladingene er noe de ikke vil ta seg råd til, og heller prioritere de få hundrelappene til et ekstra heiskort til poden når han skal på klassetur.

ikke alle har råd til å ha en ekstra el-bil i tillegg til en annen "langdistanse" fossilbil eller en tesla, bare for å kosekjøre til og fra jobb og ta seg en liten langtur bare for kosens skyld og lade på hurtiglader uten å måtte stå i kø.

Det er faktisk mange i dette landet som ser elbil som en utvei til å kunne kjøpe seg EN ny bil og samtidig få familiebudsjettet til å gå i hop. For disse er ikke noen hundrelapper en "bagatell" i forhold til resten av familieøkonomien. Men ja, det er en bagatell i forhold til totaltbudsjettet i familien både til husholdning og bilhold, men allikevel det som kan velte en slalomtur med klassen for poden.

Tenk litt på det når dere klager for deres "syke mor" om hvor forferdelig det er å stå i ladekø og å høre på alle de som synes det er dyrt å lade borte hjemmefra...



emil

#43
Sitat fra: pwb på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:00
Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:50
Sitat fra: pwb på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:46
Sitat fra: emil på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:18
Sitat fra: pwb på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:16
75% er passe. Ellers er det ikke verdt det.

For alle former for påfylling/kjøring eller totalt sett over X-antall km/dager?
Hvis jeg må fylle til den prisen som er nå så ville jeg sett på det som ett uhell. Men for min del så er det i dag ikke noe problem siden jeg bruker dieselbilen hvis jeg må kjøre så jeg hadde trengt hurtiglader.

Men svare på spørsmålet mitt kunne du ikke?
Alle former for lading.

Så du nekter i teorien å spare f.eks 1000kr på en kjøretur hvis du på en del av strekningen må betale mer for noen mil med elbilen enn fossilbilen. Er det bare jeg som synes at det er en merkelig holdning?

Men for all del, brenn det fossilet drivstoffet ditt og se pengne fly ut av lommeboka.

Edit:
Trenger jo ikke i være dyrere med elbil på den "dyre" strekningen, bare at innsparingen er mindre enn 75%...

elbil-1



For noen er alternativet å bli hjemme om de må betale 600,- for hurtiglading på den turen...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA