Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum/Kiwi er for DYRT!

Startet av Hamiso, søndag 08. februar 2015, klokken 10:44

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: sølv-pilen på mandag 09. februar 2015, klokken 16:25
Like sikkert som jula kjem på kjerringen sprett tilhengerne til høy pris på en tjeneste DE ikke har så stort behov for frem og argumenterer for denne idiotiske prisingen.

Hvor i innlegget mitt står det at jeg er tilhenger av høy pris? Jeg tror faktisk jeg skrev det motsatte. Det er langt enklere å "strippe" et argument fra det som faktisk blir sagt, enn å ta det til seg og faktisk prøve å forstå det som sies.

Jo lengre rekkevidder elbiler får, jo mindre behov får man for hurtiglading, og jo mindre relevanse får pris på hurtiglading. Har du stadig behov for hurtiglading, er kanskje ikke LEAF eller eGolf noe for deg. Kanskje man bør vente til neste generasjons elbil kommer? En ting som vil ha LANGT mer å si på utberedelse av elbil, er en TOTAL MANGEL på hurtigladere. Joda, du kjenner sikkert til noen som vraket tanken på elbil p.g.a ladepris.

Jeg ville ikke VURDERT elbil om det ikke fantest hurtiglaing. Jeg tror det gjelder relativt mange.

Så vær snill å slutt å argumentere utifra at vi elsker å betale masse for å lade. Det gjør vi ikke. Vi bare ser på det som noe langt bedre enn alternativet: Å måtte kvitte oss med elbilen. Vær vennlig å argumenter ut ifra det vi faktisk sier.

emil

Sitat fra: sølv-pilen på mandag 09. februar 2015, klokken 16:25
Like sikkert som jula kjem på kjerringen sprett tilhengerne til høy pris på en tjeneste DE ikke har så stort behov for frem og argumenterer for denne idiotiske prisingen. For å støtte deres misjon for å "døda " el bilens voksende popularitet ønsker jeg 100 kr minuttet for hurtiglading. Da trenger man ikke engste seg så mye for at andre benytter hurtiglader når de selv en dag trenger den. Forøvrig vet jeg om i vertfall ett tilfelle der valget om El bil ble vraket da ny bensin bil ble billigere i bruk nettopp grunnet disse 2,5 kr. Fin utvikling vi ønsker. ..

Jeg vil påstå at de som mener at dagens Fortumprising er riktig med den hurtigladedekningen vi har pr idag er de som har behov for hurtiglading på jevnlig basis for å kunne kjøre 100% elektrisk. Jeg er en av disse. Du har derimot brukt argumenter som at du hurtiglader mer enn meg og dermed bør din mening være mer riktig en min...

Det som går igjen er at et par av de største motstanderene mot dagens hurtigladeprising så og si aldri hurtiglader og kanskje bruker hurtigladeprising som et argument for å kjøre fossilbilen med god samvittighet.

sølv-pilen

Sitat fra: sølv-pilen på mandag 09. februar 2015, klokken 16:25
Like sikkert som jula kjem på kjerringen sprett tilhengerne til høy pris på en tjeneste DE ikke har så stort behov for frem og argumenterer for denne idiotiske prisingen.
De får ta det til seg de som mener dette utsagnet treffer de. Vi er en to tre stykker som av en eller annen grunn altid dukker opp i denne diskusjonen på godt og vondt. Men noen er mer aktive en andre.

Sitat fra: emil på mandag 09. februar 2015, klokken 16:35
Du har derimot brukt argumenter som at du hurtiglader mer enn meg og dermed bør din mening være mer riktig en min...
Mye DU her...så vidt jeg kan erindre var det av samme grunn mine innlegg ble redigert bort og av samme grunn, etter oppfrodring fra moderator, jeg ikke såg noen grunn til å gå videre med å forklare at dette var basert på dine utsagn tidligere i samme tråd.

Sitat fra: emil på søndag 08. februar 2015, klokken 10:51
Trenger du daglige hurtigladinger blir det selvfølgelig dyrt hvis det er denne måten du skal betale for ladingene, og da har du kanskje valgt deg feil type bil.
Jeg har i bunn ogi grunn lite å tilføye hva nime01 sier i den sammenheng, men kan for ordens skyld sitere elbilforeningens formål:

SitatElbilforeningens formål er å fremme energieffektive, ladbare kjøretøy som helt eller delvis er drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder.

Hvordan fremmer dyrere drivstoff en det etablerte som man prøver å få redusert eller til dels helt bort, denne saken?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Icenor

#18
Sitat fra: nime01 på mandag 09. februar 2015, klokken 12:41
Hvorfor i all verden skal vi kvitte oss med fossilbilen, hvis vi likevel må beholde den for å kunne kjøre "langtur"?

Om du beholder fossilbilen bare for å kjøre langturer er jo helt avhengig av hvor mange km du kjører i året hvor du er avhengig av hurtiglading.

Jeg har i snitt to dager i måneden hvor jeg er avhengig av å hurtiglade. Min månedlige hurtigladingkostnad er ca. 300 kr, med denne nye 2,50 kr/min strukturen. Tilsvarende i fossilbil hadde blitt rundt 240 kr (285 kr hvis du tar med bompenger). Med andre ord så lønner deg seg ikke for meg å beholde en fossilbil bare for de dagene jeg må hurtiglade.

Grovt regnet så er det dette det koster meg hvis jeg må betale for min egen strøm:

Lade hjemme: 0,20 kr/km (kwh pris 1,00 kr, forbruk 0,2 kwh/km)

Hurtiglading: 2,00 kr/km (15 min @ 2,50 kr/min = 75 kr. I snitt gir det meg 7,5 kwh (400v x 75a x 0,25h), forbruk fortsatt 0,2 kwh/km)

Min gamle fossilbil: 0,60 kr/km (forbruk 0,5L/mil, drivstoff 12 kr/L)

Når jeg først startet å bruke elbil på denne strekningen som krever hurtiglading så kostet det meg ingenting å hurtiglade da betalingsløsningen ikke var aktivert enda. Det var selvfølgelig veldig fint å slippe å betale, men samtidig så var det bare ét sted jeg kunne hurtiglade og jeg måtte kjøre ca. 10 km/t under fartsgrensen for å ha rekkevidden til å komme frem. Dette resulterte også i at jeg ladet så mye jeg kunne på hurtigladeren og de som evt. kom bak meg måtte dessverre vente litt ekstra.

Etterhvert kom betalingsløsningen og da kostet det meg 25 kr/lading. Men jeg var fortsatt avhengig av å lade så mye som mulig, så fortsatt utgjorde jeg et køproblem. Når temperaturen sank ut over høsten opplevde jeg en dag å gå tom for strøm på toppen av bakken før parkeringsplassen min, men jeg klarte å trille ned der hvor jeg kunne lade bilen. Men da fant jeg ut at dette ikke var et reelt alternativ over vinteren så jeg begynte å ta toget på strekningen selv om det kostet meg 500kr tur/retur og avgangstidene var (og fortsatt er) helt forferdelige.

Men til min lykke åpnet det en Kiwi/Fortum hurtiglader mellom min destinasjon og den hurtigladeren jeg alltid har brukt, slik at jeg nå kunne komme frem selv på vinteren, men jeg var da avhengig av to hurtiglading stopp. Med 25 kr/lading så lønnet det seg fortsatt for meg å lade mest mulig på den første laderen (altså okkupere laderen mer enn jeg strengt tatt trengte) slik at jeg ladet kortest mulig hos Kiwi hvor det kostet 2,50 kr/min. Men nærmest samtidig så gikk den andre leverandøren bort fra stykkpris og over til 2,50 kr/min de også så nå lader jeg bare det jeg trenger for å nå den neste hurtigladeren, da kwh prisen blir bare høyere etterhvert som batteriet blir fulladet. På Kiwi er det bare en ladestolpe så mitt største problem nå er kø eller hvis laderen ikke fungerer når jeg kommer dit.

Så hvis denne høye prisen resulterer i at det dukker opp flere hurtigladere så er det viktigere for meg enn at strømmen er billig. Som du sier, om noen år så kommer det biler med lengre rekkevidde og hadde jeg hatt en Tesla 3 i dag så hadde mitt behov for hurtiglading forsvunnet.
P85
Model 3 - reservert

Panduck

Altså det er mye jeg ikke forstår.

I kiosker selges vann til 25kr halvliteren. Det blir 50kr literen. Det må det bli slutt på. Dersom vann er så dyrt, kommer folk til å slutte å drikke vann!

Forstår du logikken? For, det gjør iallefall ikke jeg.

Noen enkle spørsmål:

Personen som valgte bort elbil p.g.a dyr hurtiglading. Ville han valgt elbil, dersom det ikke fantes hurtiglading? Om svarer på det er ja, ville en forklaring vært velkommen, for jeg ville iallefall ikke klart å forstå hvorfor.

Om det, satt på spissen, koster 100kr pr minutt for hurtiglading. Ville det vært døden for elbilen, men ingen hurtiglading ville ikke vært det? I såfall, hvorfor?

Nå er det slik at fortum er en privat aktør. Skal en privat aktør ha ansvaret for å gjennomføre målene til en interesseorganisasjon? Bør da isåfall ikke bensinstasjonene slutte å selge bensin? Det vil jo hjelpe elbilforeningen enda mer!

Så du får unnskylle meg når jeg sier at jeg ikke forstår hva dere prøver å oppnå.

Kjeft på tafatte politikere som ikke satser sterkt og gir oss en national plan for et godt utbygt hurtigladenettverk med mange ladepunkter til en god pris.

Kjeft på elbilprodusenter, som ikke følger Tesla sitt eksempel, og lar lading være en del av pakka, og tar noen tusen ved salg av bil, og benytter dette til å male landet med hurtigladepunkter som kan benyttes til en god pris.

Men å kjefte på Fortum, en privat aktør, som får opp hurtigladepunkter, som greit, koster noe mer enn en del synes er ok, faktisk gjør det mulig for folk som emil og meg å gå 100% for elbil, det er da jeg faller fra. Man argumenterer som at et dyrt alternativ er værre en ikke noe alternativ. At et alternativ som fungerer for en god del personer, som gjør det mulig å benytte elbilen, er så dårlig at det burde skrotes, når det faktisk ikke FINNES noe annet alternativ.

Jeg har elbil, jeg. Og det har jeg fordi det finnes ladestasjoner som det fortum setter opp. Hvor mange er det som ikke har elbil fordi det finnes slike ladepunkter?

Så, igjen. Hva er det du egentlig vil?

Ferry

Sitat fra: Panduck på mandag 09. februar 2015, klokken 16:33
Så vær snill å slutt å argumentere utifra at vi elsker å betale masse for å lade. Det gjør vi ikke. Vi bare ser på det som noe langt bedre enn alternativet: Å måtte kvitte oss med elbilen. Vær vennlig å argumenter ut ifra det vi faktisk sier.

Enig med Panduck. Jeg har ikke noe sterkt ønske om å betale, snarere tvert imot. Men jeg godtar å betale hva en vare er verdt.
"Høy" pris er kun en måte å regulere ladingen på. En slags straff for å ta opp plassen. Jeg kunne ønske en annen måte å regulere det på. Høy pris favoriserer folk med god økonomi, og det syns jeg egentlig er feil. Men det er nå engang slik samfunnet er bygd opp. I stedet for å "straffes" for å bruke hurtiglader, kunne jeg godt tenkt meg å heller fått tilgang til hurtiglader ved å spare opp bonuspoeng for f.eks. hjelpsomhet i trafikken eller noe annet positivt. Tilbring en lørdag på gamlehjemmet og snakk med beboerne, tjen 50 bonuspoeng!
Det jeg opplever som det verste med hurtigladere er uvissheten om jeg får brukt dem. Kanskje det hadde vært mulig å reservere plass? Melde inn i skya når og hvor jeg skal reise, og deretter få tildelt ei tid å lade. Da kunne jeg ventet hjemme før jeg dro, evt. dratt før. Jeg kan strekke meg langt hvis jeg vet hva betingelsene er.

goev

Sitat fra: Panduck på mandag 09. februar 2015, klokken 18:34
Man argumenterer som at et dyrt alternativ er værre en ikke noe alternativ. At et alternativ som fungerer for en god del personer, som gjør det mulig å benytte elbilen, er så dårlig at det burde skrotes, når det faktisk ikke FINNES noe annet alternativ.

Jeg har elbil, jeg. Og det har jeg fordi det finnes ladestasjoner som det fortum setter opp. Hvor mange er det som ikke har elbil fordi det finnes slike ladepunkter?

Veldig bra skrevet, Panduck! Jeg ville nok mest sannsynlig hatt elbil likevel, men de hurtigladerene som finnes nå, gjør det mulig for meg å kjøre både til Stavanger og Oslo i elbilen. Pr. i dag kjenner jeg ennå på litt rekkeviddeangst til tider, men kommende ladeplasser gjør at dette vil bli mindre stress. 
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

Lynet

I Danmark har Clever monopol på hurtiglading, der er det to muligheter:
5,50 DKK/kWh og 0,- pr mnd
3,50 DKK/kWh og 99,- pr mnd

En må også huske at prisen på elektrisk energi er ca 3,00 DKK/kWh

Clever uttaler at de regner ikke med å tjene penger på hurtiglading!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Panduck

Svein-E,

Nå er det jeg og emil som får høre at våre argumenter er som å argumentere for elbilens død. Hvem sine argumenter er det som da ikke ansees som velkommene? Vi får gang på gang høre at vi agrumenterer kun får "vår bruk". Hvem sine argumenter er da ikke velkommene? Selvfølgelig kan sølv-pilen argumentere for andre pris-strukturer osv, men å påstå at "disse prisene medfører døden for elbilen" og at vi "egentlig vil ha 100kr pr minutt fordi vi bare ønsker elbilen død", hvem er det da som ikke ønsker argumenter velkommne?

Nå var faktisk argumentet at en person IKKE kjøpte elbil fordi hurtiglading var for dyrt. Som om det skal være noe automatikk i at hurtigladere blir slengt opp av interesseorganisasjoner, med en pris og tetthet som gjør at alle med en gang kan hoppe på elbilbølgen. Og som om Fortum sin prisstruktur faktisk gjør at folk som ellers ville kjøpt elbil, ikke kjøper elbil. At flere folk faktisk skaffer seg elbil på grunn av at disse laderene finnes, virker ikke som et godtatt argument, for "da argumentere vi kun ut fra vår bruk" igjen.

Det er en fin balanse mellom hva folk finner seg i. 100kr minuttet, definitift ikke. 2-3 timer i ladekø, definitit ikke. Folk argumenterer som om prisen alltid vil være på vei opp. Om flere aktører bygger ut, og det blir flere lademuligheter, kan det bli priskonkurranse. At fortum bygger ut en del nå i sammarbeide med Kiwi, kan få andre aktører til å sette opp tempoet mer.

Som du sier, ting kommer på plass. Ting er langt fra optimalt. Men ting beveger seg i den retningen av at flere og flere får mulighet til å skaffe seg elbil. Økt andel av 3.3kW type-2 punkter kan bety mer enn godt priset hurtiglading for mange. Mulighet til å skaffe seg en god del kW på 10min for 25kr betyr faktisk veldig mye for en del det også. Faktisk, vil jeg påstå, langt langt mer enn at det ikke finnes noen slik mulighet. Selvfølgelig vil 100kr minuttet være det samme som ikke-eksisterende hurtiglading. Å påstå at folk som mener at 2.50kr er en grei pris for å få det ekstra man trenger for å komme seg lengre, og for å unngå ekstra lang kø, er det samme som å argumentere for 100kr på minutt, er såpass bak mål at man er lagt opp på tribunen.

Jeg tror relativt mange av oss vil ha stort sett det samme, men jeg ønsker iallefall å se på det som gjøres som fremskritt, ikke som en utvikling som betyr døden for elbilen.

elbil-1

#24
Sitat fra: Lynet på mandag 09. februar 2015, klokken 21:42

Clever uttaler at de regner ikke med å tjene penger på hurtiglading!

Hvorfor tror du statoil selger pølser, brus, sushi og andre kioskvarer?
Fordi de ikke tjener penger på drivstoffet. Det er bare et middel for å få folk til å stoppe hos dem og bruke noen hundrelapper på kioskvarene.

Hvorfor ønsker kiwi og andre butikker å "gi bort" gratis/billig strøm? Fordi de uansett ikke tjener noe på det og ved å gi det bort kan de lage en billig og enkel ladeløsning som ikke koster noe å administrere. Gratis lading blir et middel for å fylle butikken med kunder som skal handle.

Fortum selger ikke pølser og må tjene penger på ladingen sin, men jeg tror de blir utkonkurrert om de plasserer ladestasjonen ute på "bygda" derfor får de butikken til å sponse byggingen.

Hva hindrer coop fra å "teppelegge" norge med type 2/22kw ladespolper til gratis bruk når du handler? Ingen ting, for kostnaden med 10 ladebokser på veggen uten rfid eller annet "mikk" , (eller en rfid for alle coop medlemmer) kun en av/på bryter som slås av når de stenger for dagen, er ikke større enn kundeavisa for en uke. Driftskostaden på innkjøpt strøm pr kunde er mindre enn innkjøpsprisen på en cola. Maks 1-2 timers lading avgrenser de som parkerer og går på jobb.

Gjør de dette så får de fulle butikker og hurtigladestasjonene til fortum kan brukes alene av de som har det travelt og vil betale 75,- for full tank og kjøpe en cheese burger eller kiwi handlepose mens de venter.

Når kiwi ser at coop overtar kundene vil de be fortum om å senke prisen utenfor sine butikker. Konkurranse virker!

Tilslutt er det bare statoil ute ved hovedveiene som vil tilby hurtiglading til 7x innkjøpspris på strøm - et tilbud noen sikkert vil benytte.

Bra for alle - alle får det de ønsker = lading der de ferdes!


emil

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 10. februar 2015, klokken 00:01
Når kiwi ser at coop overtar kundene vil de be fortum om å senke prisen utenfor sine butikker. Konkurranse virker!

Nettopp!

Når markedet er modent vil prisene tilpasse seg, men fortsatt er hele hurtigladeordningen i startgropa.

kjbu

Sitat fra: Panduck på mandag 09. februar 2015, klokken 18:34
Altså det er mye jeg ikke forstår.

I kiosker selges vann til 25kr halvliteren. Det blir 50kr literen. Det må det bli slutt på. Dersom vann er så dyrt, kommer folk til å slutte å drikke vann!

Forstår du logikken? For, det gjør iallefall ikke jeg.

HELT enig med deg! Dyrt vann må det bli slutt på! Det medfører at vi kjøper brus isteden. Hadde vann kostet 2kr literen, ville vi kjøpt mer vann i kiosken istedenfor brus.

Skjønner du skrev ironisk, men ironien din passer faktisk direkte inn i saken.
Vi vil at flere drikker vann (kjører el-bil) og færre drikker brus (kjører fossil-bil). Da må prisingen på varene bli slik at vi velger riktig.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Thomas Parsli

Siden vi allerede bor i den siste sovjetstat med et barnevern som er sprunget ut av Lebensborn bør det være relativt enkelt å få normal pris på både flaskevann og hurtiglading i Norge:

* Prisreguler flaskevann og hurtiglading
* Krev ved lov at alle butikker, kiosker og bensinstasjoner skal selge prisregulert flaskevann
* Krev ved lov at alle strømleverandører skal drive prisregulert hurtiglading
* Opprett ett prispoliti som kan slå hard ned på alle de som ikke selger prisregulert flaskevann og prisregulert hurtiglading

Når man først er i gang er det sikkert andre ting i samfunnet som kan løses på samme måte.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

sven erik

her snakker man om hva som lønner seg for firma og   dere ser nokk mye mindre andre som vil lade og for det er for dyrt gjelper ikke å ha 10000 ladere om de ikke blir brukt  nei prisen må ned  max 40 kr for 30 min

emil

Nå kan jeg komme med noen faktiske tall siden jeg har fått faktura fra Fortum for lading i Januar. Da uten noen gratistid på de Kiwi-laderene jeg har brukt.

Tre langturer, ca 1600km totalt kjørt til en hurtigladekostnad på 692.50kr

- Det gir da ca 2.3km pr krone eller ca 4.32kr pr mil kjørt.

Den mye omtalte gjennomsnittlige dieselbilen med 0.5L/mil ville ha kostet (12kr/L) 960kr

- Det gir da ca 1.67km pr krone eller 6kr pr mil kjørt og da er ikke bompenger tatt med i regnestykket.


Dette er da for vintermåneden januar med ekstra sakte og dyr hurtiglading og selv da kommer minuttprisingen til Fortum bedre ut enn fossilbilen uanett hvordan man regner på det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA