Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilforeningen lanserer ladebrikke

Startet av fredag, mandag 01. desember 2014, klokken 14:06

« forrige - neste »

fredag

http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3429-vi-lanserer-ladebrikken-i-2015

Elbilforeningen lanserer en ladebrikke (RFID-kort) for å betale for lading på alle norske ladestasjoner.

Fantastisk bra. Dette trengs virkelig.

Håper prisen på lading blir den samme hos feks Fortum og Grønn Kontakt uansett om man brukes deres ladekort eller Elbilforeningens ladebrikke.

Håper Elbilforeningen inngår avtale med Clever og E.On i Danmark også, slik at vi lett kan lade i våre nærmeste naboland også, uten å måtte anskaffe egne ladekort for Danmark på forhånd før avreise.

Tidligere har Elbilforeningen ikke villet konkurrere med ladebransjen, så dette er en endring. Men jeg klager ikke, jeg er bare positivt overrasket. :-)

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Thomas Parsli

Jeg skjønner ikke helt nyheten -hva er det Elbilforeningen lanserer bortsett fra en billig RFIF-brikke?
Et medlemsregister? Betalingsløsning?

Det operatørene har slitt med er vel dårlige ladere, dyr oppgradering av ladere som ikke er konstruert for betaling og dyre betalingsløsninger?

Selve brikken koster et par tiere og er det minste problemet.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

emil

Ser jo ut som om det bare er en brikke og du ordner abonnementene med de forskjellige operatørene som i dag. Så istedenfor 3-4 kort/brikker som jeg har i dag så hadde det i teorien holdt med en. Vil heller ha en løsning som autopass der man inngår avtale med en part og kan bruke alle. Nå når GrønnKontakt og Forum begynner å ha omtrent samme priser kan man håpe på en form for roaming mellom disse.

Thomas Parsli

Det er 3-4 operatører i Norge og jeg har plass i bilen til en brikke fra hver av de.
Jeg har også råd til å betale 50,- for hver av de hvis det er de pengene det står om.

Problemet er vel (som jeg nevnte i forrige innlegg) ikke RFID-brikkene, men hardwaren de snakker med, og systemene (hardware og betalingsløsninger).


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

fredag

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 01. desember 2014, klokken 14:25
Jeg skjønner ikke helt nyheten -hva er det Elbilforeningen lanserer bortsett fra en billig RFIF-brikke?
Et medlemsregister? Betalingsløsning?

Det operatørene har slitt med er vel dårlige ladere, dyr oppgradering av ladere som ikke er konstruert for betaling og dyre betalingsløsninger?

Selve brikken koster et par tiere og er det minste problemet.

Jepp, det ser ut som jeg har misforstått her. Jeg håpet at det var en ordentlig autopass-aktig betalingsløsning her. Det er det tydeligvis ikke.

Det ser ut som du har rett i at det bare er en fysisk brikke, og at man må inngå avtale med hver enkelt operatør.

Du har rett, dette er ikke det egentlige problemet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Ferry

Ladebrikke er like toskete som busskort! La oss nå da i Herrens navn få betale med vanlig bankkort . Når jeg en sjelden gang tar lokalbussen og prøver å betale med bankkort så får jeg beskjed om at jeg må ha busskort eller kontanter. Jeg går ikke rundt med kontanter, for det trenger jeg aldri. "Alt" kan kjøpes med bankkort. Jeg får så lyst til å fortelle den arrogante småkongen bak rattet om alt det fine jeg kan bruke bankkortet mitt til. Det finnes nesten ikke grenser for hva et slikt kort kan utrette. Tilnærmet alt, bortsett fra bussbillett og elbillading da..

Svein el-freak

Jeg er helt klart for at alle skal ha Bankkort løsning, stort sett alle parkeringsautomater har det, men det er veldig vanskelig å få til. Jeg tenker litt på om en Svensk elbil skulle forvirre seg over til Norge, hva gjør han?

Ladebrikken gjør det kansje litt enklere for oss normenn, men det er helt avhengig hva de får til med operatørene.....
Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

Rio

Elbilforeningen kan ikke "redde hele verden" (eller ladeinfrastrukturen i Norge), men de har gjort det litt lettere for folk, og det er jeg glad for. :)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sirka

Sitat fra: Svein Leaf på mandag 01. desember 2014, klokken 19:56
Jeg tenker litt på om en Svensk elbil skulle forvirre seg over til Norge, hva gjør han?

Hva mener du? Jeg bruker da Visakortet omtrent uansett hvor jeg er i verden?
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

emil

Sitat fra: Sirka på mandag 01. desember 2014, klokken 21:08
Sitat fra: Svein Leaf på mandag 01. desember 2014, klokken 19:56
Jeg tenker litt på om en Svensk elbil skulle forvirre seg over til Norge, hva gjør han?

Hva mener du? Jeg bruker da Visakortet omtrent uansett hvor jeg er i verden?

Men du kan ikke bruke det på hurtigladerene her i landet (bortsett fra noen veldig få).

Sirka

- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

gausel

Skjønner ikke problemet med å få til dette med kortbetaling!! Eidsiva har da hurtigladere med kortbetaling rundt Mjøsa og indre østlandet. Som iflg statusfeltet i hurtigladekartet ser ut til å være meget stabilt oppe. Og så har de til og med en pris som mange her på forumet etterlyser! 44,- for 20 min.  Se å lær!! 
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

svingen

Sitat fra: gausel på tirsdag 02. desember 2014, klokken 07:20
Skjønner ikke problemet med å få til dette med kortbetaling!! Eidsiva har da hurtigladere med kortbetaling rundt Mjøsa og indre østlandet. Som iflg statusfeltet i hurtigladekartet ser ut til å være meget stabilt oppe. Og så har de til og med en pris som mange her på forumet etterlyser! 44,- for 20 min.  Se å lær!!

Ja til att man kan betale med Visa kort men og ja til per min,fortum/grønn kontakt 2.5 kr per min chademo/CSS og fortum har vel 1kr per min 22KW da blir det slik att man kun lader det man trenger.
kom selv opp på liertoppen og måtte lade 40% sist helg rett før jeg var det en Leaf som laddet noen min og når jeg var ferdig etter 8 min kom det en ny leaf og måtte ha litt på fyll får og komme hjemm....men "fast" pris så blir det fort att man skal ha "mest mulig" får pengen og lader da i 20 min vs 5 min hvis man trenger det.

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

fredag

#13
Sitat fra: Ferry på mandag 01. desember 2014, klokken 19:32
Ladebrikke er like toskete som busskort! La oss nå da i Herrens navn få betale med vanlig bankkort . Når jeg en sjelden gang tar lokalbussen og prøver å betale med bankkort så får jeg beskjed om at jeg må ha busskort eller kontanter. Jeg går ikke rundt med kontanter, for det trenger jeg aldri. "Alt" kan kjøpes med bankkort. Jeg får så lyst til å fortelle den arrogante småkongen bak rattet om alt det fine jeg kan bruke bankkortet mitt til. Det finnes nesten ikke grenser for hva et slikt kort kan utrette. Tilnærmet alt, bortsett fra bussbillett og elbillading da..

Utstyret tar ikke bankkort, men RFID-kort.

Det burde være mulig med VISA-kortleser på de største og dyreste hurtigladestasjonene. Men dette øker prisen på ladestasjonene.

Men det er urealistisk å få til at AC-ladestasjoner også skal tilby kortbetaling. Hvis vi skal få flere raske AC-ladere, så kan vi ikke satse på at noen ønsker å gi bort strøm gratis, men vi må legge til rette for at kommersielle aktører som kjøpesentre og parkeringsplasser kan tilby lading mot betaling.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

cra

Muligens det ligger åpent for et "parallelt marked" med automater som settes opp i nærheten av hurtigladere. Der kan hvem som helst fylle på RFID-brikka si og betale med bankkort. Litt krøkkete å måtte gjøre to operasjoner, men den burde kunen være kompatibel med samtlige hurtigladerløsninger. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA