Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilforeningen lanserer ladebrikke

Startet av fredag, mandag 01. desember 2014, klokken 14:06

« forrige - neste »

fredag

#15
Sitat fra: cra på tirsdag 02. desember 2014, klokken 10:10
Muligens det ligger åpent for et "parallelt marked" med automater som settes opp i nærheten av hurtigladere. Der kan hvem som helst fylle på RFID-brikka si og betale med bankkort. Litt krøkkete å måtte gjøre to operasjoner, men den burde kunen være kompatibel med samtlige hurtigladerløsninger. :)

I Nederland har de roaming mellom operatørene. Et ladekort fra en operatør kan brukes til å lade på alle ladestasjoner, uansett operatør.

Litt sånn som autopass-systemet i Norge. Vi trenger ikke å inngå en egen avtale og få en ny bombrikke for hver ny bomstasjon vi ønsker å kjøre gjennom. Vi trenger ikke å studere kartet over bomstasjoner i Norge før vi legger ut på tur. En bombrikke funker i hele landet, og de avregner seg i mellom. Vi trenger et sånt autopass-aktig system for ladekort også.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rio

Sitat fra: cra på tirsdag 02. desember 2014, klokken 10:10
Muligens det ligger åpent for et "parallelt marked" med automater som settes opp i nærheten av hurtigladere. Der kan hvem som helst fylle på RFID-brikka si og betale med bankkort. Litt krøkkete å måtte gjøre to operasjoner, men den burde kunen være kompatibel med samtlige hurtigladerløsninger. :)

Det kunne jo vært løst med en app! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

cra

Sitat fra: Rio på tirsdag 02. desember 2014, klokken 10:42
Sitat fra: cra på tirsdag 02. desember 2014, klokken 10:10
Muligens det ligger åpent for et "parallelt marked" med automater som settes opp i nærheten av hurtigladere. Der kan hvem som helst fylle på RFID-brikka si og betale med bankkort. Litt krøkkete å måtte gjøre to operasjoner, men den burde kunen være kompatibel med samtlige hurtigladerløsninger. :)

Det kunne jo vært løst med en app! :)

Det kunne det, ja. Og i minibanker (har sett mulighet for f.eks. påfyll på kontantkort) og sikkert andre steder. Så lenge det bare er snakk om å registrere ID'en til brikka og knytte denne mot en saldo som ligger i systemet burde det ikke være noe problem, og en burde sånn sett kunne registrere hvilken brikke som helst.

Jeg ønsker ikke å ha flere brikekr enn jeg allerede har, og er egentlig i den leiren som ønsker å bruke bankkort og ikke noe annet. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Asarin

Hmm.

Så bør jeg bestille denne brukken fra Elbilforeningen, eller en direkte fra f.eks Fortum? Eller blir det i effekt det samme?
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

emil

Sitat fra: Asarin på tirsdag 02. desember 2014, klokken 11:38
Hmm.

Så bør jeg bestille denne brukken fra Elbilforeningen, eller en direkte fra f.eks Fortum? Eller blir det i effekt det samme?

Du kan bestille fra elbilforeningen og håpe at alle aktuelle operatører blir med på løsningen. Skal du lade i umiddelbar fremtid må du nok velge Fortum brikken.

Her ligger alle ladekort/brikker i bilen og ikke i lommebok eller på nøkkelknippet siden det varierer litt hvilken av bilens nøkler som er i bruk. Enda en grunn til at det som bare blir en felles brikke ikke vil være aktuellt for min/vår bruk av bilen.

fredag

Jeg har to elbiler, og fra tid til annen er problem at ladekortet (som regel Fortum sitt) ligger i feil bil. Hadde vært en fordel å få duplikat-ladekort, uten å måtte opprette flere kundeforhold.

Ladebrikken som Elbilforeningen har bilde av på websiden passer dårlig for meg. Jeg vil ikke ha noen nøkkelring på Tesla-keyfoben. Foretrekker kredittkort-størrelse RFID-kort til å ha i vognkort-permen i bilen.

I Nederland tilbyr The New Motion tre forskjellige typer RFID-brikke til sine kunder: Kredittkort-størrelse, nøkkelring og klistemerke til å feste bakpå mobilen. Bra med valgmuligheter.

http://www.thenewmotion.com/laadpas/aanvragen/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

ZOE

Utenfor arbeidsplassen min har vi en colaautomat . Denne tar kort (uten kode(!)) smsbetaling og mynter.

At ikke lading skal kunne betales på samme måte er helt sprøtt

TorT

"Det burde være mulig med VISA-kortleser på de største og dyreste hurtigladestasjonene. Men dette øker prisen på ladestasjonene."

Når jeg ser slike utsagn, så blir jeg litt matt. Da tenker jeg på setning nr 2. Jeg skal ikke skryte på meg at jeg vet hva en sånn transaksjon koster. Det er tydeligvis mange her inne som tror de vet det. Og selvsagt noen som vet.

Det jeg vet er at på et lokalt kjøpesenter i Stavanger, står det på vei til garagen en automat, som tar kort, og selger brusbokser for en billig penge.

Da jeg ikke tror de gir vekk noe som helst, men tjener penger på salget, så er mitt spørsmål; Hva koster en kortleser egentlig?

Og gjerne svar fra de som VET. De troende kan møtes i kirken ;)

mvh TorT

emil

Sitat fra: ZOE på tirsdag 02. desember 2014, klokken 17:04
Utenfor arbeidsplassen min har vi en colaautomat . Denne tar kort (uten kode(!)) smsbetaling og mynter.

At ikke lading skal kunne betales på samme måte er helt sprøtt

Men den automaten trenger ikke selge mer enn 7-8 flasker pr time for å ha samme omsetning som en hurtiglader (fortum-type) kan ha som maks. Produksjons- og vedlikeholdskostnaden for brusautomaten er sikkert også en brøkdel av en 50kW hurtiglader.

Spørsmålet er ikke om leverandørene kan levere ladere med kortlesere, det har kun med vilje å gjøre. Hvis man har f.eks fortumbrikke er det mye større sansynlighet for at du velger en fortumlader foran en annen hvis du kan velge. Kostnadene ved å drifte kortleser inkludert avtale med kortselskaper er en ekstra kostnad for en tjeneste med allerede knøttsmå marginer og minimale muligheter for fortjeneste.

Ellers er fortsatt hurtigladingene i sin tidlige barndom og mye vil nok skje der de neste årene.

TorT

Hva en automat koster å vedlikeholde versus en lader har vel ikke noe med saken å gjøre.

Prøver å diskutere betalingsløsninger. Mener du det er så mye dyrere å vedlikeholde en kortterminal.

Alle parkeringsplasser feks har kortterminaler som tåler å stå utendørs.

mvh TorT

Rilum

RFid brikke er eneste rette.
Husk at de skal ikke bare brukes på hurtigladere, men de skal også brukes på alle type2 punktene rundt om kring. Kanskje også på din private hjemme hos deg selv. RFid er alt inkludert i disse løsningene, det er en billig løsning som ikke krever vedlikehold sånn som kortleserne gjør.
Kortlesere koster penger, både i innkjøp, pr kjøp og pr år avhengi av leverandør. Det vil jo da bli en kost vi må betale.

RFid har ubegrenset med muligheter som ikke kortbetaling kan tilby. f.eks
- SMS når lading er fullført eller parkeringstiden er over
- abonnomenter og rabatt løsnininger
- statistikk over bruk både får elbil eier og ladestasjon eier
- Enkelt kunne refundere hele eller deler av ladebeløpet ved kjøp av en vare i butikk e.l.
- samme systemet vil også kunne gi en beskjed om ladepunktet er opptatt eller ledig.

Hvilken fordeler har bank kort utenom at det er en enkel men dyr løsning ?
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

lettrus

Sitat fra: Rilum på tirsdag 02. desember 2014, klokken 17:55

Hvilken fordeler har bank kort utenom at det er en enkel men dyr løsning ?


Man kan lade når og hvor man vil uten abonnement på forhånd.

olegregert

Jeg har mottatt nytt isa kort som er berørings kort. Kan det være et alternativ løsning som gir nye muligheter ?

Thomas Parsli

Sitat fra: TorT på tirsdag 02. desember 2014, klokken 17:28
Da jeg ikke tror de gir vekk noe som helst, men tjener penger på salget, så er mitt spørsmål; Hva koster en kortleser egentlig?

En betalingsautomat med kortleser som tåler å stå ute og er beskyttet mot hærverk koster fort 10-15.000,-. I tillegg kommer etableringskostnader,  faste avgifter og transaksjonsgebyrer.
Hvordan man fordeler kostnadene avhenger av volum, men det er klart at det koster.

Alternativet er forsåvidt betaling via mobil-app, men her er de initielle kostnadene enda større (mange hundre tusen). Bruker man en 3. parts løsning (app eller sms) sitter man ofte igjenn med mindre enn 2/3 av beløpet...

I løpet av 2015/2016 kommer nok Apple Pay til å snu opp ned på dette landskapet ;)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Rilum

Sitat fra: lettrus på tirsdag 02. desember 2014, klokken 18:20
Sitat fra: Rilum på tirsdag 02. desember 2014, klokken 17:55

Hvilken fordeler har bank kort utenom at det er en enkel men dyr løsning ?


Man kan lade når og hvor man vil uten abonnement på forhånd.

Vi må jo håpe på at man på sikt klarer seg med denne ene brikka, og at man får roaming avtale så det holder med et abonnement. Man betaler da etter bruk som f.eks med autopass.
Det kan vel ikke være et problem for noen, men mindre man vil lage et problem ut av det.

Jeg tror vi vil få tilgang til veldig mange flere ladeplasser med en sånn løsning.
F.eks på jobben har de etablert ladeplasser, man må der betale for å få nøkkel til å bruke disse. Kunne de bare meldt inn disse laderne i et felles system, så kunne de vært åpne for alle.
Samme vil jo gjelder for borettslag o.l.
Eller tenker man at de også skal ta kosten med å sette opp kortlesere ?

Disse er jo godt i gang => https://www.plugsurfing.com
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA