Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av adahl, onsdag 12. november 2014, klokken 07:33

« forrige - neste »

adahl


Ærede Model S-eiere!

Jeg er i kjøpsmodus om dagen, og jeg har bestemt meg for alle detaljer unntatt motoren.

Mener selv at jeg ikke trenger AWD, og det frister også med kortere leveringstid.
Kjører stort sett ved kysten på Østlandet, men det blir nok noen turer over fjellet om vinteren.

Spørsmålet til dere er:
Har dere hatt noen vesentlige problemer med fremkommelighet pga. RWD?
Jeg har hørt at noen har fått bakhjulene til å slippe ved regenerativ bremsing på glatt føre, men jeg tror vel det hører med til unntakene.


Er klar over at AWD skal ha noe lenger rekkevidde, og trolig vil gi bedre gjensalgspris, men det er ikke relevant for meg nå.


På forhånd takk for alle svar.




Sjøhyene

#1
MS`en min har bedre fremkommelighet enn noen annen 2wd bil jeg noen gang har kjørt. Så for all del, har du sjelden hatt bruk for AWD til nå så er RWD et godt valg sånn jeg ser det.

Eneste negative med AWD er vel at det koster ekstra, så er jo til syvende og sist et spørsmål om økonomi, som det meste annet ;)

Edit: En annen negativ ting med AWD er vel så vidt jeg vet at du får merkbart mindre oppbevaring i frunken. Ikke til å kimse av det, hvis du har familie/unger.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Anders Heibø

Det stemmer at det er mulig å få bakdekkene til å glippe ved regenerering. På mine Vredestein dekk måtte jeg over Haukeli i kolonne pga regn og -5 grader før jeg greide å fremprovosere det. (Normal regen modus) Rimelig speilblankt med andre ord... Og helt uten dramatikk  8)
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

frankofobia

Sitat fra: adahl på onsdag 12. november 2014, klokken 07:33

Ærede Model S-eiere!

Jeg er i kjøpsmodus om dagen, og jeg har bestemt meg for alle detaljer unntatt motoren.

Mener selv at jeg ikke trenger AWD, og det frister også med kortere leveringstid.
Kjører stort sett ved kysten på Østlandet, men det blir nok noen turer over fjellet om vinteren.

Spørsmålet til dere er:
Har dere hatt noen vesentlige problemer med fremkommelighet pga. RWD?
Jeg har hørt at noen har fått bakhjulene til å slippe ved regenerativ bremsing på glatt føre, men jeg tror vel det hører med til unntakene.


Er klar over at AWD skal ha noe lenger rekkevidde, og trolig vil gi bedre gjensalgspris, men det er ikke relevant for meg nå.


På forhånd takk for alle svar.

Det er en uskreven sannhet at ingen trenger AWD før de har eid en bil med AWD.
Model S RWD er helt knall på vinterføre, men men en 10 år gammel Golf med 4x4 er bedre opp bakken og raskere ut av lyskryss på vått føre(samme om du har TMS, M5 eller hva det måtte være av RWD biler)

Mange har meninger om hva som er best av AWD og RWD. Fysikktimene fra ungdomskolen gir elegant svaret på dette ;-)

Hvis du følger markedet på andre biler om dagen så er det en hard AWD konkurranse mellom de tyske bilmerkene, de gir praktisk talt AWD pakkene bort nesten "gratis". 

Bil er alltid en dårlig investering så da kan det være greit å ha mulig gjensalgsverdi i bakhodet.

Uansett, lykke til med bilkjøpet :-D
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

Twowheels

så så folkens.. bare innrøm at dere hadde ofret en arm for å få 4x4 selv om dere har 2 hjulstrekk selv. (ink meg)
_________

Trøndertesla

Her er en tråd med vintererfaringer fra ifjor.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10615.msg145196.html#msg145196

For min del så holder det med RWD. De utfordringene jeg hadde på litt slushy føre var i forhold til oppbremsing, og da hjelper det ikke med AWD uansett...
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Olatho

Skulle gjerne hatt awd, men tror neppe jeg hadde _trengt_  det. (Nice to have / need to have). Og foreløpig setter jeg mer pris på stort forgasjerom, med plass til barnevogn og annet stash, enn eventuelle ekstra tideler fra null til hundre.

Sjøhyene

Sitat fra: Twowheels på onsdag 12. november 2014, klokken 09:29
så så folkens.. bare innrøm at dere hadde ofret en arm for å få 4x4 selv om dere har 2 hjulstrekk selv. (ink meg)

kanskje ikke en arm, men hadde nok lett bladd opp de 30 tusen ekstra ;) Selv om jeg jo strengt tatt ikke trenger det.

Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

Sitat fra: Twowheels på onsdag 12. november 2014, klokken 09:29
så så folkens.. bare innrøm at dere hadde ofret en arm for å få 4x4 selv om dere har 2 hjulstrekk selv. (ink meg)
Egentlig ikke. Kona hadde sikkert satt pris på 4wd fordi det gir en ekstra trygghet. Men selv om jeg kunne kjørt fortere opp bakken utenfor huset med 4wd så kommer jeg alltid opp med rwd også. Passaten stod jeg fast med et par ganger, men Teslaen har bedre fremkommelighet enn Passaten. Den ene dagen med blank is og underkjølt regn hadde ikke 4wd hjulpet, for piggdekk skal jeg aldri ha på min Tesla.

Med pristillegg på 31.000, i tillegg til at jeg mister nødvendig bagasjeplass foran, gjør at jeg hadde bestilt rwd igjen i dag om jeg skulle kjøpt ny Model S.
Om noen år når frunken har mindre betydning, og økonomien bedre, ville jeg antakelig kjøpt 4wd.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Haldenser

Som jeg skrev i en annen tråd her gir 4wd en falsk trygghet for mange sjåfører. Det er dessverre slik at det er en overvekt av spreke biler som kommer inn til karroseriverkstedene vinterstid, og de fleste har 4wd (dette gjaldt iallefall iflg en bekjent som er oppretter for bla Audi)
Bilen blir ikke bedre en sjåføren, og man bør alltid tilpasse kjøring etter forholdene.
Når dette er sagt, og som er belyst i denne tråden, er RWD modellen veldig god på vinterføre og AWD er garantert bedre. Spørsmålet er om man faktisk trenger dette...
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

Anew

Sitat fra: frankofobia på onsdag 12. november 2014, klokken 09:25
Det er en uskreven sannhet at ingen trenger AWD før de har eid en bil med AWD.
Model S RWD er helt knall på vinterføre, men men en 10 år gammel Golf med 4x4 er bedre opp bakken og raskere ut av lyskryss på vått føre(samme om du har TMS, M5 eller hva det måtte være av RWD biler)
Jeg tillater meg en liten "meh" til det. Jeg har hatt 4x4 (2. gen RAV4 med konstant 50/50 fordeling av krefter). Savner det ikke litt en gang. Jeg har til og med den vanskelige kneika opp til hytta som alle bruker til å rettferdiggjøre 4x4, for ikke å snakke om en lei bakke i oppkjørselen hjemme, som gjerne er skøytebane i februar. Klarer begge helt strålende både med BMW og Tesla rwd.

Selvsagt vinner fysikken til slutt, så dette er bare et "meh". Mitt poeng er bare at sjansen for å komme i en situasjon der du genuint angrer på at du ikke valgte 4x4 er nokså liten. De eneste gangene jeg faktisk hadde glede av 4x4 var når jeg skulle trekke fwd biler ut av grøfta, siden de relativt ofte får alvorlige problemer i nevnte bakker.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Twowheels

hallo ! hvor fett er det ikke å cruise rundt med skikkelig 4x4 på vinterføre ?? hver igangkjøring av bilen blir morsom. Synes det er en helt annerledes opplevelse å kjøre med 4x4 på snøføre.

klart 95 % klarer seg uten. Men hvorfor skal man klare seg da man kan ha det.

ja prisen er 30 tusen. Men bilen koster over 550 tusen så det er ikke store forskjellen.   Dessuten hvis du har 4x4 kan du spare inn penger på vinterhjul.
_________

sigurdi

Er lengre rekevidde. (Ulik giring), fordelen med to mindre drivverk, (redundans, regenerering på fremhjul som er mine hoved poeng med AWD ikke fremkomlighet som eventuelt er bonus.
Elbil med lengre rekevidde i motorvei hastighet.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Chlangum

Sitat fra: Twowheels på onsdag 12. november 2014, klokken 09:29
så så folkens.. bare innrøm at dere hadde ofret en arm for å få 4x4 selv om dere har 2 hjulstrekk selv. (ink meg)


Åja, men det er ene og alene pga de ekstra kreftene man får med på kjøpet. 691 hester sparker godt. Hadde P85D hatt samme effekt som P85 hadde jeg ikke ofret ett eneste øre ekstra for AWD.

Hadde hele 8 passeringer over fjellet fordelt på Hemsedal, Filefjell og Hardangervidden sist vinter. Null problem og rekkeviddeangsten var framtredende kun en gang.

Men så var det worst-case scenario også.

Kollonnekjøring over Hemsedal. Ikke ladet fullt ved Aurland. 2,5 timer ventetid i kolonnekøen. Etter litt regning på rekkevidde blir avgjørelsen å kjøre over filefjell og videre til Gol superlader tatt. Kjører bak et vogntog hele veien oppover men ca 500 meter fra toppen står det 2 andre vogntog på kryss og tvers og sperrer hele veien. Kjører ned igjen og stiller meg i kolonnekøen til over Hemsedal.

Mener å huske att jeg hadde ca 10 km typical igjen ved annkomst Gol superlader. Egentlig en god margin men det så ikke så bra ut før man begynte på nedstigingen etter Hemsedal.

Ellers til strådstarter her kan jeg bare si: Gled deg til en skikkelig herlig langturs kjøremaskin. Både vinter og sommer.

Alle mine fjellpasseringer som jeg skryter av her har vært turer uten helt mål og mening men bare for turens del. Pluss litt harryhandel c",)
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

PerAsperaAdAstra

Model S med RWD er en svært god bil på vinterføre gitt at den har trekk kun på to hjul, så du skal ikke uroe deg for at du ikke kommer frem eller at du angrer på kjøpet.

Når det er sagt så koker det litt ned til hva man ønsker og hva man har av forventninger. Særlig med P85 er hjulspinn et stort problem når det er glatt og bløtt, og man får ikke plantet kreftene i bakken. På vinteren går det så som så fremover i kryss og bakker, da hjulspinn og antispinnsystemet gjør sitt. Dette er uovertruffent med firehjulsdrevne biler (med stor motor!), og det øker morofaktoren på glatt og vått føre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA