Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er nybil egentlig verdt de ekstra kostnadene?

Startet av duracell, onsdag 05. november 2014, klokken 15:24

« forrige - neste »

duracell

Hei godtfolk!

Har tidligere forhørt meg med dere her inne angående kjøp av Leaf. Nå nærmer prøvingshelgen seg og etter den vil vi måtte ta stilling til hvorvidt vi går for brukt eller splitter ny Leaf.

Har gått noen runder på nettet og sett på en del leafer der.
Jeg registrerer at 2012- og den "falske" 2013- modellen ligger ute for rundt 170-180,-
Helt nye 2014 Tekna er rundt 230,-

Så...Selve spørsmålet: Har Leaf`ene særegne problemstillinger som bruktbil som man bør være obs på?
Tenker litt på slitasje på batterier/reduksjon i rekkevidde osv.
Skal man slenge på 50 høvdinger for 2års ekstra garanti eller lurer jeg bare meg selv dersom jeg overbeviser meg om å kjøpe helt ny?
Man får jo en lengre rekkevidde (2012 vs ekte 2013) og lengre garanti, men er det virkelig verdt det? Verditapet på en ny Leaf vil jo være mye større enn en bil til 170,-

Gleder oss til prøvekjøring :)

DannyRS

Vi var på jakt etter en relativt lite brukt "ny" Leaf.

Vi endte opp med å kjøpe en helt ny bil fra forhandler, mye pga at omregavgift er på hele 13k..
En annen ting er jo at bilen var på lager  ;)

Hva tenker du om regnestykket ditt når du tar med dette?
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

BE

Det finnes ingen "falske" 2013 modeller. Den oppdaterte versjonen kom ikke før på sommeren 2013.

Det korte svaret på spørmålet ditt, "Er nybil egentlig verdt de ekstra kostnadene?", er Nei.

Leaf har vist seg å være en bil med særdeles lite feil og mangler. Det eneste jeg ville vært forsiktig med var å kjøpe en amerikanskimportert bil, da disse bl. annet ikke lar seg fjernstyre og det er null garanti på disse. Reklamasjoner via importører kan også være plundrete.

Jeg ville handlet en brukt Norsk eller europeisk bil i prisleiet 160-170 000,- Aller helst en Norsk bil, for denne er du nærmest garantert at batteriene har hatt en bra tilværelse med tanke på temperatur.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

mralfred

Sitat fra: BE på onsdag 05. november 2014, klokken 16:04
Det eneste jeg ville vært forsiktig med var å kjøpe en amerikanskimportert bil, da disse bl. annet ikke lar seg fjernstyre og det er null garanti på disse. Reklamasjoner via importører kan også være plundrete.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så stor skepsis til amerikanskimporterte Leaf. Jeg kjører i dag en amerikanskimportert 2013-modell (nye modellen) som kostet meg 190000 inkl 5 års garanti fra seriøs forhandler. Så lenge du setter deg inn i hva forskjellene er så synes jeg du skal ta med det i vurderingen.

Dette er jo iallefall et alternativ som prismessig ligger mellom å kjøpe "gammel" og "ny" modell i Norge, men som likevel gir deg mange av fordelene som kom i 2013.

Fallskjerm

Når det gjel us Leaf er det noe jeg aldri ville ha hatt.

Dette på grunn av følgende som er viktig for meg:

Garanti, mye bedre å levere bilen inn når det er noe feil. Det er vell ikke en bil jeg har hatt som det ikke har vært noen feil på i garantitiden.

Mulighet for radio, enn så lenge. Dab+ kommer snart. Kjører daglig i område med null null mulighet for 3G.

Mulighet for fjernstyring av varme og kjøling. Bruker dette daglig.

Ruteplanlegging via carwings siden (ble enda bedre etter siste oppdatering)

Oversikt over ladestasjoner i navien i bilen(brukt flere ganger)


Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
BMW IX 50 (solgte LC 150)for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

duracell

Sitat fra: BE på onsdag 05. november 2014, klokken 16:04
Det finnes ingen "falske" 2013 modeller. Den oppdaterte versjonen kom ikke før på sommeren 2013.

Det korte svaret på spørmålet ditt, "Er nybil egentlig verdt de ekstra kostnadene?", er Nei.

Leaf har vist seg å være en bil med særdeles lite feil og mangler. Det eneste jeg ville vært forsiktig med var å kjøpe en amerikanskimportert bil, da disse bl. annet ikke lar seg fjernstyre og det er null garanti på disse. Reklamasjoner via importører kan også være plundrete.

Jeg ville handlet en brukt Norsk eller europeisk bil i prisleiet 160-170 000,- Aller helst en Norsk bil, for denne er du nærmest garantert at batteriene har hatt en bra tilværelse med tanke på temperatur.

"Falsk" var kanskje litt dramatisk ja. Men tenkte på bilen som kom før sommeren 2013 ja.
Til poster ovenfor: For vår del så vil det utgjøre rundt 20 000,- i året mtp. resterende verditap, lånekostnader osv så det er et betydelig beløp. Men vi vil jo gjerne kunne kjøre bilen også.
Takker for tips, skal se mer på disse norske og europeiske bilene.
Forskjellen på en norsk bil og f.eks en dansk/tysk, er vel bare hvorvidt det er litt varme i rattet og varme rundt batteriet og sånt?

Mippen

Å kjøpe en pent brukt bil er ikke dårligere enn å kjøpe en helt ny. Men du må være obs på noen ting. Kjøper du privat må du betale dyr omregistrereing. Kjøper du fra parallell importør slipper du denne avgiften. Det er også verdt å sjekke tilbud for ofte kjører forhandlere tilbud på nye biler som er nesten identisk med prisene på en pent brukt bil. Du må også huske at utstyr koster. Prisen som står på nettet hos forhandler er som oftest uten for eksempel vinterhjul. Da må du enten kjøpe selv eller kjøpe hos forhandleren. Kjøper du privat brukt får du "ferdig" pakke. Så alt faller på hvor du får best pris. Hvis du finner en helt ny bil bare noen få tusen lapper mer enn en brukt ville jeg gått for en ny. Hvis du kan spare en del på å kjøpe brukt ville jeg valgt det. Husk at man ofte også får bedre avtaler og bedre garanti ved å kjøpe hos norsk forhandler.
Fremtiden er elektrisk.

Trafikkbestyrer

#7
Jeg også kikket etter pent brukt Leaf fra 2014, endte opp med helt ny Leaf, bare fordi at det skilte 20 000 på en helt ny å en brukt keaf du ikke viste hvordan var behandlet osv.....

Electric

Sitat fra: duracell på onsdag 05. november 2014, klokken 15:24
Hei godtfolk!

Har tidligere forhørt meg med dere her inne angående kjøp av Leaf. Nå nærmer prøvingshelgen seg og etter den vil vi måtte ta stilling til hvorvidt vi går for brukt eller splitter ny Leaf.

Har gått noen runder på nettet og sett på en del leafer der.
Jeg registrerer at 2012- og den "falske" 2013- modellen ligger ute for rundt 170-180,-
Helt nye 2014 Tekna er rundt 230,-

Så...Selve spørsmålet: Har Leaf`ene særegne problemstillinger som bruktbil som man bør være obs på?
Tenker litt på slitasje på batterier/reduksjon i rekkevidde osv.
Skal man slenge på 50 høvdinger for 2års ekstra garanti eller lurer jeg bare meg selv dersom jeg overbeviser meg om å kjøpe helt ny?
Man får jo en lengre rekkevidde (2012 vs ekte 2013) og lengre garanti, men er det virkelig verdt det? Verditapet på en ny Leaf vil jo være mye større enn en bil til 170,-

Gleder oss til prøvekjøring :)

Jeg ville gått for en brukt en som har noe garanti igjen. Det har vært relativt lite feil med disse bilene, og verdien av garantien blir lavere desto nærmere utløp den kommer. Det er vel også noen som gir garanti på USA-import, så det er jo også en mulighet. Jeg er enig i at hvorfor "kaste" bort 50 laks på ekstra på en bil som i prinsippet gjør og er det samme - uten at det er veldig store kvalitetsforskjeller i selve bilen. Det er vel trolig dette som gjør at biler som er noen år av Leafutgavene også "stopper" å falle på 150-160 ser det ut for. Smak og behag, og man får velge selv - hvis jeg skulle kjøpt bil nr 2 (for bykjøring) så hadde jeg tatt en brukt leaf og kjøpt diesel for 50 000 til langturbilen.

muggost

hallooo... er det ingen som tar hensyn til nybil-lukten her? Den alene er jo verdt 50.000... minst!  8)

Electric


kjbu

Er vinterdekk med i ny-prisen? Det kommer som oftest i tillegg på ny bil (12000kr) og er med bruktbilene. Og pluss på matter, skvettlapper etc. Nypris blir en del høyere enn listepris  ;)
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

tomrh

#12
Mye er jo allerede sagt. Men en fordel med brukt er at noen dyre servicekostnader allerede er tatt av merkeverksted. Klart bilene trenger service, men ikke til blodpris hos merkeverksteder og kanskje ikke så ofte som man plikter å gjøre mens den er innenfor garantitiden. Elbiler har et enkelt vedlikehold.

En bakdel er at dekkene allerede er slitt 1-2 sesonger, så det går kortere tid til man må kjøpe nye (men også kortere tid til man kan kjøpe bedre dekk uten å føle på at man kaster noen brukbare  ;) ).

"Gammel" Leaf har visst aluminiumsdører. Imo en stor fordel, for er det noe som begynner å ruste etter x antall år så er det dørene.

På den andre siden har gammel Leaf dårlige fjernlys, men kan forbedres ved å jorde dem (gjøres gratis på service hvis man insisterer på det) - se Fjernlys-tråden.

Vi er forøvrig veldig fornøyd med bruktkjøpet vårt av 2012 Leaf. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Bjoris

#13
Etter at jeg mistet den 12. streken på min US importerte Leaf så henger jeg meg på advarslene om å kjøpe fra USA.  Det er ikke noe vits å ta den sjansen, det er vel ingen som vet hva som skjer med vårt batteri nå fremover, men det som er sikkert er at kapasitetsreduksjonen ikke har stoppet som følge av at den kom på norsk jord og har levd ett særdelese forsiktig liv etter at den kom hit som 1 år gml og med bare 5000 km på telleren, nå er dette 1,5 år siden og i går mistet vi altså den 12. streken som sier ca 15% kap reduksjon såvidt jeg har forstått.

Vi klarer oss egentlig greit med 85% kapasitet, men det er klart at vårt batteri neppe vil holde så lenge som ett som ikke har blitt utsatt for så mye varme. Spørsmålet er jo hva som skjer videre med forsiktig bruk (80% lading)... og nesten ikke QC... Vi vil nok se 11 streker på norske biler også til slutt, men spørsmålet er når.. og spørsmålet er når jeg får 10 streker, det er jo en del i US som fikk dette ganske raskt, noen mistet vel både 3 og 4 barer også. Min ide om at reduksjonen i kapasitet ville stoppe opp og følge vanlige norske Leafer når batteri kom i kaldt klima vet jeg ikke helt om jeg tror på mer, men kunne vært meget interessant om noen har kunnskap om hva som skjer med ett batteri som har blitt en del redusert, vil reduksjonen gå jevnt nedover eller forsvinner "toppen" fortere eller er det slik at når det blir skikkelig redusert så går det fortere nedover? Antar ingen vet helt dette pt, det er vel der vi som prøvekaniner kommer inn!

Men jeg er ikke alene ser jeg, spørsmålet er om denne karen VET at bilen har redusert kapasitet eller ikke, den har iallefall samme "feil" som hos meg, bare 11 streker på batteriindikatoren, og ja, det er en US Leaf.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52762457&searchclickthrough=true


Daeedor

Sitat fra: bjoris på tirsdag 11. november 2014, klokken 08:23
Etter at jeg mistet den 12. streken på min US importerte Leaf så henger jeg meg på advarslene om å kjøpe fra USA.  Det er ikke noe vits å ta den sjansen, det er vel ingen som vet hva som skjer med vårt batteri nå fremover, men det som er sikkert er at kapasitetsreduksjonen ikke har stoppet som følge av at den kom på norsk jord og har levd ett særdelese forsiktig liv etter at den kom hit som 1 år gml og med bare 5000 km på telleren, nå er dette 1,5 år siden og i går mistet vi altså den 12. streken som sier ca 15% kap reduksjon såvidt jeg har forstått.

Vi klarer oss egentlig greit med 85% kapasitet, men det er klart at vårt batteri neppe vil holde så lenge som ett som ikke har blitt utsatt for så mye varme. Spørsmålet er jo hva som skjer videre med forsiktig bruk (80% lading)... og nesten ikke QC... Vi vil nok se 11 streker på norske biler også til slutt, men spørsmålet er når.. og spørsmålet er når jeg får 10 streker, det er jo en del i US som fikk dette ganske raskt, noen mistet vel både 3 og 4 barer også. Min ide om at reduksjonen i kapasitet ville stoppe opp og følge vanlige norske Leafer når batteri kom i kaldt klima vet jeg ikke helt om jeg tror på mer, men kunne vært meget interessant om noen har kunnskap om hva som skjer med ett batteri som har blitt en del redusert, vil reduksjonen gå jevnt nedover eller forsvinner "toppen" fortere eller er det slik at når det blir skikkelig redusert så går det fortere nedover? Antar ingen vet helt dette pt, det er vel der vi som prøvekaniner kommer inn!

Men jeg er ikke alene ser jeg, spørsmålet er om denne karen VET at bilen har redusert kapasitet eller ikke, den har iallefall samme "feil" som hos meg, bare 11 streker på batteriindikatoren, og ja, det er en US Leaf.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52762457&searchclickthrough=true

Det er høy temperatur over lengre tid som sliter mest.
Når det gjelder batteriteori på disse batteriene , så leser jeg at reduksjon i kapasitet er størst i begynnelsen , og at det deretter flater ut. ( Etter 10 år er det nesten ikke tap lenger.) Dessuten viser langtids test fra blant annet Japan at hurtiglading ikke er spesielt skadelig , så lenge temperaturen i batteripakken ikke blir for høy. ( Norge er et meget bra land i så måte). Når det gjelder lading opp til 100 % så er det heller ikke noe problem på sikt , så lenge bilen skal brukes i løpet av noen timer etterpå eller med en gang. Det man IKKE bør gjøre , er å lade fullt og la den bli stående slik over lengre tid. Det samme gjelder også forøvrig med lav kapasitet , under 20 % en kort stund gjør ingenting , men det er ikke bra å la den stå slik over tid. Lad opp når du kan ! Ved langtidsparkering bør batteriet være på mellom 50 % og 80 % ifølge det jeg kan finne på nettet.  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA