Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er nybil egentlig verdt de ekstra kostnadene?

Startet av duracell, onsdag 05. november 2014, klokken 15:24

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 11. november 2014, klokken 09:07
Ved langtidsparkering bør batteriet være på mellom 50 % og 80 % ifølge det jeg kan finne på nettet.  ;)

Sjekk hvilken batterikjemi som omtales, ofte trekkes det konklusjoner basert på en helt annen type batterikjemi...
Nissan også kjemi på 2015-modellen for at den skal tåle ekstem varme bedre, jeg vil anta også andre egenskaper er endet.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Daeedor

#16
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 11. november 2014, klokken 09:25
Sitat fra: Daeedor på tirsdag 11. november 2014, klokken 09:07
Ved langtidsparkering bør batteriet være på mellom 50 % og 80 % ifølge det jeg kan finne på nettet.  ;)

Sjekk hvilken batterikjemi som omtales, ofte trekkes det konklusjoner basert på en helt annen type batterikjemi...
Nissan også kjemi på 2015-modellen for at den skal tåle ekstem varme bedre, jeg vil anta også andre egenskaper er endet.

Thomas

Til Trådstarter : Beklager om vi nå fjerner oss helt fra din innledning - men det er litt relevant mht batterietype / slitasje da !  Ny batterikjemi som Thomas nevner , er selvsagt et meget godt poeng.

Fant noe her nå ( husker ikke i farten hvor jeg leste det andre ) - men det ser ihvertfall ut som de nevner 30- 50 %  her. Det er på engelsk , men gidder ikke å oversette.... : 
Lithium Ion


Moli Energy Lithium Ion Battery Storage:

Storage temperature range is -20 to 60° C. Recommended storage voltage range is 4.1 to 2.0 volts per cell. For prolonged storage periods, store discharged [i.e. 2.0 to 3.0 volts per cell] and at -20° to 25° C.
Panasonic Lithium Ion Battery Storage:

The batteries should be stored at room temperature, charged to about 30 to 50% of capacity. We recommend that the batteries be charged about once per year to prevent overdischarge.

PowerStream Note: Test data confirms that storage of lithium-ion batteries is best if the cell is partially discharged. In one test by Cadex Electronics ( http://www.buchmann.ca ) after 1 year storage at 25°C the non-recoverable capacity remaining is 96% when stored at 40% initial charge level, but only 80% if stored with 100% initial charge level. This effect is reduced at lower temperature and is a non-issue at 0°C. At higher temperatures the effect is much worse. Cadex's recommendations are to store below 15° C at 40% of full charge (3.5 volts per cell). Our experience is that with cells stored at room temperature for 3 years that the non-recoverable capacity did not decrease, so this is probably manufacturer dependent.

Link : http://www.powerstream.com/Storage.htm

tomrh

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 11. november 2014, klokken 12:37
In one test by Cadex Electronics ( http://www.buchmann.ca ) after 1 year storage at 25°C the non-recoverable capacity remaining is 96% when stored at 40% initial charge level, but only 80% if stored with 100% initial charge level. This effect is reduced at lower temperature and is a non-issue at 0°C.
Ergo kan man alltid lade til 100% i vinterhalvåret uten å bekymre seg. Som er bra, for da trenger man mer tilgjengelig kapasitet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Marius Engel


Sitat fra: tomrh på tirsdag 11. november 2014, klokken 12:48
Sitat fra: Daeedor på tirsdag 11. november 2014, klokken 12:37
In one test by Cadex Electronics ( http://www.buchmann.ca ) after 1 year storage at 25°C the non-recoverable capacity remaining is 96% when stored at 40% initial charge level, but only 80% if stored with 100% initial charge level. This effect is reduced at lower temperature and is a non-issue at 0°C.
Ergo kan man alltid lade til 100% i vinterhalvåret uten å bekymre seg. Som er bra, for da trenger man mer tilgjengelig kapasitet.

Gjelder dette for de soesifikke batterimodellene som står i Leaf 2014?

Thomas Parsli

Nissan sier 2015-modellen så jeg tviler på at det finnes 2014-modeller med oppgradert batterikjemi.
Endringen (i batterikjemi) er gjort for å unngå skader på batterier i ekstremt varme klima. Da snakker vi om ukesvis med 50-60 grader, ikke en Norsk sommer med 25-30 grader om dagen...

Lad bilen slik det passer ditt bruk, 80% om sommeren er ikke så dumt -hvis det passer ditt bruk.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Marius Engel

80% passer meg om vinteren også, men det kan bli litt lav SOC av og til.

Da er spørsmålet om den batterikjemien som sitter i dagens 2014 mod vil ha bedre av å bli ladet til over 80% enn å bli ladet ut under 20% når det er kaldere enn 0 grader ute.

I bruksanvisningen står der vel at når det er kaldere enn 10 grader ute anbefales 100% lading for det sliter mindre på batteri, men de har glemt å presisere i forhold til hva. Altså om de mener at det er bedre å lade til 100% når det er kaldt i forhold til 80% når det er kaldt. Eller om de mener at du ikke vil slite like mye på 100% lading når det er kaldt som når det er varmt, men allikevel anbefaler 80% lading når der er kaldt om dette er tilstrekkelig for deg.

Thomas Parsli

Jeg ville heller latt bilen stå med 100% en hel natt enn å kjøre den ned mot LBW, spesielt om vinteren.

Med lade-timer kan du f.eks lade fra 23:00 og nyte godt av et nyladet varmt batteri som øker rekkevidden om vinteren. Da er batteriet 100% ladet noen få timer i døgnet.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

HoeggenEL

Sitat fra: Trafikkbestyrer på onsdag 05. november 2014, klokken 19:55
Jeg også kikket etter pent brukt Leaf fra 2014, endte opp med helt ny Leaf, bare fordi at det skilte 20 000 på en helt ny å en brukt keaf du ikke viste hvordan var behandlet osv.....
Jeg valgte det samme.
Leaf'en er jo såpass rimelig at jeg for engangs skyld kunne unne meg en helt ny bil.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

Rio

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 23. november 2014, klokken 22:33
Jeg ville heller latt bilen stå med 100% en hel natt enn å kjøre den ned mot LBW, spesielt om vinteren.

Med lade-timer kan du f.eks lade fra 23:00 og nyte godt av et nyladet varmt batteri som øker rekkevidden om vinteren. Da er batteriet 100% ladet noen få timer i døgnet.

Thomas

Enig i det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

astroida

Beklager hvis jeg kupper tråden - men vi grubler også akkurat dette med nybil vs pent brukt. Dere som har kjent elbilmarkedet en stund: Hvordan pleier prisfallet på fjorårsmodeller og forfjorårsmodeller å være?

Boxfresh bil er ikke viktig, men vi vil gjerne ha en Leaf Acenta eller Tekna med varmepumpe. Altså ikke eldre enn fra juni 2013, hvis jeg har forstått det rett. Er det naturlig å anta at disse blir rimeligere når vi bikker 2015?  (Vi tenker norsk eller euro-importert.)

Thomas Parsli

De blir nok rimeligere både fordi de er "forrige versjon" -og fordi 2015-modellen har ny batterikjemi.
Men forhandler setter ikke ned prisen mye før han brenner inne med mange biler -så ikke forvent å spare så mye på å vente.

Bruktprisen på 2013-modeller eller eldre tror jeg ikke påvirkes nevneverdig av den nye modellen.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Daeedor

#26
Jeg tror bruktprisen vil ha et skille på "før / etter varmepumpe", fordi dette gir lavere forbruk store deler av året , samt at disse bilene heller ikke skiller seg mye fra den aller nyeste modellen.
2013 modellen skiller seg nok derfor litt i pris på ca juni , dvs de som ble produsert i England m/varmepumpe. Biler produsert i fjor kan være av 2 forskjellige generasjoner , og det vil nok kjøpere være klar over etterhvert ( og sikkert allerede....)

En 2013 modell kan altså være omtrent lik en 2012 modell , eller en 2014 modell ,avhengig av når på året , og hvor den er produsert.... Dette vil selvsagt innvirke på verdifall.

tomrh

Sitat fra: Daeedor på mandag 24. november 2014, klokken 14:30
Jeg tror bruktprisen vil ha et skille på "før / etter varmepumpe", fordi dette gir lavere forbruk store deler av året , samt at disse bilene heller ikke skiller seg mye fra den aller nyeste modellen.
Ja. Skillet går mest utover "gammel" 2013-mod, de som kjøper 2013 vil ha den nye med varmepumpe. Gammel 2013 må dermed selges med en rabatt som priser den bare såvidt over 2012-mod. Det å kjøpe høst 2012 kan derfor være en mye bedre kjøp enn vinter/vår 2013.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Marius Engel

#28
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 23. november 2014, klokken 22:33
Jeg ville heller latt bilen stå med 100% en hel natt enn å kjøre den ned mot LBW, spesielt om vinteren.

Med lade-timer kan du f.eks lade fra 23:00 og nyte godt av et nyladet varmt batteri som øker rekkevidden om vinteren. Da er batteriet 100% ladet noen få timer i døgnet.

Thomas

Skal jeg lade til 100% setter jeg ingen starttid, men sluttid kl 6:30, og 100% i timer, samt oppvarming via app, så er den klar og oppvarmet før jeg skal dra kl 07 (den beregner selv ladetid). Jeg setter også lang levetidsmodus (80%) på, for da kan jeg når som helst klattlade til 80% ved å deaktivere timer med knappen i bilen.

Det jeg fortsatt lurer på er hva som er mest skadelig rundt 5 grader eller kaldere, av å lade ofte til mer enn 80% eller under 20%. Ikke hva som er mest praktisk for andre.

emil

Sitat fra: Marius Engel på mandag 24. november 2014, klokken 17:34
Det jeg fortsatt lurer på er hva som er mest skadelig rundt 5 grader eller kaldere, av å lade ofte til mer enn 80% eller under 20%. Ikke hva som er mest praktisk for andre.

Uten at jeg skal påstå noen store kunnskaper om batterikjemien ville jeg tatt høy SOC i lave temperaturer og lav SOC i høye temperaturer.

Så f.eks 80% -> 10% på sommeren (>10 grader) og 100% -> 30% på vinteren (< 10 grader).

Uansett ser det jo ut til å være tilfeldig hvem som får redusert batterikapasitet og hvem som ikke får det uavhengig av bruk/misbruk.

Har selv ikke merket noen forskjeller i kapasitet på 27.000km og mye fulladinger (og gjerne stått fulladet 10-15t) gjennom et drøyt år. LeafSpy gir meg omtrent de samme verdiene nå som for et år siden, men så har bilen hatt et tap på 10% i kapasitet før jeg fikk den.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA