Drive unit failure

Startet av alex313, fredag 03. oktober 2014, klokken 09:55

« forrige - neste »

Bjoris

Noen som opplevere at klakkelyden kommer og går litt? Jeg tok en test i dag på min og kunne ikke få det frem, men jeg begynte å høre dette for ca 10.000 km siden. Jeg har vist det til Tesla som mente det knapt var hørbart, men i periode hører jeg det gjennom musikken, men som i dag hørtes det ikke i det hele tatt...

petersv


turfsurf

Sitat fra: bjoris på tirsdag 09. desember 2014, klokken 07:44
Noen som opplevere at klakkelyden kommer og går litt? Jeg tok en test i dag på min og kunne ikke få det frem, men jeg begynte å høre dette for ca 10.000 km siden. Jeg har vist det til Tesla som mente det knapt var hørbart, men i periode hører jeg det gjennom musikken, men som i dag hørtes det ikke i det hele tatt...

Hos meg var det konsekvent etter jeg hørte det første gang, men kun i lave hastigheter. Har vært bra siden jeg byttet sist onsdag.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

NegativeElectrode

Kan føret spille inn her? For å få klakk kreves en viss friksjon mot underlaget. Når det er snø/is vil ikke underlaget gi nok friksjon til å gi rykk i drivverket. Blir spekulasjon men hvis det stemmer vil det være mindre fare for havari på glatt føre.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

fonberg

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 09. desember 2014, klokken 10:00
Kan føret spille inn her? For å få klakk kreves en viss friksjon mot underlaget. Når det er snø/is vil ikke underlaget gi nok friksjon til å gi rykk i drivverket. Blir spekulasjon men hvis det stemmer vil det være mindre fare for havari på glatt føre.

Rimelig sikker på at friksjon mot underlaget og batteritemperatur spiller inn: Med høyere friksjon og batteri som holder optimal arbeidstemperatur får man full effekt fra motoren både forover og bakover (regen), noe som påfører drivverket mer belastning.

Sjøl har jeg bare litt antydning til "slakke" i drivverket (32500 km nå), men hvis det blir mer påtakelig kommer jeg til å sette regen til low.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Paul

når jeg spurte Tesla Service om klunkelyd i DU (en gang i Juli) - fikk svar at det er "helt normalt" og det er ingenting som kan gjøres med dette...

Hentet bilen fra service i går(smo ting som var fikset), og service advisor sa at "vi fant ut at din bil har klunkelyd i DU, og vi skal fikse det".

men i første omgang Tesla skall  "skifte shims på DU"..

er dette godt nok? kanskje jeg skulle få ny DU?

fikk servicetime om 1 uke.

FThorsen

Sitat fra: Paul på tirsdag 09. desember 2014, klokken 12:11
når jeg spurte Tesla Service om klunkelyd i DU (en gang i Juli) - fikk svar at det er "helt normalt" og det er ingenting som kan gjøres med dette...

Hentet bilen fra service i går(smo ting som var fikset), og service advisor sa at "vi fant ut at din bil har klunkelyd i DU, og vi skal fikse det".

men i første omgang Tesla skall  "skifte shims på DU"..

er dette godt nok? kanskje jeg skulle få ny DU?

fikk servicetime om 1 uke.

Jeg fikk bilen min rett før deg, og rapporterte om hvinelyd i våres/tidlig sommer som jeg fikk beskjed om at var normalt (de tok dog opptak av lyden og sendte den over dammen). Nå har jeg også fått litt slark, og nevnte dette for de på service da jeg skal ha bilen inn på årlig service nå på fredag. Da fikk jeg tilbakemelding om at de kommer til å bytte DU. Kan informere om hva de faktisk gjorde ila fredagen.
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

laumb


jazzwheel

Fikk ikke ny firmware på service i dag så noen andre må nesten bekrefte om det fortsatt går an å skru av TC med 2.x

Balrog

bzzzz-lyden rapporterte jeg til Tesla Drammen da den var inne for noe annet i sommer. Jeg lurte på om det var luftfjæringa som jobba ettersom den kom og forsvant. "Ingenting galt" fikk jeg vite. Tydelig at Tesla ikke kommuniserer spesielt godt til sine serviceverksteder. Kjører nå som om jeg har Toyota Prius for å utsette havari lengst mulig.

Jeg er fremdeles imponert over at ikke Tesla sender ut en melding til sine kunder av typen: Har du summelyd/klunking, kjør forsiktig og bilen holder sikkert lenge likevel, men gi oss beskjed, så vi kan kalle bilen inn for kontroll etterhvert. I stedet får jeg melding om at jeg kan kjøpe TMS med 4-hjulstrekk etc. somselvsagt er kjekt å vite.

Det jeg ikke kan forstå er at flere har fått ny DU og problemet dukker opp igjen kort tid etter. Det må jo bety at årsaken til problemet ikke er funnet/løst? Eller?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

turfsurf

Sitat fra: Balrog på onsdag 10. desember 2014, klokken 14:25
Det jeg ikke kan forstå er at flere har fått ny DU og problemet dukker opp igjen kort tid etter. Det må jo bety at årsaken til problemet ikke er funnet/løst? Eller?

Hvem har fått det? Jeg har sett en del som har skrevet at de fikk tilbake problemet etter bytte av DU, men ikke de som har byttet etter de startet i stor skala.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Batteritralla

Jeg byttet inn "klunk" drivverket mitt i et "summelyd i jevnt 90" drivverk.

Foreløbig bare til irritasjon, men det er utvikling i lyden.

Bilen blir lite brukt i vintermånedene, da er det dedikert Quattro bil som gjelder.

Faktisk mindre drivverk lyd, og mye mindre lyd fra hjulhusene i denne nå når det er strøsand på veiene.

Det er en 1996 modell....
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Muffinman

Byttet for andre gang i går etter å ha rapportert økende slakke kort tid etter første bytte samt antydninger til hvinelyd ved en viss hastighet og moderat pådrag eller regen. Ingen klunk eller klakk. Ble oppringt forrige uke og time ble avtalt. Den tredje driveuniten har innledningsvis mer slakk enn nummer to hadde når den var ny, og mye mer enn den originale. I tillegg har den en slags uling, nesten som en ugle når jeg ligger i 20-30 på balansepunktet mellom pådrag og regen. Ellers ganske stille. Mistenker nesten at driveunitene nå skal ha betydelig dødgang siden de to siste har dette, men så besluttet de jo å bytte for andre gang basert på min melding om dødgang. Tror ikke de engang prøvekjørte før de startet jobben i går, men serviceordren beskriver prøvekjøring etterpå uten ulyder.

Ikke så helt sikker på at man har kontroll på dette enda. Inntil videre nøyer jeg meg med å bruke bilen og ikke tenke mer på det.

i3_X5_116dA

Sitat fra: Batteritralla på onsdag 10. desember 2014, klokken 17:34
Jeg byttet inn "klunk" drivverket mitt i et "summelyd i jevnt 90" drivverk.
Foreløbig bare til irritasjon, men det er utvikling i lyden.

Øh ... har du byttet DU, kompis ... ?  :o

hgs

OT, men: Hyggelig å ha deg tilbake Muffinman  :)
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA