Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Mippen, mandag 25. august 2014, klokken 21:23

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 30. april 2017, klokken 23:48Det hadde vært fint å slippe girkasse, men to trinns er mye bedre enn atten trinns (6 x 3)!
Enig i det. Girkasse kan fungere fint sammen med elektrisk motor, men det er ikke like mye erfaringsgrunnlag som med fossilmotorer. Ser man f.eks på Tesla, så har de slitt en god del med det faste reduksjonsgiret, ettersom elmotorene er ekstremt sterke. De kan pøse på med maksmoment på millisekunder, der fossile motorer bruker lang tid på å bygge seg opp mot maksmoment. Dette krever mye av ett fast reduksjonsgir, og enda mer av en girkasse.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øystein16

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 01. mai 2017, klokken 00:14
Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 30. april 2017, klokken 23:48Det hadde vært fint å slippe girkasse, men to trinns er mye bedre enn atten trinns (6 x 3)!
Enig i det. Girkasse kan fungere fint sammen med elektrisk motor, men det er ikke like mye erfaringsgrunnlag som med fossilmotorer. Ser man f.eks på Tesla, så har de slitt en god del med det faste reduksjonsgiret, ettersom elmotorene er ekstremt sterke. De kan pøse på med maksmoment på millisekunder, der fossile motorer bruker lang tid på å bygge seg opp mot maksmoment. Dette krever mye av ett fast reduksjonsgir, og enda mer av en girkasse.
I vår hybride Golf er elmotor kobla til girkasse - tilsvarande gjeld Passat GTE og Audi A3 e-tron. e-Golf. GTE kan trekkja tilhengjar og kan ta med 1,6 tonn meir enn e-Golfen. (totalvekt 3575 kg mot 1980 kg - data for to bilar i vår familie). Eldrift og tilhengjar fungerare suvrent.

turfsurf

Nå er vel ikke momentet på elmotoren i GTE så veldig høyt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øystein16

#2253
Sitat fra: turfsurf på mandag 01. mai 2017, klokken 10:56
Nå er vel ikke momentet på elmotoren i GTE så veldig høyt.

Det er stort nok, og systemer kan skalerast opp og tilpassast større behov - som for lastebilar.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på mandag 01. mai 2017, klokken 10:56
Nå er vel ikke momentet på elmotoren i GTE så veldig høyt.

Riktig, men her er elmotoren koplet til en girkssse -> masse moment ut til drivhjul fra elmotor -> kan dra tung tilhenger!

doldis1

Sitat fra: TRM på søndag 30. april 2017, klokken 23:34
Nå har endelig media begynt å pirke litt i Hydrogensatsningen:
https://www.budstikka.no/hydrogen/hyop/bil/kjopere-av-hydrogenbiler-skulle-ikke-fa-vite-noe-om-at-offentlig-finansiert-satsing-var-pa-randen-av-konkurs/s/5-55-476828

H-leiren bør kaste inn håndkleet og ta ansvar snart, de 50 talls h-biler som er solgt så langt vil stå igjen
uten mulighet for å fylle drivstoff om noen få år... og eierne står igjen med verdiløse biler....Hvem dekker
deres tap for dette lureriet ?

Counterpointer

Sitat fra: doldis1 på mandag 01. mai 2017, klokken 14:26
Sitat fra: TRM på søndag 30. april 2017, klokken 23:34
Nå har endelig media begynt å pirke litt i Hydrogensatsningen:
https://www.budstikka.no/hydrogen/hyop/bil/kjopere-av-hydrogenbiler-skulle-ikke-fa-vite-noe-om-at-offentlig-finansiert-satsing-var-pa-randen-av-konkurs/s/5-55-476828

H-leiren bør kaste inn håndkleet og ta ansvar snart, de 50 talls h-biler som er solgt så langt vil stå igjen
uten mulighet for å fylle drivstoff om noen få år... og eierne står igjen med verdiløse biler....Hvem dekker
deres tap for dette lureriet ?
Tipper hydrogen kommer til å få omtrent like mye forståelse som diesel får nå fremover....

Knut Røe

Sitat fra: doldis1 på mandag 01. mai 2017, klokken 14:26
H-leiren bør kaste inn håndkleet og ta ansvar snart, de 50 talls h-biler som er solgt så langt vil stå igjen
uten mulighet for å fylle drivstoff om noen få år... og eierne står igjen med verdiløse biler....Hvem dekker
deres tap for dette lureriet ?
De får bare sette det på kontoen for en erfaring rikere.
Når de lar seg lure så grundig har de kun seg selv å takke.

Espen Hugaas Andersen

Hydrogenbilene bør være relativt enkle å bygge om til elbil. Vi får håpe de fleste vil få leve videre i en eller annen form.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

fredag

Sitat fra: doldis1 på mandag 01. mai 2017, klokken 14:26
Sitat fra: TRM på søndag 30. april 2017, klokken 23:34
Nå har endelig media begynt å pirke litt i Hydrogensatsningen:
https://www.budstikka.no/hydrogen/hyop/bil/kjopere-av-hydrogenbiler-skulle-ikke-fa-vite-noe-om-at-offentlig-finansiert-satsing-var-pa-randen-av-konkurs/s/5-55-476828

H-leiren bør kaste inn håndkleet og ta ansvar snart, de 50 talls h-biler som er solgt så langt vil stå igjen
uten mulighet for å fylle drivstoff om noen få år... og eierne står igjen med verdiløse biler....Hvem dekker
deres tap for dette lureriet ?

De fleste som kjøper hydrogenbiler er vel offentlige etater. De tar en kalkulert risiko for en god sak, og når den siste hydrogenfyllestasjonen stenger, så har de råd til tapet.

Privatpersoner som kjøper hydrogenbil tar en kjempestor økonomisk risiko. I beste fall kan bilen transporteres til et annet land der de fremdeles har fungerende hydrogenfyllestasjoner og selges der. Men dette er ikke et likvid marked. Å selge en hydrogenbil brukt er ikke som å selge en vanlig bil brukt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

AmocoCadiz

Sitat fra: TRM på søndag 30. april 2017, klokken 23:34
Nå har endelig media begynt å pirke litt i Hydrogensatsningen:
https://www.budstikka.no/hydrogen/hyop/bil/kjopere-av-hydrogenbiler-skulle-ikke-fa-vite-noe-om-at-offentlig-finansiert-satsing-var-pa-randen-av-konkurs/s/5-55-476828
Avslørende artikkel om spillet bak hydrogensatsingen i Norge.

mange tragiske gullkorn
"...Selv om antall hydrogenbiler skulle komme opp i tusen eller titusen, vil ikke hydrogenstasjonene være lønnsomme.....

....– Det er ikke penger å tjene på hydrogendrivstoff. Sånn som Statoil ser det, så vil ikke hydrogen på kort eller mellomlang sikt være et kommersielt produkt...

...– Og hva med nye stasjoner?
– Det har ikke vært behov for det. Vi har ventet på økning i hydrogenbilparken. I mellomtiden har det offentlige holdt liv i Hyop.
Bare til driften av selskapet har Ulf Hafseld fått utbetalt over rundt 50 millioner kroner fra stat, fylke og kommuner. Hva pengene er gått til? Forskning kanskje? I budsjettene ble det avsatt millionbeløp til «utredninger, studier»...."

Også Mazda og Toyota må ta en del ansvar siden de hardnakket har markedsført at hydrogenbilen er fremtiden.

Ferry

Jeg mener å ha lest at det finnes kun èn eneste hydrogenbil i privat eie i Norge. Er damen i Budstikka "den heldige"?

Elmo

HY-bil salget går så det suser det.

I følge offisielle OFV-tallene ble det registert 4 stk i april
http://www.ofvas.no/bilsalget-i-april/category733.html
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.26.4
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

AmocoCadiz

Sitat fra: Elmo på tirsdag 02. mai 2017, klokken 22:54
HY-bil salget går så det suser det.

I følge offisielle OFV-tallene ble det registert 4 stk i april
http://www.ofvas.no/bilsalget-i-april/category733.html
Men er det privatsalg,
eller er det institusjoner/etater som har altfor romslige budsjetter som må brukes opp?

doldis1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 01. mai 2017, klokken 15:20
Hydrogenbilene bør være relativt enkle å bygge om til elbil. Vi får håpe de fleste vil få leve videre i en eller annen form.

Nei, ombygging av HY til EL er kun skrivebordsteori og kommer nok ikke til å skje i det virkelige liv.
Det vil ikke være mulig hverken med tanke på offentlige godkjenninger, tekniske løsninger eller garantier.
Antallet H-biler er alt,alt for lite til å gjøre det lønnsomt ..

SitatHY-bil salget går så det suser det.

Kan susingen skyldes at hydrogenet lekker ut av H-bobla ?  :o  ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA