Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Mippen, mandag 25. august 2014, klokken 21:23

« forrige - neste »

Mippen

I løpet av høsten 2015 kommer den første hydrogen stasjonen for hydrogenbiler til Bergen. Den skal ha en fylle kapasitet opp til 500 elbiler, som er mer enn de eksisterende på østlandet. Toyota skal også lansere en hydrogenbil i japan til under 450.000kr.

Hyundai har alt hatt hydrogenbilar på markedet, men vil starte storproduksjon med konkurransedyktige priser de neste årene. Nissan, Daimler og Ford vil starte masseproduksjon innen 2017.

Holdningen er å få på plass infrastruktur før bilene kommer i butikken. Det høres jo bra ut eller?

"Fordelen med hydrogenbilane er at rekkjevidda er stor, meir enn 500 kilometer, samtidig som at tanken kan fyllast opp på få minutt...

...Taxinæringa kan ikkje bruke elbilar på grunn av den lange ladetida, men hydrogenteknologien er veldig godt eigna for dei. Også kommunale etatar vil ha stor nytte av hydrogenbilar."

"At hydrogenbilane kjem, det er me heilt sikre på. Det vil kome bilar til den norske marknaden med konkurransedyktige prisar om ikkje mange år. Det er ikkje snakk om hydrogen eller elbilar, det er snakk om hydrogen og elbilar.


Her snakker vi skikkelig hybridbil =) Hva mener dere, vil de utklasse elbiler eller leve side om side? Eller vil det rakne før det?

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/No-kjem-hydrogenbilane-3183633.html

Fremtiden er elektrisk.

svimtapp

Noen som vet hvor mange biler denne fyllestasjonen kan håndtere samtidig? En slik fylling tar vel fort mellom 5-15 minutt vil jeg tro og da er det jo antall fyllinger i timen som blir dimensjonerende. 12,7 MNOK i prosjektkost er jo heller ikke småpenger.

Olatho

Nå kjører det jo diverse Tesla-taxier rundt i landet, så akkurat det poenget er ikke verdens beste.
Men de bør ha på plass mer enn et par hydrogenstasjoner i Norge før dette er et realistisk alternativ.
Så lenge "alle" kan lade elbil hjemme, og utbygging av hurtig- og superladere skjer i dagens tempo, samtidig som batteriteknologien blir stadig bedre, så er min personlige spådom at ren eldrift vil være nok for de aller, aller fleste, og at eventuelle hybridløsninger eller rekkeviddeforlengere bare vil være for spesielt interesserte lenge før hydrogeninfrastruktruren er på plass i nødvendig omfang til å være et realistisk alternativ.

Mippen

Sitat fra: Olatho på mandag 25. august 2014, klokken 21:50
Nå kjører det jo diverse Tesla-taxier rundt i landet, så akkurat det poenget er ikke verdens beste.
Men de bør ha på plass mer enn et par hydrogenstasjoner i Norge før dette er et realistisk alternativ.
Så lenge "alle" kan lade elbil hjemme, og utbygging av hurtig- og superladere skjer i dagens tempo, samtidig som batteriteknologien blir stadig bedre, så er min personlige spådom at ren eldrift vil være nok for de aller, aller fleste, og at eventuelle hybridløsninger eller rekkeviddeforlengere bare vil være for spesielt interesserte lenge før hydrogeninfrastruktruren er på plass i nødvendig omfang til å være et realistisk alternativ.


Er det noen som ver hvordan Tesla taxiene løser de praktiske problemene som lading? En taxi kjører lett mer enn 500 km i løpet av en arbeidsdag og bilen må da sannsynligvis lades i løpet av dagen. Eller kjører de bare småturer i byen?
Fremtiden er elektrisk.

Olatho

" På vanlige dager holder bilens rekkevidde i bøtter og spann siden gjennomsnittlig daglig kjørelengde hos en drosje i Oslo ligger på mellom 15 og 25 mil. Det klarer Teslaen lett. "
http://m.dinside.no/928032/trond-har-verdens-forste-tesla-taxi

Elbil fundamentalist

En taxi kjører vanligvis ikke mer en 200-300 km på ett skift.
holder i bøtter og spann med en Tesla.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Mippen

Ok, da fikk vi oppklart det med tesla. :) Men er det et marked for hydrogenbiler? En ting er ideen, det andre er om markedet vil ha den.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: Mippen på mandag 25. august 2014, klokken 23:10
Ok, da fikk vi oppklart det med tesla. :) Men er det et marked for hydrogenbiler? En ting er ideen, det andre er om markedet vil ha den.

Jeg ønsker ikke å sitte på en hydrogenbombe og ihvertfall ikke en som er noen år gammel. På en batterielektrisk bil er service simpelt og ikke-eksisterende sammenlignet med fossilbil, for hydrogen vil jeg tro det er motsatt. Kanskje det er derfor bilbransjen fortsatt satser så mye på hydrogenbilene for å fortsatt kunne håve inn på service etterpå.

Mippen

Sitat fra: emil på mandag 25. august 2014, klokken 23:26
Sitat fra: Mippen på mandag 25. august 2014, klokken 23:10
Ok, da fikk vi oppklart det med tesla. :) Men er det et marked for hydrogenbiler? En ting er ideen, det andre er om markedet vil ha den.

Jeg ønsker ikke å sitte på en hydrogenbombe og ihvertfall ikke en som er noen år gammel. På en batterielektrisk bil er service simpelt og ikke-eksisterende sammenlignet med fossilbil, for hydrogen vil jeg tro det er motsatt. Kanskje det er derfor bilbransjen fortsatt satser så mye på hydrogenbilene for å fortsatt kunne håve inn på service etterpå.


Jeg vet ikke så mye om driftsikkerheten på hydrogen da jeg ikke har satt meg godt nok inn i det ennå. Husker når vi fikk de klassiske elbilene så var det fæla debatter angående sikkerheten med de. Folk snakket om hva som skjer i en krasj, om man ble grillet dersom man havnet i vannet osv... Tror dere ikke at dette er ting som har blitt testet ut på hydrogenbiler også?
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

På lørdag var det 8 år siden den første hydrogenstasjonen ble åpnet i Norge.
Skal hydrogenbilen få fotfeste de neste 8 årene bør utbyggingen av fyllestasjoner gå noe fortere.

I 2006 var daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete ganske upbeat mht. hydrogenbilens framtid i Norge. Jeg regner med frp-erne Siv Jensen og Ketil Solvik Olsen kommer til å lansere en rekke slagkraftige incentiver for å få fart på hydrogenbilsalget i løpet av denne høsten.
Eller kanskje vet jeg ikke hva jeg snakker om.

arnkl

#10
Eg skreiv eit svar til ein debatant i kommentarfeltet som meinte at hydrogenbilar trengs i tilleg til ellbilar for å erstatte fossilbilane. Postar det her også:

---
No har eg køyrt elbil i eit halvt år, og vil våge å kome med påstanden: Hydrogenbilar har dei færraste trong for. Sjølv dagens langdistanseelbil (Model S) kan fult ut erstatte fossilbilen for dei aller fleste. Vi har i sommar køyrt rundt i omtrent heile Sør-Noreg utan nokon form for rekkjeviddeangst. Vi lada biler der vi overnatta og på superladarar når vi hadde lange dagsetappar. Vi var 6 personar, med ein god del bagasje. Og det kjem fleire langdistanseelbilar. Tesla kjem med Model X neste år og Audi har også varsla ein tilsvarande bil nokre år fram i tid. Ein kan også vente seg endå bedre rekkevidde og billigare batteri i nær framtid.

Kvifor ikkje også satse på hydrogenbilar? Rett og slett fordi ein då sprer ressursane tynt ut på fleire konkurrerande teknologiar, i staden for å satse kraftig på ein. Til dømes kostar hydrogenstasjonen på Danmarksplass 12,7 millionar kroner, der eg reknar med at det meste er offentlege tilskot. Til samanlikning brukar Transnova 23 millionar i tilskot til 40 (førti!!) nye ladestasjonar for elbil. Om dei 12 millionane til 1 (ein) hydrogenstasjon hadde gått til å støtte hurtigladarar så hadde vi fått 20 ekstra. Det ville vore eit mykje større bidrag til å auke fornybardelen av den norske bilparken.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Malawi

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 25. august 2014, klokken 22:52
En taxi kjører vanligvis ikke mer en 200-300 km på ett skift.
holder i bøtter og spann med en Tesla.

Stikkordet her er ett skift, på dagtid, i ukedagene.
Ladingen tar noen timer, så det er ikke mulig å bruke dem så mye mere enn ett skift i døgnet. Når du ser en Tesla som drosje, kan du være ganske sikker på at det er eieren av bilen som kjører, og at den ikke kjører noe særlig på natten i helgene.

Ladbare hydrogenbiler med god rekkevidde på batterier og hydrogen for rekkevidde kan være et godt alternativ, siden det betyr at man ikke må lade i mange timer hver dag. De fleste drosjer står noen timer på natten i ukedagene og på dagen i helgene, så de ville gått hovedsaklig på strøm. Man hadde da sluppet rekkeviddeangsten som er langt mere fremtredent hos drosjesjåfører som ikke vet hvor de skal neste tur, enn hos privatpersoner som kan planlegge mere.

arnkl

Sitat fra: Malawi på tirsdag 26. august 2014, klokken 00:38
Stikkordet her er ett skift, på dagtid, i ukedagene.
Ladingen tar noen timer, så det er ikke mulig å bruke dem så mye mere enn ett skift i døgnet. Når du ser en Tesla som drosje, kan du være ganske sikker på at det er eieren av bilen som kjører, og at den ikke kjører noe særlig på natten i helgene.

22 kW ladarar (som kostar nokre få tusen) på drosjehaldeplassane hadde løyst mykje. Då kunne dei lada mens dei venta på neste tur, og alltid ha god rekkevidde.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Rio

Sitat fra: Mippen på mandag 25. august 2014, klokken 23:10
Ok, da fikk vi oppklart det med tesla. :) Men er det et marked for hydrogenbiler? En ting er ideen, det andre er om markedet vil ha den.

Jeg tror det er få som har tenkt gjennom hvor komplisert dette faktisk er - man må produsere hydrogenet (som krever enten masse strøm, eller gass), man må komprimere det (krever energi), man må overføre det til tankbiler, transportere noe som er eksplosivt, og man må overføre det til tanker på fyllestasjonen. Så må det måles opp og overføres til en hydrogenbil, under det jeg leste var 700 ganger atmosfærisk trykk. Det er så høyt trykk at hydrogen vil lekke gjennom stålveggene i beholderen.

Det sier seg selv at dette blir meget dyrt og overkomplisert, når man regner med at man innen få år vil ha batterier gode nok til lengre bilturer samt et godt hurtigladenett.

Der det kan være bruk for hydrogen kan være tungtransport. Personbiler er billigst og enklest med batterier.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Helge

Hydrogenlekkasje fra en hydrogenbil i en parkeringskjeller..... knallgass.... og det er vel flere enn meg som har opplevd statisk elektrisitet/gnist når man går ut/inn av enkelte biler med ugunstig setetrekk i forhold til klærne man har på?  :-\
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA