Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Mippen, mandag 25. august 2014, klokken 21:23

« forrige - neste »

Porsgrunn

#1170
Helt klart.

Allikevel mener jeg at fleksibiliteten det kan gi systemet vil hjelpe også på behovet for lagret kraft om vinteren.

Det kan redusere forbrukstoppene slik at maks kapasiteten ikke trenger å bli så stor. Det kan også sørge for at tilfeldig overskuddskraft ikke blir noe vanlig problem, men utnyttes maksimalt.

Det med å koble ut eller utvikle mer dynamiske løsninger for kraftkrevende industri er også et interessant poeng. Fikk vi dette til å fungere hadde vi backupplanen klar for de ekstreme kuldeperiodene også.

TKL

Nå synes jeg tråden kommer litt "off track" igjen. Hei kos, Espen, Porsgrunn, Rio og alle dere andre som har jobbet iherdig i denne tråden ut over høsten. Her er tre godbiter om BEV og FCV som jeg kom over i julehelgen. Det er god lesning, sikkert en bra avveksling fra menigsutvekslingen her på tråden. Og de bringer diskusjonen tilbake til trådens overeskrift:
http://thinkprogress.org/climate/2015/04/08/3643876/tesla-toyota-hydrogen-fuel-cell-cars/
http://thinkprogress.org/climate/2014/08/13/3467289/tesla-toyota-hydrogen-car/
http://thinkprogress.org/climate/2014/08/25/3470965/toyota-tesla-electric-vehicles-hydrogen-cars/

Joe Romm er en kjent skribent innenfor miljø og klimaområdet i USA. Blant enkelte i oljebransjen der er han nok ansett for å være venstrevridd. Det er ikke sikkert han ville få samme merkelapp her i landet. Artiklene virker vel underbygget, og har en del interessante grafiske presentasjoner. Spesielt er figuren som viser prisutvikling for lithium-batterier i artikkel nr 2 interssant.
S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017
Zoe ZE50 levert mai 2020

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Dette var interessang lesning - ikke det at det var så mye nytt , men en vesentlig opservasjon i artiklene som flere av tråd skriverne har en motforestilling mot. Nemlig det vesentlige i alle tre tekstene  - det er kun TESLA som er  et alternativ - de andre elbilløsningene er faktisk ikke nevnt i det hele tatt og er vel ikke på markedet - ja over 10 mil realitet på denne årstiden er det kun tesla som står igjen.

Så ja frem mot 2020 vil vi se noen som hevder 40 mil etter dagens målestandar vil si ved 90 % lading og minus 10 C - under 20 mil - Og det er fremtiden frem mot 2020 - og tesla bygger giga fabrikk for store batteripakker - menst de andre fikler med 50 kwh pakker så snakker tesla om 100kwh pakker - så ja den artikkelen var interessang - uten at den derav har avklart noe som helst om problemet energibærere - kun det økonomiske ved saken.

kos

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 29. desember 2015, klokken 00:27
Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 29. desember 2015, klokken 00:14@Espen Hugaas Andersen

Det ligger også et enormt potensiale i å gjøre nettet og bruken av det smartere. Store deler av kraft bruken kan flyttes mange timer og enkelte ting dager etter behov.
Jeg nevnte ikke forbrukssiden fordi jeg så bort ifra variasjonene over døgnet. ;) (Helt klart vil batterier og varmelagre kunne løse dette helt greit.)

Det er i ganske liten grad man kan tilpasse forbruket til produksjonen over året med smarte løsninger. Man er fort over på etterisolering, o.l. som de billigste tiltakene. Men en måte kan være å produsere f.eks aluminium på tiden av året der det er for mye strøm, og så slå av smelteverkene når det er lite strøm. F.eks 6 mnd på, 6 mnd av. I forhold til balansering av strømforbruket vil dette kunne være like bra som hydrogenproduksjon, og det er mer sikkert at det er etterspørsel etter aluminium kontra hydrogen. I forhold til produksjonsutstyr er jeg ikke sikker på hva som kan sluke unna mest effekt til lavest kostnad, men jeg tror ikke det er en enorm forskjell.

Foruten rene gammel Leninisme og Stalinisme har råd til å stenge et aliminiums verk i 6 mnd.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kos på tirsdag 29. desember 2015, klokken 12:27Foruten rene gammel Leninisme og Stalinisme har råd til å stenge et aliminiums verk i 6 mnd.
Men man har råd til å stenge ned et hydrogenelektrolyseanlegg i 6 måneder per år? (Eller lignende.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kos

Det er vel ingen som har råd til noe slikt - heller ikke med hydrogen - eller strømper for den del- det er vel ingen vettug investor som tenker i de banene.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kos på tirsdag 29. desember 2015, klokken 12:37Det er vel ingen som har råd til noe slikt - heller ikke med hydrogen - eller strømper for den del- det er vel ingen vettug investor som tenker i de banene.
OK, da sier du egentlig at hydrogen ikke kommer til å brukt til balansering av sesongvariasjoner i strømproduksjon. Så hvorfor hydrogen?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kos

Nei - fordi at hydrogen i mangen tilfeller er et problem ved annen produksjon - faktisk et biprodukt på lik linje med søppel. - samtidig er produksjon av hydrogen noe som man ikke kan balansere ved å stenge annen produksjon - som aluminium - tar litt lengre tid å stenge ned en allerede invistering. - hydrogen produksjon vil aldri bli lønnsom uten at man har en vesentlig produksjon av elektrisk kraft som ikke kan nyttes til noe annet. i prinsippet så godt som gratis. Det er energibærerens hydrogens svakeste side som er godt belyst i denne tråden.

stefse

Hvor fort kan man rampe en hydrogenelektrolysator? Hvis man kan slå dette av og på i løpet av sekunder kan det være noe å hente både på primær og sekundær regulering. Slik sett bør anlegget legges ved et solkraftverk. Men da snakker vi mer å utføre påkrevd lastbalansering, enn en ren industriell investering for å selge Hydrogen.

Har man først tatt bryet med å lage H i stor skala bør den benyttes der det ikke er tilgang på strøm fra grid'en.  Slik sett kunne man produsert H med overskuddskraft og sendt den til Svalbard for å bruke den i kraftproduksjon der. Da hadde Norge fått 100% ren strøm.
Det kan bli et marked for slik fjerntransport om det blir svært dyrt å brenne fossile brennstoff, eller i spesielt ømfindtelige områder.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Griffel

#1180
Sitat fra: stefse på tirsdag 29. desember 2015, klokken 13:56
Hvor fort kan man rampe en hydrogenelektrolysator? Hvis man kan slå dette av og på i løpet av sekunder kan det være noe å hente både på primær og sekundær regulering.
Dobles/Halveres på noen mS.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Spetalen og de andre kjendisinvestorene har hypet opp NEL ASA, med en foreløpig årsavkastning på over 345 prosent. At aksjen sto for 17,3% av dagens totalomsetning sier ganske mye.

En av disse bjellesauene casher inn for å ta gevinst nå. Sikkert smart.

http://e24.no/boers-og-finans/nel-asa/casher-inn-i-aarets-boersrakett/23586793

http://www.hegnar.no/bors/artikkel576477.ece

NEL ASA er en aksjeboblefabrikk. Det er underordnet hva det firmaet egentlig gjør, de kunne like gjerne solgt tulipaner. Spetalen og andre bjellesauer snakker opp aksjen, og de som kommer sist inn betaler.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)


Beckern

Sitat fra: kos på tirsdag 29. desember 2015, klokken 12:24
Dette var interessang lesning - ikke det at det var så mye nytt , men en vesentlig opservasjon i artiklene som flere av tråd skriverne har en motforestilling mot. Nemlig det vesentlige i alle tre tekstene  - det er kun TESLA som er  et alternativ - de andre elbilløsningene er faktisk ikke nevnt i det hele tatt og er vel ikke på markedet - ja over 10 mil realitet på denne årstiden er det kun tesla som står igjen.

Så ja frem mot 2020 vil vi se noen som hevder 40 mil etter dagens målestandar vil si ved 90 % lading og minus 10 C - under 20 mil - Og det er fremtiden frem mot 2020 - og tesla bygger giga fabrikk for store batteripakker - menst de andre fikler med 50 kwh pakker så snakker tesla om 100kwh pakker - så ja den artikkelen var interessang - uten at den derav har avklart noe som helst om problemet energibærere - kun det økonomiske ved saken.

Jeg antar at du refererer til noe annet enn Joe Romm sine artikler som TKL linket til?
De handler jo tross alt om alt annet enn Tesla.

kos

Joda - men det forandrer ingen ting - er det noen seriøse produsenter som er på vei mot noe som ligner en tesla ? Som er eller kommer i produksjon - med muligheter for å bestille ?

Minner om min gamle skole lærer som sa; du kan ønske i den ene neven og så kan du drite i den andre ( vulgært) og så kan du se hva du har mest av.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA