Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Mippen, mandag 25. august 2014, klokken 21:23

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 21. august 2015, klokken 08:48
En gruppe forskere (tar alltid det ordet med en klype salt) har kommet frem til at fuelcell er et dårlig alternativ. Hydrogen produsert på EU-miks er ingen god ide.
http://www.hvilkenbil.dk/brintbilen-forurener-som-en-benzin-sportsvogn/

Det er vel forsåvidt det de fleste her inne mener. inntill man har en solid overskuddskapasitet på fornybar energi gir ikke hydrogen mening i et klimaperspektiv.
Hva slags "forskning" er dette basert på? Samme artikkel viser at også elbil kommer dårligere ut klimamessig enn tilsvarende bensinbil.  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

NegativeElectrode

Sitat fra: tomrh på fredag 21. august 2015, klokken 09:14
Hva slags "forskning" er dette basert på? Samme artikkel viser at også elbil kommer dårligere ut klimamessig enn tilsvarende bensinbil.  ::)

Ja, ikke veldig grundig forskning dette. Tipper det også her ikke er medregnet well to wheel for bensinbilen. Men uansett så peker det på at hydrogen er et dårlig alternativ for fremtiden, ihvertfall inntil man har funnet en fornybar energikilde med overflod av kapasitet.

Jeg håper Tesla gir utslippstall for sin produksjon når batterifabrikken er i drift, siden foredling av råvarene til et batteri da i prinsippet blir utslippsfri.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

NegativeElectrode

Bakken er litt brattere for etablering av infrastruktur ja:
Hydrogen Fueling Station Reliability: 'An Issue For Some Time' To Come
http://www.greencarreports.com/news/1099738_hydrogen-fueling-station-reliability-an-issue-for-some-time-to-come
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

NegativeElectrode

Sitat fra: nime01 på onsdag 26. august 2015, klokken 16:04
Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 26. august 2015, klokken 15:56
Bakken er litt brattere for etablering av infrastruktur ja:
Hydrogen Fueling Station Reliability: 'An Issue For Some Time' To Come
http://www.greencarreports.com/news/1099738_hydrogen-fueling-station-reliability-an-issue-for-some-time-to-come
En artig setning midt i artikkelen:
SitatThe 2016 Toyota Mirai will also include three year or $15,000 of free hydrogen
$5000 i året for å fylle en hydrogenbil???

Det er ikke spesielt konkurransedyktig nei. Om elbilen har hatt en trang fødsel, vil nok det nok ikke bli noe bedre for fuelcell. Selv om noe av kostnader sikkert er investering- og faste kostnader som vil fordeles på flere om det er flere som fyller, vil kostnadene med hydrogenproduksjon ikke gå mye ned.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

eivhelle

Det er ingen tvil om at det er noe helt annet å fylle hydrogen enn det er å fylle fossilt drivstoff, selv om  man ønsker å sammenligne de to tingene.

En annen ting er kapasiteten til en stasjon av denne typen. Det står at de har gjennomført 600 fyllinger i løpet av et år og kjører anlegget på 15% kapasitet. I så fall vil man kunne gjøre 4000 fyllinger i løpet av et år når anlegget går med 100% kapasitet. Det tilsvarer ca. 11 fyllinger om dagen. Og regner man med at en fylling holder 500 km, og gjennomsnittlig kjørelengde er 15000 km, vil man trenge å fylle 30 ganger i året. En stasjon av denne typen vil da være i stand til å betjene 4000/30 = 133 biler.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: eivhelle på onsdag 26. august 2015, klokken 19:01
Det er ingen tvil om at det er noe helt annet å fylle hydrogen enn det er å fylle fossilt drivstoff, selv om  man ønsker å sammenligne de to tingene.

En annen ting er kapasiteten til en stasjon av denne typen. Det står at de har gjennomført 600 fyllinger i løpet av et år og kjører anlegget på 15% kapasitet. I så fall vil man kunne gjøre 4000 fyllinger i løpet av et år når anlegget går med 100% kapasitet. Det tilsvarer ca. 11 fyllinger om dagen. Og regner man med at en fylling holder 500 km, og gjennomsnittlig kjørelengde er 15000 km, vil man trenge å fylle 30 ganger i året. En stasjon av denne typen vil da være i stand til å betjene 4000/30 = 133 biler.
Ja, og om man trekker dette enda ett skritt videre, så vil man da i 2020, når man har 75 stk hydrogenfyllestasjoner, kunne støtte ca 10.000 stk hydrogenbiler.

(Dette antar at de andre stasjonene ikke blir større, noe de trolig blir, men det sier litt.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Porsgrunn


kos

Sitat fra: Porsgrunn på torsdag 03. september 2015, klokken 22:54
Toyota Mirai kommer med holdbarhets dato. Kan ikke fylle hydrogen etter 2029.

http://insideevs.com/2016-toyota-mirai-refuel-2029/

første bilen i verden med datostempling for Best før ? Og det er fortsatt noen som ønsker hydrogen velkommen ?

MagnusT

Tror dere virkelig på dette? Datoen er nok mer en dato for ny godkjenning av tanken, det samme står på lokket til Daimlers F-cell og har ikke noe med "utløpsdato" på bilen å gjøre. (Jeg synes dessuten at 15 år er ganske lang levetid på en bil)

Espen Hugaas Andersen

#596
15 år er ikke forferdelig, men snittalderen ved vraking i norge er 18-19 år, så det vil i så fall være snakk om en noe lavere levetid enn fossilbilene. Dette er nok ikke et veldig stort problem, etter 15 år har vel verdien sunket til noen få tusen på en tilsvarende fossilbil, og det er denne verdien man faktisk taper.

Men dette er helt klart en påminnelse om at hydrogen er på ingen måte det samme som bensin og diesel. Å håndtere hydrogen stiller store krav til utstyret, så det vil være nødvendig med regelmessig resertifisering og vedlikehold av systemet. Det vil være mye vanskeligere å hoppe over en service. Det ville ikke overraske meg om bilen da vil ved første anledning bli avskiltet og tømt for hydrogen, og fører anmeldt. Vi må bare vente på at reglene når igjen utviklingen av hydrogenbilene. (Men disse reglene vil vi trolig aldri se noe til, ettersom det er lite trolig at vi får et større antall hydrogenbiler på veiene.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Lokführer

Mon tro hvor mye bulking en hydrogenbil tåler før rørsystemet må sees over, trykktestes. Hvor mye skal til før bilen kondemneres?
Med de vibrasjonene som vanlig kjøring skaper, så bør det være drepen for et slikt opplegg.
Fins det noen form for overvåkingssystem på hydrogenbilene som snapper opp lekkasjer?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Amoss

Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 06. september 2015, klokken 08:50
TU har en god artikkel, men stygg mangel om CO2 utslipp ved produksjon av hydrogen fra naturgass
http://www.tu.no/industri/2015/09/05/trosser-virkningsgraden-derfor-produserer-japanerne-hydrogenbiler

Stusser litt på dette her:
SitatHvis hydrogenet kommer fra reformert naturgass, som er den vanligste kilden i dag, er virkningsgraden rundt 75 prosent i overgangen fra CH4 til H2.

Alternativt kunne naturgassen vært brukt til strømproduksjon. Her er virkningsgraden i beste fall 60 prosent i gasskraftverket.

Siden de setter dette opp mot hverandre på denne måten så må de da mene at det er den TOTALE virkningsgraden fra naturgass->hydrogen->elektrisitet som skal være større enn ved naturgass->elektrisitet direkte? Kan dette stemme da? 

Eller mener de at det er naturgass->hydrogen som har en virkningsgrad på 75%, og at man så kanskje får en virkningsgrad på 60-70% på hydrogen->elektrisitet? I så fall er det meningsløst å sammenligne tallene på denne måten.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA