Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Mippen, mandag 25. august 2014, klokken 21:23

« forrige - neste »

Mippen

Ikke vanskelig å se hva han journalisten mener om elbiler vs hydrogen. Han er ikke akkurat objektiv.
Fremtiden er elektrisk.

TorAtle

Sitat fra: Mippen på tirsdag 12. mai 2015, klokken 11:34
Ikke vanskelig å se hva han journalisten mener om elbiler vs hydrogen. Han er ikke akkurat objektiv.

Som om noen her på batteribilforumet er det  ;D
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Griffel

#482
Sitat fra: TorAtle på tirsdag 12. mai 2015, klokken 14:21
Sitat fra: Mippen på tirsdag 12. mai 2015, klokken 11:34
Ikke vanskelig å se hva han journalisten mener om elbiler vs hydrogen. Han er ikke akkurat objektiv.
Som om noen her på batteribilforumet er det  ;D
;D

Jeg synes jo artikklen var balansert. Det sto om fordeler og ulemper både med FC og batterier, sitater fra Elon Musk og Yoshikazu Tanaka og fra en uavhengig part; Zero. Yoshikazu Tanaka inrømmer jo også at det er utfordringer som må løses.

Et utsagn angivlig fra Yoshikazu Tanaka, men kanske unøyaktig oversatt fra Japansk har langt fra presist.
Sitat- Dersom du skal hurtiglade en elbil slik at den får en rekkevidde på 500 kilometer, trenger du en energimengde som tilsvarer strømforbruket til 1000 husstander.

Her er det en salig forvirrende blanning av effekt, energi og strømforbruk.

Fortsettelsen var vel grei.
SitatVi er ikke motstandere av elektriske biler, men vi tror at den beste bruken av dem innebærer å lade dem over natten, mens forbruket i nettet er lavt, og bruke dem over kortere distanser på dagtid.

Litt større presisjon ville det for eksempel være om han for eksempel hadde sakt:

Dersom du på 5 minutter skal hurtiglade en elbil slik at den får en rekkevidde på 500 kilometer, kreves det en effekt på 1200kW. Dette er den samme effekt som kreves for å lade 600 batteribiler om natten med 2kW. Disse får da hver en kjørelengde på 100km. Vi er ikke motstandere av batteribiler, men dette viser at den beste bruken av batteribiler innebærer å lade over natten, mens forbruket i nettet er lavt, og bruke dem over kortere distanser på dagtid.

Ikke mine ord, men en tolkning av hva Yoshikazu Tanaka egentlig prøvde å fortelle.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Tja, hva er kort distanse? En bil ladet 12 timer om natten med 2kW effekt kan jo fort kjøre 12-15 mil. Synes ikke det er kort :)

Og kanskje man skulle laget stasjonære brenselceller som forer elbiler ved hurtiglading? Om man først skal kaste bort energi.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mippen

Sitat fra: Griffel på tirsdag 12. mai 2015, klokken 16:56
Sitat fra: TorAtle på tirsdag 12. mai 2015, klokken 14:21
Sitat fra: Mippen på tirsdag 12. mai 2015, klokken 11:34
Ikke vanskelig å se hva han journalisten mener om elbiler vs hydrogen. Han er ikke akkurat objektiv.
Som om noen her på batteribilforumet er det  ;D
;D

Jeg synes jo artikklen var balansert. Det sto om fordeler og ulemper både med FC og batterier, sitater fra Elon Musk og Yoshikazu Tanaka og fra en uavhengig part; Zero. Yoshikazu Tanaka inrømmer jo også at det er utfordringer som må løses.

Et utsagn angivlig fra Yoshikazu Tanaka, men kanske unøyaktig oversatt fra Japansk har langt fra presist.
Sitat- Dersom du skal hurtiglade en elbil slik at den får en rekkevidde på 500 kilometer, trenger du en energimengde som tilsvarer strømforbruket til 1000 husstander.

Her er det en salig forvirrende blanning av effekt, energi og strømforbruk.

Fortsettelsen var vel grei.
SitatVi er ikke motstandere av elektriske biler, men vi tror at den beste bruken av dem innebærer å lade dem over natten, mens forbruket i nettet er lavt, og bruke dem over kortere distanser på dagtid.

Litt større presisjon ville det for eksempel være om han for eksempel hadde sakt:

Dersom du på 5 minutter skal hurtiglade en elbil slik at den får en rekkevidde på 500 kilometer, kreves det en effekt på 1200kW. Dette er den samme effekt som kreves for å lade 600 batteribiler om natten med 2kW. Disse får da hver en kjørelengde på 100km. Vi er ikke motstandere av batteribiler, men dette viser at den beste bruken av batteribiler innebærer å lade over natten, mens forbruket i nettet er lavt, og bruke dem over kortere distanser på dagtid.

Ikke mine ord, men en tolkning av hva Yoshikazu Tanaka egentli prøvde å fortelle.


Innledningen til arikkelen er bla. at elbil er en sovepute for politikerne. Det sier bare litt. Han trekker inn noen mot argumenter mot hydrogen (noen linjer) bilene, men hele artikkelen handler om Hydrogen og han avslutter positivt i favør hydrogenbilen. Det er ikke så objektivt i mine øyne.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#485
Bt trykket også artikkelen av samme journalist i dag.
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

#486
Ingen begrensninger? Rekkevidde som en bensinbil? Bensinversjonen av samme bil har nesten dobbel rekkevidde.
Det skinner så åpenbart igjennom at han smører positivt på, på lik linje med den åpenbart negative undertonen mot Model S.
For en journalist.....

Rart han ikke skriver noe om forbruk, langturer, hjemmelading etc.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mippen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 12. mai 2015, klokken 21:03
Ingen begrensninger? Rekkevidde som en bensinbil? Bensinversjonen av samme bil har nesten dobbel rekkevidde.
Det skinner så åpenbart igjennom at han smører positivt på, på lik linje med den åpenbart negative undertonen mot Model S.
For en journalist.....

Rart han ikke skriver noe om forbruk, langturer, hjemmelading etc.

+1

Vi som kjører elbil vet at styrken dens er at den kan lades hvor som helst. Vi kan lade den om natten når vi sover slik at den er klar til å kjøre når vi står opp. Vi kan hurtiglade den når vi er på farten. Vi må spise, vi må sove og vi gjør gjerne andre ting i løpet av en dag. Folk snakker bare om lading som en ulempe, men vi som kjører elbil vet at vi kan gjøre andre ting mens vi lader. Derfor blir faktisk lading en fordel.

Journalisten skriver at hydrogenbilen i artikkelen er billigere enn en Model S. Er den egentlig det? Hydrogen koster 9kr pr kg, og bilen har et forbruk på ca 100g pr km. Det tilsvarer et forbruk på 9kr pr mil. Det er mer enn en vanlig diesel bil. Legger man det inn i regnskapet er slett ikke bilen billigere enn en Model S.
Fremtiden er elektrisk.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Mippen på tirsdag 12. mai 2015, klokken 21:32Journalisten skriver at hydrogenbilen i artikkelen er billigere enn en Model S. Er den egentlig det? Hydrogen koster 9kr pr kg, og bilen har et forbruk på ca 100g pr km. Det tilsvarer et forbruk på 9kr pr mil. Det er mer enn en vanlig diesel bil. Legger man det inn i regnskapet er slett ikke bilen billigere enn en Model S.
Man må også huske på at alle hydrogenbiler som selges nå er sterkt rabattert fra produsenten. Hyundai taper trolig et sekssiffret beløp per bil de selger. Tesla derimot har profittmargin i området av 25%.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tomrh

Med dagens strømpriser vil hydrogenbiler floppe uansett her til lands. Hvem vil betale 9 kr/mil når man kan betale 1 - 2 kr mil og også tanke hjemme? Da må i så fall regjeringen øke strømavgiftene drastisk og subsidiere hydrogen tilsvarende.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Griffel

Sitat fra: tomrh på tirsdag 12. mai 2015, klokken 22:02
Med dagens strømpriser vil hydrogenbiler floppe uansett her til lands. Hvem vil betale 9 kr/mil når man kan betale 1 - 2 kr mil og også tanke hjemme?
Kanskje noen av de 80% av bilkjøpere som idag betaler 9 kr/mil i bensin/diesel og som kunne betalt 1 - 2 kr mil og også tanke hjemme, men som alikevell valgte fossilbil?

(Forøvrig er nok ikke Norge det landet hvor fordeler med hydrogen er tydligst, dessuten med nye elektrolysører er det forventet av h2 prisen vil reduseres til ca. det halve)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Electrix

Sitat fra: Griffel på onsdag 13. mai 2015, klokken 14:47
Sitat fra: tomrh på tirsdag 12. mai 2015, klokken 22:02
Med dagens strømpriser vil hydrogenbiler floppe uansett her til lands. Hvem vil betale 9 kr/mil når man kan betale 1 - 2 kr mil og også tanke hjemme?
Kanskje noen av de 80% av bilkjøpere som idag betaler 9 kr/mil i bensin/diesel og som kunne betalt 1 - 2 kr mil og også tanke hjemme, men som alikevell valgte fossilbil?

(Forøvrig er nok ikke Norge det landet hvor fordeler med hydrogen er tydligst, dessuten med nye elektrolysører er det forventet av h2 prisen vil reduseres til ca. det halve)
Regner du med at disse valgte fossilbil fordi de syntes det var så innmari deilig stå å tanke opp og samtidig betale 9 kr pr mil i stedet for 1-2 kr, eller tror du det var fordi ingen av bilprodusentene har valgt å lage en elektrisk versjon av den typen bil de trenger i dagliglivet, eller at det ikke er utbygd hurtigladere i området de kjører?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Griffel

Sitat fra: Electrix på onsdag 13. mai 2015, klokken 14:54
Regner du med at disse valgte fossilbil fordi de syntes det var så innmari deilig stå å tanke opp og samtidig betale 9 kr pr mil i stedet for 1-2 kr, eller tror du det var fordi ingen av bilprodusentene har valgt å lage en elektrisk versjon av den typen bil de trenger i dagliglivet, eller at det ikke er utbygd hurtigladere i området de kjører?
Jeg regner med at de valgte den bilen som best tilfredsstilte behovet, og at kanskje ikke alle i Norge og andre land har mulighet til å lade hjemme for 2kr/mil. I 2030 vil nok valget for mange stå mellom FC og Batteri, og jeg tror flere bilfabrikker vil tilby begge deler. Noen vil velge FC andre Batteri helt avhengig av behov og personlige preferanser. Batteribilens store fordel er ikke hurtiglading men at den kan lades hjemme om natten.

Norges store fordel er magasinkraft.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

#493
Sitat fra: Griffel på onsdag 13. mai 2015, klokken 14:47
Sitat fra: tomrh på tirsdag 12. mai 2015, klokken 22:02
Med dagens strømpriser vil hydrogenbiler floppe uansett her til lands. Hvem vil betale 9 kr/mil når man kan betale 1 - 2 kr mil og også tanke hjemme?
Kanskje noen av de 80% av bilkjøpere som idag betaler 9 kr/mil i bensin/diesel og som kunne betalt 1 - 2 kr mil og også tanke hjemme, men som alikevell valgte fossilbil?
Det er fordi 1) man kjøper fortsatt fossilt pga. uvitenhet om elbiler, 2) man kjøper fossilt pga. aversjon mot ny teknologi (fossil bil er et "sikkert" valg), eller 3) fordi dagens elbiler ennå ikke dekker alle behov.

Må minne om et innlegg tidligere i tråden:
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 11. mai 2015, klokken 21:39
Det er egentlig der de fleste hydrogenforkjemperne bommer. De klarer på ingen måte å sammenligne dagens hydrogenbiler med dagens elbiler, og morgendagens hydrogenbiler med morgendagens elbiler. De tar konsekvent å sammenligner morgendagens hydrogenbiler med dagens elbiler.
Morgendagens elbiler kommer i større modellutvalg og vil ha bra nok rekkevidde for de fleste. Ladeinfrastrukturen vil også ha blitt mer omfattende. Har svært vanskelig for å se at hydrogen skal kunne konkurrere. Med hydrogen må man alltid kjøre ut og fylle dyrt hydrogen på stasjonen. Morgendagens elbil (eller dagens Tesla) må man bare unntaksvis hurtiglade når man er på langtur, ellers saktelader man billig hjemme, man vil ha rikelig med strøm til all småkjøringa.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

MagnusT

Jeg synes man skal være mer åpne for hydrogenbiler som et godt alternativ til batteribiler. Det er ikke snakk om enten eller, men både og for å få bort fossilbilene.
De aller fleste bilprodusentene har forstått at bilparken vil være mer variert når det kommer til drivlinjer og drivstoff i fremtiden og de som er flrberedt på å kunne tilby flere løsninger tipasset lokale/regionale/nasjonale behov er de som vil vinne markedsdeler.
Hydrogenbiler har på lik linje med batteribiler sine fordeler og ulemper og det må være opp til den enkelte å velge hvilken bil som passer dem best.
Personlig ville jeg nok ønsket meg en plug in hydrogenbil, da kan jeg samtelade hjemme og kjøre på batteri over korte perioderog fylle hydrogen når jeg skal kjøre langt, alt uten utslipp.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA