Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Schled, onsdag 20. august 2014, klokken 20:47

« forrige - neste »

Olemann

#960

Er du sikker på at du orket spandere 45 minutter på forelesningen som en annen så velvillig linket til?  ;)

Ingeniøren

Handler vel om at en kveilet kabel ikke får angitt varmen like godt som en utrullet. Har min kabel kveilet og bruker den slik uten at jeg har opplevd probelem, men det tok nesten fyr i min skjøteleding på trommel når den ble belastet med en byggtørker...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

cra

#962
Sitat fra: Speeder på tirsdag 28. mars 2017, klokken 00:03
Hvor stor er forskjellen?

Stor nok til at kabelen blir så varm at isolasjonen kan smelte og du får kortslutning og evt. brann. Jeg har sett det skje.

Om du bruker en skjøteledning som er "altfor lang" så ta deg bryet med å strekke den ut og legge den i et "fram og tilbake" mønster heller enn en kveil. Det tar ikke mange sekundene å kveile inn ti meter kabel. Og skal du først kveile kabler så anbefaler jeg på det sterkeste å lære over-under teknikken viser hvordan. https://www.youtube.com/watch?v=0yPcJD7RVuY 

Da varer kabelen mye lenger. Kveil den i alle fall ikke inn rundt tommelgropa og albuen; da ødelegger du den fort!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

pudderjagar

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 28. mars 2017, klokken 07:25
Handler vel om at en kveilet kabel ikke får angitt varmen like godt som en utrullet. Har min kabel kveilet og bruker den slik uten at jeg har opplevd probelem, men det tok nesten fyr i min skjøteleding på trommel når den ble belastet med en byggtørker...

Endeleg ein som kom fram til poenget mitt. Ein kabeltrommel er ofte 1,5mm2 som ein presser 16A gjennom. Med alle dei rundane som er på ein trommel så vært da eit flott varmeelement fordi varmen er sperra inne mot navet på trommelen og utover så er da mange lag. Da har ingenting med induksjon å gjere sidan da ikkje er einlederkabel.

Ein type2 kabel som er 6mm2 og bare belasta med 32A og er kveila opp 6 runder har ingen varmeøkning fordi da er fri luft rund 99% av kabelen.

Så konklusjonen er: Da er ikkje farlig i heiletatt å lade med oppkveila type 2 kabel.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Speeder

Sitat fra: cra på tirsdag 28. mars 2017, klokken 09:50
Sitat fra: Speeder på tirsdag 28. mars 2017, klokken 00:03
Hvor stor er forskjellen?

Stor nok til at kabelen blir så varm at isolasjonen kan smelte og du får kortslutning og evt. brann. Jeg har sett det skje.

Neppe på en kabel beregnet for å lade 32A, som kun er kveilet opp ca 7 runder?
Jeg skulle gjerne sett bositron benytte sin elementære fysikk for å bevise att det er ett stor problem med noen få kveiler på en kabel.

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

kodalse

Her er eksempel på en som har ladet en elbil med 10A på opprullet kabel
Usikker på hvor mange vindinger det er her, men det later ikke til å være mye over 7.



Hentet herfra:
http://electronics.stackexchange.com/questions/192923/why-is-it-dangerous-use-a-coiled-extension-cord
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

automat

Sitat fra: kodalse på tirsdag 28. mars 2017, klokken 11:40
Her er eksempel på en som har ladet en elbil med 10A på opprullet kabel
Usikker på hvor mange vindinger det er her, men det later ikke til å være mye over 7.

Bildet viser en kabeltrommel. Der blir det ikke nok luft som kan kjøle. Spørsmålet er hva som skjer når kabelkveilen henger/ligger fritt. Altså uten å være kveilet opp på noe.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

cra

Sitat fra: automat på tirsdag 28. mars 2017, klokken 12:00
Spørsmålet er hva som skjer når kabelkveilen henger/ligger fritt.

I prinsippet akkurat det samme, men man kan selvsagt komme heldigere ut siden det er bedre luftling/kjøling. Jeg har selv sett tilløp til smelting/brann i løse kabelkveiler.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

automat

Nå begynner det å komme noen nyanseforskjeller her. Selv om en stor kveil også kan gi varmgang, så er det ganske mye forskjell på en kabeltrommel, og en ladekabel som er kveilet opp 3-4 runder og hengt opp.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

cra

Jeg mener man bør være konsekvent og aldri bruke kveil, ferdig med det. Hvis ikke ender man plutselig en dag i uløkka.

Se bare alle som ikke bruker blinklys. Det starter nok med at de ikke bruker det når de ikke ser andre rundt seg i trafikken, og så er uvanen plutselig et faktum. Det er ingen som ikke vet at blinklys er påbudt (og ikke minst lurt/til hjelp for alle andre).

Men den som vil (og kan) regne på fysikken og finne ut at X løkker er OK mens X+1 ikke er det kan selvsagt gjøre det. Bare ikke la noen av oss dumskaller som ikke klarer utregningen se det, slik at vi tror det er trygt med kveil til vanlig. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sylwester

Jeg tror diameteren også spiller litt rolle. F.eks. så ser jeg at 16A-type2-kabelen til kollegaen min sin e-up blir varm selv når den er helt utrulla. Hvis den kjennes varm ut ukveila så antar jeg at en del som er omringet av andre duner av samme kabel kan ha det vanskelig for å kvitte seg med varmen selv om det ikke er noe plastikk rundt.

Min 32A type2-kabel som jeg kun lader med 16A har aldri blitt varm. Jeg vil tro jeg kunne ha hatt en løs kveil med den uten at det skjer noe, men jeg har aldri forsøkt. Jeg legger den alltid i sikksakk og aldri i sirkel og kveiler den opp igjen når jeg er ferdig.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Panduck

Står en grå LEAF støtt og stadig på Råholt Amfi, normalt parkert foran 22kW laderen, selvfølgelig uten å lade. Denne laderen er ikke gratis (1kr pr min fortum lader), og det er FLUST med parkeringsplasser på senteret. Det står skilt klart å tydlig "reservert for elbiler som lader!" Alikevel står denne grå LEAFen der jeg vet ikke hvor mange ganger. I dag kom eieren ut når jeg var på vei ut fra ladeplassen. Spurte han hva vitsen med å stå der når han aldri lader er... "vel, jeg lader av og til!" sa han. Av alle gangene jeg har sett den stå der har den ALDRI ladet, ikke det at jeg helt forstår hvordan dette i det heletatt skal være relevant... Fikk beskjed om at jeg måtte bare passe mine egne saker, "jobber du liksom for staten eller og skal passe på sånt, eh???"

Det er så absurd fordømt irriterende. Det virker som om han har kjøpt seg en "bil med priviligert parkeringsplass!", og skal pokkern ta ikke parkere sammen med "vanlige biler", når man har egne plasser.

"Alle fire ladeplassene var jo ledig!" sa han, vel det er kun 2x22kW AC, de andre er "tregladere", men slike detaljer betyr vel mindre.

Hva er poenget med skilting når det ikke bøtelegges. Frem til det skjer, har denne type ... personer "priviligert parkering" :(

AmocoCadiz

Sitat fra: Panduck på lørdag 08. april 2017, klokken 00:52
Står en grå LEAF støtt og stadig på Råholt Amfi, normalt parkert foran 22kW laderen, selvfølgelig uten å lade. Denne laderen er ikke gratis (1kr pr min fortum lader), og det er FLUST med parkeringsplasser på senteret. Det står skilt klart å tydlig "reservert for elbiler som lader!" Alikevel står denne grå LEAFen der jeg vet ikke hvor mange ganger. I dag kom eieren ut når jeg var på vei ut fra ladeplassen. Spurte han hva vitsen med å stå der når han aldri lader er... "vel, jeg lader av og til!" sa han. Av alle gangene jeg har sett den stå der har den ALDRI ladet, ikke det at jeg helt forstår hvordan dette i det heletatt skal være relevant... Fikk beskjed om at jeg måtte bare passe mine egne saker, "jobber du liksom for staten eller og skal passe på sånt, eh???"

Det er så absurd fordømt irriterende. Det virker som om han har kjøpt seg en "bil med priviligert parkeringsplass!", og skal pokkern ta ikke parkere sammen med "vanlige biler", når man har egne plasser.

"Alle fire ladeplassene var jo ledig!" sa han, vel det er kun 2x22kW AC, de andre er "tregladere", men slike detaljer betyr vel mindre.

Hva er poenget med skilting når det ikke bøtelegges. Frem til det skjer, har denne type ... personer "priviligert parkering" :(
Fortum har ved flere anledninger gitt uttrykk for at de ikke ønsker  at folk står forran deres ladestolper og blokerer uten å lade.
Trenger du laderen og den er blokkert av noen som ikke lader kan du kontakte Fortum, er det et gjentatt problem tar de nok i tillegg rask affære.

turfsurf

Anbefaler alle som ser slikt om å ringe Fortum, de ordner nok opp. Eneste måten å oppdra folk på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Panduck

Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. april 2017, klokken 08:08
Anbefaler alle som ser slikt om å ringe Fortum, de ordner nok opp. Eneste måten å oppdra folk på.

Fortum har nok ved flere anledninger snakket med Råholt Amfi om dette, problemet er vel Amfi sin manglene vilje til å gjøre noe. Men skal pirke på de om jeg ser han der igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA