Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Schled, onsdag 20. august 2014, klokken 20:47

« forrige - neste »

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

stefse

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

KjellG

Veeel, du nærmer deg selvtekt. Treffer du på den rette bileieren så risikerer du en runde med balltre. Tror jeg ville lagt kabelen rundt.

bositron

Sitat fra: pudderjagar på fredag 09. desember 2016, klokken 16:57
Eg har bytta ut min 5m type 2 kabel med 10m. Då er den lang nok til å strekke rund parkeringsdusten. I verste fall strekker eg den over han! Parkerer såklart forran ladeplassen og dermed er han sperra inne.

Legger også ein lapp på mitt dashbord med telefonnr og kor lenge eg vært ståande.

10m kabel er grei lengde. Har kveilt opp kabelen slek at den bare er 3m og surra kveilen med stropp. Dermed så er den mere handterlig enn den heilt løse 5m kabelen som eg hadde.

HUSK PÅ:
Man skal aldri kveile opp en kabel hvor man sender "mye" strøm

Her er det en som foreslår å lage en kveil av 7m kabel og samtidig sende opptil 32 A igjennom den.

Slikt gjør man bare ikke.
Det er jo like dumt som å henge en 2 kilo tung "klump/kladd" opp i en stikk kontakt beregnet på maks 400 g last.

Har vi virkelig så dårlig opplæring i "EL-lære" i den norske grunnskolen at noen kan finne på å lage en diger kveil av en kabel og samtidig sende store stømstyrker igjennom den?

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: bositron på mandag 27. mars 2017, klokken 11:10

Har vi virkelig så dårlig opplæring i "EL-lære" i den norske grunnskolen at noen kan finne på å lage en diger kveil av en kabel og samtidig sende store stømstyrker igjennom den?

Ganske sikker på at det finnes fint lite av denne typen opplæring i grunnskolen. Håper noen kan korrigere meg på dette.  :o
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

cra

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på mandag 27. mars 2017, klokken 14:10
Ganske sikker på at det finnes fint lite av denne typen opplæring i grunnskolen. Håper noen kan korrigere meg på dette.  :o

Du har nok rett der. Litt lenger oppe i skolen er der kanskje noen fysikktimer som legger et grunnlag for at den som er interessert kan resonere seg fram til at det er en dårlig ide å kjøre mye strøm gjennom en kveil, men som eget punkt i pensum finner man det nok ikke. Kanskje noe som kunen vært nevnt i det faget som ikke finnes enda, der man lærer alle de nyttige småtingene.

En illustrasjon på hvorfor det ikke er lurt med kveiler kan man se her:


In this case, the coil is inducing the electromagnetism at a much higher power, thus causing enough heat to also melt the aluminum.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Olemann


Jeg er rimelig sikker på at 90% av tilfeldig utvalgte elbileiere i dag (som jo ikke lenger er strøm-entusiaster og neppe hadde satt seg frivilling inn i en Reva....) ikke klarer noenlunde presist definere forskjellen på strøm og spenning.

Så, nei, vi skal ikke regne med at verken kveiling av kabel med 32A eller oppheng av 2 kilos kladder i Schuko er ansett som dumt....

pudderjagar

Her var det noko fasinerande svar. Men for å ta da ved rota: Kan du forklare meg kvifor ein ikkje skal kveile opp ein  ladekabel?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Elmo

Sitat fra: bositron på mandag 27. mars 2017, klokken 11:10
HUSK PÅ:
Man skal aldri kveile opp en kabel hvor man sender "mye" strøm

Hva skal man si om denne da  ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

bositron

#954
Sitat fra: pudderjagar på mandag 27. mars 2017, klokken 17:56
Her var det noko fasinerande svar. Men for å ta da ved rota: Kan du forklare meg kvifor ein ikkje skal kveile opp ein  ladekabel?

Dette er egentlig elementær fysikk.

Kan anbefale følgende "forelesning" fra NTNU (Tidligre NTH - Teknisk Fysikk)

https://video.adm.ntnu.no/pres/501fbb9ce5404  (45 minutter med fysikk forelesning)

Et vesentlig poeng kommer ca etter 39 minutter
(størrelsen på "r" er av betydning)

Her kommer en mer folkelig forklaring da ikke alle liker matte fra NTH

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=494442
"Kabeltromler - må rulles ut?"

En kabel som er kveilet opp har dårligere evne til å transportere strøm (overføre energi) enn en utrullet kabel.

(Forelesmningen fra NTNU gir en grei forklaring ut i fra elementær fysikk)

Tråden "Kabeltromler - må rulles ut?" fra www.diskusjon.no gir en folkelig forklaring

Rio

Man skal ikke kveile opp en kabel fordi den ikke klarer å bli kvitt varmen.

Kabelen har, for øvrig, begge lederne hvor strøm går i motfase, så det blir ikke noe videre magnetfelt ut av det. Det er ikke det som er problemet.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Olemann på lørdag 25. mars 2017, klokken 16:42
Tror dette er en tapt kamp.  Svært liten entusiasme og grunder-tenkning blant dagens elbilførere.  Og ikke så rart det, bilene er jo helt som vanlige biler blitt, dermed kjøpt, brukt og håndtert som biler flest.  Til å komme fram.  Meg først.

De som har gått gradene via Reva & Buddy er folk som har orket humpe oppoverbakke i 30-40 km/t, fryse om vinteren, tåle å bli presset unna av andre der man sitter i en livsfarlig plast eller blekkboks, uten komfort, lade etter 3-4 mil, ha personlig styrke nok til å tåle den idiotiske fasongen på bilen osv osv.

Det kostet den gangen, nå koster det knapt nok noe som helst, og til og med billigere enn andre biler er det blitt....så i sum; den atferd man ser i trafikken generelt er det man vil finne også blant elbilister, man skal lete lenge etter miljø-entusiaster som ofrer noe av hensyn til kloden eller fellesskapet..... ;D
Og her er nok noe av felles multiplum, elbil eller ei, meg først og kanskje deg etterpå.....


Faktisk er det ofte Reva/Kewet og lignende som er de verste.

Jeg vet ikke om det skyldes at de ble vant med elbil i en tid hvor det var mer enn nok ladestasjoner for alle.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Speeder

#957
Du forklarte jo ingen ting.... Hvor stor er forskjellen på å ha de sju meterne kveilet kontra liggende løst?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

bositron

#958

En kabel som er kveilet opp har dårligere evne til å transportere strøm (overføre energi) enn en utrullet kabel.

Speeder

#959
 Hvor stor er forskjellen?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA