Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Schled, onsdag 20. august 2014, klokken 20:47

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Selvfølgelig idiotisk å parkere forran hurtiglader uten å lade, men hva forventer  de nå de plasserte hurtigladerene rett foran inngangen. Skal ikke mye analyse av folks bevegelsesmønster for å se at denne blir blokkert, bevisst eller ubevisst.
Ladere må dessverre plasseres et stykke unna hovedinnganger.

Elmo

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 17. mars 2017, klokken 23:43
Selvfølgelig idiotisk å parkere forran hurtiglader uten å lade, men hva forventer  de nå de plasserte hurtigladerene rett foran inngangen.
Ladere må dessverre plasseres et stykke unna hovedinnganger.
Nå er det oftest lettere tilgang til strøm inntil bygningen da  ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

AmocoCadiz

Sitat fra: Elmo på lørdag 18. mars 2017, klokken 12:35
Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 17. mars 2017, klokken 23:43
Selvfølgelig idiotisk å parkere forran hurtiglader uten å lade, men hva forventer  de nå de plasserte hurtigladerene rett foran inngangen.
Ladere må dessverre plasseres et stykke unna hovedinnganger.
Nå er det oftest lettere tilgang til strøm inntil bygningen da  ;)
Ja helt riktig, hadde tenkt å nevne det også. Regner med det var primærgrunnen til plasseringen.
Men det de sparte på korte kabelstrekk taper de fort på at hurtigladeren her ikke blir brukt all den tiden fossiler og de som ikke lader blokkerer tilgangen til hurtigladeren...

Elmo

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 18. mars 2017, klokken 22:35
Men det de sparte på korte kabelstrekk taper de fort på at hurtigladeren her ikke blir brukt all den tiden fossiler og de som ikke lader blokkerer tilgangen til hurtigladeren...

Men det de taper på lading kan de ta inn på parkeringsbøter ;D ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Panduck

På tur til Stockholm ble det stopp på et par McDonaldser i Sverige der hurtigladeren var plassert så nær døra at det føltes unaturlig å parkere der, sånn "her skal man da ikke parkere, dette er inngangen!". Kanskje derfor det ikke var noe problem med feilparkering..

AmocoCadiz

Sitat fra: Panduck på mandag 20. mars 2017, klokken 09:06
På tur til Stockholm ble det stopp på et par McDonaldser i Sverige der hurtigladeren var plassert så nær døra at det føltes unaturlig å parkere der, sånn "her skal man da ikke parkere, dette er inngangen!". Kanskje derfor det ikke var noe problem med feilparkering..
Ja plassering rett ved inngangen er kanskje løsningen,
men da blir det fort problem med mye unødig tomgangskjøring av ventende elbiler der...
nei vent, det dinosaurproblemet slipper vi heldigvis helt med elbiler!   ;)

sylwester

Høres jo mer ut som plasser for bevegelseshemmede. De gangene jeg har hurtiglada på McD så har jeg observert elbiler som har lada på sakteladingen rett utenfor istedenfor hurtigladingen lengre inn og lurt på om de rett og slett ikke har lest skiltet om at raskere lading eksisterer. 1kr/minutt er ganske dyrt selv for en Soul som lader 6,6kW. Videre har jeg lurt på om det var et strategisk valg for å få enkelte til å foretrekke sakteladingen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Panduck

Sitat fra: sylwester på torsdag 23. mars 2017, klokken 10:17
Høres jo mer ut som plasser for bevegelseshemmede. De gangene jeg har hurtiglada på McD så har jeg observert elbiler som har lada på sakteladingen rett utenfor istedenfor hurtigladingen lengre inn og lurt på om de rett og slett ikke har lest skiltet om at raskere lading eksisterer. 1kr/minutt er ganske dyrt selv for en Soul som lader 6,6kW. Videre har jeg lurt på om det var et strategisk valg for å få enkelte til å foretrekke sakteladingen.

Ved McD Gardermoen? Ladet det i dag på fremsiden, i full fart på den nye veefil laderen. Så nå er det rask lading begge steder :)

sylwester

Ja, bl.a. på Gardermoen, men det var kun saktelading utenfor da jeg var der sist. Sikkert greit med litt mer kapasitet akkurat der.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

buzzeren

#939
Sitat fra: Schled på onsdag 20. august 2014, klokken 20:47
Opplever oftere og oftere at det står elbil og opptar en ladeplass uten å ha koblet til ladeledningen.
Det er vel ikke helt stuerent?

Hvis noen er ute på langtur og er avhengig av å få ladet så er det litt surt å måtte vente på en som bare står der uten å lade.
Flere sliter med det. Kanskje lage en trå og legge ut bilder av bilene som står parkert uten å lade?
1998 Kewet
2001 Think Classic
2002 Think Classic
2012 Think City 2+2
2019 Peugeot Partner Elecrique
2023 id.buzz

cra

Sitat fra: th!nkeren på torsdag 23. mars 2017, klokken 14:42
Flere sliter med det. Kanskje lage en trå og legge ut bilder av bilene som står parkert uten å lade?

Det har vært gjort før, men er vel "frowned upon", i alle fall hvis man ikke sladder bilnr. Ellers fins det nok av facebook-grupper for slik shaming. Største problemet med dem er stort sett at fossilgjøkene fryder seg når ladeplasser er blokkerte (men de går av skaftet om noen står på skrå på en vanlig plass).  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

stefse

Alle elbilsjåfører med respekt for seg selv har vel skjøteledning i bilen. Jeg har en gammel fin en jeg ikke er spesielt redd for, og den strekker jeg gjerne OVER biler som parkerer uten å lade, for å nå tak i stikket deres  :P
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Olemann

#942
Tror dette er en tapt kamp.  Svært liten entusiasme og grunder-tenkning blant dagens elbilførere.  Og ikke så rart det, bilene er jo helt som vanlige biler blitt, dermed kjøpt, brukt og håndtert som biler flest.  Til å komme fram.  Meg først.

De som har gått gradene via Reva & Buddy er folk som har orket humpe oppoverbakke i 30-40 km/t, fryse om vinteren, tåle å bli presset unna av andre der man sitter i en livsfarlig plast eller blekkboks, uten komfort, lade etter 3-4 mil, ha personlig styrke nok til å tåle den idiotiske fasongen på bilen osv osv.

Det kostet den gangen, nå koster det knapt nok noe som helst, og til og med billigere enn andre biler er det blitt....så i sum; den atferd man ser i trafikken generelt er det man vil finne også blant elbilister, man skal lete lenge etter miljø-entusiaster som ofrer noe av hensyn til kloden eller fellesskapet..... ;D
Og her er nok noe av felles multiplum, elbil eller ei, meg først og kanskje deg etterpå.....

Knut Røe

Sitat fra: stefse på lørdag 25. mars 2017, klokken 15:59
Alle elbilsjåfører med respekt for seg selv har vel skjøteledning i bilen. Jeg har en gammel fin en jeg ikke er spesielt redd for, og den strekker jeg gjerne OVER biler som parkerer uten å lade, for å nå tak i stikket deres  :P
Ser mange Model S som står på elbilplasser for lading, selvfølgelig uten å lade.
Skulle parkert den inn og lagt kabelen over bilen som en demonstrasjon.
Utrolig tankeløshet og hensynsløst gjort, regelrett egoisme. Men ikke overraskende i hele tatt.

stefse

Sitat fra: tiger`n på lørdag 25. mars 2017, klokken 16:47
Sitat fra: stefse på lørdag 25. mars 2017, klokken 15:59
Alle elbilsjåfører med respekt for seg selv har vel skjøteledning i bilen. Jeg har en gammel fin en jeg ikke er spesielt redd for, og den strekker jeg gjerne OVER biler som parkerer uten å lade, for å nå tak i stikket deres  :P
Ser mange Model S som står på elbilplasser for lading, selvfølgelig uten å lade.
Skulle parkert den inn og lagt kabelen over bilen som en demonstrasjon.
Utrolig tankeløshet og hensynsløst gjort, regelrett egoisme. Men ikke overraskende i hele tatt.
Jeg unngår stort sett å parkere dem inn, men må jeg ha stikket deres, så legger jeg kabelen gjerne over tak og panser på bilen som har okkupert plassen. Den trenger jo tydeligvis ikke stikket uansett, så da burde vel ikke det være et problem. Er selvsagt forsiktig med kabelen så det ikke blir riper.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA