Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvem har kjørt lengst på en lading?

Startet av Sirup, fredag 15. august 2014, klokken 22:26

« forrige - neste »

Sirup

Jeg lurer på om noen har våget å sjekke ut faktisk rekkevidde på e-Golf.
Hvor langt har dere som har fått bilene deres klart å kjøre på en lading?

Selv får jeg ikke sjekket før i desember;-)
VW e-Golf
Tesla Model X75

Ohm

Har kjørt 13 mil, men da var jeg ikke helt tom. Skal ta langtest snart å kjøre til den stopper!!
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Svg1974

182km med 11km i rest. Forholdsvis kupert (Etne - Eidfjord++)

Ohm

Sitat fra: Svg1974 på lørdag 16. august 2014, klokken 20:49
182km med 11km i rest. Forholdsvis kupert (Etne - Eidfjord++)
Det er knallbra. Hadde du på klima? Eco+? Mye ligger jo på sjåføren med tanke på rekkevidde!!
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Svg1974

Sitat fra: Ohm på søndag 17. august 2014, klokken 12:01
Sitat fra: Svg1974 på lørdag 16. august 2014, klokken 20:49
182km med 11km i rest. Forholdsvis kupert (Etne - Eidfjord++)
Det er knallbra. Hadde du på klima? Eco+? Mye ligger jo på sjåføren med tanke på rekkevidde!!

@Ohm: Kjørte uten klima og eco+ ja. Var også "heldig" med et par tyske bobiler foran meg, så snittempoet lå rundt 60km/t noe som er heldig for rekkevidden. Men selve distansen var kupert, spesielt fra Etne til Odda, ca 400 høydemeter som overvinnes. Fra Odda til Eidfjord er det mer langs fjorden, men svingete. Når jeg kjørte hjem igjen kjørte jeg med Normal mode og klima, og da fikk jeg også forbruket ned til 11.2 på strekket Eidfjord - Odda, men etter dette løsnet trafikken, og jeg trødde litt mer på... Opplever regn til å være en større rekkevidde-killer enn f.eks klima.

bounce

Hei,

Jeg har kjørt min to ganger til Larkollen:
Nydalen-Larkollen-Ulvøya, ca 160km, kjørte normalt i starten, opp i 120 på motorveien, men måtte ned i 70 på motorveien på slutten for å komme helt hjem, ca 4km på "rest-meteret" da jeg kom litt svett hjem til stikkontakten.

Ulvøya-Larkollen-Ulvøya: Ca 145 km, kjørte som jeg pleier, 60 i 50 sone, 85-90 i 80 sone og 95 i 90 sone, men begrenset meg til 100 i 100- og 110-sone. Hadde 15 km på "rest-meteret", og lavt blodtrykk hele veien.

Antar at jeg kan kjøre 190km hvis jeg holder meg under 65km i timen, det er utrolig hvor fort batteriet tappes når jeg kjører fort.


E_S

Det er interessant hvor mye småting som utgjør veldig liten forskjell på fossilbil utgjør store forskjeller på elbil. Å øke farten med 15 km/h eller gå opp to dimensjoner i dekkbredde utgjør enormt mye på rekkevidden på elbil - mens på en fossilbil er det en forskjell som er så liten at den kanskje kan måles, men som man ikke merker i hverdagen.

Uansett ikke verst å kjøre 160 km på en lading - det kan jeg bare glemme med min bil med mindre jeg holder meg i max 80..
:)

Elmo

Sitat fra: E_S på lørdag 23. august 2014, klokken 08:29
Det er interessant hvor mye småting som utgjør veldig liten forskjell på fossilbil utgjør store forskjeller på elbil. Å øke farten med 15 km/h eller gå opp to dimensjoner i dekkbredde utgjør enormt mye på rekkevidden på elbil - mens på en fossilbil er det en forskjell som er så liten at den kanskje kan måles, men som man ikke merker i hverdagen.

Det er rett og slett fordi fossilbilen sløser så mye med drivstoffet i utgangspunktet. maks 20-25% går til faktisk fremdrift. Så +10% på de 20 blir bare 2% økning på totaltforbruket.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Rio

Sitat fra: Elmo på mandag 25. august 2014, klokken 12:47
Sitat fra: E_S på lørdag 23. august 2014, klokken 08:29
Det er interessant hvor mye småting som utgjør veldig liten forskjell på fossilbil utgjør store forskjeller på elbil. Å øke farten med 15 km/h eller gå opp to dimensjoner i dekkbredde utgjør enormt mye på rekkevidden på elbil - mens på en fossilbil er det en forskjell som er så liten at den kanskje kan måles, men som man ikke merker i hverdagen.

Det er rett og slett fordi fossilbilen sløser så mye med drivstoffet i utgangspunktet. maks 20-25% går til faktisk fremdrift. Så +10% på de 20 blir bare 2% økning på totaltforbruket.

Det er jo ikke riktig, for differansen (de ekstra 5 kW for eksempel) er jo også like lite effektive, ergo trenger man f. eks. 15 kW ekstra inn i motoren.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Råde

Dette er diskutert tidligere, men vi tar en ny runde :)

Fossilmotoren har allerede brukt opp all sløsingen (bråk, varme og friksjon osv), slik at den er mer effektiv på den belastningen man kaster på ekstra. El-motoren sløser nesten ingenting og derfor merkes det ekstra (som dekkbredde eller regn) forholdsmessig mer enn det gjør på en fossilmotor.

Diskusjonen i tidligere tråd:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15293.msg238975.html#msg238975
e-Golf | X75D

Rio

Sitat fra: Råde på mandag 25. august 2014, klokken 21:32
Dette er diskutert tidligere, men vi tar en ny runde :)

Fossilmotoren har allerede brukt opp all sløsingen (bråk, varme og friksjon osv), slik at den er mer effektiv på den belastningen man kaster på ekstra. El-motoren sløser nesten ingenting og derfor merkes det ekstra (som dekkbredde eller regn) forholdsmessig mer enn det gjør på en fossilmotor.

Diskusjonen i tidligere tråd:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15293.msg238975.html#msg238975

Noen spørsmål med enkel prosentregning:

Vi sier at det tar 10 kW å holde en bil gående stabilt i x km/t, og det tar 30 kW å holde samme bil med en campingvogn gående stabilt i x km/t. En økning på 200%, altså.


For fossilbil som er 33% effektiv:

Hvor mye effekt går INN i motoren for å få 10 kW ut?

Hvor mye effekt går INN i motoren for å få 30 kW ut?

Hvor mange prosent økning gir dette? (Hint 200%.)

====

Gjør samme regnestykke for elmotor (90% effektiv) og du vil se samme 200%.


Forskjellen har ikke noe med effektiviteten å gjøre, men muligvis noe med at batteriet har mindre kapasitet når man trekker 30 kW ut av det enn når man trekker 10 kW.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Råde

Det er effektiviteten du regner med (33%) jeg stiller spørsmålstegn ved. Fossilbilems basisforbruk har en effektivitetsgrad. Putter du litt bredere dekk på, har disse dråpene ekstra pr mil en annen effektivitesgrad fordi fossilmotoren allerede har sløst bort energi. Litt grovt kan man si at den ikke kan sløse på det samme to ganger.
e-Golf | X75D

Rio

Sitat fra: Råde på mandag 25. august 2014, klokken 22:11
Det er effektiviteten du regner med (33%) jeg stiller spørsmålstegn ved. Fossilbilems basisforbruk har en effektivitetsgrad. Putter du litt bredere dekk på, har disse dråpene ekstra pr mil en annen effektivitesgrad fordi fossilmotoren allerede har sløst bort energi. Litt grovt kan man si at den ikke kan sløse på det samme to ganger.

Nei, effektivitetsgraden endres ikke "fordi fossilmotoren allerede har sløst bort energi".

Sløsingen er prosentvis, og ikke konstant. Det er ikke slik at de første "10 kW" er sløst, og så er den effektiv etter det.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Råde:

Her ser du et diagram  med effektivitet av en bensinmotor - som du ser skriver de 25%, uten å indikere store variasjoner.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Råde

Ser det, men vet ikke hvor du har tatt det fra. Se fra Wikipedia. Her snakker de om maks effektivitet på 25-30% avhengig av belastning (load):

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Engine_efficiency

SitatModern gasoline engines have a maximum thermal efficiency of about 25% to 30% when used to power a car. In other words, even when the engine is operating at its point of maximum thermal efficiency, of the total heat energy released by the gasoline consumed, about 70-75% is rejected as heat without being turned into useful work, i.e. turning the crankshaft.[1] Approximately half of this rejected heat is carried away by the exhaust gases, and half passes through the cylinder walls or cylinder head into the engine cooling system, and is passed to the atmosphere via the cooling system radiator.[2] Some of the work generated is also lost as friction, noise, air turbulence, and work used to turn engine equipment and appliances such as water and oil pumps and the electrical generator, leaving only about 25-30% of the energy released by the fuel consumed available to move the vehicle.

At idle, the thermal efficiency is zero, since no usable work is being drawn from the engine. At low speeds, gasoline engines suffer efficiency losses at small throttle openings from the high turbulence and frictional (head) loss when the incoming air must fight its way around the nearly closed throttle; diesel engines do not suffer this loss because the incoming air is not throttled. At high speeds, efficiency in both types of engine is reduced by pumping and mechanical frictional losses, and the shorter period within which combustion has to take place. Engine efficiency peaks in most applications at around 75% of rated engine power, which is also the range of greatest engine torque (e.g. in the 2008 Baby Blue Ford Focus, maximum torque of 133 foot-pounds (180 Nm) (348 foot-pounds if turbocharged) is obtained at 4,500 RPM, and maximum engine power of 136 brake horsepower (101 kW) is obtained at 6,000 RPM). At all other combinations of engine speed and torque, the thermal efficiency is less than this maximum.
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA